Illustratie van:
17

Ford 7700 - Ford 7700 6 cilinder?

Dag allemaal,

Eerste keer dat ik hier iets op post! Ik heb deze week een Ford 7700 gekocht. De vorige eigenaar had hem zonder cilinderkop een jaartje buiten laten staan 😄. De bedoeling is nu om hem draaiend te krijgen en erna waarschijnlijk te restaureren.
Ik had graag enkele foto's toegevoegd maar ik weet nie hoe (is intussen gelukt)... er zit namelijk een 6 cilinder in, die erin gebouwt is in 1982 volgens de papieren. Ik vroeg me af of dit een BSD666 motor is.

Alvast bedankt,
Siel

Deel dit topic

Reacties

+1
Hierbij de foto's

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Dan is het eigenlijk een 8100 geworden?
+1
Dan is t een 8200 geworden, de 8100 is uitsluitend met Ford industriemotor geleverd
@county854t maar deze heeft nog wel een frame langs de motor.
@Pieter Buren is dat frame origineel denk je? Dacht dat het iets geknutseld was.
@Rumely72 het lijkt niet op het frame wat je vind als je op internet afbeeldingen van een 8100 opzoekt. De afbeeldingen van een 8200 zijn dan weer zonder frame.
Zitten de inlaat een uitlaat aan dezelfde kant of beide apart?
@Pieter Buren ik heb hem zo gekocht met alles gedemonteerd, ik kijk deze avond even
@Rumely72 dit is duidelijk de BSD 666. Maar waarom ligt de kop eraf? Het bekende Ford probleem? Is het nog te redden met een revisie of kun je niet beter om gaan kijken naar een nieuw onderblok of Powerstar motor?
@New Hollander Wat is het bekende Ford probleem? Hij ligt eraf omdat er koelvloeistof bij de olie kwam volgens de vorige eigenaar. kwam idd ook meer dan 30l pudding uit de carter. Ik dacht hem gewoon te reviseren, weet namelijk niet waar ik blokken kan vinden ervoor.
+1
@Rumely72 Dat is precies het bekende Ford probleem water in de olie door poreuze cilinderwand. De 6-cilinders hadden er minder last van dan de 4-cilinders. Die blokken kregen later verstevigingen aan de buitenkant. Vaak werden de onderblokken gewoon vervangen ipv reviseren. Onderblokken kun je via de New Holland dealer nog wel kopen volgens mij. Ook via Sparex en Vapormatic. Dat zijn geen originele blokken. De ene schijnt wel goed te zijn, de andere niet. Ben even kwijt welke. Zou hier op tractorfan even de vraag stellen. Waarschijnlijk krijg je als antwoord dat je beter de Powerstar kunt pakken. Die passen 1 op 1 met overzetten van onderdelen. Er zijn hier meerdere die dat gedaan hebben, oa @RickHensbergen
+1
@New Hollander Bij ons zat er inderdaad ook water in de olie. Tweemaal een 30 serie met Powerstar onderblok in elkaar gebouwd en met de originele cilinderkop gemonteerd. Vond het altijd fijne motoren, die powerstar blokken
+2
@Pieter Buren dit is zonder twijfel een 6,6 liter, kijkende naar de plaatsing van het oliefilter en stuurbekrachtigingspomp
Welke codes staan er ingeslagen achter de startmotor op het koppelinghuis. T zou kunnen dat t van huis uit een 6 cilinder is en geen 7700.
+1
Dit Is zeker weten een bsd 666, met inderdaad de bekende olie/water ziekte. Meestal is het het onderblok die lek is en vervangen word. De leukste /beste oplossing is een ford powerstar(40serie) motor inbouwen. je kan ook zen powerstar onderblok monteren en de cilinderkop van je bsd666 op bouwen,als ik het goed heb moet je enkel de gaten van de cilinderkopbouten een beetje uitboren omdat de powerstarblokken met dikkere cilinderkop bouten zitteb.Ik had ooit ook een 6610 die water en olie mengde maar dit bleek een lekke vriesplug in de cilinderkop te zijn.
@vandewalje erg bedankt voor je reactie. Heb jij een idee waar ik zulke blokken kan vinden? oftewel een nieuw bsd onderblok oftewel zo een powerstar. alvast bedankt!
@Rumely72 Misschien heeft @RPCounty nog wel wat liggen of ideeën.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 7700 en hebben de trefwoorden ford , motor , 6 cilinder , cilinder , cilinderkop , papieren en restaureren geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
17
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
1.823