Ford 5000 - Waarom kan ik niet verschakelen terwijl ik rij.
Alvast bedankt.
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Ford 5000 en hebben de trefwoorden ford en ford 5000 geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Het is een geheel on-gesynchroniseerde versnellingsbak. Terwijl de tractor rijdt is het schakelen tussen de 1,2,3 en 4 mogelijk door dit te doen op het moment waarop rijsnelheid en het toerental van de motor passen bij de versnelling die u wilt kiezen.
Dus als u van de 1 naar de 2 wilt schakelen, dan eerst even op toeren brengen, bijvoorbeeld 1200 tpm, dan koppeling helemaal intrappen, gas loslaten, en overschakelen naar de 2, dit moet met enig geduld, en een beetje liefde zonder kraken gaan. En zo verder, van 2 naar 3 is het snelheidsverschil wat groter.
Kan natuurlijk ook bij veel hoger toerental, het principe blijft gelijk.
Terugschakelen: koppeling intrappen, versnellingshendel in neutraal, koppeling weer laten opkomen, wachten tot de snelheid past bij het toerental en de versnelling die u kiezen wilt, dus kort voordat u de gewenste snelheid bereikt hebt de motor op het juiste toerental brengen, koppeling intrappen en in de versnelling zetten, kan ook met een beetje geduld, oefening en liefde zonder kraken.
Volgens mij is dit terugschakelen het zgn. "double clutching", "dubbel klutsen", maar dan met meer tijd.
Ook de groepenhendel is tijdens rijden te schakelen, koppeling helemaal intrappen, versnellingshendel in neutraal, dan voorzichtig de groep wisselen, en dan weer een versnelling kiezen en koppeling laten opkomen. Gaat ook zonder kraken.
Het is als met meer dingen: oefenen en rustig blijven.
Wie er bedreven in geworden is Ik kan dit soort bak zonder kraken op en neer schakelen, zelfs tijdens bijvoorbeeld het zaaien of schudden zonder stil te komen staan. Dat laatste vergt wel handigheid, maar het kan.
Heeft de trekker alleen handgas, dan is terugschakelen niet mogelijk zonder levensgevaarlijke toeren uit te halen. Je hebt dan nl. beide handen nodig voor gas en schakelen en daarbij moet het stuur maar even zijn eigen gang gaan.
In de thread in de link heb ik over zgn. dubbel clutchen al eens uitleg gegeven.
Zie tractorfan.nl/topic/336087/
Net zoals hierboven omschreven moet je met het toerental spelen de tandwielen op elkaar aansluiten.
Komt dus op hetzelfde neer maar dan zonder koppeling maar is wel minder vergevingsgezind.
De Duitsers noemen het ook wel " Fingerspitzengefühl"