Illustratie van:
12

Iseki tx1500 - Richting pijl op zuiger

Ik ben sinds kort in het bezit van een Iseki TX1500F
Nu heeft deze een lekke koppakking, en ben ik bezig deze te repareren.

Wat mij opviel is dat de pijl op de zuiger richting de verstuivers is, en niet richting inlaat/uitlaat.
Ik ben gewend dat de pijl altijd richting uitlaat moet.

Er zit een Mitsubishi KE75 motor in.
Uitlaat en inlaat zitten aan de zelfde kant, tegen over de gloeispiraal/verstuiver kant.

Weet iemand wat de juiste richting van de pijl moet zijn, en of dit kwaad kan als dit andersom zit.
En nog belangrijker,.....moet ik dit nog gaan omdraaien als deze naar de uitlaat zou moeten.
of is dit misschien niet verstandig aangezien alles nu zo is ingelopen/ ingesleten ?

Alvast bedankt voor de reactie.
Groeten Rene

Deel dit topic

Reacties

De pijl op de zuiger en de drijfstang moeten naar de voorkant van de motor staan.
+1
@joopsame78 Dat gaat niet lukken.
De pijl staat nu naar de zijkant van het blok (dus niet richting inlaat/uitlaat).
Als deze naar de voorkant van het blok moet wijzen, dan moet ik de drijfstang in een bankschroef klemmen en proberen 90graden te draaien 😀
In de 2-takt wereld is het inderdaad gebruikelijk dat de pijl naar uitlaatzijde wijst. Maar als je een beetje googel raadpleegt, dan kom bij 4-takten alle mogelijke varianten tegen. Ik zou een revisiebedrijf raadplegen.
Quote:
Wat mij opviel is dat de pijl op de zuiger richting de verstuivers is, en niet richting inlaat/uitlaat.
Ik ben gewend dat de pijl altijd richting uitlaat moet.
Het is wel bij beide cilinders hetzelfde? Dan lijkt het me zo te horen. Anders hier eens navragen, veel info te vinden over deze motor/trekker:

shop4trac.com/informatie-over-de-ke70-ke75-k2b-hoe…
@Niels_D Ja, beide zuigers hebben de pijl naar de zelfde kant toe wijzen.
Ik heb inmiddels diverse bedrijven gebeld, en een ieder komt met een ander antwoord.
Blijkbaar is het dus ook afhankelijk van merk zuiger en niet blok type gerelateerd.

Het zijn vlakke zuigers zonder speciale inkepingen, dus voor de werking zal het niet heel veel uitmaken.
Ik denk dat ik het zo laat zitten, aangezien het zo al op elkaar ingelopen is.
Met het omdraaien van de zuiger maak ik denk ik meer schade.
+1
@ReneB Het staat wel zo in het werkplaatshandboek van de Mits. motor, het zal niet de eerste keer zijn dat er een fout in staat.
Maar je kan aan de hand van de kamer in de zuiger wel zien hoe of die er in moet zitten.
Je hebt het over een vlakke zuiger ? maar in deze motor zou dus een verbrandings kamer in de zuiger moeten zitten.
Hebben we het foute type motor of zitten er verkeerde zuigers in de motor??
@joopsame78 Het is een mitsubishi KE75 motor.
Deze heeft geen verbrandingskamers in de zuiger zitten.
Ik lees wel iets in de manual dat er een oude type KE75 is, daarvan zouden de pijlen richting "combustion chamber" moeten staan.
Maar welke richting dit nu precies is ben ik nog niet achter 😃
Wat mij ook opviel bij het verwijderen van de kop, is dat bij het loshalen van de koelwaterslang met koelwater inlaat buis, hier geen thermostaat in zit.
Ik kan in het gehele koelsysteem verder ook geen thermostaat vinden.
Ik heb een nieuwe thermostaat besteld speciaal voor dit type motor, maar deze past niet in het huis waar ik de thermostaat in zou verwachten.

Wat ik mij bijna niet kan voorstellen, maar zou dit een type motor kunnen zijn zonder thermostaat in het systeem ?
Vlakke zuiger

(klik om te vergroten)

Een aantal foto's van de nieuwe thermostaat met koelwaterhuis/thermostaathuis t.o.v. de kop

(klik om te vergroten)

Koelwater inlaat zonder thermostaat, deze past vlak tegen de kop aan

(klik om te vergroten)

Foto van de nieuwe thermostaat, er is geen groef in de kop waar de rubberen afdichting van de thermostaat in kan vallen zodat het huis vlak komt te liggen met de kop

(klik om te vergroten)

Ook in het huis is geen groef waar de thermostaat in kan vallen

(klik om te vergroten)

Thermostaat ligt dus bovenop het huis

(klik om te vergroten)

Hier is duidelijk zichtbaar dat het huis niet aansluit met de kop.
Heeft deze type motoren wel een thermostaat ?
+1
@ReneB Het lijkt wel niet voorzien, ik zou toch een soort uitsparing verwachten waar deze dan zou inpassen. Raar

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Iseki tx1500 en hebben de trefwoorden uitlaat , motor , Repareren , Koppakking , verstuivers , inlaat , mitsubishi , tx1500 , Zuiger en richting geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
12
DEELNEMERS
5
WEERGAVES
454