Illustratie van:
10

International 323 - Hoe radiateur buis solderen

Hallo,

ik heb bij mijn 323 koelvloeistof willen aftappen aan de aftapplug aan de onderste buis die uit de radiateur komt, alleen zat de plug zó vast dat de schroefdraadbus uit de buis gescheurd is.
Ik heb al geprobeerd het te solderen, maar het soldeer hecht niet.
Heb de buis met een gasbrandertje heet gestookt, de plek van de scheur goed schoon gemaakt met de staalborstel, nogmaals goed warm gestookt, S39 eraan en soldeer voor waterleiding erin laten vloeien. Maar als het geheel is afgekoeld, krab ik het soldeer er met een schroevendraaier zo weer af. Het hecht op een of andere manier niet.

Heeft iemand ervaring met dit soldeerwerk en goede tips?

Gr. Paul

Deel dit topic

Reacties

+1
Is dat niet met hardsolderen gedaan? Wat jij doet is zacht solderen volgens mij.
Zacht solderen lukt goed op plaatsen waar een nauwe passing is zoals bijv 2 buizen die netjes in elkaar passen. Je maakt dan de buitenkant wel vies met de brander tijdens het verwarmen maar de binnenkant (passing) blijft schoon. Jij wil oppervlakte solderen maar zogauw je er weer met de brander op komt is het alweer vervuild. Dus neem het mee naar een bedrijf gespecialiseerd in radiator werk.
Zijn beide delen al vertint ?
Is de staalborstel van rvs?
Word wel met zachtsoldeer gedaan
Het klinkt als of de soldeerverbinding verbrand is. Goed schoonmaken, S39 gebruiken. Dan met de brander verwarmen, en er op letten dat het metaal (waarschijnlijk koper?) een beetje dof van kleur word. Dit moment is kort. De brander er van af en soldeertip toevoegen. Bij hardsolderen gebruik je geen tin, maar werkt het zelfde. Ook hier verwarmen tot materiaal dof kleurt, en dan brander er af anders verbrand je de verbinding. Probeer het anders eerst met een proef stukje.
@DB780 Het blijft toch wel iets apart vind ik, mij lukte het ook niet. Naar een loodgieter gebracht en die had het zo voor elkaar.
+1
@Fred6490 Ik heb het zelf van een oude monteur (mijn leermeester) ook geleerd. Mijn ervaring is dat vaak de fout word gemaakt de brander met een te grote vlam te lang op het werkstuk. Het luisterd wel een beetje nauw en net als met lassen krijg je het in de vingers als je het vaker gedaan heb. Werkstuk schoonmaken opschuren met schuurpapier. dan S39 er op waar je de tin wil hebben. Verwarm het werkstuk gelijkmatig en langzaam met een niet al te grote vlam. Nadat je de S39 ziet dampen, haal je de vlam weg en voer tin tegen het werkstuk aan. Als het werkstuk warm genoeg is zal de tin gaan smelten en vloeien op het werkstuk (de tin hecht aan het werkstuk), als je goed kijkt lijkt het als of het koper een beetje dof wordt. Als dit niet het geval is, tin weg halen en met de vlam verder verwarmen. Niet vlam er op en tin toevoeren, het werkstuk moet dat zelf doen. Laat je ons weten als het gelukt is?
@DB780 Ja oefening baart kunst zeggen ze. ( ik ben wel niet de topic starter😁) Als ik nog een keer de kans krijg, ga ik dat toch wel op een stukje schroot proberen
Klopt wat eerder omschreven staat, niet schoon genoeg.
Waarom heb je hem af willen tappen?
Bij de nieuwere blokken van de 423 etc, is het blok zelf nog niet leeg als de radiateur leeg is. Dan moet je er nog een dop uitdraaien net boven de startmotor.

Ik weet alleen niet hoe dat bij een 323 is, gezien die nog een blok van de d-serie heeft. Dus als het omwille van de vorst is, is het belangrijk om na te gaan of hij echt leeg is.
@Corne S er staat koelvloeistof aftappen, ik snap niet wat dat met bevriezen heeft te maken.
Misschien voor een eventuele reparatie koelsysteem aftappen zou een optie kunnen zijn. Of gewoon verversen, ook koelvloeistof heeft niet het eeuwige leven.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 323 en hebben de trefwoorden koelvloeistof , warm , ervaring , heet , aftapplug , radiateur , International 323 en International geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
10
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
691