Illustratie van:
11

Fendt 310 LS(A) - Oplossing voor doorbrandden drukknoppen

Hallo,
Ik heb al een paar keer het probleem gehad dat bij mijn 310 de drukknoppen voor de verlichting doorbrandden. Ik zelf zat te denken om er misschien een relais tussen te maken. Het kan natuurlijk ook gewoon zo zijn dat de kabels slecht zijn. Maar ik was nieuwsgierig of iemand hier al een keer ervaring mee heeft gehad en hier een goede oplossing voor heeft gevonden.

Deel dit topic

Reacties

+2
Je kunt 2 dingen doen:
1. Relais monteren met voldoende dikke draden. De schakelaar hoeft nu alleen nog het relais in te schakelen en de lampje krijgen de stroom rechtstreeks van de accu.
2. Zorgen dat er minder stroom naar de lampen gaat. Bijvoorbeeld door LED-lampen te monteren. Wellicht is dit de minst ingrijpende oplossing.
Je zekering brand ook door?
Quote Reactie van @willemk:
zekering brand ook door

Dat vermoed ik niet. Waarschijnlijk zijn er extra werklampen geplaatst, die allemaal hun stroom krijgen van die ene schakelaar (en dus ook die ene zekering).
Nu je die zekering noemt: misschien zitten er wel te zware zekeringen in. Dat mag dan ook wel gecontroleerd worden, anders is er flinke kans op een kabelbrandje.
@roscho Nee zitten geen extra weklampen op, alleen de voorlampen waarbij de knop al doorbrandt.
@Mikkell
Is alle bedrading vervangen niet goedkoper dan een uitgebrande trekker?
@mf 6150 Zeker, wilde daar deze winter ook al aan beginnen. Maar wilde weten wat ik kon doen om tot die tijd nog met werkende verlichting te rijden.
+2
Het is tegenwoordig standaard dat verlichting over een relais geschakeld wordt, precies om dit soort problemen. Helaas werdt dit vroeger niet altijd gedaan in de fabriek, laat staan door mensen die achteraf verlichting bij op bouwen. Officieel mogen schakelaars vaak een 10~15 ampere hebben, komt neer op 120~180W. Een beetje hallogeen lamp zoals op oudere trekkers zit is snel 50~70 watt per stuk, met 2 zit je dan al aan of over de limiet afhaneklijk van de schakelaar en lamp.
Misschien eerst eens de stroom meten dat deze verbruiken.
Er bevind zich misschien ergens een "kortsluiting " door vocht of vuil in de bedrading.
Of er zijn al eens zwaardere lampen in gezet.
Relais plaatsen is het gemakkelijkst. Accu zit volgens mij vlakbij de koplampen, dus hoeft maar stukje draad tussen. Zou de nieuwe voeding wel even voorzien van een zekering.
@Derkmax Accu bij deze trekker zit rechts onder de kabine net als bij de meest nieuwe trekkers. Maar dat moet niet uitmaken.
@Mikkell
Ah ok bedankt. In de war met farmer 300 serie.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 310 LS(A) en hebben de trefwoorden fendt , verlichting , ervaring , kabels , fendt 310 en relais geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
11
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
723