Welk lasapparaat hebben jullie en hoe bevalt hij ?

Ik ben van plan om het nieuw lasapparaat te kopen. Nou heb ik al wat bekeken, en kom telkens terug bij de nieuwe serie van HBM. Deze staat tot nu toe goed aangeschreven. Ik wil graag een Mig/Mag apparaat omdat ik dat nu ook heb. Weten jullie nog een aantal goede apparaten? En hoe is de ervaring ermee? Het is voor hobbymatig werk. van rond de 200A

Met vriendelijke groet,
Peter

Deel dit topic

Reacties

iantx1500f
Voor de hobby of voor werk?
peter-witvliet
@iantx1500f voor de Hobby
+1
casejxu
toolnation.nl/telwin-mastermig-270-2-mig-mag-lasap…

Deze hebben wij thuis. Draait al 10J+ naar volle tevredenheid. Kunt er ook zwaarder materiaal goed mee lassen. Heeft ons nog nooit in de steek gelaten. Zeer makkelijk in gebruik kwa in en afstellen
iantx1500f
Heb al meerdere mensen gehoord die voor de hobby de hbm fijn vonden

Al is de inschakelduur niet geweldig

Zou zelf eerder voor een cebora gaan voor de hobby
(Heb er zelf jaren 1 gehad)

Telwin is ook niks mis mee
peter-witvliet
@iantx1500f Ik heb nou een telwin, een telmig 100A. Deze is tegen het einde van zijn leven, er zitten 4 standen op. En kan alleen met wegwerp menggas lassen of fluxcore.
@iantx1500f
Quote:
inschakelduur

Wat word hiermee bedoeld?
+1
iantx1500f
@ronald-deutz-fahr
Hoelang je achter elkaar kan lassen op een bepaald amperage
+3
cyrus-van-gelder
@ronald-deutz-fahr
Zo,n lastoestel heeft koeling nodig( lucht of vloeistof gekoeld, ligt aan het type). Als het toestel op hoge stroom last , en dan vooral langdurig, word er een thermische beveiliging ingeschakeld.
Dit is om te voorkomen dat het toestel overbelast raakt en daardoor kapot gaat.
Dit word er dus bedoeld met inschakel duur.
Een toestel met 500 amp vermogen heeft een langere inschakelduur dan bijvoorbeeld 1 van 300.
Dus voor echt serieus laswerk op hogere stroom ( open boog, en puls lassen) kun je het beste een zwaar toestel nemen.
Voor dun materiaal lassen ( bodemplaat auto ed) word vaak in kortsluitboog gelast, toestel krijgt dan ook minder op z,n donder.
Ik las beroepsmatig mig mag dus.😉
+1
selten
@cyrus-van-gelder
Wat is jou inschakelduur dan? Meeste lassers die ik ken komen niet over 40%
+1
cyrus-van-gelder
@selten ik ook niet.
Op het werk lassen we met fronius 500 ampère apparaten.
We gebruiken 1.2 mm draad om te lassen.
En als er dan op 250 ampère gelast word( en dat zijn vaak veel meters bij ons) houd het toestel het vrij lang uit voordat de thermische beveiliging in werking gaat.
Ongeveer 40 % klopt wel aardig.
Lange massa kabel geeft ook meer weerstand, dan is het toestel ook eerder ( te) heet.
mbvaltra
Hier net de nieuwe serie van HBM gekocht. De mig 200P. Ook voor hobbymatig gebruik.
Eerste indruk is goed, alleen de massakabel is te kort (1.5 mtr) en de toorts is aan de lichte kant (150 amp?).
Ik hoop dat dit een hele mooi lasapparaat is voor de hobby.
peter-witvliet
@mbvaltra dat is inderdaad mijn 1e keus, ik ben in afwachting van wat jullie te zeggen hebben.
boer
Op het werk bij een mechanisatie bedrijf waar ik veel te vinden ben in de constructie hoek. heb ik een relatief goedkope simpele machine staan gewoon stroom stappen en een draaiknop voor draadsnelheid verder niets geen poespas er op. Las er nou denk een kleine 3 jaar mee en buiten regulier onderhoud geen dingen gehad eraan. Denk dat we jaarlijks met dat lasapparaat een 20/25 rollen lasdraad a 16 kg er doorheen draaien

jmh-lastechniek.nl/advertenties/…
+1
CaseCS130
Belangrijk is hoe dik materiaal je er mee wilt lassen. Als je hobbymatig 30mm dik materiaal wilt lassen zul je toch een zwaardere machine nodig zijn. Doe je vooral blikwerk dan liever een kleinere met kleinere toorts en draad. Als je van alles wat wilt kunnen is een apparaat tussen de 200 en 250 ampère wel mooi.
Staat de machine in een (licht) verwarmde droge schuur of ergens in een dampe ruimte? In het laatste geval liever een machine op basis van een trafo. Anders is een inverter ook prima en iets moderner. Inverter is ook veel lichter in gewicht.
Hbm is leuk maar als je een keer iets van een beter merk vast hebt gehad zie en voel je wel gelijk een groot verschil.
peter-witvliet
@CaseCS130 Ik heb nou een telwin, een telmig 100A. hij doet het niet geweldig, mag ook wel na 26 jaar. Heb hem ooit gekregen. En ben nou toe aan iets makkelijkere instelbare machine, van rond de 200 A
CaseCS130
@peter-witvliet Als je makkelijk wilt instellen heb je eigenlijk een synergisch apparaat nodig. Dan ben je af van het gepuzzel tussen draadsnelheid en lasstroom.
Vergeten te vragen, heb je de beschikking over krachtstroom?
+1
peter-witvliet
@CaseCS130 nee, alleen 230v er zit wel een aansluiting in de meterkast. Als wij een nieuwe schuur bouwen komt er wel krachtstroom.
peter-witvliet
@CaseCS130 ja, synergisch. lijkt mij ook beter Die van HBM hebben dat standaard
+1
hobbyboer
Quote Reactie van @CaseCS130:
Anders is een inverter ook prima en iets moderner. Inverter is ook veel lichter in gewicht

Dat lijkt mij ook een heel goed alternatief voor hobby en/of boerengebruik.
Lekker licht en klein, weinig last van roest en wind, makkelijk starten en weinig (piek) stroom nodig.

Thuis en op werk zo'n inverter gehad en zeer tevreden mee.
xfire295
De Röwac Mig 300S gekocht bij Kraaijkamp. Goede service en voor zover ik weet een in Nederland gebouwde machine. Zeer tevreden over de prijs/kwaliteit verhouding.

kraaijkamp-lasmachines.nl/winkel/…

Kost iets meer dan een HBM product maar wel veel waar voor je geld. Kan Mig/Mag, electrode en lift tig. Ook zit er nog een aansluiting voor een Spoolgun op maar die, net als de tig, nog nooit gebruikt. Ook voor goed advies en cursussen kun je daar terrecht.
+1
peter-witvliet
@xfire295 ik ga waarschijnlijk alleen mig/mag lassen.
+1
xfire295
@peter-witvliet Daar is deze machine ook voor bedoeld. Hoofdzakelijk Mig, alleen krijg je die andere beide functies er gratis bij omdat t op de zelfde techniek kan functioneren. Het Synergetisch programma werkt zeer goed overigens.

Edit: ik zou dan overigens vragen of de 200S niet geschikter is als je daar onderblijft. Weet alleen zo niet of die krachtstroom of 230v is.
peter-witvliet
@xfire295 ja, dat weet ik. Ik kijk nog al eens naar Harry the ferryman. Ik ga daar eens kijken. Er waren trouwens mensen die beweerde dat de nieuwe machines van hbm ook bij Rowac vandaan kwamen, omdat bijna alles hetzelfde bleek te zijn. Ik heb hier mijn twijfels over.
+1
xfire295
@peter-witvliet dit lijkt mij onzin. Op Reddit (geloof ik) ook al discussie gehad met een daarover. Die prijs waarvoor HBM hem wegzet kan bijna niet anders dan een Chinees zijn. Ik verdenk de chineze fabriek er wel van een Röwac als voorbeeld te hebben gehad...
+1
peter-witvliet
@xfire295 ja, het is 100% china voor dat geld.
peter-witvliet
@xfire295 Die Rowac 300 is te duur, ik zoek iets tussen de 300 en 600 euro. Had ik wel even mogen vermelden 🙃
xfire295
@peter-witvliet dan zeg ik lekker hbm synergetisch apparaat kopen en korte review plaatsen na wat gebruik
peter-witvliet
@xfire295 ja. Lijkt mij ook het beste. Ik wacht nog even af of er nog andere tf'ers zijn die iets anders hebben.
+1
mbvaltra
@peter-witvliet en @xfire295
Ik heb hier net een week lang de HBM 200P. De eerste indruk is goed. Meteen een karretje voor het lasapparaat gelast. Instellen en lassen is goed.
Massakabel en toorts zijn een minpunt. Maar voor dat geld kun je er wel een losse toorts bij kopen.
Voor de hobby lijkt mij dit een prima apparaat. De levensduur is afwachten
peter-witvliet
@mbvaltra ja, voor het resultaat is hij niet duur. nu idd de levensverwachting.
+1
Deutz10
Wij hebben een Tico 160. Denk al meer als 25 jaar, is een hollands merk. marktplaats.nl/q/tico+160/
Daarvoor een kleiner en handzamer apparaat, die was lang zo goed niet als de Tico 160.
+1
JvH 1120
Als je krachtstroom heb zou ik daar zo ie zo voor gaan en met een zwaar lasapparaat kun wel licht laswerk maken maar andersom niet, verder is natuurlijk ook het budget belangrijk dus misschien een tweedehans profie in plaats van een nieuwe hobby ,synergisch is ook wel makkelijk hier gaat de draaisnelheid automatisch mee met de stroomsterkte verder waterkoeling heb je voor de hobby niet nodig dus eventueel twee toortsen er bij een grote voor het zwaardere werk en een kleine voor het pielwerk deze zijn luchtgekoeld ook niet zo heel duur, merken ? ik zou zeggen kijk wat ze bij je in de buurt verkopen is ook makkelijk voor slijtdelen .
Ik zelf heb hier elektra bekum
Lincoln Electric
Rowac
En bij de baas hebben we EWM dit is top spul maar wel duur.
peter-witvliet
@JvH 1120 Dat zei mij opa ook al. een tweedehands professionele apparaat aan te schaffen. Alleen heb je in Drenthe meer kleine bedrijven dan op Texel.
peter-witvliet
@JvH 1120 en bij ons in de buurt heb je alleen een kramp dealer, die verkoopt gyzs en telwin.
+1
JvH 1120
@peter-witvliet oké Texel gyzs en telwin heb ik bijde geen ervaring mee maar met 220v houd het rond de 200 amp wel op denk ik hbm echter ook niet maar ik begreep korte massa kabel en eigenlijk te lichte toorts, dit zijn dan ook extra kosten die er nog bij komen ,ook kunnen hier alleen 5 kg rollen op denk ik deze zijn in verhouding ook duur. Als toorts neem een binzel van 4m goede kwaliteit in licht prettig in de hand.
peter-witvliet
@JvH 1120 ja, daar had ik nog niet eens over nagedacht.
+1
CaseCS130
@peter-witvliet gysz heb ik. 400A synergisch. Doet het wel goed maar dat is een heel ander prijsklasse apparaat.
Jzandbergen
Ik heb sinds een aantal maanden een lasapparaat van de lidl, koste weinig en doet het best voor hobby lasser als ik. Platen van 20 mm dik konden ook knap gelast worden. En makkelijk kan met elektrode en gevuld draad lassen.
Romkerozema
Heb hier een tico 160E inverter. Doet het zeer goed. Hele vooruit gang in vergelijking met het vorige apparaat die zowat 100 jaar oud was
willemk
Vierrollige aandrijving
Gekoeld handvat
Genoeg Amp. ( Ik had een 250 Amp, nu een 500 Amp en dat last veel beter)
peter-witvliet
@willemk welk merk? dat is 400v daar beschik ik niet over.
willemk
@peter-witvliet een oude esab, inderdaad op krachtstroom
+1
lukasbelarus
Ik heb een jasic inverter. is nep kempi. werkt 100% en netjes. vrienden hebben hem ook en lassen er ook wel professioneel mee. een maat heeft hem een keer zelf gesloopt en kreeg zo een nieuwe.

zwaar constructiewerk hebben we een ewm 600a en cloos van 450a ofzo staan watergekoeld.
begonnen met een oude zonder waterkoeling, maar als je die zwaar belast fikken ze uit omdat die trafos te oud en warm worden schijnbaar. was bij ons ook gebeurd
JvH 1120
@lukasbelarus waterkoeling is alleen voor de toorts en als die te warm wordt laat je hem vanzelf los🤪 geeft wel een langere stand tijd van je slijtdelen en minder storingen.
lukasbelarus
@JvH 1120 toch zijn die watergekoelde niet opgestookt en die lucht wel. Verkoper van lasapparaten in gebruikt, deed alleen watergekoeld en die vertelde deze reden.
Hij zei simpel luchtgekoeld kan, maar dan een nieuwe.
CaseCS130
@lukasbelarus Die Jasic heb ik ook overwogen maar uiteindelijk voor een wat bekender merk te gaan. Maar ze doen het dus wel goed, leuk om te weten.
+1
fendtinterfan
@CaseCS130 ik heb een jasic plasma snijder van 80A, ben er zeer tevreden over. heb hem nu een jaar maar snijd als een jekko. het is geen hypertherm maar wel vergelijkbaar met een thermal dynamic. en is zuinig met lucht. goede vochtvrije lucht toevoer is alles bij deze machines.
+1
assink
Ik las al jaren met een huvema mig/mag machine. Ding kan al wel 30 jaar oud zijn. Gewoon nog met een transformator en een gelijkrichter. Net als de hierboven genoemde Tico.
Die zijn nog te repareren, zon hbm Inverter valt al weinig aan te repareren. Heb zelf al eens een potmeter vervangen, en dat is bij zon ouderwetse machine prima te doen. Gebruik eigenlijk alleen het voltage en de draad snelheid. Krijg je snel genoeg gevoel voor.
Dus ik zou voor een gebruikte semi professionele machine gaan, en geen hbm of parkside.
Krachtstroom heeft echt wel de voorkeur, als je de machine op 1 plek gebruikt.
+2
Kees2030
Heb al een jaar of tien een Lorch M222 met veel plezier.
Synergische instelling, keuze tussen 400 en 230Volt
Grote kast en wielen, staat dus zeer stevig en kan een grote fles op staan.
cyrus-van-gelder
@Kees2030 Dat zijn goede toestellen 👍🏽
Daar heb ik bij Meyer in sint Jacobi parochie veel mee gelast!!!.
Ze maken bij Meyer veel onderdelen voor h3ftrucks zoals vorkenborden en van die rolkooien.
Dan moet je wel een goed lastoestel hebben dus.😉
+2
goeiedag eem
@peter-witvliet hebben hier thuis al 25 jaar een Tico kombi mig die op 220 en 380 kan 160 A op 220 volt en 180 op 380volt, ding last zeer goed masr hebben er een 250 ampère lastoorts aan en dat bevalt beter. Hebben nu thuis ook een watergekoelde tico 350s (350A) dat gaat nog verl mooier, nooit geen problemen mee. En super lassen. We hebben op het werk een Kempi staan ook watergekoeld maar een waardeloos ding is niet te regelen
+1
assink
@goeiedag eem
Wat er niet op zit, kan ook niet kapot.
Ik zou ook voor zo eenvoudig mogelijk gaan. Synergisch klinkt mooi, maar houd geen rekening met in welke positie je last bijvoorbeeld.
+2
goeiedag eem
@assink precies daarom hebben we de tico,wiens elektronica, en wat er op moet zit erop
+1
cyrus-van-gelder
@goeiedag eem bij ons bij Spaans babcock op het werk hebben we hoofdzakelijk Fronius toestellen
.die zijn wel goed af te stellen.
Daarnaast hebben we nog wat Esab toestellen, zijn ook zeker niet slecht.
Die oude lincoln toestellen hebben we nog wel, vooral voor het hechtwerk/ samenstellen. Lincoln heeft me ook altijd goed bevallen. 👍🏽
+2
goeiedag eem
@cyrus-van-gelder klopt fronius haf mijn vorige werkgever ook maar zit veel elektronica op en dat heeft tico niet, zijn simpele toestellen , en lassen super, ik wil voor thuis niet anders, de grote 350s komt ook uit een bedrijf weg waar we hem kochten toen ze failliet gingen, ding laste daar heel veel
+1
cyrus-van-gelder
@goeiedag eem zelf heb ik het liefst ook niet te veel electronica.
Maar tegenwoordig wordt er veel op pulse gelast, en dan kun je er niet onderuit.
Voorheen was dat kortsluit of openboog lassen op de oudere toestellen, toen had je de pulse mogelijkheid nog niet he?😉
dj832
dltechnik.de/ergo-bis-300a.html/
Deze heb ik hier nog niet voorbij zien komen, maar bevalt me prima.
lukasbelarus
MIG lasinverter Jasic MIG200 Multi
Deze heb ik
+2
Hobby boer
Heb zelf een parweld xtm 211di 4in1 mig, tig, mma apparaat aangeschaft voor het plaatwerk van m'n fiat. Je kan er de plaatdikte op instellen en het apparaat stelt de stroom en draadsnelheid zelf in (die kan je natuurlijk nog zelf verder finetunen). Plaatwerk hecht je aaneen met de mig en als het moet kan je de naad nog mooier doen uitvloeien met de tig. Vindt persoonlijk dat dit fantastisch werkt.
cyrus-van-gelder
@Hobby boer tig is zeker mooi!!!
Het geeft ook geen lasspetters , dat is ook wel fijn. 👍🏽
peter-witvliet
Ik ga alle genoemde apparaten bekijken en zal laten horen wat ik gekozen heb.
+1
frank_mf
Ik heb een oude serie HBM 230 ampére. Topding. Wel een keer een zwaardere toorts gestoken via Indi en een zwaardere massakabel. Verder geen klachten!
frank_mf
Deze heb ik, al is de behuizing bij mij geel. Het voordeel van deze ten opzichte van de 200 is dat er een grote rol lasdraad in past. Ik las zelf met 1,0 mm.
hbm-machines.com/nl/p/…
+1
GerbertXL
@frank_mf daar kun je je geen grote buil aan vallen. Die staat mij ook wel aan 😬
+2
roscho
- Ik volg dit graag.
+1
cyrus-van-gelder
@roscho ik ook 😉
Zelf las ik veel op m,n werk, maar vind het altijd wel interessant wat anderen zeggen en vragen.
+2
roscho
@cyrus-van-gelder Heb nu een oude joekel van misschien wel 50 jaar en ik kan er eigenlijk geen hol van. Ik vraag me af of dat met nieuw materiaal wat beter zou kunnen worden. Ik vraag me af of nieuwe apparaten misschien beter starten, ik zit nog wel eens met vastgebakken elektroden.
+2
assink
@roscho
Heb een kleine Inverter voor reparatie werk in de stal. Je mag m wel proberen als je wil.
Is een rehm booster, en elektroden lassen gaat mij daarmee veel beter af dan een oude transformator.
cyrus-van-gelder
@assink zelf heb ik ook wel eens zo,n dingetje mee voor reparatie op lokatie.
Ze zijn een stuk kleiner en behendiger dan zo,n trafo toestel👍🏽.
Bovendien werkt het toestel op 230 volt, maar last toch perfect , niks mis mee😉👍🏽

roscho
@assink Heel mooi aanbod, ik hou het in gedachten. Eerst een stukje aan de schuur bouwen, daarna bezig met de inrichting van mij werkplaatsje. Je zit dichtbij in ieder geval. Ik heb al wel gezien dat de bijna €600 voor die Rehm voor mijn doel eigenlijk boven de begroting is. Ik overdenk het in ieder geval.
+1
frank_mf
@roscho Zelfs de goedkope machientjes van Parkside en HBM doen het prima. Ben je voor 100 klaar ongeveer
assink
@roscho
Ik heb m ook niet nieuw gekocht. dacht ergens rond de 180 dat ik er voor betaald heb
+1
cyrus-van-gelder
@roscho Dat is een bekend probleem!!
Dan blijven de elektroden plakken inderdaad.
En als je de stroom sterkte wat omhoog draaid om dat te voorkomen , dan brand je weer een gat in het materiaal he?😟
Als ik elektrode las, dan gebruik ik altijd universeel elektrode, dan lost de slak ook makkelijker. Wel het materiaal goed schoonslijpen !!!
De meesten gebruiken rutiel elektroden, om door verf , vet en vuil te branden.
Vind zelf rutiel geen mooie strakke las.
Van boven naar beneden lassen kan ook, dan gebruik ik een O K elektrode.
Maar in de fabriek zelf is alles mig mag hoor.
Elektrode lassen word nog wel op lokatie gedaan, reparatie enzo.😉
+1
roscho
@cyrus-van-gelder Geweldig, ik krijg hier bijna een complete lascursus, ook van de volgende posters. Jammer dat hier niet iedereen het eens is, dat zal wel komen doordat niet iedereen hetzelfde doel en eisen heeft voor het lassen.
cyrus-van-gelder
@roscho klopt wat je zegt, niet iedereen stelt de zelfde eisen. Tegenwoordig wordt er heel veel mig/mag gelast ipv elektroden.
Ook in Mig/ mag draad zit verschil !!!
Voor dun materiaal ( bijvoorbeeld plaatwerk van auto,s) heb je dikte,s van 0,6 en 0,8 mm
Dan ga je voor het wat zwaarder werk naar 1mm , op m,n werk is het standaard 1,2 mm wat we gebruiken. Maar ik heb ook wel met 1,6 gelast 😉
Dat is allemaal leverbaar in masieve draad.
Maar ijzerpoeder ,en rutiel gevulde draad is ook leverbaar.
Rutiel word gebruikt voor stapel lassen ( van onder naar boven dus) dit word vaak in scheepsbouw gedaan met het zgn stuiklassen. Er wordt dan op 160- 180 ampère gelast, dit geeft maar liefst een inbranding van 6 mm!!! Deze las geeft trouwens ook slak vorming ( rutiel)

Dan heb je ook nog beschermgas nodig voor het mig / mag lassen, dit zorgt ervoor dat je las niet verbrand.
Voor dun materiaal kun je 92% argon ,8 % co2 gebruiken , dit geeft niet zo,n diepe inbranding. Ook goed te gebruiken met dunne draad dus. Dun draad heeft ook minder hitte nodig om neer te smelten, dus deze combinatie is geschikt voor dun materiaal ( plaat werk auto,s / trekkers)
82% argon , 18% co2 geeft een veel betere inbranding, en is dus meer geschikt voor dikker materiaal in combinatie met dikkere draad.
Heel verhaal he Robert?
Zelf las ik mig/ mag niveau 4 , en ik probeer de kennis zo beknopt mogelijk te delen.
Er is nog veel meer over te vertellen hoor. 😉



+1
roscho
Quote Reactie van @cyrus-van-gelder:
Heel verhaal

Inderdaad een heel verhaal. Ik denk dat ik maar begin met elektrodelassen. Eén ding tegelijk. Maar ik zou wel een apparaatje willen hebben die ook met draad kan lassen, dat geeft meer mogelijkheden voor de toekomst.
Ik heb in ieder geval de link naar deze thread opgeslagen, dan kan ik het altijd weer nakijken als het zover is. Nu eerst zorgen dat de werkplaats in orde komt, daar duurt nog wel een paar maanden.
+1
cyrus-van-gelder
@roscho Dat soort apparaten zijn er wel hoor die je kunt gebruiken voor mig/ mag lassen , maar ook voor het lassen met elektroden.
Soms zit er ook nog een tig ( dat is weer heel wat anders😉) mogelijk heid op.
roscho
Quote Reactie van @cyrus-van-gelder:
Dat soort apparaten zijn er wel hoor die je kunt gebruiken voor mig/ mag lassen , maar ook voor het lassen met elektroden

Die heb ik al gevonden en voor €200 tot €300 kun je er al een kopen. Dat zou best een beginapparaat kunnen worden.
+1
Hannesman
Heb zo'n HBM 200 mig mag las apparaat, last eigenlijk gewoon mooi. Ook wel grote stukken achter elkaar of een klein werkstuk. Ook met rvs. Heb er nu zo'n tig toorts bij maar moet nog even weer oefenen
2850Johndeere6R
@cyrus-van-gelder
Quote:
De meesten gebruiken rutiel elektroden, om door verf , vet en vuil te branden.
Vind zelf rutiel geen mooie strakke las

Ik wil niet betweterig over komen aangezien ik maar een hobby ijzerbak en brader ben. Maar mij is altijd geleerd dat bovenstaande wat jij noemt in basis elektrode is toch? 🤔 Kan natuurlijk ook zo zijn dat die leraar die ik had al dement was voor zijn pensioen 😅
+2
assink
@2850Johndeere6R
Rutiel is de 6013 of 6012. Gebruik zelf de Lincoln supra, dat gaat prima op plekken die je lastig schoon krijgt. Schoon blank staal gaat nog altijd het beste.
Basis(ch) elektroden is bijvoorbeeld de 7018. Zijn sterker, en geven een mooiere las. Maar zijn gevoelig voor vocht bij de opslag. Eigenlijk wil je deze luchtdicht en verwarmt opslaan.
+1
cyrus-van-gelder
@assink helemaal mee eens wat je zegt.
Droog opslaan is wel een must inderdaad 👍🏽
Er zijn wel verschillende soorten elektroden, ook maar net wat voor eisen je stelt.
+2
cyrus-van-gelder
@2850Johndeere6R er zijn inderdaad basische elektroden, die lassen best goed.
Ook hier kun je beter het materiaal schoonslijpen.
Rutiel zijn echt voor vies materiaal beter geschikt.
Je hebt ook nog elektroden voor RVS, dat zijn dan arosta elektroden.
Last schitterend mooi!!!!

Alleen wel uitkijken met de slak, die spat er namelijk af. Die hete slak wil je niet in de hals van je overall krijgen 🥵🥵🥵. Wordt je niet blij van
+1
2850Johndeere6R
@cyrus-van-gelder @assink bedankt voor de uitleg.
+1
Pieter Buren
Als je straks in de schuur toch krachstroom hebt, waarom niet op marktplaats rondkijken voor een wat zwaardere? Dan loop je ook niet zo snel tegen de grens van het apparaat aan.
frank_mf
@Pieter Buren Die kleintjes zijn lekker mobiel en kunnen voor het meeste werk zwaar zat. Mijne althans
peter-witvliet
@Pieter Buren die schuur kan nog wel even duren.
peter-witvliet
Ik heb nog iets anders gevonden. allesomtelassen.nl/product/…
+2
Hobby boer
@peter-witvliet Persoonlijk zou ik kijken voor een machine waar draadrollen van 15kg in passen. Viel zelf achterover van het prijsverschil. Bij de ijzerwinkel in de buurt waren die van 15kg namelijk nog goedkoper dan die van 5kg voor 3 keer de hoeveelheid draad.
+2
peter-witvliet
@Hobby boer ja, ik heb nu een van 5kg dacht ik. Daar doe ik wel even mee.
+3
roscho
Quote Reactie van @Hobby boer:
draadrollen van 15kg

Die krijg ik niet op al word ik honderd. Maar ja, als het nu bijna hetzelfde kost...
Als die draad lang blijft zitten, komt er dan geen roest op? Want dat schuift weer niet mooi door die draadaanvoer.
+1
cyrus-van-gelder
@roscho daar heb je een heel sterk punt Robert. Die draad kan inderdaad gaan roesten. Lasdraad dient ten alle tijden schoon en droog bewaard te blijven( op m,n werk is daar een speciale opslag voor , de draad rollen blijven ook bewaard in de verpakking),anders kun je het wel wegsmijten. 😟
En daar is het echt wel te duur voor.
peter-witvliet
@roscho nee, netzo als draad op de bosmaaier.
peter-witvliet
@peter-witvliet niet telang bewaren. beter een keer op dan oude rol.
+1
roscho
Quote Reactie van @peter-witvliet:
netzo als draad op de bosmaaier

Draad op de bosmaaier is nylon, als dat in het donker ligt, blijft het wel goed. Maar staaldraad, daar ben ik bang voor roest. Misschien is het droog op te bergen, maar dat gaat voor 5 kg dan weer makkelijker dan 15 kg.
+5
DB780
Ik heb een BBC GA 250 scheepslasgenerator. gebouwd tussen 1959 en 1961. 200A 100% en 300A 60%. Ooit van een zand installatie uit het ruim gehaald, uiteindelijk heb ik een bok en tandwielkast voor achter de tractor gemaakt voor de aftakas. Helaas is mijn tractor eigenlijk te ligt, in de hoogste stand trekt hij de motor bijna plat. Ik gebruik hem zelfde, een elektronisch apparaat is veel sneller gepast dan een machine van 230kg.

(klik om te vergroten)

Type plaatje

(klik om te vergroten)

Lasgenerator
+1
CRISTALIQ
@DB780 Welke tandwielverhouding heeft die tandwielkast?
DB780
@CRISTALIQ 6,9 tractor maakt bik 1400rpm 3000 aan de generator.
CRISTALIQ
@DB780 Euh ... om die turbine op max. capaciteit continue te laten draaien met pto 540tr/min. kom je rond de 100pk?
DB780
@CRISTALIQGenerator mag max 3000 omw/min hebben, 540 aftakas toeren zat zit je daar veel hoger, de lasgenerator loopt dan schade op. 540 is dus niet mogelijk.
frank_mf
@DB780 Hoeveel pk is die tractor? Afgezien van het verlies zal het vermogen dat nodig is niet veel meer moeten zijn dan die 15,3 kW toch of zie ik het verkeerd?
DB780
@frank_mf Om antwoord te geven, De generator is 15,3Kw. Dit is as vermogen, dat wil zeggen het vermogen dat mechanisch maximaal nodig is. Dat heb je dus goed gezien Frank_mf. Voor generatoren wordt 1:7 of in mijn geval 1:6,9 gekozen omdat 3000mow/min nodig is om de generator op vol vermogen te houden. zodat het tractor toerental is 1400omw/min (op dit toerental is de tractor het sterkst). een hoger toerental zal betekenen dat bij belasten het toerental verder inzakt dan bij 1400owm/min. Het is wel zo dat voor de tractor bij 1400 omw/min de generator eigenlijk te zwaar is. hij slaat bij vol belasting net niet af. De generator heb ik met een collega vele jaren terug zelf uit het ruim gehaald omdat de schuit werd gesloopt. Ik vond het zonde om hem in de schrot molen te zien verdwijnen. Orgineel lag er een 3 cilinder deutz voor die via een riem met de generator kon worden gekoppeld. Collega,s vertelde mij dat hij fijn last maar geen vermogen achter zat. Een tijdje geleden heb ik een constructie gemaakt dat hij achter de tractor kan. Bij lassen merkte ik dat de tractor het makkelijk aan kon maar er geen vermogen achter zat. Na de stroom te hebben gemeten kwam ik er achter dat bij de 250A stand maar 70A lasstroom aanwezig was. Ik heb me een ongeluk gezocht wat het probleem kon zijn. Alles zag er goed uit, het enigste wat op viel is dat ik de borstels moeilijk kan servicen, omdat de niet voor het inspectie luikje kon draaien. Uiteindelijk het ik de conclusie getrokken dat al die jaren de stroom schaal verdeling niet juist is aan gebracht. Nadat gemeten stroom klopte met de stroom schaal, zat er vermogen achter en werd de tractor duidelijk belast. een 4mm electrode stook je helemaal zwart. Omdat het toestel zeldzaam is, bewaar ik hem nog. liefhebbers zijn moeilijk te vinden, is mijn ervaring.
DB780
@frank_mf Tractor is orgineel 46PK maar gezien de leeftijd (1968) zullen er wel een paar paarden ontsnapt zijn. 46PK is ongeveer 30kW. Tel daar de verliezen van de transmissie en het lager toerental van de tractor (max vermogen bij 1800owm/min) dan is het duidelijk dat je wat minder overhoud als het maximum.
frank_mf
@DB780 Toch denk ik dat de trekker het makkelijker zou doen met een andere verhouding tandwielkast. Ik denk dat je minder schommelingen hebt als je wel rond het maximumvermogen gaat werken. En mocht die het toch nog zwaar krijgen heb je wat reservekoppel, wat bij 1.400 niet meer is.
CRISTALIQ
@frank_mf Een tandwielkast van 1:5,555 zou een betere verhouding zijn. De tractor zou hiemee minder belast worden maar het neemt niet weg dat 46pk bij 540 tr/min pto te weinig blijft, zelfs veel te weinig naar mijn mening.
DB780
@CRISTALIQ en [Frank_mf] Dank voor jullie op en aanbevelingen. Ontwerpen is compromissen maken. Voor deze tractor mogelijk idealer, standaard gezien niet, een tractor van 60pk en meer zal er geen problemen mee hebben. Daarnaast heb ik heb, omdat ik hem bijzonder vind, als ik er dagelijks mee zou moeten werken ligt dit natuurlijk anders.
CRISTALIQ
@DB780 Zo is dat bij ontwerpen maar hetgeen wel vast staat is dat je een heel bijzondere generator uit de sloop hebt kunnen redden. Dit is een authentiek stukje geschiedenis dat ver voorop liep tegenover de tradionele lastransfo's die vandaag nog steeds werken op wisselspanning. Een lasinverter daarentegen heeft enkel een zware gelijkrichtbrug meer en wat toeterjes en belletjes. Jou generator doet beter dan een inverter en geeft rechtstreeks zijn las gelijkspanning. Een stukje industriele geschiedenis dat je zeker niet van de hand mag doen. Laat daar maar eens een 110 pk bij 540 tr/min z'n werk aan maken.
DB780
@CRISTALIQ dank je voor het compliment
CRISTALIQ
@DB780 Een 70 Pk pto bij 1000 tr/min kan uiteraard ook zo'n werk aan, wat niet wil zeggen dat je hiervoor een geschikte trekker moet gaan aanschaffen. Aanvankelijk was ik eigenlijk benieuwd naar de tandwielkast. Hetgeen de generator aankan en het vermogen dat daar tegenover staat was me wel duidelijk gebleken uit het gegevensplaatje. Klein beestje om grotere beesten te laten zweten. Al bij al .... heb je een prachtige koppeling op de poot weten te zetten en dat mag ook wel eens in de bloemetjes gezet.
DB780
@CRISTALIQ A, nu begrijp ik dat je graag de gegevens van de tandwiel kast had gehad. Bij deze een foto. Hij is besteld bij Indy en het maximum overdraagbaar vermogen was dacht ik 22kW. Beantwoord dit jouw vraag?

(klik om te vergroten)

CRISTALIQ
@DB780 Ja sorry hoor maar het gegevensplaatje van de generator deed een belletje rinkelen. Mede het feit dat je tractor er moeite mee had, ben ik zonder meer beschikbare gegevens even grosso modo afgerond aan het rekenen gegaan. Het vermogen van de generator viel nog wel mee maar het toerental was de dooddoener. Bij een n1 van 1000 tr/min zou het nog meevallen maar met een n1 van 540 tr/min. ging dat zwoegen worden. Welke tractor ervoor stond wist ik ook niet, wat je zou nodig hebben was me wel duidelijk. Enkel de reductieverhouding was nog bepalend en vandaar .... mijn vraag aldus.
CRISTALIQ
@frank_mf De kracht verhoudt zich omgekeerd tot het toerental.
De helft van het toerental bewerkt een verdubbeling van de kracht.
frank_mf
@CRISTALIQ klopt, maar hetzelfde vermogen. Kracht maal toerental.
CRISTALIQ
@frank_mf Kracht en toerental gedragen zich omgekeerd evenredig dit afhankelijk van de reductieverhouding. Theoretisch komt dat neer op; met een reductieverhouding van 1:6,9 gedraagt het toerental zich met een factor 6,9. De pto ingang (n1) = 540 x factor 6.9 = uitgang (n2) = 3726 tr/min
Het vermogen (P) gedraagt zich hierbij omgekeerd evenredig met een factor 6,9. In dit geval dus P1 (46 Pk) gedeelt door 6.9 = uitgang (P2) = 6,66 Pk (hetgeen wat rest (P2) aan de uitgang bij 3726 tr/min. Ter info: 1Pk = (niet gedefinieerd getal) tussen 736 en 750 Watt
DB780
@CRISTALIQ Beste, Ik zie je berekening, en vraag mij af of je koppel bedoeld? Koppel is omgekeerd evenredig met de snelheid. Het vermogen is Kracht maal afgelegde weg, blijft gelijk min de verliezen uiteraard.
CRISTALIQ
@DB780 Klopt doch het koppel wordt uitgedrukt in Newton, het vermogen in Watt. Pk is een oudere eenheidsmaat die geen exacte waarde heeft dus niet exact gedefinieerde waarde. Het verschil is dat in Newton rekening wordt gehouden met de zwaartekracht op aarde. Het koppel is zoals je zegt dus kracht x afgelegde weg. MAAR de afgelegde weg is nu net uw reductie verhouding die zich omgekeerd evenredig gedraagt met de kracht. Als je nog vragen hebt ... geen probleem en stel ze maar.
CRISTALIQ
@DB780 De verliezen zijn minimaal en beperken zich slechts tot mechanische verliezen veroorzaakt door wrijving. Elektrische verliezen zijn quasi 0 gezien de gelijkstroom. Je generator heeft dan ook geen cosinus phi waarde.
DB780
@CRISTALIQ Wat een kennis, het houd mij scherp. Even wil ik reageren op de stelling dat een gelijkstroommachine geen cos phi heeft en daarom geen verliezen zou hebben. Ondanks dat er voor gelijkstroom geen blindstroom (cos phi) loopt hebben deze machines vaak een lager rendement dat wisselstroommachines. Dit komt om dat de koolborsteld en de commutator wrijvings verliezzen hebben, Het rendement ligt meestal rond de 80 en 70 procent terwijl wisselstroommachines dit 90 a 80 procent is. Voor deze machine is gegeven dan 15,3kW ingaand vermogen is en P=UxI=32V*300A=9,6kW zodat Puit gedeeld door Pin=9.6kW delen door 15,3kW=0,627 ongeveer 62,7 procent rendement
CRISTALIQ
@DB780 Zoals reeds gezegd zijn de elektrische verliezen door faseverschuiving (voor- of naijlen) 0,0 en bijgevolg is er een arbeidsfactor met cos phi:1.
Rechts bovenaan op het gegevens plaatje zie je de driehoek en een hoek van 90° met U en V. Ik hoef je niet uit te leggen wat dit wil zeggen.
De overige verliezen zijn slip, wrijving, ect. en hetgeen je nog zou kunnen zien als elektrisch verlies zijn de overdracht van vermogen via borstels en het verlies door slip in het magnetisch veld hetgeen verder vloeit uit een te grote luchtspleet tussen anker en stator. Ook de koperverliezen kan je eventueel mee rekenen
CRISTALIQ
@DB780 Ik zie je elektrische berekening. Verwar je niet Pin max met Puit nominaal tot gereduceert in de orde van 100 Ampere? Wat doen we met Pmax ten opzichte van Unul= 75V en hoe gaan we dat berekenen toz 28V - 30V - 32V? Wat zou het effect zijn mocht je gaan van 32V naar 40V? Kan die aan hoor tot Pmax berijkt is en daarna kunnen we eens effectief gaan nameten met Volt- en Ampere-meter (tang) of je Puit(max) wel klopt om enig rendement vast te leggen. Oh ja, om geen brokken te maken houden we 35V reserve bij Unul. Je komt dan in de buurt van I max= 382A x U max = 40V = 15280 Watt = 15,28 Kw. Wat denk je?
DB780
@CRISTALIQ Het is een generator, dus zetten we mechanische energie om in elektrische energie. Pin is het as vermogen dat nodig is om de generator aan te drijven 15,3kW, Berekend elektrische vermogen wat er uitkomt Puit is 9,6kW. Bij de onsteekspanning 75V loopt er geen stroom door de laskabels, de enigste stroom is nodig om de generator op spanning te houden. Samen met wrijving behoort deze tot de verliezen. Uitgaand vermogen is omdat er niet gelast word dan nul. De andere spanningen horen bij andere stromen. In tegenstelling tot de meeste spanningsbronnen is een lasgenerator zo geconsrtueerd dat deze als stroombron werkt. Met andere woorden wordt de spanning over de generatorklemmen word bepaald door de weerstand van de laskabels en het te lassen opject. Als je theoretisch de generator zou kortsluiten, zal de ingestelde stroom blijven lopen bij een veel lagere spanning.
CRISTALIQ
@DB780 Beste, Pin heeft in het geval van uw generator 2 functies en waarden. In het geval als hij dienst doet als DC generator (in uw geval) is Pin de mechanische grootheid waarin Pmax het maximum toelaatbare mechanisch vermogen aangeeft voor Pin.
De elektrische grootheid Pin, hiervoor staat eveneens Pmax voor het maximum toelaatbare elektrisch vermogen. In dit geval doet de generator dienst als DC MOTOR, in de volksmond genaamd als ''gelijkstroommotor''. Dit was alvorens het eletronisch tijdperk zowat de enige mogelijkheid om een elektrisch en traploos variabel lopende motor te bekomen. De stator kreeg dan de massa aan stroom voor z'n rekening. De stuurspanning kwam terecht op de commutator en diende enkel om een tegengesteld magnetisch veld te creeren, hetgeen de as liet lopen (de motor draaien aldus). De sterkte van dit veld werd dan ook geregeld vanuit een veel kleinere vermogenskring (U x I). Tot zover Pin.
CRISTALIQ
@DB780 In dit geval is de DC generator een DC lasgenerator. Maar wat is lassen? Om het heel eenvoudig te houden ... lassen is beheerst kortsluiting veroorzaken. Hierbij veroorzaken we heel kortstondig maar wel geheel kortsluiting. Hierbij is wel Unul altijd aanwezig maar pas bij de kortsluiting wordt Imax op gang getrokken om tot vermogen te komen. Dit ontsteekvermogen loopt heeeeeeel erg snel op en dient daarom binnen een bepaald gebied gehouden. Unul zakt daartoe beheerst tot pakweg 30V, de lasstroom I moet volgen en blijft daardoor steken op 250A. Uiteraard blijven we niet continue zo'n kortsluiting maken ... eens de vlamboog getrokken vallen we terug op een continue (nominaal) lasvermogen. Uw laskabels zorgen enkel voor transport van energie en dienen over een sectie te beschikken die voldoet aan Pmax. Zoniet laat Pmax deze wel in rook opgaan en dan wordt artikel1 van kracht (In een schakeling waar het meeste rook is, vloeit de meeste stroom)
CRISTALIQ
@DB780 Wat betreft Pmax wijkt uw theorie toch ietwat af van de mijne. De waarden U en I gegeven als laswaarden op het gegevensplaatje zijn mijn inziens nominale laswaarden waarbij het kortstondig kortsluitvermogen (ontsteekvermogen) niet werd meegerekend. Dit laatste put men uit de reserve die er zit tussen Pmax en Pnominaal. Dit zou het verschijnsel moeten teweeg brengen dat je tractor op nullast normaal toert. slechts wanneer je een bagette aantrekt zal je trekker het even moeilijk hebben maar eens vlamboog zal je trekker het met zwoegen wel willen doen. In het geval dat je de bagette continue kunt laten ''plakken'' zal je trekker z'n broek laten zakken en je een 'saluut' wuiven. Het toerental zakt en de gehele lasgegevens gaan onderuit. Anderzijds las ik ergens dat je al wat zitten meten hebt. Wat zegt een Ampere-tang rond de laskabel, op de hoogste lastand en alzo een bagette even continue laten ''plakken''. Heb je dat al eens gemeten?
+1
frank_mf
Quote Reactie van @CRISTALIQ:
In dit geval dus P1 (46 Pk) gedeelt door 6.9 = uitgang (P2) = 6,66 Pk

Hier zit de denkfout.

46 pk blijft 46 pk, afgezien van de verliezen. Als het toerental x6,9 gaat, deel je het koppel door 6,9 maar blijft het vermogen hetzelfde.

P1 is het koppel bij 46 pk.
CRISTALIQ
@frank_mf En de afgelegde weg, Wat doet dit met de 46 Pk?
frank_mf
@CRISTALIQ Die is 6,9 keer zo groot (toerental)
CRISTALIQ
@frank_mf Je berekening 46 Pk blijft 46 Pk klopt enkel bij een reductie-verhouding van 1:1 hetgeen geen resultaat oplevert gezien n en P gelijk blijven, zowel op in- als uitgang.

In jouw berekening zou met een reductie-verhouding van 1:6,9 de arbeidsfactor resulteren in 6,9 wat neerkomt op het warm water heruitgevonden gezien de maximale arbeidsfactor (zelfs theoretisch) nooit hoger dan 1 kan zijn.
frank_mf
Quote Reactie van @CRISTALIQ:
O

Ik heb het ChatGPT maar even gevraagd:

Bij een reductieverhouding van 6,9 blijft het vermogen in principe gelijk, omdat het systeem conservatief is. Dit betekent dat het vermogen aan de ingang gelijk is aan het vermogen aan de uitgang, afgezien van verliezen door wrijving en andere factoren.

Als de trekker 46 pk (ongeveer 33,82 kW) levert aan de ingang, dan blijft het vermogen aan de uitgang ook 46 pk (of 33,82 kW), hoewel het toerental en het koppel veranderen:

Toerental: Het toerental aan de uitgang neemt af door de reductie.
Koppel: Het koppel aan de uitgang neemt toe, omdat het koppel omgekeerd evenredig is met het toerental.
Samenvatting:
Vermogen (P): Blijft gelijk (46 pk)
Toerental (n): Neemt af
Koppel (T): Neemt toe

Andersom werkt de berekening uiteraard ook.
frank_mf
@frank_mf

Hoe ik het zie:

De trekker levert 46 pk bij 2.000 motortoeren (=540 aftakastoeren)
46 pk = 33,82 kW > is 161,5 Nm bij 2.000 motortoeren.
Op de aftakas levert dat dan een koppel 597 Nm op (2.000 krukas naar 540 aftakas)

Ga je het toerental versnellen met 6,9 > 3.726 tpm
Het koppel deel je dan door 6,9 > 86,5 Nm

En dat is nog steeds 33 kW / 46 pk.
CRISTALIQ
@frank_mf Ook merkwaardig mocht je berekening stroken ... 46 Pk blijft 46Pk, ook bij 3000 tr/min. De generator vraagt slechts 15,3 Kw = 20,39 Pk doch een tractor van 46 Pk zweet zich hieraan te pletter. Niet verkeerd bedoeld maar gaat er een lampje branden?
selten
@CRISTALIQ
Op welk motortoerental heb je 46pk? En welk aftakas toerental draai je dan?
Ten eerste is 46pk: 34 kW.
Aanname Verliezen in de bak: 10%
Aanname Verliezen in de tijd: 10%
Dus 34-3,4= 30,6 30,6-3,06=27,54 kW aan de stomp;

Dit is hoogstwaarschijnlijk op een toerental van 2300-2400. Zoals dat vroeger veelal was. Er wordt gesproken over 1400-1500 toeren. Een beetje kale 3/4 cilinder heeft een koppel stijging van 10-15%.
Even versimpeld, bij 2250 topv 1500 toeren heb ik een 33% toeren daling. Hier heb ik dan een 23% daling in koppel te pakken.
Daarnaast heb ik in de mechanische overbrenging (540 naar 3000) een verlies te pakken van, zullen we zeggen 5%?
Ofwel, benodigd vermogen is 16,1 Kw.

Grofweg ben je met bovenstaande gegevens 23% lager in je vermogen geëindigd, dus 21,2 kW heb je maar beschikbaar. Ofwel je benut 76% van je vermogen op het moment dat je verliezen zo klein zijn...
selten
Quote Reactie van @CRISTALIQ:
46 Pk blijft 46Pk, ook bij 3000 tr/min. De generator vraagt slechts 15,3 Kw = 20,39 Pk doch een tractor van 46 Pk zweet zich hieraan te pletter. Niet verkeerd bedoeld maar gaat er een lampje branden

En dat lampje zit in motorkarakteristiek, verliezen etc.
En als allerbelangrijkste, dat je met koppel moet rekenen. 46pk op 2400 toeren vs 20,5pk op 3000 toeren. Oohja met 2 vertragingen en 1 versnelling ertussen...
CRISTALIQ
@selten Betreft de drijvende kracht, de tractor aldus, kunnen we uitgaan van het feit dat deze tegen een pto toerental van 540 tr/min op z'n maximum koppel draait. Het motorkoppel ligt onvermijdelijk hoger dan het koppel aan de aftakas maar laten we deze verliezen even opzij. Laten we gewoon eens uitgaan van 46Pk aan de aftakas bij 540 tr/min. Uit deze 2 gegevens kan je een koppel uitrekenen, uiteraard puur theoretisch want in de praktijk zal de drijvende kracht geen 46Pk meer halen door z'n leeftijd. Daarnaast zitten we met een tandwielkast van 1:6,9 op deze aftakas wat neerkomt op 3726 tr/min. a 540tr/min pto. MAAR ....
frank_mf
Quote Reactie van @CRISTALIQ:
Het motorkoppel ligt onvermijdelijk hoger dan het koppel aan de aftakas

Het koppel aan de motor is juist lager dan aan de aftakas. Doordat deze ongeveer 4x vertraagd is.
CRISTALIQ
@frank_mf Klopt, vermogen en koppel zijn 2 verschillende eenheden
frank_mf
@CRISTALIQ U haalt vermogen en koppel door elkaar in uw verhaal:

"Betreft de drijvende kracht, de tractor aldus, kunnen we uitgaan van het feit dat deze tegen een pto toerental van 540 tr/min op z'n maximum koppel draait. Het motorkoppel ligt onvermijdelijk hoger dan het koppel aan de aftakas maar laten we deze verliezen even opzij."

Overal waar koppel staat moet vermogen staan. Maximumkoppel ligt niet bij 540 toeren aan de aftakas, tenzij je bijvoorbeeld een 540E aftakas gebruikt.
CRISTALIQ
@selten En dan de MAAR ... de generator mag max. 3000tr/min draaien en vraagt bij dit toerental 15,3 Kw. aan vermogen. De tandwielkast zit met een reductieverhouding van 1:6,9 waardoor het toerental aan de aftakas naar beneden moet tot het punt dat we een reductieverhouding bekomen van 1:5,55. Dit zou de ideale reductie zijn om ten volle gebruik te kunnen maken van het pto vermogen. Hieraan gaat dus heel wat koppel niet verloren maar gewoon onbenut.
frank_mf
@CRISTALIQ Laten we het een keer andersom zeggen. U noemde dat er rond de 100 pk nodig was voor de generator. Ik heb bij natuurkunde geleerd: actie=reactie. Ofwel als ik er 100 pk (73 kW) in stop, moet er aan de andere kant 73 kW uitkomen. Er wordt maar 15,3 kW gebruikt aan de generator. Waar blijft de overige 57,7 kW? Warmte? Dan moet er wel iets heel snel afbranden.
CRISTALIQ
@frank_mf Kijk eens hoeveel er onbenut blijft door het gereduceert toerental op pto
frank_mf
@CRISTALIQ Naar de pto gaat er ongeveer 10% van het vermogen verloren.
CRISTALIQ
@frank_mf 10% dat verloren zou gaan? Laten dat percentage eens toepassen op het toerental, hoeveel toeren gaat je generator dan draaien?
frank_mf
Quote Reactie van @CRISTALIQ:
Laten dat percentage eens toepassen op het toerental, hoeveel toeren gaat je generator dan draaien?

Ik begrijp niet waar je heen wil.
CRISTALIQ
@frank_mf Het toerental van de aftakas dient met de bestaande reductie naar 435 tr/min ipv 540 tr/min. Dit enkel om 3000 tr/min te realiseren aan de generator.
CRISTALIQ
@frank_mf Om op het juiste toerental te komen met de generator gaat de tractor richting stationair toerental. Welk VERMOGEN gaat hierdoor nog resten aan de PTO, 46Pk? Ik vrees van niet. Om dit te realiseren heb je (denk ik) een zwaardere tractor nodig. Toch en ongeacht worden reducties van 1:7 aangeraden voor generatoren, echter zijn de achtergrondspecificaties hiervoor niet van toepassing bij deze specifieke generator.
frank_mf
Quote Reactie van @CRISTALIQ:
Om op het juiste toerental te komen met de generator gaat de tractor richting stationair toerental

Quote Reactie van @DB780:
1400omw/min
Is nog lang geen stationair toerental á 700 toeren bij een oude trekker.
frank_mf
@CRISTALIQ Ik geloof niet dat we het eens gaan worden. Verder wel een interessante discussie. Laten we topicstarters en degene die gereageerd hebben maar niet vervelen met ons welles-nietes-spelletje. Als het je hoog zit mag je een pb sturen.
+1
CRISTALIQ
@frank_mf Het komt er hier niet op neer om een welles nietes te spelen, integendeel. Het gaat om het feit dat die tractor van 46Pk z'n broek tot op de enkels zakken bij een belasting van 15,3 Kw. Jij hebt gelijk in jou visie, @selten heeft een heel goede visie, ik heb slechts deels gelijk. Elk van ons drie zit maar te gissn bij het exact trekkertoerental bij pto 540 tr/min. Wat we tot hiertoe weten is dat de pto max. 435tr/min mag hebben. Het motortoerental zal hiervoor dienen te zakken en de vraag is welk vermogen hierdoor nog rest aan de stomp. Vervelend? Ik vind dit net leerrijk, ook voor anderen die wel eens zouden willen weten ....
CRISTALIQ
@CRISTALIQ Gezien het max. vermogen geen 46Pk meer is bij pto 435 tr/min kan ook moeilijk een exact koppel worden berekend aan de stomp. Ook heb ik niet beweerd dat het toerental stationair is, het neigt er enkel toe ... dus richting stationair. Met verliezen daarbovenop en de paardjes die zijn ontsnapt in de loop der jaren komen we wel dichter tot vergelijk.
roscho
@CRISTALIQ Nu even een concreet voorbeeld.
Stel dat de aftakas 540 omw. draait bij 2100 motortoeren.
Om 435 omw. aan de aftakas te krijgen zou je de volgende berekening kunnen maken:
435:540x2100=1691 toeren. Nu is nog de vraag hoeveel vermogen de trekker nog kan leveren bij dat toerental. Dat zou je praktisch kunnen meten aan een waterrem.
CRISTALIQ
@roscho Het is en blijft gissen naar de gegevens van de betreffende tractor. Eerder werd (door de eigenaar van de tractor) wel gesteld dat een toerental van 1400 tr/min diende aangehouden om de generator op 3000 tr/min te laten draaien. Hij stelde (denk ik) hierbij ook dat z'n trekker op dat punt het sterkst zou zijn. Wat kan uit het sterkst worden begrepen, ik dacht/denk dat een trekker z'n sterkste punt ligt op een pto bij 540 tr/min in dit geval. Maar 540 tr/min mag niet gezien de generator dan buiten z'n grenzen komt. Een waterrem om vermogen te meten, daar heb ik geen kennis van en zal iedereen niet zomaar in huis hebben?
roscho
Quote Reactie van @CRISTALIQ:
waterrem

Vaak is bij tractorpulling zo'n ding aanwezig en veel LMB's hebben er een. Daarop sluit je de aftakas aan en je zet hem aan. Het ding pompt water rond via een kraan die je gedeeltelijk dicht kunt draaien en daarmee wordt dan het vermogen gemeten. Meestal bij volgas, de meesten willen weten hoeveel pk's de trekker max. heeft, maar je kunt ook testen bij een lager toerental.
Voor de generator moet je dan nog rekening houden met het verlies in de tandwielkast, dat zal 10 tot 15% zijn.
frank_mf
@CRISTALIQ Als we het model trekker weten is aan de hand van een OECD-test wel na te gaan hoeveel de trekker aan vermogen heeft rond dat toerental.
CRISTALIQ
@frank_mf Inderdaad ... daar ligt nog een katje gebonden waarvan het sleuteltje nog niet terecht is.
CRISTALIQ
@roscho Lees ook eens het bericht van @selten, hij komt (denk ik) aardig in de buurt met z'n berekeningen. Daar is dan nog geen rekening gehouden met de paardjes die in de loop der jaren ontsnapt zijn en eventueel verdere verliezen. Z'n berekening herzien met een tandwielkast met reductie-verhouding van 1:5,55 a 540 tr/min zie ik dan ook graag tegemoet. Nu is die nog (de bestaande) 1:6,9
selten
@CRISTALIQ
Vermogensverlies had ik bepaald op 10% (wat erg weinig lijkt).
Bij die wijziging in reductie verhouding torn je aan 2 factoren. Het benodigde koppel op de stomp, en het toerental van de tractor.

Grofweg ga je 20% omhoog in toeren, ofwel je tractor moet naar 1800 rpm. Hiermee zal deze dichter tegen haar max vermogen komen én een gering verschil hebben met het gebrachte koppel.
Heel kort door de bocht zal je ongeveer 20% minder van je vermogen nodig hebben. En zal hij dus maar op 55% van het maximale belasting worden.

Daarnaast de kanttekening, alles wat ik schrijf doe ik met aannames. Het soort tractor, merk en type, kan al een verschil maken. Dat de tractor origineel al nooit 46pk heeft gehad aan de motor!
Ik weet toevallig, een tractor van 68pk aan de motor, die na meer dan 13000 uren nog maar 52pk over heeft gehouden 😉.
DB780
@selten Ik heb nog wat gegevens van de tractor gevonden, uiteraard zijn deze toen hij nieuw was. max vermogen is 46bph is 34,30kW bij 2200omw min. max koppel is 16.6mkg is 162,790 39 Newtonmeter [Nm] bij 1375 omw min
+1
DB780
@DB780 En deze grafiek, gegevens komen van beproeving aan de waterrem

(klik om te vergroten)

CRISTALIQ
@DB780 Nooit zo'n grafiek gezien maar dat is niet onbegrijpelijk, 4 uur geleden pas de eerste keer gehoord van een waterrem (dankzij @roscho ).Gezien heb ik zo'n ding nog niet maar dat zal wel eens komen. De grafiek evan probeer ik zowat te ontleden en op het eerste zicht zit daar veel informatie in. Wel spijtig dat ze niet recent is maar toch ... het brengt een en ander aan het licht.
frank_mf
@CRISTALIQ betere benaming voor waterrem is vermogenstester. Je kunt het vermogen testen en daar een grafiek van maken van het vermogen bij verschillende toerentallen. Vroeger ging dat veel met water, tegenwoordig ook veel met het principe van bijvoorbeeld een dynamo (dynamometer).
CRISTALIQ
@frank_mf Ik zou en moest het weten dus even aan't zoeken geweest en ja hoor ... gevonden en gezien! Wel handige dingen om op dergelijke manier grafieken te maken. Tegelijk ook andere dingen gezien nl. stroomgeneratoren (geen lasgeneratoren) om op aftakas aan te sluiten. Vooral de specs die mijn aandacht trokken. Typerend was het meest vereiste pto toerental tussen 400 en 430 tr/min, de generatoren op zich draaide hierbij 1500 tr/min. Ik weet niet de nieuwste tractoren maar ken jij er eentje die 297 effectieve pto Pk's kan leveren aan 400 tr/min pto?
+1
frank_mf
@CRISTALIQ dat formaat trekkers heeft niet altijd meer een 540 toeren aftakas. Machines zijn bijna allemaal 1.000 toeren omdat je door het hogere toerental met een lichtere constructie hetzelfde vermogen over kunt brengen (omdat het koppel ongeveer de helft is). Testen aan de vermogenstester doe je boven de 80-100 pk dan ook eigenlijk altijd aan de 1.000 toeren aftakas.
frank_mf
@CRISTALIQ Fendt 900/1000 serie
New Holland T8
Case IH Magnum
John Deere 8R
MF 9s
Claas Axion 900

Dat formaat trekkers moet je aan denken.
330 pk+ aan de motor
CRISTALIQ
@DB780 Slechts 1 vraag ivm met die grafiek: op welk motortoerental heb je 540 tr/min pto?
roscho
Quote Reactie van @CRISTALIQ:
op welk motortoerental heb je 540 tr/min pto

Dat kan ik zo uit de grafiek niet halen. Je zult moeten kijken naar de aanduidingen op de toerenteller, daar staat meestal met een streepje aangegeven wanneer de aftakastoerentallen bereikt worden. Of je haalt de info uit het instructieboekje van de trekker.
CRISTALIQ
@roscho De streepjes .. zeg maar streep op de toeren/urenteller waar pto 540 Rpm is gemerkt. Daarbij kan dan nog in vraag gesteld, hoe is dat motortoerental in die grafiek tot stand gekomen? Rechtstreeks op de krukas gemeten, opgerekend vanuit het afgenomen pto of gewoon even op de toerentalmeter gekeken? De meesten hier zullen dat wel weten, zelf heb ik zo'n test nog niet meegemaakt en weet ik niet hoe dat eraan toegaat met eventuele meet-sensoren. Ondanks heb ik met de gegevens die er tot op heden zijn wat zitten rekenen (klopt van geen reet gezien geen exacte metingen), blijf ik bij mijn eerste conclussie ... nieuw zijnde zelfs niet geschikt om met die generator rustig te kunnen werken zonder pieken en dalen.
peter-witvliet
@CRISTALIQ dat weet je pas wanneer je er mee werkt, theorie kan kloppen praktijk niet.
CRISTALIQ
@peter-witvliet Theorie tegenover praktijk ... je hebt nu een nieuw lastoestel. Al eens gekeken naar de sticker met veel getalletjes, dan dien je eens een vergelijk te maken tussen Imax n1 en I eff n1. U n1 zal ergens tussen de 230V en 240V liggen. Dat gaat enkel om hetgeen dat je in de muur (stekker) steekt.
peter-witvliet
@CRISTALIQ ja ja, er zit een schakelschema op
CRISTALIQ
@peter-witvliet Is die sticker ergens gepost?
peter-witvliet
@CRISTALIQ nee, maar dat kan wel.
frank_mf
@CRISTALIQ De reductieverhouding is een vast gegeven van de fabrikant en wordt meestal vermeld in de handleiding of folder. Aan de hand van de aftakastoeren worden dan de motortoeren berekend. Tegenwoordig zijn de tellers allemaal digitaal en dus tot op 1 tpm afleesbaar en is de reductieverhouding zelf uit te rekeken.
CRISTALIQ
@frank_mf Het is dus gewoon oprekenen vanaf het pto aan de hand van de reductieverhouding en geen sensor die de snelheid meet op de krukas. Vanuit die omrekening gaat men dan verder rekenen met het effectief gemeten pto vermogen om tot een motorkoppel te komen. Vandaar dus de meetkruisjes (meetpunten) in de Hp curve.
CRISTALIQ
@DB780 Klopt dat zowat?

(klik om te vergroten)

fendt2
@DB780 en de andere tfers zit het niet in het feit dat de trekker het zwaar krijgt door dat de vermogens vraag van lassen bij het starten hoger is. Piek belasting heet dat geloof ik..
CRISTALIQ
@fendt2 Is dat niet de onsteekspanning die even een punt trekt en neigt naar kortsluitstroom? Uiteraard vormen beiden samen een piekvermogen.
DB780
@fendt2 Neen, mijn ervaring is dat het niet een piek belasting, maar over de gehele tijd dat gelast wordt heeft de trekker in de hoogste stand (300A) zwaar. 200 en 250A gaat veel beter.
CRISTALIQ
@DB780 In de hoogste stand (300A) heeft je trekker het zwaar (toerental zal wat zakken). Heeft je trekker het dan bij 300A niet even (bij het aantrekken van een bagette of als de bagette blijft plakken) extra zwaar (het toerental zakt even nog verder)? Bij een trekker die het zwaar heeft kan je daar (300 A met meettoestel) aanhouden in elke bagette/plak situatie?
peter-witvliet
Welke draad hebben jullie? met koper of zonder?
+1
goeiedag eem
@peter-witvliet voor de mig/ mag gewoon normaal lasdraad zit geen koper in is wel koperkleurig
+2
JvH 1120
@goeiedag eem draad is verkoperd is verder geen legering of iets
+1
JvH 1120
@peter-witvliet massive staaldraad is altijd met koper is voor een betere stroom geleiding en om roesten te verkomen als je hem gewoon in een droge schuur op het lasapparaat laat zitten roest hij niet zomaar.
+1
baggerfarher
@JvH 1120 ik heb van een oude lasser mee gekregen om voor de draairolletjes een wasknijper met zo'n geel oordopje om de draad te doen scheelt veel rommel in je slangenpakket. Dat was bij het (carnavals/optocht) wagen bouwen 1 keer in de week.
fendtinterfan
@baggerfarher dat werkt inderdaad heel goed. al doet een stukje scottish brite ook al wonderen.
JvH 1120
@fendtinterfan scotch brite schuurt krijg je alleen maar meer vervuiling in je liner denk ik dat stukje vilt of dat foam oordopje veegt de draad schoon ven eventuele vervuiling.
JvH 1120
@baggerfarher klopt dat werk inderdaad erg goed meen alleen meestal dan een stukje vilt.
assink
@peter-witvliet
De gewone er70 draad volstaat voor het meeste werk, gevulde draad etc moet je toch al veel zwaardere apparaten voor hebben.
0.8mm is het meest gebruikelijk.
+1
peter-witvliet
Ik heb nou ook 0.8. gevulde draad. Maar ik zat te twijfelen of ik 1.0 moet nemen. maar dan brand je wel diep in, dus voor minder dikke profielen en platen niet geschikt.
assink
@peter-witvliet
Dat heeft bij mig/mag lassen minder invloed dan bij elektroden lassen.
Maar met 0.8 brand je minder snel door als je wel een keer wat dunner materiaal moet passen.
En 1mm gebruik je met zwaardere machines op kracht, als je een keer echt dikke lassen moet leggen op vol vermogen. Voor jou niet van toepassing verwacht ik.
peter-witvliet
@assink verder doe ik voornamelijk reparaties, of kleine dingen zoals dit

(klik om te vergroten)

Bats met opstap

(klik om te vergroten)

+1
valtraaa
Gys trimig 300. Monster apparaat. Heb deze via mijn toenmalige baas gekocht scheelde mij aanzienlijk in geld. Anders was ik voor zoiets gegaan weldingshop.nl/products/…
Heb van dit merk een klein electrode apparaat voor rvs lassen prijs kwaliteit is goed vindt ik.

(klik om te vergroten)

fendtinterfan
Ik heb een goed gebruikte kemppi kempact 2520, buiten een kapot diodeblok doet die het prima verder. was bij elkaar, met nieuwe toorts, net zo duur als een nieuwe chinees. van deze kemppis zijn er een hoop van. enkel de gekartelde rollen van 1mm zijn niet meer te koop. je hebt ze wel echt nodig met een enkel rol aandrijving.
peter-witvliet
@fendtinterfan bedankt voor het aanbod, ik heb er een besteld, hij komt van de week en zal dan wat foto's sturen.
atlaspower
Als je op texel zit ? In Schagen zit Tico, even bellen , daar kun je er zo 1 ophalen,
peter-witvliet
@atlaspower ik heb er al één besteld, die komt van de week. Zal een paar foto's sturen.
+1
atlaspower
@peter-witvliet was je budget wat ruimer had ik nog een EWM in de aanbieding

(klik om te vergroten)

+3
peter-witvliet
Beste Tf'ers, dit is hem geworden,

(klik om te vergroten)

De display

(klik om te vergroten)

De toorts

(klik om te vergroten)

Je kunt er mee elektroden, Mig/Mag, en lift tig. lassen.
peter-witvliet
@peter-witvliet Mede omdat, hij niet zo gek duur is, er ook onderdelen voor te bestellen zijn, en het een bedrijf is met 40 jaar ervaring heb ik deze gekocht.
CaseCS130
@peter-witvliet leuk ding. Ook een gasfles er bij?
+1
peter-witvliet
@CaseCS130 die ga ik morgen halen bij de mechanisatie
+1
roscho
@peter-witvliet Mooi apparaat. Heb hem even opgezocht: ook synergisch, dus handig voor beginnende lasser. Zou ook wel iets zijn voor mij. Nu eerst de werkplaats klaar maken.
+1
JvH 1120
@peter-witvliet mooi apparaatje veel uren las plezier toegewenst.
+2
peter-witvliet
Van mijn part is het topic klaar, ik laat hem nog open voor de discussie over de PTO generator.

(klik om te vergroten)

10 liter gas

(klik om te vergroten)

Geeft er niks om.

(klik om te vergroten)

De eerste rups, wel eerst gehecht, ben heel tevereden over dit apparaat.
GerbertXL
@peter-witvliet ik heb die van jou eens opgezocht, ziet er leuk uit voor weinig geld, maar dat er maar een 5 kg rol in kan is wel jammer, of is het juist handig zodat ie handzaam blijft?
Hierboven werd ergens gezegt dat een 15 kg rol bijna even duur is als een 5 kg maar dat kan ik niet zeggen als ik zo kijk bij wat winkels.
peter-witvliet
@GerbertXL nee, ik las niet zo gek veel, maar ben altijd blij dat ik iets kan repareren als het stuk is. 5 KG is in mijn ogen genoeg, ik haal liever een keer nieuwe als dat het toxh roest omdat het telang stil staat, ja het zit in koper, maar dat is geen RVS. ik kan ook niet vinden dat het duurder moet zijn die 5 kg ja, natuurlijk is groot altijd goedkoper maar hij moet nog te tillen zijn ook.
CRISTALIQ
@peter-witvliet Goed idee om het topic nog even open te houden ivm met PTO en alles wat er komt bij zien. Wat mij betreft is het geen discussie maar een gesprek ''waar zit de fout'' en ''waarom is die PTO nu eigenlijk zo zwaar belast''.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden kopen , ervaring , nieuw en werk geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
207
DEELNEMERS
35
WEERGAVES
4.869
TREFWOORDEN