Zonde. Kaweco stopt



Originele beschrijving

Het oer-Nederlandse machinemerk Kaweco houdt op te bestaan. Kaweco’s eigenaar, Royal Reesink, trekt de stekker eruit. Vanaf 31 december 2024 stoppen alle

Bron

Deel dit topic

Reacties

1066
Weer een stukje kwaliteit dat verdwijnt
+2
stefan310
@1066 Denk dat er zeer binnenkort nog wel 1 komt waarvan het niet wordt verwacht.... Hou morgen het nieuws maar eens in de gaten 😉
ronald-deutz-fahr
@stefan310 kan nog niks vinden🤪
+1
Reinard
@stefan310 ik hoop dat het bij een gerucht blijft als we dezelfde in gedachten hebben...
+1
stefan310
@Reinard Hoop het ook. Maar hoorde het afgelopen zondag. Kan dus nog even iets langer duren, omdat ze nog met een eventuele overname kandidaat zitten. Maar heb het uit betrouwbare bron
Renze
@stefan310 ach ja, ik hoorde ook allerlei uit betrouwbare bron (op de beurs in Hardenberg van een vertegenwoordiger van een collega bedrijf: Dat hij namen noemde, wil niet zeggen dat ik ook namen ga noemen) mijn reactie was: We gaan het dan Maandag wel zien...

Die zei dat bij Duport maandag de stekker eruit ging. Nu zijn we een week later en brengt Duport zelf naar buiten dat de toekomst veiliggesteld is...

Het zag er inderdaad ook niet best uit, 13 nieuwe Pottinger wagens stonden bij Twentrac en 10 liquilizer inruilers bij Beverdam, maar de verhalen waren al groter dan de realiteit.
NH-Ford
@Renze Is na een paar kandidaten al kantje boord geweest, uiteindelijk nu eentje waar het wel mee rond is.
Zullen wel wat pas op de plaats moeten maken, maar lijkt erop dat dit Nederlandse machinemerk nog voortgang kan blijven vinden.
stefan310
@Renze Duport zou vorige week anders de stekker zijn uitgegaan, maar ze hebben echt op het nippertje nog een geldschieter gevonden. Dit wil nog niet altijd zeggen dat de toekomst is zeker gesteld. Voor nu misschien, maar wat de toekomst in de agrarische sector brengt, weet niemand. We weten alleen dat het er wel heel erg rommelt her en der, Deutz Fahr gaat de productie ook al 5 maand stil leggen en Lemken gaat (tijdelijk) op halve kracht verder. Daarnaast zouden overige nederlandse fabrikanten van landbouwmachines ook niet denderend draaien.,....
Reinard
@stefan310 we hadden dus dezelfde in gedachten, gelukkig lijkt de kou voor nu uit de lucht.
+3
houthandel1056
@stefan310 het is nu morgen…
stefan310
@houthandel1056 De dag is nog niet voorbij.... 😉
+2
dennisbouter
@stefan310 nu wel
Jotke
Quote Reactie van @stefan310:
@1066 Denk dat er zeer binnenkort nog wel 1 komt waarvan het niet wordt verwacht.... Hou morgen het nieuws maar eens in de gaten

Was het Kotte waar jullie het over hadden?

tractorfan.nl/topic/339242/
+1
jammermaarhelaas
Hoe zou het straks gaan met service en onderdelen?
Lopen diverse Kaweco tanks bij loonwerkers hier in de buurt.
casejxu
@jammermaarhelaas je bent dacht ik sowieso verplicht om 10jaar door te gaan met onderdelen? Twijfel wel of dat ook voor gestopte bedrijven geld
+1
Jotke
Quote Reactie van @casejxu:
Twijfel wel of dat ook voor gestopte bedrijven geld

Een bedrijf dat beëindigd is kan niks meer leveren lijkt mij.

Heb wel ooit wat daarover gelezen. Denk dat dat geldt voor wanneer een product uit de markt wordt gehaald. Niet als een merk compleet stopt maar ben geen kenner dus weet niet precies hoe het zit.
+27
GerbertXL
@Jotke vraag:hoe zit dat? Jouw antwoord: ik heb dit en dat weleens gehoord maar weet het ook niet.
Het is geen schande om je mond te houden als je het niet weet hoor.
+1
langeslagdiesel
@casejxu kijk even naar alles wat via internet loopt en een app hier en een gps signaal daar. Als dat 5 jaar oud is zijn updating’s vaak al niet meer interessant om te realiseren voor de eindgebruiker. Wie af wat functioneert nog met 4 of 3G ? Zet dat gedachtegoed even naast een maaidorser uit bijvoorbeeld 1995. Die kan nog minstens 25 jaar prima dorsen. De software van een nieuwe injectietank zie ik over 15 jaar niet meer het zelfde functioneren als vandaag.
casejxu
Quote Reactie van @langeslagdiesel:
Wie af wat functioneert nog met 4 of 3G ?

3 en 4g word nog veel gebruikt in gps wereld. Trimble bij bollenboer draait nog op 2g zelfs
langeslagdiesel
@casejxu 2G ? Ben je mazzel dat daar nog genoeg steunzenders voor zijn.
ralphhonda
@casejxu 2G nog een jaartje, dan gaat daar ook de stekker uit
casejxu
Quote Reactie van @ralphhonda:
2G nog een jaartje, dan gaat daar ook de stekker uit

Dan word t dan tijd om de "nieuwe" spuit te updaten😜
+3
PieterA
@casejxu 3g is er alweer een jaar of 3 uit. Ook voor GPS. Je kon toen terug naar 2g met vaak dezelfde apparatuur of je kon upgraden naar 4G (duurder).
casejxu
Quote Reactie van @PieterA:
upgraden

Ja deze moet eigenlijk updateje hebben. Maar dan moet je ook meteen nieuwe gps ontvanger kopen
+2
walker1
[quote="@casejxu" p="2321536"] je bent dacht ik sowieso verplicht om 10jaar door te gaan met onderdelen? Twijfel wel of dat ook voor gestopte bedrijven geld

Is volgens mij ook zo, de onderdelenvoorziening hoort ook in een aparte BV ondergebracht te zijn.
Maar de praktijk is altijd lastiger, want wel bedrijf heeft er voor 10 jaar aan onderdelen opgeslagen liggen?
Zolang een product nog in productie is, is de onderdelen voorziening geen probleem. Zolang een bedrijf bestaat waarschijnlijk ook niet. Maar maakt een bedrijf alles zelf, of worden veel onderdelen van een product elders ingekocht en hebben die bedrijven alles qua voorraden op orde?

Wanbeleid kan de onderdelen voorziening ook om zeep helpen. Bekend voorbeeld is Saab, toen dat eigendom was van Victor Muller. Saab stond er financieel erg slecht voor en sommige leveranciers leverden niks meer vanwege betalingsachterstanden. De laatste Saabs zijn gebouwd met de reserve onderdelen.
Toen Saab definitief failliet was, bleek het onderdelen magazijn al aardig leeg te zijn. Met name de onderdelen die Saab zelf produceerde, zoals plaatwerk, zijn lastig te krijgen. Onderdelen die Saab inkocht vaak nog wel, omdat die fabrikanten hun onderdelenvoorziening wel op orde hebben.
Voor een oude Saab 900 krijg je makkelijker onderdelen dan voor de laatste 9-3 of 9-5.
Ford revisiemotor
@walker1
Het zou een idee zijn dat de Kaweco dealers zich verenigen om samen de mogelijkheden te bekijken om de onderdelen voorziening te beheren.
Dat ze weten wat Kaweco bestelde, bij wie, specificaties, etc.
Tekeningen, schema's ed veilgstellen, zodat hun klanten nog een tijd verder kunnen met hun machines.

We zien het hier al te veel dat mensen onderdelen zoeken van oudere machines, waarvan fabrikant, importeur het op gegeven hebben.
radium45
@Ford revisiemotor Vrijwel alle lasdelen van de Kaweco machines worden gemaakt bij Staja Hengelo en de rest is toelever, dus overal te koop.
Renze
@radium45 deed Reesink Production dan alleen assembleren ? Ik had altijd begrepen dat Staja het hele bedrijf Staja production (inclusief Staja toplift) aan Reesink had verkocht 7 jaar geleden ?
radium45
@Renze Toen ik daar voor enkele jaren terug mijn uren maakte kwamen alle te verlassen delen uit de naast gelegen Staja fabriek.
Renze
@radium45 hebben ze die er niet bij verkocht 7 jaar geleden ? Zo lees ik t wel op de website..
radium45
@Renze ze hebben wat toen de machinefabriek was van staja overgenomen. Er is in feite alleen een andere naam op het gebouw gekomen en een hectare erbij aan gebouwd. De fabricage van de te verlassen delen kwamen toen en nu nog uit een andere staja tak.
ljdekker
Quote Reactie van @walker1:
Toen Saab definitief failliet was, bleek het onderdelen magazijn

Ja de laatste modellen zijn in elkaar geschroefd met wat er nog in het magazijn lag. Krijg je gekke uitvoeringen van. Heb er zelf 4 maar qua onderdelen nog geen problemen gehad.
+1
walker1
@ljdekker Wat voor Saabs heb je als ik vragen mag? Zelf vind ik vooral de oudere Saabs mooie auto's, die van voordat GM zich ermee ging bemoeien.
Is inmiddels al wat jaren geleden dat ze failliet gingen. Er zullen ongetwijfeld wat handige jongens in de onderdelenvoorziening gesprongen zijn.
+2
ljdekker
@walker1 96, 900 red arrow, 9-5 mk1 sedan Brabus, 9-3 ss Hirsch
CoenNijenhuis
@ljdekker Dik wagenpark!, heb je daar ook foto’s van? Ik rij met een 9-3 SE van ‘06
+4
ljdekker
@walker1 ook na GM bemoeienis waren het stuk voor stuk goede ontwerpen. Kijk maar eens goed naar het lijnenspel van zo'n auto. Het klopt gewoon, al ziet niet iedereen dat.

We raken behoorlijk offtopic zo, maar zal een fotootje plaatsen.

(klik om te vergroten)

+1
walker1
@ljdekker Mooie foto! Mooi wagenpark ook.
Tja, ik ben nooit echt een GM fan geweest, kom bij mij niet met een Opel aanzetten. Een Saab 900 vind ik echt een mooie auto, zowel uiterlijk als de techniek. Saab liep erg voorop met turbotechniek.
Jotke
Quote Reactie van @walker1:
kom bij mij niet met een Opel aanzetten.

Dat geldt hier wbt Peugot. Maarja, ondanks dat de hoofdvestiging van ooit Brabants grootste en bekendste dealer hier int dorp zat en hun service top was hebben mijn ouders weinig goede ervaringen gehad met die Franse rammelbakken. Het verbaasd me dan ook dat ik nog regelmatig een 406 in het buurdorp zie verschijnen. "De onze" is 20 jaar geleden al gehemeld.

Renault hoor ik ook verschillende reacties over. De ene collega is er zeer over te spreken. De ander heeft een gloedje nieuw gekochte Renault na 1 jaar ingerolen op een Ford omdat ze zich niet veilig voelde in die Franse RoestEnNarigheidAchterVolgtULangeTijd bak. Dezelfde klachten hoorde ik ook van mensen die proef reden in een Renault.

(Over de trekkers hoor ik dan weer geen klachten! Alleen over die blauwe opvolgers!🤭)
+2
worteljcb
@Jotke De blauwe opvolgers van Renault trekkers.. ?

Rijdt zelf ook Renault, was zeker niet eerste keus, maar vanuit kostenperspectief toch gedaan. Heb eigenlijk altijd VAG auto's gehad, ook verder in de familie. Maar heb nog nooit zo weinig problemen gehad als met m'n Clio. Als die zich zo blijft gedragen, dan mag hij nog lang blijven
trevor-z
@Jotke Hooi, ik zag onlangs wel een mooie Renault vrachtwagen van KR hier in het westen.
+1
Jotke
Quote Reactie van @trevor-z:
mooie Renault vrachtwagen van KR

Die hebben inderdaad een uit de klauwen gewassen BE combi van Renault.

Gelukkig ook paar dikke Volvo's.🙊

En zo'n ding mee 'n ster in de grille.
+3
Fast Eddy
@Jotke

Gelukkig zijn Renault vrachtwagens onderhuids hetzelfde als Volvo.
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @Jotke:
blauwe opvolgers!

Renault is toch lichtgroen geworden met oranje/rode velgen?
Jotke
Quote Reactie van @jammermaarhelaas:
Renault is toch lichtgroen geworden met oranje/rode velgen?

Ohw kak, je hebt gelijk! Zat met Fiat verward.🙈
Schluterfan
@Jotke ik heb 4 Renaults gehad, één 19 en 3 Meganes. De 19 had ik van mij ouders, die was 16jaar toen die in het schroot belande. De eerste megane heb ik helaas na 30000km rijden (2dehands gekocht met 60000km) geplooid. De opvolger was dezelfde, ook 2de hands, met 68000km gekocht en op 105000 werd die gejat... toen kocht ik een gloednieuwe. We zijn nu 202365km verder en volgende week ruil ik hem in op een Volkswagen T-roc. Nooit heeft die mij in de steek gelaten (hoop dat hij het nog een week volhoud 🙈)De enige reden dat ik van merk veranderd ben, is het feit dat de Megane vanaf 80000km al begon olie te zuipen. Benzine 1.2 liter 4 cilinder turbo met 115pk. Reed op zich echt sportief, maar ik hoor de verhalen overal dat die kleine blokjes zo uitgeknepen worden. Bij deze net hetzelfde. Peugeot maakt echt troep nu. Advies van nonkel garagist, koop u geen PSA bocht en zoek iets waar je nog een 2liter in vind. Ik wou geen Hybride, dus de keuze wordt echt klein dan. Japanners maken goede auto's, maar veel te futurisch en jaren achter qua interieur vind ik. Toen ik al mijn eisen samenlegde, kwam ik bij Volkswagen terecht. Ik moest wel in Duitsland zoeken omdatgeen ik wou te vinden, maar daar draai ik mijn hand niet voor om.

Ik ben altijd goed geweest met Renault, maar wou eens wat anders en het feit dat de huidige Megane niet in 2liter benzine verkrijgbaar is, ik een hogere auto wou, en Renault niet echt iets passend had, wat mij aanstond, deden mij ook ergens anders kijken.
walker1
Quote Reactie van @Schluterfan:
ik heb 4 Renaults gehad, één 19 en 3 Meganes.

Ik had ook ooit een 19, gekocht met al 340.000 km op de teller! Iedereen verklaarde mij voor gek en ze sloten weddenschappen af hoeveel weken ik er mee zou rijden. Nou, dat is 2 jaar en zo'n 40.000 km geworden. Toen is de motor helaas gesneuveld bij de destijds beruchte roetmeting.
Later volgde nog een Laguna van de eerste generatie. (die waren wel betrouwbaar, de 2e generatie is berucht)
Met die auto 6 jaar gereden en tegenwoordig rijd ik al 4 jaar in een Megane uit 2017, wat tot op heden een probleemloze auto.
Schluterfan
@walker1

Ik heb nu de TCe115, wou eigenlijk de 130, maar die rade mijn oom toen ik kocht eind 2013, af omdat die geen goede reputatie had. Was het zelfde blok als in 115, maar hoger vermogen. De ervaringen toen met de 115 waren goed, maar nu hoor ik er ook mindere verhalen over. Probleem onderandere is de distributieketting. Als die niet goed gesmeerd wordt, is het al snel einde verhaal. Ik moet het oliepeil goed in de gaten houden. De rest is eigenlijk niets op aan te merken. Maar nu komen de kwaaltjes wel, er speelt nog 1 radiobox, het ene raam wil soms niet meer open. Banden zijn ook bijna versleten en de eerste batterij(!) Loopt nu op zijn einde. En het olieverbruik daalt ook niet, dus wordt het tijd voor iets anders.
walker1
@Schluterfan Ik heb nu een 1.5 dci. Die heeft een distributieriem. Met een ketting moet je inderdaad genoeg olie er in houden, maar dat is voor de rest van de motor ook wel aan te raden.
Distributieketting kan met veel file rijden ook sneller slijten, door het continu optrekken en weer afremmen, krijgt de ketting als het ware elke keer een klein rukje en op den duur raakt die dan opgerekt. Ook kan de ketting te weinig smering krijgen omdat je in de file ook wel eens stationair of met weinig toeren de auto maar wat laat rollen in de 1e of 2e versnelling.
Tussen de Laguna en nu de Megane heb ik jarenlang een Fiat Punto gehad met 1.3 turbodiesel. Die had ook een ketting en zou 250.000 km mee moeten gaan. Is helaas bij de 150.000 al gesneuveld.
+1
Fast Eddy
@walker1

De ketting in mijn Honda Jazz gaat al meer dan 3 ton mee. Daar kunnen de Europese auto fabrikanten nog een puntje aan zuigen.
Franse diesels in bedrijfswagens heb ik zeer goede ervaringen mee. Een Franse diesel gaat gewoon door totdat hij kapot gaat. Terwijl een VW diesel ver daarvoor al van allerlei vage codes en noodloop acties heeft gehad. En je al een forse rekening van de garage hebt gehad. Er zit ook veel meer pit in een Franse diesel. Dan zie je toch dat de Duitsers te lang zijn doorgegaan met oude techniek. Waardoor ze op achterstand zijn komen te staan.
frank_mf
@Fast Eddy Mn Audi A3 ging anders vrijwel probleemloos met z’n gechipte 2.0 TDI naar de 510.000 km. Motor was niet kapot te knuppelen. Ook de eerste DSG bak nog. Warm rijden is het devies.

Overigens nu wel verkocht voor een 3.0 TDI😎
ronald-deutz-fahr
@frank_mf 2.0 heeft vgm een riem, die 3.0 pas een ketting. Had je een blokfluitpomp op de a3? Die van mij gaf na 340 de geest, nieuwe kop was die mij nietmeer waard. Ook gechipt overigens, liep als de brandweer 😅
+1
frank_mf
@ronald-deutz-fahr klopt. Enige wat ik er aan gehad heb is een lekke koppakking (druk op T koelsysteem) maar merkte je ook weinig van.
Jotke
Quote Reactie van @Schluterfan:
Peugeot maakt echt troep nu

Deden ze 25 jaar geleden ook al, al zie je er sporadisch nog wel wat rijden.

Ieder heeft z'n eigen ervaringen met een merk. De een rijdt liever in dit merk. De ander weer in dat. Dat zal altijd zo blijven. Ik heb ook een collega die zweert bij Renault.

Service van de dealer doet ook veel. Ook bij ons was het zo dat de dealer niet een auto kon aanbieden waar ze toen de 406 weg ging naar opzoek waren. Anders was het misschien gewoon weer een Peugot geworden.

De vroegere inmiddels verdwenen Peugot garage hier int dorp had TOP service. Das dan ook de reden dat hier van oudsher wel veel Peugots reden/rijden. De eigenaren, meerdere broers, hadden geen opvolger en hebben toen hun vier vestigingentellende familiebedrijf verkocht aan de uit Utrecht? afkomstige "mega dealer" (zoals John Deere het zou noemen) Nefkens die weer onderdeel is van de Peugot importeur. Nefkens beloofde van alles zoals bijv dat er een garage int dorp bleef. Ze hebben alleen niet gezegd hoelang denk want ieder naar werd ie een stukje kleiner en paar jaar later was ie gesloten. Net als twee van de andere 3 garages. Alleen de garage in een straat vol garages in Tilburg bleef open. Zo gingen we in ik gok nog amper 5 - 10 jaar van hoofdvestiging van grootste Brabantse Peugot dealer naar geen garage meer op die plek.

Daarnaast hebben we een Toyota/Bosch Carservice garage. Ook Toyota zie je hier veel. Naast die hebben we nog een handvol kleine merkloze garages.
+1
walker1
Quote Reactie van @Jotke:
Deden ze 25 jaar geleden ook al, al zie je er sporadisch nog wel wat rijden.

Dat je ze nog maar sporadisch ziet is niet omdat die Peugeots zo slecht zijn, maar omdat ze erg gewild zijn voor de export naar met name Marokko en andere noord Afrikaanse landen.
+1
MaartenMandemaker
@Jotke M'n Partner 1.6 hdi van 2007 mankeert nooit wat eigenlijk.
Fast Eddy
@MaartenMandemaker

Super auto’s zijn dat. En nog een relatief pittig motortje die alles meesleept.
+4
radium45
@MaartenMandemaker Mijn partner heeft nog wel eens wat te... maar dat is een ander verhaal...
+3
MaartenMandemaker
@radium45 vloeistoffen regelmatig even bijvullen?
+2
radium45
@MaartenMandemaker Elke dag maar controleren? 😁
+3
MaartenMandemaker
@radium45 Peilstok zit er niet voor niks 🤭
+2
assink
@Schluterfan
Dan was ik voor Mazda gegaan in plaats van iets uit de stal van de VAG groep
+2
Raben
@walker1 Ik rijd ook Saab , idd nog geen problemen met onderdelen , en Saab leeft nog behoorlijk onder liefhebbers
stefan310
@jammermaarhelaas Als er zoals van Kaweco veel machines lopen, springen andere bedrijven er wel op in met onderdelenvoorziening. Als er maar wat aan te verdienen valt.....
+1
langeslagdiesel
@jammermaarhelaas als de deuren definitief gesloten zijn glijd de dagwaarde van je machine in tijd van een week verder onderuit dan 5 jaar afschrijving. Dat is met meer voormalig A merken het geval geweest. Helaas. Tenzij het nog een zeer eenvoudige machine is zonder milieu poppenkast aan boord. Of computer troep. Dan blijft het wel draaien.
Jotke
Tis sund dat er geen koper is gevonden. Opzich mooie producten en denk vooral in Nederland en omliggende landen en dan met name Duitsland bekend merk.

Maar... fabrikanten hebben nu geen beste tijden. Vooral de kleinere fabrikanten waar een merk als Kaweco een mooie aanvulling voor zou zijn zullen nu voorzichtig zijn met dergelijke investeringen.

Vraag me overigens wel af waarom Reesink eerst Staja overneemt om vervolgens zo snel daarna ineens alles weer te willen verkopen in de eerste periode dat het effe wat minder gaat. Neem dan je verlies en investeer in de toekomst ipv meteen de handdoek in de ring te gooien in een jaar dat geen enkele fabrikant juicht...
+1
zettelmeyer
@Jotke reesink had eerder een andere eigenaar en nu een grote investeringmaatschappij die kijke er toch anders na
Jotke
Quote Reactie van @zettelmeyer:
nu een grote investeringmaatschappij die kijke er toch anders na

Ja das ook wel weer zo. Als er aandeelhouders om de hoek komen kijken kan er soms erg moeilijk gedaan worden.
+3
KlaasM
@zettelmeyer Investeerders kopen een bedrijf maar met 1 doel voor ogen en dat is geld verdienen..
Als het goed gaat beuren ze elk jaar n flink dividend. Of ze pompen n bedrijf flink op en verkopen het op een hoogtepunt. Vervolgens komt de nieuwe eigenaar erachter dat het toch allemaal niet zo rooskleurig is als het wel leek en wil die er ook wel weer vanaf. Of zo als in het geval van Kaweco, gewoon kapot laten gaan als het n paar rondjes niet genoeg opbrengt.
Als Reesink gewild had hadden ze het best in de benen kunnen houden vermoed ik.
+1
1066
@KlaasM -ja Kaweco is net als IH gegaan,is ook niks meer van over alleen naam en rooie verf
jammermaarhelaas
@1066

Wat was de reden achter einde IH?
Topzwaar icm moeilijke jaren op de landbouw markt? En dan een vakbond die nog een flinke duw geeft?
1066
@jammermaarhelaas -was het niet meer omdat het overgenomen was door zon aandelenconcern
jammermaarhelaas
@1066

Bedoel je Tenneco?

Heb zelf deze zijtak in dit topic leven ingeblazen, maar wil het niet te groot maken. Alleen nog even op dit boek wijzen, allicht ken je het?
amazon.in/gp/aw/…
En de reactie van Eric W op deze site geeft ook veel info (even uitklappen, dan volgen 2 A4 tjes tekst). goodreads.com/book/show/…
+4
Noorderling
Quote Reactie van @KlaasM:
Als Reesink gewild had hadden ze het best in de benen kunnen houden vermoed ik.

aftersales was al geen land mee te bezeilen.
Wel na 1 jaar modificaties doorvoeren maar enige coulance onbespreekbaar.
Claas Holland
@zettelmeyer zit een hele andere ceo op, van der steer is daar ook weg
redeagle14
@Jotke ik had dit al veel eerder verwacht. Reesink is een handelsbedrijf en geen productiebedrijf. Ik denk dat het ploft en komt er best wel een overname. Waarschijnlijk zonder de schovels.
radium45
@redeagle14 Jij hebt voorkennis denk ik? Dat shovel avontuur hadden ze nooit moeten aanvangen. Dat heeft ze klauwen met geld gekost.
Renze
@radium45 wat weet jij van de shovels ? Ik hoor er eigenlijk niks geen goeds van... en ik vond t ook n rare zet, Giant Weidemann en Fuchs bepalen de markt en zetten Europawijd af, produceren als n automobielfabriek. Das heel wat anders dan giertanken en silagewagens, waarvan de aantallen niet te vergelijken zijn...
+1
radium45
@Renze Ik heb geen verstand van dat kleine spul. Nur Werklust, Volvo of Cat.
Renze
@radium45 ik hoor alleen dat de verkoop stillag omdat ze zo slecht waren. Maar dat zijn puur geruchten....
+1
rommert14
Quote Reactie van @Renze:
Giant Weidemann

Hebben hier eens een prijs van een quappen gehad, dat was meen ik de voorganger van kaweco maar bijna net zo duur als een weidemann, dan is de keus voor mij niet moeilijk.
Jotke
Quote Reactie van @Renze:
Giant Weidemann en Fuchs

Vergeet good old Mustang en Gehl niet. Weet niet hoe die geproduceerd werden maar dat ging ook als warme broodjes en stond in NL ik meen in de top 3 of top 5.

Tot Manitou de boel verklootte...
worteljcb
@Renze  
Quote:
wat weet jij van de shovels ? Ik hoor er eigenlijk niks geen goeds van...

Die eerste modellen waren praktisch gelijk aan Quappen. Het type 25 had wat problemen, maar die konden met modificaties wel redelijk opgelost worden. Dan was het een prima shovel, eenvoudig maar doeltreffend. De prijs was daar ook naar, dus behoorlijk lager dan de bekende merken. Dan is er best markt voor en die zijn ook best wel verkocht. Het type 37 was een niet al te best product inderdaad. Daar werden de meeste gebruikers echt niet blij van..

Het nieuwe model shovel, alleen als type 25 verkrijgbaar, was een prima shovel. Veel beter doordacht, netter afgewerkt, fijner in bediening. Maar de prijs ging daarmee ook omhoog en het gat met de bekende merken werd eigenlijk te klein financieel gezien. Als je dan voor een paar duizend meer een Giant hebt, dan kopen de meesten geen Kaweco. Maar dat laatste model was echt wel een prima product.
+1
redeagle14
@radium45 geen voorkennis maar het is wel een grote fout geweest. Maar je probeert wat.
+1
jammermaarhelaas
@redeagle14

Te vroeg overnemen schijnt financieel onaantrekkelijk. Al heb je dan wel het personeel er bij. Wacht je te lang dan zijn die weg. En vind ze maar eens tegenwoordig.
+1
Deutz10
@Jotke het is lastig om in een slechte tijd iets te verkopen. Dat is in elke branche zo. Denkt dat de marge ook tegenvalt. De fusie van Schuitemaker en Veenhuis was ook niet uit weelde.

Die kaweco shovels zijn sowieso niet interessant om te bouwen. Zijn dit jaar 19 op kenteken gezet, en vast nog wel wat export Bij grote spelers zoals giant en weidemann gaat dat aan de lopende band. Die kunnen dat veel goedkoper en hebben veel meer geld om ze te vernieuwen en te doorontwikkelen.

Bij de mesttanken gaat het ook om een klein aantal en verschillende uitvoeringen. Zijn er twintig op kenteken gezet en is een krimpende markt. Wordt alleen maar minder zonder derogatie.

De radium silagewagen zou ik nog wel wat in zien. Die kun je seriematig bouwen.
fendt2
2 punten waar het omdraait:

-Een boekhouder aan de macht dan houdt het vanzelf op.
-Is Reesink een buitenlands bedrijf? Want produktie overbrengen naar het buitenland levert veel geld op.
Jotke
Quote Reactie van @fendt2:
Reesink

Nederlands.
+11
radium45
Ik ga achter de tekeningen aan van de Radium silagewagens. dit kan toch gewoon niet verloren gaan.
+7
CaseCS130
@radium45 Nee dan moet je ook een nieuw tf account. Maar inderdaad zonde. Ze brachten hier laatst nog maïs met oranje radiums. Dat zullen niet de jongste meer geweest zijn maar ze waren nog in keurige staat en vond het qua bouw ook een mooie wagen.
En wat te denken van de double twins (shift),daar zijn toch heel wat van verkocht en ook een prachtig producrm
radium45
@CaseCS130 Ondanks dat ik Kaweco kenner in hart en nieren ben.. Met die mesttonnen had ik iets minder. Wij hadden ze hier ook op de zaak maar ik had er niks mee. De boeren wel. Ik was meer van de Vervaet driewielers waar ik vele uren op gemaakt heb.
+5
Renze
@radium45 Wadinko (SVgroup) zou de tekeningen van de doubletwinshift moeten opkopen zodat ze A. De vierwiel tanks niet meer uit Belgie hoeven halen, en B. met dit product ingang kunnen vinden bij voormalige Kaweco dealers om meer Siwa's om te kunnen zetten... Dan blijft er nog íets overeind in Nederland.
+1
radium45
@Renze Heb je wel een punt...
1066
@Renze -jij wil kaweco toch geen sv gevoel geven
Renze
@1066 Nee, de Nederlandse markt krimpt, dus als een concurrent ze overneemt die zelf de productiecapaciteit niet benut, is het over in Hengelo. De DoubleTwin van Kaweco is een premium product waar voldoende aantallen van verkocht kunnen worden, en het is een product dat Kaweco dealers aantrekt.
Claas Holland
@Renze met die groep schijnt ook niet goed te gaan.
+1
Renze
@Claas Holland met welke Nederlandse, van melkveehouderij afhankelijke machinebouwer, gaat het wel goed dan ?
jammermaarhelaas
@Renze

Lely?
Renze
@jammermaarhelaas Lely zit wereldwijd dus haar klanten profiteren van de hoge melkprijs, zonder dat ze hinder ervaren van dd Nederlandse afschaffing van derogatie.
ronald-deutz-fahr
@Renze gaat het met duport, slootsmid, trioliet etc allemaal niet goed dan? 🙈
+2
zettelmeyer
@ronald-deutz-fahr duport nie nee wat ik hoorde. Pottinger trekt zich nie voor niks terug
+3
Deutz10
@zettelmeyer lees net dat Duport een nieuwe investeerder gevonden heeft.
Claas Holland
@zettelmeyer je weet het niet waarom Pottinger precies zich trug trok. maar vergeet niet dat dit ook een gat is voor duport kwa werk en kwa in komsten
JohnDeere7serie
@zettelmeyer pottinger wordt ook niet meer verkocht door kraakman, die hebben nu vicon uit nieuw-vennep. Dus pottinger zal zowiezo groot marktaandeel verliezen komende jaren.
+1
frank_mf
Quote Reactie van @JohnDeere7serie:
vicon uit nieuw-vennep

Vicon is alleen spuiten en kunstmeststrooiers in Niew-Vennep. En Kraakman waren maar een paar vestigingen die het deden.
JohnDeere7serie
@frank_mf ok. Wie weet wie die harkmachines en schudders maaiers van vicon maakt?
frank_mf
@JohnDeere7serie Die komen uit Denemarken dacht ik.
oanejorrit12
@frank_mf Klopt
+2
Fast Eddy
@JohnDeere7serie

Dus als Kraakman ermee stopt is een merk gedoemd tot de afgrond?
Ik zie alleen maar meer mogelijkheden. Pöttinger is net zoals Kuhn een zelfstandig merk in zowel hooibouw als grondbewerking. Gelukkig zijn er nog een paar trekker merken die niet aan hooibouw of grondbewerking doen. Die kunnen dus mooi partner worden met Pöttinger of Kuhn.
+1
dx11
@ronald-deutz-fahr trioliet is inmiddels ook wereldwijd. Denk dat de andere genoemde het wel zwaar hebben of krijgen. Heel de mest machineontwikkeling is gebouwd op de politieke besluiten uit het verleden. Je ziet nu helaas heel duidelijk hoe bedrijfszeker de politiek als fundament is. Zie je met de boeren ook, een ieder die maar zo graag wilt meebewegen is niet het beste af
ronald-deutz-fahr
@dx11
Quote:
trioliet is inmiddels ook wereldwijd

Dat maakt toch niet uit? Is Nederlands, en van melkveehouderij afhankelijk. Netals Lely overigens
dx11
Quote Reactie van @ronald-deutz-fahr:
Dat maakt toch niet uit

Mij niet

Quote Reactie van @ronald-deutz-fahr:
Nederlands, en van melkveehouderij afhankelijk

Naar niet (persee alleen maar) van de Nederlandse melkveehouderij afhankelijk
ronald-deutz-fahr
@dx11
Quote:
(persee alleen maar) van de Nederlandse melkveehouderij afhankelijk

Daar werd ook niet naar gevraagd, en dat zijn kaweco en gesuggereerde sv ook niet
dx11
+2
Jotke
Quote Reactie van @ronald-deutz-fahr:
@Renze gaat het met trioliet niet goed dan?

Hoor wel es verhalen maar hier boven werd mij gezegd dat je het alleen zeker mag weten hoe het zit voor je iets zegt dus zal het maar houden op dat dealers weglopen.
+1
Renze
@ronald-deutz-fahr De familie Liet staat in de quote 500, die kunnen wel tegen n stootje.
+3
JD 6110
@radium45

Als onze veenhuis silage wagens in de toekomst op zijn hoopte ik op een setje kaweco Radiums met kiep functie .. prachtige stoere karren.... als jij ze nou eens in productie neemt...😜
+6
radium45
@JD 6110 Ik heb wel een lasapparaat
+1
CaseCS130
@radium45 Hoe ben jij eigenlijk kenner geworden? Heb je er gewerkt of door het werken met hun producten?
+2
radium45
@CaseCS130 beide, en doordat ik veel mensen ken die bij KdW en Staja/Reesink werken
+1
frank_mf
Quote Reactie van @radium45:
tekeningen

Naam Kaweco en intellectueel eigendom zijn nog steeds te koop.
Claas Holland
Ik heb een tal van jongens die daar werkte op facebook/ linkedin , maar voor de zomer zijn al deel weg gegaan.
radium45
@Claas Holland trouwens... heb jij al info over de Jaguar 1200?
Claas Holland
+2
radium45
+1
Claas Holland
@radium45 ik weet wel wat maar mag niet over hebben.
radium45
@Claas Holland van wie niet?
Claas Holland
@radium45 denk jij dat dingen op internet ga gooien, dat claas mijn in de gaten hou ?
radium45
@Claas Holland Denk jij dat Harsewinkel jou in de gaten houdt?
Claas Holland
@radium45 jup, en dat doen, in 2012/2013 heb er mee te maken gehad. en ik heb veel mensen die werken bij CLAAS sosial media
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @radium45:
heb jij al info over de Jaguar 1200?

Heb je de filmpjes uit amerika nog niet voorbij zien komen??
Had gedacht dat @catfan55 er wel 1 op demo zou hebben.
Man bar wat een snelheid dat die hakselaar haalt.
En ik meende ook nog met een 16 rij bek er voor
+4
Claas Holland
Het duitse Blunk deelt steun betuiging aan het Kaweco team
facebook.com/share/v/…
jarnovh
Iemand die weet hoe dit nu verder gaat ? Wordt er gewacht op een overnemer of eventueel een veiling van de inboedel?
worteljcb
@jarnovh Dat is onduidelijk nog. In principe gaat eind van het jaar de stekker eruit. Mocht er zich iemand melden, dan zal dat vast invloed hebben.
Jotke
Quote Reactie van @jarnovh:
Iemand die weet hoe dit nu verder gaat ?

tractorfan.nl/topic/339242/
+2
CoenNijenhuis
Ik kwam vanmiddag nog drie nieuwe zwarte tanks tegen achter een paar DF’s, zullen wel bijna de laatste zijn.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden kaweco en stekker geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
135
DEELNEMERS
43
WEERGAVES
10.036
TREFWOORDEN