Voorlader plaatsen en hydraulisch aansluiten op een MF 135

Even een korte introductie. Mijn naam is Joep uit Roermond en sinds kort in het bezit van een MF 135. Deze is momenteel voorzien van een "vaste" hefmast (dus direct op de trekker gemonteerd en niet op de 3-puntshef) waar ik ibc's met haardhout mee wil verplaatsen. Dan is een vorkheftruck natuurlijk al voldoende, maar niet zo leuk als een trekker 😉 Daarnaast wilde ik ook graag een voorlader om hier en daar wat grond te verplaatsen. Wat boomstammen te kunnen verplaatsen of andere klusjes die zich voor doen waarbij het handig is om iets te kunnen tillen.

Dus laatst een mooie originele voorlader gevonden en opgehaald. Alles compleet, alleen nog de steun maken voor tegen de achteras. Nu is het zo dat de trekker voorzien is van een ventielblokje voor de hefmast, maar verder niets voor overige hydrauliek. En nu ben ik al een tijdje aan het zoeken hoe en wat om ook de voorlader aan te kunnen sluiten zodat ik deze kan bedienen, maar niet gevonden wat ik zoek. Ook al wat rond gebeld met bedrijven in de buurt, maar hoop dat ik hier wat wijzer wordt zodat ik het eventueel zelf kan maken/doen.

Dus momenteel heb ik een "vaste" hefmast op mijn trekker en een passende voorlader gevonden die ik ook graag wil gebruiken zonder de hefmast te verwijderen zodat deze direct als contra kan dienen. De voorlader is een ouder type waar maar één slang (aanvoer ga ik vanuit) gebruikt wordt, deze wordt gesplitst voor het aansturen van de hefzuigers. Op de zuigers zit nog een tweede aansluiting, maar deze is afgedopt. Nu ben ik op zoek naar de onderdelen die ik moet verbouwen zodat ik zowel de hefmast als de voorlader kan gebruiken en eventueel in de toekomst ook de bak hydraulisch kiepen, dat gaat nu nog mechanisch. Van de huige situatie heb ik enkele foto's ter verduidelijking die ik zal toevoegen in de volgende post.

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

Bestaand ventielblok waarbij ik vier standen heb. Momenteel in de bovenste stand om de hefmast te kunnen bedienen.

(klik om te vergroten)

Overzichtsfoto van ventielblok en retourleiding vanaf de hefmast direct terug in de bak.

Reacties

Tractor TV
Het ventielblok zit recht boven de hefpomp en krijgt waarschijnlijk olie van de hefpomp. Het ventielblok ken ik zo niet, de vier standen zijn omhoog, omlaag, links en rechts? En dan is de driepunts hef een andere stand op het ventielblok? Hoe bedien je de hefmast, door middel van de hef bediening?
BOOMMENSCH
@Tractor TV Het ventielblok ken ik zo niet, de vier standen zijn omhoog, omlaag, links en rechts? En dan is de driepunts hef een andere stand op het ventielblok? Ja, idd. Weet even uit mijn hoofd niet welke stand de hef van de trekker is en wat de andere standen doen, dat kan ik morgen even proberen. Maar zo als die nu staat kan ik de hefmast bedienen via een apart ventielblok. En het quadrant in "constant pumping" (zeg ik dat zo goed, ben er nog niet helemaal in thuis😁)

Hoe bedien je de hefmast, door middel van de hef bediening? Nee. De hefmast bedien ik dus via een apart ventielblok nadat ik het ventiel op de trekker in de juiste stand zet.

Zal er morgen een foto van maken en hier posten.

Alvast bedankt voor de reactie.
Tractor TV
@BOOMMENSCH Oke, door het quadrant op constant pumping te zetten laat je de hefpomp constant pompen. Het blokje op de trekker stuurt deze olie dan door naar een regelventiel waarmee je de hefmast bediend als ik het goed begrijp.

Volgens mij moet je het regelventiel voor de hefmast dan in serie kunnen schakelen met een regelventiel voor de voorlader. Dan kun je de hefmast en voorlader allebei bedienen zonder het blokje op de trekker te hoeven bedienen. Als het goed is gaat de olie wanneer je de hefmast niet bediend door het regelventiel heen naar de retour, dan kun je een extra regelventiel tussen de retour plaatsen. Afhankelijk van de volgorde van de beide regelventielen heeft de ene dan wel voorrang op de andere. Maar ik ben geen hydrauliek expert, ik ken vooral de techniek van de trekker. Dus er zullen hier op het forum vast mensen zijn die dit beter weten dan ik.
BOOMMENSCH
@Tractor TV Het ventielblok van de hefmast. Onder rechts de aanvoer vanaf de bovenkant van het ventielblok van de trekker (rode stofkapje). Rechtsboven (net boven de rugleuning laat maar zeggen) de retour. Hoop dat dit voldoende duidelijk is.

(klik om te vergroten)

Het ventielblok van de hefmast. Onder rechts de aanvoer vanaf de bovenkant van het ventielblok van de trekker (rode stofkapje). Rechtsboven (net boven de rugleuning laat maar zeggen) de retour.
Hannesman
@BOOMMENSCH waarom zou je moeilijk doen met zo'n omschakel blok opt hefdeksel? Je hebt toch nu al een druk leiding en een drukloze retour?

Je haalt daar gewoon met een t stuk een drukleiding af , die stuur je naar een ventiel met open center. En weer naar drukloze retour met t stuk..

Kan je beide bedienen wanneer je het nodig bent, want beide hebben druk en een open center retour...

Ik heb de voorlader van m'n MF 35 ook op die manier. Gewoon direct op druk circuit en drukloze retour via open center ventiel

(klik om te vergroten)

KMMF
Bij HistoParts artikelnummer H9853 bestellen en dit monteren waar nu het blok zit. Buitenste hefhendel van trekkrachtregeling in bovenste stand en binnenste hendel op drukregelaar (zwarte markering) bovenin zetten.
BOOMMENSCH
@KMMF Bedankt voor het meedenken. Ik begrijp deze oplossing alleen niet helemaal. Als ik dit monteer bedien ik dan de voorlader via het quadrant of via de hendel op het ventielblok? Zou dan via het quadrant moeten zijn toch?
Daar gebruik ik dan één van de twee vrouwelijke aansluitingen voor.

En dan door de hendel om te zetten gaat er olie naar de andere vrouwelijke aansluiting voor de hefmast.

En kan ik de hendel dan nog een postie verzetten zodat de hef van de trekker zelf te bedienen is via het quadrant?

En de mannelijke aansluiting van deze set gebruik ik dan niet want de retour van de hefmast gaat nu direct terug de bak in en de voorlader heeft geen retour.
spotmelker
@BOOMMENSCH Wanneer je de voorlader en de hefmast niet tegelijk hoeft te gebruiken kun je een snelkoppeling plaatsen op het enkelwerkende ventiel (die heffen en zakken bedient) van je hefmast. Dan moet je alleen de slang met snelkoppeling van de voorlader wisselen met die van de hefmast. Wel moet het ventielenblok rechts naast de stoel ongeveer kunnen zitten want half gedraaid achterover werken met voorlader is geen doen.
+1
dx11
Quote Reactie van @spotmelker:
snelkoppeling plaatsen

Waarom de voorkeur voor een snelkoppeling tov een 3wegkraan? Is het met een snelkoppeling ook niet zo dat de voorlader als op de grond moet staan om de hefmast te gebruiken? Anders krijg je de slang er niet in of uit lijkt mij
spotmelker
@dx11 Drieweg of kogelkraan erbij tussen is inderdaad nog makkelijker maar ik zou de snelkoppeling er tussen doen om de voorlader makkelijker af te kunnen koppelen want het is een lastig uitsteeksel als je hem niet gebruikt.
BOOMMENSCH
@spotmelker Ik wil liever niet iedere keer de slangen moeten omsteken als het niet hoeft. Als ik met de hefmast aan het rangeren ben wil ik dat de voorlader omhoog staat zodat ik makkelijker kan draaien zonder dat ik met de voorlader ergens tegenaan knal. Waar ik het hout komt te staan is relatief krap. Voorlader omhoog betekent druk op de aanvoer (klopt of niet?), dus kan ik de slang niet los koppelen om om te steken naar de hefmast. En de voorlader ga ik ook niet iedere keer afbouwen om vervolgens weer de frontgewichten te plaatsen. Waarschijnlijk ga ik een combinatie gebruiken van hefmast en voorlader om ibc's te laden met hout en vervolgens met de voorlader kleinere stammetjes die ik dan thuis verder op maat zaag.

Mijn ventielblok voor de hefmast zit dus achter mij (zie foto die ik gepost heb op de reactie van Tractor TV). Liever stuur ik de voorlader dan met een losse hendel of via het quadrant als dat kan (ook niet direct ideaal heb ik hier en daar gelezen).
spotmelker
@BOOMMENSCH oke, je wilt ze beide gebruiken voor de klussen die je hebt. Dan zou ik de optie van @dx11 doen. En dan het ventielenblok indien de slangen lang genoeg zijn op een plek rechts naast de stoel maken. Je ontkomt niet aan het omzetten van een kraan om of de voorlader of de hefmast te bedienen. Dan is het mooiste dat die op een makkelijk bereikbare plek zit. Een duurdere optie is het 3- ventielenblok vervangen door een 4- ventielenblok of een enkelwerkend ventiel er in serie bij tussen te maken, dan hoef je geen kraan om te zetten
BOOMMENSCH
@spotmelker Het ventielenblok voor de hefmast zit vast op de hefmast. Laat ik ook zo zitten. Als ik de hefmast er af zou halen moet ik dan ook dit ventielenblok demonteren. Nu is het een kwestie van een paar pinnen lossen en de twee hydrauliek slangen uit de snelkoppeling.

Iets omzetten tussen hefmast en voorlader is geen probleem.

@dx11 Begrijp ik het goed als ik het volgende moet doen:
1. In de vaste leiding naar de snelkoppeling voor de hefmast een t-stuk met kraan plaatsen om zo te kunnen switchen tussen hefmast en voorlader.
2. Leiding leggen naar een ventiel met hendel voor het bedienen van de voorlader
3. Aan dit ventiel een retourleiding maken naar de bestaande retourleiding de bak in.
4. Aan het ventiel een vrouwelijke snelkoppeling maken zodat ik de hydrauliek leiding van de voorlader kan los koppelen als ik de voorlader zou demonteren.

En heb je dan eventueel een weblink naar die kraan en hendel zodat ik de juiste heb? Hier in de buurt zit een bedrijfje die de leidingen zou kunnen maken.
+1
fendt2
@BOOMMENSCH
Punt 1 klopt niet je moet geen t stuk plaatsen maar een 3 weg kraan."Of de hefmast of
de voorladder krijgt olie"
BOOMMENSCH
@fendt2 Dan bedoelen we hetzelfde, ik heb het misschien alleen niet zo handig omschreven.
Zoiets toch?
:edit: Ik mag geen linkjes plaatsen, dan maar een screenshot
Maar als ik google op 3-wegkraan hydrauliek dan kom ik er toch?

(klik om te vergroten)

Voorbeeld 3-weg kogelkraan
rolmopske
Ik snap er weinig van maar een klein hefmastje op mijn rolmops, zou dat ook kunnen? Er zit een kubota 3 cilinder in en heel wat hydrolienk
BOOMMENSCH
@rolmopske Kun je daar geen palletvorken voor krijgen die één-op-één passen? Op zo'n rolmops wil ik niet veel hoger heffen dan hij nu al kan. Of één die afstempeld op de grond? Maar dan kan je niet meer verplaatsen, kan je alleen heffen. Alleen recht vooruit/achteruit zal ook nog wel kunnen denk ik zo.
Eurotrac
Dit regel blok ver vangen door een met ventielen ik niet welk merk maar ze zijn er ik dacht Duits
BOOMMENSCH
@Eurotrac Hoe bedoel je? Het ventielblokje op de trekker? Dan moet ik voor de hefmast continu hebben vanwege de aansturing van de hefmast en om kunnen zetten naar de hefarmen van de trekker zelf en een derde voor de voorlader.
+1
Eurotrac
@BOOMMENSCH er zijn ventielen blokken die plaatsje in plaats van dat blokje op de achter brug
BOOMMENSCH
@Eurotrac Misschien een voorbeeld van dit ventielenblok? Of is dat het onderdeel van Histoparts wat door @KMMF bedoelt wordt?
Eurotrac
@BOOMMENSCH kijk op Google er staan verschillende op met een of meer kranen
T60401
@BOOMMENSCH Vroeger hier een 135 met voorlader gehad. Dan moest je kraan onder stoel naar voren zetten en dan kon je voorlader bedienen. Ik vermoed maar weet het niet zeker dat je op 1 van de twee inbusbouten aan de voorzijden van het blok de voorlader moet aansluiten.
BOOMMENSCH
@T60401 Ik kan natuurlijk een van die inbuspluggen eruit draaien, maar weet dat dit ook boringen kunnen zijn voor de montage van het interne van het ventiel zelf.
BOOMMENSCH
@fendt2 Dan bedoelen we hetzelfde, ik heb het misschien alleen niet zo handig omschreven.
Zoiets toch?
:edit: Ik mag geen linkjes plaatsen
Maar als ik google op 3-wegkraan hydrauliek dan kom ik er toch?
roscho
@BOOMMENSCH Ergens bovenaan schrijf je dat op de voorlader ook nog een afgedopte leiding zit. Als je die aansluit, zul je ws. de voorlader ook kunnen laten drukken. Dat kan wel eens handig zijn. Daarvoor heb je dan een dubbelwerkend ventiel nodig.
Hannesman
@roscho op de originele voorlader van MF , zit op de bijgeleverde cilinders een poort bovenaan. Die is echter blinde dop, voor het opschroeven van de leiding als je de cilinders van de trekker haalt.
roscho
Quote Reactie van @Hannesman:
blinde dop,

Vaak wordt zo'n dop gebruikt als het eigenlijk een dubbelwerkende cilinder is die enkelwerkend gebruikt is. Is hij dubbelwerkend, dan moet nl. de lucht kunnen in- en uitstromen anders zou de luchtdruk gaan tegenwerken. Maar ik begrijp dat dit hier niet het geval is?
Hannesman
@BOOMMENSCH gewoon de drukleiding van de hefmast afpakken, en daar (open center) ventiel op maken, en dan weer op de drukloze retour.
spotmelker
@Hannesman zoals je het nu schrijft doet de hefmast het niet meer want de olie gaat via de minste weerstand = is door het open center van het extra ventiel dan weer de drukloze retour in. Hij moet m.i. seriegeschakeld worden dus persleiding op nieuwe ventiel en retour is persleiding van hefmast ventielenblok.
+1
Hannesman
@spotmelker ja klopt, mijn fout!
redeagle14
Bij deze 3 standen draaikraan is het naar achter is hef omhoog poort boven en naar voor poort(en) aan de voorkant. Volgens mij werd vaak op de voorkant aan elke poort een cilinder aangesloten
DB780
Ik heb zelf ook een hefmast (in de hef van de tractor) en was het omschakelen beu. Ik heb toen een bower byond ventiel gemonteerd. dan hoef je niet meer om te schakelen. Je dient dan een ventiel met open midden stand en met een bower byond plug. Dit systeem werkt het beste als voorlader en hefmast op tractor blijven zitten (niet aan en afkoppelen). Zonder omschakelen kan ik nu de hef van de tractor en de hefmast bedienen. Het ventiel dat ik gebruik hydrauliek24.nl/3p40-3-sectie-stuurventiel-40-l-mi… de power byond plug die je nodig hebt. hydrauliek24.nl/drukdoorvoer-voor-p40-stuurventiel…
DB780
Ik ken de MF 135 niet erg goed, maar let er op dat bij sommige tractoren de retour olie wordt gebruikt om de bak te smeren.
redeagle14
@DB780 niet bij deze oude krengen.
DB780
@redeagle14 Er zijn machines van de zelfde bouwjaar maar ander werk die dit wel hebben. Ik begrijp uit jouw reactie dat dit bij MF niet het geval is.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden voorlader , trekker , hydrauliek , onderdelen , verbouwen , toekomst , achteras , hydraulisch , aansluiten en aansluiting geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
36
DEELNEMERS
13
WEERGAVES
1.800