Peecon uitkuilfrees flop of top?



Originele beschrijving

Overlaad-uitkuilfrees Rapide XL-V is volgens Peecon een ideaal alternatief voor de zelfrijdende voermengwagen.

Zou dit toekomst hebben? Nogal vermogen nodig en wendbaarheid lijkt me tegenvallen

Deel dit topic

Reacties

+11
GerbertXL
Ten eerste knap van peecon wat die mannen allemaal verzinnen en maken.
Maar of hier toekomst in zit betwijfel ik.
Herbert
@GerbertXL ben jij al verder in je zoektocht naar ee andere manier van voeren?
+1
GerbertXL
@Herbert ik heb een paar keer op het punt gestaan de knoop door te hakken maar uiteindelijk nog niks gebeurd. Afgezien van de voerbak weer een paar keer oplappen 😅
Herbert
@GerbertXL totaal wat anders? Of toch gewoon weer een nieuw bakje aan de heftruck
GerbertXL
@Herbert nou helemaal niks op het moment he
+1
Renze
@GerbertXL net als de Fendt Trisix, ze hebben de gelegenheid wat componenten te testen die elders in een machine gebruikt kunnen worden (3x de nieuwe vooras en voorbanden van de 900 serie), en er wordt flink over hen geluld dus reclame. Verder gaat ie nooit in serie omdat omkoppelen van de trekker om middenop de dag te gaan grasmaaien, niet praktisch is omdat je een voerwagen en een aanbouwmachine moet afkoppelen, dus minstens een uur per dag kwijt bent aan omkoppelen, als het geen twee is omdat de trekker er echt tussenweg moet komen...

Mijn inschatting is dat we de laadfrees terug gaan zien op een Peecon zelfrijder en dat je over die trekker nooit meer wat hoort... net zoals je de assen onder de Trisix, onder de 900 terugzag, en Fendt af en toe nog zei "we gaan m echt bouwen hoor" totdat ze de 1050 presenteerden.
+10
casejxu
Quote Reactie van @GerbertXL:
Ten eerste knap van peecon wat die mannen allemaal verzinnen en maken.Maar of hier toekomst in zit betwijfel ik.

Echt nieuw is t niet 😜

+1
@casejxu ik moest ok gelijk aan de scoop denken haha zo noemt tie boer hem toch?
casejxu
@johndeere6910forever jep. Ben altijd benieuwd of zoiets nog rijd
+2
@casejxu ja ik ook je hoor er weinig meer van zeer knap gemaakt vind ik
RickHensbergen
Ik heb hem op de Eurotier in Hannover zien staan, maar even snel afkoppelen is er niet bij. Er zit op de achterbrug een forse constructie met bouten vast gemaakt waar ook alle hydrauliek en elektrisch langs loopt, die je niet zonder hulp van een heftruck kunt afkoppelen.
Verwacht ook niet dat je met dit systeem in de meeste stallen kunt komen want je komt direct me je hoogte in de problemen
ArieV
@RickHensbergen ik denk dat dat wel meevalt. Je gaat geen uur sleutelen om hem los te krijgen. Dan is hij gewoon onverkoopbaar.en dit is nog alleen maar een pilot
RickHensbergen
@ArieV Oké, Peecon zegt zelf dat het in een 'handomdraai' aan- en afgekoppeld moet zijn. Maar in de opstelling van de beurs is dat in ieder geval nog niet zo. Verwacht ook niet dat deze voor de Nederlandse markt bedoeld is, onnozel gevaarte. Wie weet is de doorontwikkeling goed en is het aan- en afkoppelen straks wel sneller en de bouw compacter; dan is het een leuk alternatief
ArieV
@RickHensbergen is wel te realiseren. Bv in de hef een driehoeksbok. Gewoon neerzetten, en klaar is Kees. Maar ze gaan eerst peilen.
frank_mf
@RickHensbergen Hoogte is 3,80 voor zover ik weet. En achterop valt allemaal wel mee, zit in de trekhaakslede geschoven. Ze zijn nog bezig met een versie die je snel aan- en af kunt koppelen.
+2
Renze
@frank_mf hier zijn de meeste voermengwagens al 3.50 hoog. Daar wil je echt niet teveel spektakel meer boven hebben zitten in de meeste stallen.

Verder, ga eens een voerwagen achteruit langs t voerhek sturen terwijl je n brede bak aan de voorlader hebt: Geheid dat je met de bak het voerhek raakt, terwijl je ingespannen je voerwagen achteruit stuurt...

Dat is met dit concept netzo: Het schiet niet op omdat je ogen voor en achter je moet hebben, en t gáát je n keer mis, dan heb je dat hele circus er scheef vooraan zitten..
frank_mf
Quote Reactie van @Renze:
hier zijn de meeste voermengwagens al 3.50 hoog.

Hier is de mengwagen 2,80 hoog, en tot een beetje 30 kuub zijn ze niet (veel) hoger dan 3 meter. Wat voor mengwagens rijden daar dan?
+2
Quote:
Zou dit toekomst hebben?

Nee. Het heeft de nadelen van een zelfrijder (duur in aanschaf, veel bewegende delen, je kunt er niks anders mee als voeren)
En niet de voordelen van een zelfrijder, zoals wendbaarheid, overzicht, achteruit sturen zonder aanhanger.
+1
assink
Ik vind het ook een heel gevaarte om op je trekker te bouwen. Dan zie ik meer in een voermengwagen die bijvoorbeeld elektrisch aangedreven is met een accupakket, en die je dan snel aan kunt koppelen aan shovel of trekker.
Desondanks, ze proberen wel te innoveren met zulke dingen.
Net als destijds die heftruck als zelfrijdende voermengwagen.
Maar dat heeft de productie ook nooit gehaald volgens mij?
+2
frank_mf
Quote Reactie van @assink:
Maar dat heeft de productie ook nooit gehaald volgens mij?

In principe haalt alles de productie bij Peecon, als je hem wil bouwen ze er één.
+2
walker1
Ik zie toch echt meer in een echte zelfrijder. Hoewel ik snap dat zelfrijders duur zijn, is een zelfrijdende mengvoerwagen wel de enige zelfrijder die 365 dagen per jaar gebruikt wordt. Alle andere zelfrijders worden doorgaans 65 dagen ingezet en staan 300 dagen stil. Neem een hakselaar, maisseizoen is weer voorbij, dus die hakselaars staan tot april wel weer in de schuur tot de eerste snee gras. Dan paar drukke dagen en weer 5 a 6 weken de schuur in tot de 2e snee.
selten
@walker1
Klopt eens.
Idem aardappelrooier s, bieten etc.
Je ziet wat meer de zelfrijdende mesttank met overlaadbak voor maïs, aardappels etc.
Maar geen van alle wordt iedere dag gebruikt.
Uiteindelijk gaat t ook niet om het gebruik dagelijks, maar de uren op jaarbasis. Als je met een zelfrijder 365 dagen 1 uur moet werken, heb je nog maar 365 uur.
Heb je op een zelfrijdende mesttank met 90 dagen van 12 uur, 1080 uur per jaar. Dan is je kosten vd afschrijving per dag een stuk hoger, per uur een stuk lager 😉
walker1
@selten De meeste zijn wel langer als een uur per dag met voeren bezig. Ja zelfrijder is duur in aanschaf, maar bespaart wel kosten van brandstof en onderhoud. Er draait namelijk maar 1 machine. Bij de meeste boeren staat de trekker voor de mengwagen tijdens het laden diesel te verstoken en de loader of trekker met voorlader ook. Dus 2 x diesel, 2 x onderhoud. Er wordt ook heel wat rubber versleten met het heen en weer steken tussen kuil en mengwagen. dat heb je met een zelfrijder niet.
+1
@walker1
Quote:
bespaart wel kosten van brandstof en onderhoud.

Is dat wel echt zo? Hoor namelijk nooit iemand zeggen dat zelfrijders nou zo zuinig zijn en goedkoop zijn in onderhoud. Integendeel
Neemt niet weg dat het mooie machines zijn waarmee je snel veel dieren kan voeren
+2
walker1
Quote Reactie van @ronald-deutz-fahr:
Hoor namelijk nooit iemand zeggen dat zelfrijders nou zo zuinig zijn en goedkoop zijn in onderhoud.

Dat is misschien zo, maar met een trekker en mengwagen en een trekker/loader/verreiker heb je altijd 2 machines draaien. Dus ook 2 x brandstofverbuik, 2 x onderhoud. Zelfrijder zal zeker niet zo zuinig zijn als 1 trekker, maar wel zuiniger als 2 trekkers.
+3
Fendt926Driver
Quote Reactie van @walker1:
Zelfrijder zal zeker niet zo zuinig zijn als 1 trekker, maar wel zuiniger als 2 trekkers

Zelfrijder haalt het bijna nooit onder de 10 liter per voerbeurt mengbak vol.
Hier 3.5 liter van de mengwagen trekker en 2.5 liter van de shovel om te vullen.
Dus die vlieger gaat ook niet op.

Je bent gewoon gecharmeerd van een zelfrijder of niet en dan moet je het wel of niet doen zo makkelijk is dat
casejxu
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
Zelfrijder haalt het bijna nooit onder de 10 liter per voerbeurt mengbak vol.Hier 3.5 liter van de mengwagen trekker en 2.5 liter van de shovel om te vullen.Dus die vlieger gaat ook niet op.

Dat is natuurlijk ook machine/voercombinatie afhankelijk. Grote trekker bijna stationair mengen of iets kleiner en volgas. Wij zitten met trekker op 2/2,5L per dag( denk ik) lastig want in die 6/7weken per tank doet ie ook wel eens ander werk. Maar zitten met jxu zeker 1L lager als de 845. Dus bij ons net als jou zou een zelfrijder zeker niet zuiniger zijn.
+2
mf 6150
@Fendt926Driver
Als jij met mengen 3.5 liter verbruikt dan meng je ook niet
Fendt926Driver
Quote Reactie van @mf 6150:
Als jij met mengen 3.5 liter verbruikt dan meng je ook niet

Dat is jou idee er van.
Op moment met vers gras erin kost ook wel een liter extra.
Maar meng alles op 1000 toeren aftakas met maximaal 1200 motortoeren. Ook met rijden meest 11 of 1200 toeren
Maar bij de 5e en 6e componenten gaat de menger pas aan.
Dus daarvoor gewoon stationair draaiend
mf 6150
@Fendt926Driver
Ben dan wel benieuwd naar de selectie, al eens een schudbox gebruikt?
Fendt926Driver
Quote Reactie van @mf 6150:
Ben dan wel benieuwd naar de selectie, al eens een schudbox gebruikt

Tuurlijk niet.
Dat vindt ik zon onzin.
In mijn bedrijfsvoering is dat ding volledig overbodig.
Ik doe toch weinig op die adviseurs uit.
Ik volg mijn eigen kop.
Wie moet dat anders doen
mf 6150
@Fendt926Driver
Heb je zeker gelijk in huub, en als dat goed gaat waarom zou je t dan veranderen? Bedoel alleen te zeggen, puur naar de liters kijken met mengen zegt niks, het ene mengen is het andere niet. Hier zijn we fors gestegen in de liters door langer te mengen en anders te laden
Fendt926Driver
Quote Reactie van @mf 6150:
Hier zijn we fors gestegen in de liters door langer te mengen en anders te laden

Denk niet dat dat bij mijn horizontaal menger nut heeft.
Maar de ene dag mengen en lossen en de andere dag mengen en restvoer opruimen en dan lossen en dus een 10 minuten langer mengen geeft voor mijn bedrijf geen verschil in liters.
mf 6150
@Fendt926Driver
Zei m'n vader ook altijd, en dan t liefst lossen meteen nadat t laatste blok kuil erin zit
Fendt926Driver
Quote Reactie van @mf 6150:
en dan t liefst lossen meteen nadat t laatste blok kuil erin zit

Hier gaat na de laatste happer de wagen nog onder de silo voor soja raap en tarwe toevoeging.
Dus ook dan wordt er nog gemengd.
Maar met vers gras er bij in wil je niet TE lang mengen
+1
dx11
Quote Reactie van @mf 6150:
Hier zijn we fors gestegen in de liters door langer te mengen en anders te laden

Hier gestegen door korter mengen en laten hakselen op 8mm
+3
J asper
@walker1 Zelfrijder koop je voor het gemak of efficiëntie. Niet vanwege lager brandstofverbruik of onderhoudskosten. Het is allemaal hydraulische aangedreven. Dat kost gewoon meer brandstof en onderhoud.
+1
rommert14
Quote Reactie van @J asper:
kost gewoon meer brandstof

Nope
J asper
@rommert14 Wist niet dat Volvo shovels zoveel zopen. Want je bent een van de weinigen die met een zelfrijder blijkbaar minder is gaan verbruiken.
rommert14
@J asper dat zei ik niet, er zit niet veel verschil tussen beide systemen kwa brandstof verbruik. Shovel is ook een al hydraulisch dus dat maakt niet veel verschil.
+1
J asper
@rommert14 Jullie shovel rijd nog mechanisch zelfs. Onze is hydrostaat maar zit al jaren rond de 4 liter per uur dus dat vindt ik wel meevallen. Maar mengen en frezen gaat veel meer vermogen in om.
+2
casejxu
Quote Reactie van @J asper:
Maar mengen en frezen gaat veel meer vermogen in om

Daarom is een storti zelfrijder ook mechanisch aangedreven op t mengen
Renze
Quote Reactie van @casejxu:
Daarom is een storti zelfrijder ook mechanisch aangedreven op t mengen

Maar de frees weer hydraulisch. Een vijzelwagen levert die arbeid van het loswoelen met de vijzel ipv met de frees.

Horizontale mengwagens zijn allemaal verdwenen hier, ik ken boeren die een horizontale freeswagen te leen gehad hebben toen er levertijd zat op de vertikale mengwagen en de blokkenwagen kapot was, maar beide zagen de productie onderuit gaan tov de blokkenwagen of UKW. Horizontale mengers met frees krijg je in onze regio niet meer verkocht, je houdt te weinig structuur over.
rommert14
@J asper 180 liter op 8,5 werkuren, 6 liter meer als dat de John Deere nodig had, en die heeft 90 pk minder. Dat vind ik geen hoog verbruik
casejxu
Quote Reactie van @rommert14:
180 liter op 8,5 werkuren

Dat vind ik eigenlijk best wel heel erg meevallen gezien het formaat van jullie machine!
+1
Renze
@casejxu mn maat zn Werklust gebruikt 8 liter per uur op de bult, als ie twee 40 kuubs Rapides moet voorblijven. Das minder als de CVX in t zelfde werk die een Rapide en n Taarup moest voorblijven; De Holaras is nu hydraulisch aangedreven en de koppelomvormer kan op de testbank niet het rendement van n CVT halen, dus t verschil zit m in de Tier 2 Sisu die bekend staat om zn dorst (ze gingen laat inspuiten om meer roet en minder stikstofoxiden te krijgen, voordat EGR en later SCR kwamen) tegen de Daf die zo zuinig mogelijk afgesteld werd zonder op emissienormen te letten...

21 liter per uur is trouwens meer t verbruik van n Puma waar n Rapide achter hangt die op 4cm snijdt...

Das trouwens ook n factor van betekenis he ? Snij je met n Deutz Fahr balkenwagen op 12cm en druk je n bult tegenmessen in de wagen om t fijner te snijden, of snij je met n Rapide of Jumbo op 40mm en hoeft de wagen t alleen nog door elkaar te gooien ?
casejxu
Quote Reactie van @Renze:
hoeft de wagen t alleen nog door elkaar te gooien

Dit voorjaar de 1e snee laten hakselen. Maar bevalt eigenlijk wel goed ook. Hebben t sneller gemengd als vorig jaar met de strautmann/taarup. Paar jaar terug ook eens gehakseld om te proberen maar toen viel dat verschil niet zo erg op.
+1
rommert14
Quote Reactie van @Renze:
Das trouwens ook n factor van betekenis he

Hier alles gehakseld, maar dat deden we ook al. Ik vergelijk het puur met beide systemen bij ons op het erf, hoe het bij een ander is weet ik niet.
@Renze
Quote:
ze gingen laat inspuiten om meer roet en minder stikstofoxiden te krijgen, voordat EGR en later SCR kwamen)

Zijn er meer merken die dat gedaan hebben? Dat is gen 1 cvx die jij bedoeld?
Renze
@ronald-deutz-fahr John Deere (met stage 3 gingen ze pas EGR toepassen) Same, Zetor, om er n paar te noemen.
selten
Quote Reactie van @rommert14:
180 liter op 8,5 werkuren, 6 liter meer als dat de John Deere nodig had, en die heeft 90 pk minder. Dat vind ik geen hoog verbruik

Hoeveel uren daarvan zijn rijdend?
+1
rommert14
@selten een 55 kilometer in totaal
Fendt612e
@J asper ik vind onze Volvo maar veel zuipen vergeleken trekker die zat rond de 4 liter
J asper
@Fendt612e Valt me tegen had ik niet gedacht. Nh verbruikt ook 4 liter per uur, jullie bak wel wat groter en moet een paar ton meer mee slepen maar had niet gedacht dat dat verschil in verbruik zo groot was. Waar zit die op dan? Mini shovel is 1/3 zo groot als nh maar verbruikt nog steeds meer dan de helft van de nh.
Fendt612e
@J asper rijd ook heel de dag met vaak meer als 1900 touren rond
@Fendt612e voer je sneller met de shovel, of scheelt dat niet zoveel? Hoe bevalt de flingk happer?
walker1
Quote Reactie van @J asper:
Zelfrijder koop je voor het gemak of efficiëntie. Niet vanwege lager brandstofverbruik of onderhoudskosten. Het is allemaal hydraulische aangedreven. Dat kost gewoon meer brandstof en onderhoud.

Voeren doen de meeste melkveehouders 2 x per dag, 365 dagen per week. Dan is gemak en efficiënte zeker geen weggegooid geld. Hydraulisch aangedreven kost zeker meer brandstof dan een puur mechanische trekker, maar veel boeren laden met een loader of verreiker, die zijn ook hydraulisch aangedreven, dus ook het nodige verbruik en duurder onderhoud.
+1
J asper
@walker1
Quote:
Dan is gemak en efficiënte zeker geen weggegooid geld.

Dat heb ik toch ook niet vertelt? En is ook zeker niet zo. Alleen iemand lager brandstofverbruik en onderhoud heeft gekregen met de overstap naar zelfrijder ken ik niet. Op rommert met dieselverbuik na.
+3
@walker1
Quote:
Voeren doen de meeste melkveehouders 2 x per dag, 365 dagen per week.

Dat eerste is zeker niet waar, dat 2e (365 dagen per week) vind ik wel heel bijzonder.

Hoe voer je zelf?
walker1
Quote Reactie van @ronald-deutz-fahr:
Hoe voer je zelf?

Hier alleen wat hobbyvee wat nu nog buiten loopt. Als ze op stal gaan grote baal er voor schuiven en als die op is de volgende baal.

Melkveehouders voor toch dagelijks? Afgezien van weidegang. Dus wat is er raar aan 365 dagen per jaar voeren?
+1
Renze
@walker1 onderhoudskosten van een wiellader (niet zon dinky toy onder de 10 ton, compacte machines zijn gewoon minder duurzaam gebouwd) kan geen trekker of zelfrijder tegenaan. Bij Werklust kwamen klanten aan 2 euro 20 per draaiuur aan reparatie en onderhoud (exclusief banden) als ze m na 20.000 uur inruilden.
+2
@walker1
Quote:
Zelfrijder zal zeker niet zo zuinig zijn als 1 trekker, maar wel zuiniger als 2 trekkers.

Aannames als waarheid verkondingen. Beetje jammer.
+1
selten
Quote Reactie van @walker1:
Dat is misschien zo, maar met een trekker en mengwagen en een trekker/loader/verreiker heb je altijd 2 machines draaien. Dus ook 2 x brandstofverbuik, 2 x onderhoud. Zelfrijder zal zeker niet zo zuinig zijn als 1 trekker, maar wel zuiniger als 2 trekkers.

Onzin, een tractor en loader zijn relatief massaproductie. Dit is een uitontwikkeld concept. Dat is bij een zelfrijder toch andere koek. De combinatie is complex, waarmee je hoogstwaarschijnlijk niet lager in je verbruik, noch in je onderhoud zit.

Beetje hetzelfde als met een aardappelrooier, zelfrijder. Dit rooit vaak duurder per ha of uur. Maar door de pure capaciteit die haalbaar is, is het een realistische investering. Terwijl je kostprijs erdoor stijgt 😉
Renze
@walker1 de zelfrijder laat de vijzels ook langzaam draaien tijdens het laden, om blokken en plakken uit elkaar te trekken tijdens het laden. En als je laadt met n frees ben je zowieso duurder uit met n zelfrijder.
+2
rommert14
Quote Reactie van @walker1:
zelfrijdende mengvoerwagen wel de enige zelfrijder die 365 dagen per jaar gebruikt wordt.

Hier sinds eind september een zelfrijder, eerste 500 uur staan er bijna op 😅
+2
T60401
Quote Reactie van @rommert14:
eind september een zelfrijder, eerste 500 uur staan er bijna o

Met de huidige levertijden mag je de volgende onderhand al wel bestellen. 😅
+1
rommert14
@T60401 ja zal hem vast bestellen, zijn we de prijsstijgingen mooi voor 😅
+1
fan van trekkers

(klik om te vergroten)

+1
walker1
Geen zin in een lange ja/nee discussie, maar het gaat er bij mij gewoon niet in dat 2 losse machines, dus met 2 draaiende motoren zuiniger zijn dan 1 draaiende machine met dus maar 1 motor. Frezen zal langer duren dan een kuilhapper. Maar met zelfrijder hoef je niet continu heen en weer te steken zoals met loader of voorladertrekker.
Zelfs al zou het waar zijn dan 2 losse machines zuiniger zijn, dan nog is er voordeel met onderhoud en bandenslijtage.
Maar ja, van een setje nieuwe (brede) banden op de trekker krijgen sommige hier een stijve, terwijl de bandjes van de zelfrijder minder opwindend zijn, dus naar de kosten van banden kijken ze niet.
+1
rommert14
@walker1 grote voordeel vind ik ook dat je drogestof meting in de freeskop kan monteren en al het voor daar langs gaat.
+2
newholland6640
@walker1

Vraag iedereen met een zelf rijder eens naar het brandstof verbruik
+1
rommert14
@newholland6640 heb de mijne hier al neergezet 🤪
+1
J asper
@rommert14 Ik vindt 21 per uur net zo grote zelfrijder inderdaad heel erg netjes, zeker met over straat jagen.
Renze
@walker1 Er zijn twee situaties waarin een zelfrijder overduidelijk in het voordeel is: Wanneer je de persbulten aan weerskanten van de stal hebt en dus over t erf heen en weer loopt om eerst de wagen, dan de shovel naar de andere kant van de stal te brengen, òf wanneer je alle onderhoud aan de dealer overlaat en de zelfrijder iedere 8 jaar inruilt om een jonge machine te houden die vooral alleen gepland onderhoud vergt, omdat je hele bedrijfsvoering stilligt als je zelfrijder n storing heeft.

Daardoor schrijf je relatief veel af op een zelfrijder: de trekker voor de getrokken wagen mag gerust n oudere zijn, als ie kapot is zet je er snel genoeg je hoofdtrekker voor, en een getrokken mengwagen is vlot weg voor export. De zelfrijder moet altijd betrouwbaar zijn omdat alles van 1 machine afhankelijk is: Daarom is er minder vraag voor oude zelfrijders en schrijf je er relatief meer op af.
+1
RickHensbergen
Ik spit 2x per week grond van de kuil, snij dan voor ca. 3 dagen gras- en maïskuil met een U-snijder van BvL en schep deze dagelijks op met een Schuitemaker Amigo voer doseerwagen. Geen idee hoeveel ik verbruik maar kan de laatste keer dat ik diesel moest tanken al niet meer herinneren 😆 Beide machines zijn exact 10 jaar geleden nieuw aangeschaft en kunnen nog wel een aantal jaren mee, goedkoper kan het niet.

Toch wordt de volgende machine waarschijnlijk wel een mengwagen, omdat we slechts 95 vreetplekken bij de robots hebben en 110 aan de melk willen houden. Maar een Peecon als in dit artikel zal het dan wel niet worden 😬
Renze
@RickHensbergen jouw brandstofverbruik kan alleen iemand tegenop die naast de U snijder n Weelink voerhek heeft ipv een Amigo... 😅
+2
casejxu
@Renze vroeger zag nog wel eens een voerhek in de sleufsilo 🫡
+1
Renze
@casejxu krijg je wel n smeertroep van met de regen van de laatste dagen...
casejxu
@Renze klopt. Mijn systeem is t ook zeker niet🤣
+1
RickHensbergen
@Renze Daarom doe ik ze zodra het kan ook dag- en nacht naar buiten toe, kunnen ze het zelf ophalen 😂
+1
casejxu
Quote Reactie van @RickHensbergen:
dag- en nacht naar buiten toe, kunnen ze het zelf ophalen

Pa ook altijd gedaan. Maar ik wou bijvoeren. Goeie baal gras aan t hek levert goedkoop hoop extra melk op🫣
+3
rommert14
@casejxu zijn er hier een paar die zo te lezen blind staren op hoe goedkoop ze het voor het hek kunnen krijgen terwijl degene die 'duurder' voeren misschien wel meer melken en daardoor helemaal niet duurder boeren maar juist goedkoper.
+4
varken
@rommert14
Dat is toch altijd balanseren tussen kostprijs en liter melk...
Dat is per bedrijf en bedrijfsvoering verschillend
+1
casejxu
@rommert14 dat was jaren terug ook wel mijn instelling. Hebben nu een hele mooie tussenweg gevonden💪 zou graag nauwkeuriger willen voeren maar dat word op zoek naar andere mengwagen
+5
@casejxu 1 ding is zeker
Wat je niet uitgeeft hoef je ook niet terug te verdienen 🤫😁
+3
rommert14
@ronald-deutz-fahr dat is korte termijn denken 🤪
+1
deJong
@rommert14 1 ding weet ik wel. Toen we zijn gestopt met loonvoeren was praktisch een jaar later het brandstofverbruik met 13000 liter gestegen bij ons. Dan de nodige onderhouds kosten en aanschaf van een nieuwe mengwagen nog. Terwijl het hele bedrijf voor praktisch 26000 gevoerd werd op jaarbasis en ik geen 2 uur extra per dag kwijt was 😉
dx3.10
@deJong maar wel tevreden? die 13000 liter alleen aan het voeren kwijt? En kan de loonwerker voor dat bedrag nog steeds voeren?
J asper
@dx3.10 Hij is er niet voor niks mee gestopt die loonwerker😅🙈
+1
deJong
@J asper hij heeft loonbedrijf Hiemstra mee overgenomen. Had zelf te weinig tijd. En kon geen personeel zo ver krijgen. Dus is toen gestopt.
deJong
@dx3.10 de loonvoerder was verder goed. 1 nadeel was dat met een groffe kuil je eerder broei/schimmel op het freesflak hebt tov een netjes gesneden bult. Daarom in de zomer ook sneller een minder fris rantsoen.

Als ik mijn eigen uren zou rekenen. Met de brandstof. Dan kan zelf voeren eigenlijk al niet meer uit.
casejxu
@ronald-deutz-fahr nee maar je kan met weinig moeite 1 euro ergens in stoppen en dan kan er 2 extra uitkomen. Dat is wel eens het dubio. Maar de mengert doet t nog prima mechanisch dus maken dit seizoen wel weer af denk ik
+2
@casejxu klopt hoor, tis vaak een sommetje, en dan is het maar net welke kant je op wil rekenen 😎 gelukkig zijn er genoeg toeleverende bedrijven die kunnen helpen met naar je toe rekenen 😃
Herbert
@casejxu wat is er bij jou nog niet nauwkeurig dan? Ding mengt toch?
casejxu
@Herbert weeginrichting defect. Mengen doet ie wel.
+1
Herbert
@casejxu die weegcomputer op je shovel?
casejxu
@Herbert nee van de memgwagen. Die op shovel doet t gewoon maar niet geschikt om mee voer te laden. Heb je vlak boven de grond geijkt en dan moet je ook nog de goeie volgorde aanhouden om goed uit te komen. T werkt prima maar niet om weeginrichting mengwagen te vervangen. Dan zou ik een duurder systeem moeten hebben denk ik
+1
@casejxu niet teveel investeren in die weeg inrichting, onze oude gigant heeft alweer een volgende eigenaar, was geveild voor 10cent de kg 😅😂
casejxu
@ronald-deutz-fahr nee was je ook al wat tegen t zere been om er geld in te stoppen. Bij loskleppen kun in op sommige hoeken ook al naar binnen kijken😅
+3
RickHensbergen
Quote Reactie van @rommert14:
zijn er hier een paar die zo te lezen blind staren op hoe goedkoop ze het voor het hek kunnen krijgen

@rommert14 Zo goedkoop mogelijk voeren is in sommige gevallen wel een vrij kortzichtige gedachte, of ouderwets. Net hoe je het noemen wilt. Voor ons is zo goedkoop mogelijk wel de beste oplossing (vind ik vaak van mijzelf natuurlijk 😁), aangezien wij bulken in het ruwvoer. Gras en maïs genoeg en dan is mengen in de meeste gevallen overbodig. Al dat ruwvoer hebben we vroeger wel grond voor moeten kopen, dus wat dan onder de streep het beste is over 25 jaar..
dx11
Quote Reactie van @RickHensbergen:
Voor ons is zo goedkoop mogelijk wel de beste oplossing (vind ik vaak van mijzelf natuurlijk ), aangezien wij bulken in het ruwvoer.

Dat is hier juist de reden om te mengen. Dat we veel ruwvoer willen voeren. Daar wil ik zo veel mogelijk melk uit hebben, dus dat moet zo goed mogelijk in die koe komen. Als ik door een kloppend rantsoen kan voeren, dan moet het ook kloppend opgenomen worden. Als dat dan een auto krachtvoer per jaar scheelt dan voer ik het hele jaar voor niks
@dx11 Jullie voerden toch eerder door blokken aan het hek te zetten? Dan kunnen de koeien ook wel flink selecteren
+2
dx11
@MaartenMandemaker klopt, zeker het jaar dat we alles in de baal hadden was dat een ramp, voerde toen klaver, en 2 snedes gras en mais. Dat is ook het jaar dat ik de mengwagen heb gekocht. Dat er nu aan het eind van het jaar vergadert moet worden wat we met als dat geld moeten doen wat we nu extra verdienen is nog niet aan de orde, dat moet ik toegeven, maar wel extra melk van de zelfde koeien
@dx11 Ja dat is wel de simpelste manier, en kan ook prima werken. Maar je bent wel minder flexibel.
RickHensbergen
@dx11 Ja en zo is ieder bedrijf weer verschillend. Mooi dat er geen handige vuistregel is voor het beste voer systeem, dan was er weinig ondernemerschap meer bij. Maar jullie mengen nu alleen gras- en maïskuil in de wagen of sinds de mengwagen er is gaat er stiekem ook wat extra's bij door? Lijkt me lastig om die verleiding te weerstaan; even bakje soya/ maismeel/ sodagrain etc..
+1
@RickHensbergen Wij voeren nu de geplette erwten en grasbrok ook met de blokkenwagen tegelijk met de kuil en mais
dx11
@RickHensbergen er gaat wat krachtvoer bij door. Eerder kregen ze alles in de krachtvoerautomaat
+5
@rommert14 Ieder bedrijf is verschillend toch. Wij voeren ook simpel. Ruwvoer zat en streven geen topproductie na. Maar zeg niet dat onze manier de beste is. Maar past wel prima in onze bedrijfsvoering
+3
rommert14
Quote Reactie van @MaartenMandemaker:
Ruwvoer zat

Maar zou je dan niet liever de Akkerbouw tak wat groter hebben en wat minder ruwvoer 'over' hebben? Ik kan dat vanaf hier niet zien hoor. Maar als je ruwvoer over hebt heb je in mijn ogen of te veel grond of te weinig vee.
+1
RaHeados
@rommert14 beetje eigen krachtvoer telen, wat mks of ccm bijvoorbeeld. Voederbieten zie je ook steeds meer
@RaHeados
Quote:
Voederbieten zie je ook steeds meer

Hier juist steeds minder 😅
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @ronald-deutz-fahr:
Hier juist steeds minder

Dat was ook zo n hype.
Sommige deden het prima.
En zo ineens moest iedereen het hebben.
En velen zijn er al weer mee gestopt.
@Fendt926Driver tis denk ik wel mooi voer, maar wel veel werk en machines nodig om het schoon en gesnipperd aan het hek te krijgen, dan nog opslaan bij vorst etc
Renze
@ronald-deutz-fahr oom van mn kameraad snipperde t altijd met n Holaras bak, gelaagd door de maisbult. Dat ging perfect, erg goede conservering en swinters geen gekloot voor t voerhek met die bieten !
+2
@Renze door de mais heen snipperen eerste helft oktober, dan mis je toch wel wat tonnen als je de geleerden mag geloven..
+1
dx11
Quote Reactie van @ronald-deutz-fahr:
dan mis je toch wel wat tonnen

En de gehalten in de melk mis je dan ook als je ze inkuilt
Renze
@dx11 hij kon er mirakel best van melken, prima gehalten. Moest alleen de dag voor t hakselen de bietensnijbak 50km hiervandaan ophalen en terugbrengen, maar de hele winter geen extra werk met de voederbieten.
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Renze:
oom van mn kameraad snipperde t altijd met n Holaras bak, gelaagd door de maisbult. Dat ging perfect,

Buren hier ook wel gedaan. Maar die bieten waren meestal ook verre van schoon.
En dan wel zo met de bietenbak opscheppen en door de kuil snipperen met zand en al.
Zijn er niet voor niets weer mee gestopt.
Fast Eddy
@Fendt926Driver

Tegenwoordig heb je goede bieten schooners. Er is zelfs iemand die verkoopt maisbalen met bietensnippers.
rommert14
@Fast Eddy denk dat de meesten tegen het inkuilen aanlopen
+1
Ruben-Wind
@rommert14 tis gewoon extra werk ja, voer ze hier gewoon compleet door in de mengwagen. Gaat goed maar koeien selecteren er wel veel meer door en schoon zijn ze ook niet echt.
rommert14
Quote Reactie van @Ruben-Wind:
Gaat goed maar koeien selecteren er wel veel meer door en schoon zijn ze ook niet echt.

Hoe sla je ze op dan of laat je elke keer een vracht komen?
+3
mf 6150
@rommert14
Mijn vader liet altijd elke paar weken een stukje rooien als de rooimachine toevallig in de buurt was
+1
Ruben-Wind
@rommert14 gewoon op een bult gekiept. Plastic er over. Als er vorst komt moet er nog stro op
rommert14
@Ruben-Wind denk dat dat een betere manier is, maar je kunt het niet jaarrond voeren dan
RaHeados
@Ruben-Wind schoon ligt wel erg aan de grond en de omstandigheden. Ene jaar is t super andere jaar zijn ze gewoon stuk viezer. Wij hebben wel een bak die ook nog doet reinigen dat scheelt wel een hoop, kost het wel iets meer tijd om te snipperen.

Jullie doen gelijk plastic op de hoop of pas als het koud wordt?
+1
Fast Eddy
@rommert14

Het is denk ik een beetje uitvogelen. Mooiste is dat de voederbieten en maïs rond dezelfde periode klaar zijn. Er zijn een paar boeren in de buurt die ze mee inkuilen met de maïs.
rommert14
@Fendt926Driver hier ook een boer die 60 hectare heeft gezet dit jaar, en doet alsof hij het heeft uitgevonden.
@rommert14 60, wel dapper begin
Op hoeveel koeien is dat?
+1
rommert14
@ronald-deutz-fahr 800, met robots 🤣
RaHeados
@rommert14 opbrengsten vergelijkbaar met nl? Anders heb je wel aardig opslag plek nodig met 100 ton per ha 🙈
+1
rommert14
@RaHeados doen ze door de majs heen
RaHeados
@rommert14 mooi aandeel van t rantsoen dan
Als die een jaar van de kuil voerd.

(klik om te vergroten)

rommert14
@RaHeados ik heb geen idee wat een hectare voederbieten hier opleverd
Fendt926Driver
Quote Reactie van @rommert14:
en doet alsof hij het heeft uitgevonden.

Als je achter de kudde aan loopt loop je in de stront zeggen ze hier.

Je moet voorop gaan en geloven in jou eigen kracht.
35 jaar geleden heb ik al gps en duivenbonen en allerlei eiwit rijke gewassen geprobeerd te verbouwen .
Was leuk en leerzaam. Maar sinds ik alle grond nodig ben voor gras en mais heb ik daar werk genoeg aan
+1
@Fendt926Driver Dit jaar weer erwten verbouwd, m'n vader heeft dat meer dan 30 jaar geleden ook gedaan. Nu door de glb premie wel weer interessant voor ons. Hebben ze laten pletten en inslurven. Het is wel mooi krachtvoer.
+1

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+1
CaseCS130
@rommert14 uitgevonden heeft die het in ieder geval niet. Dit komt uit een boekje uit 1915.

(klik om te vergroten)

+1
rommert14
@CaseCS130 doet alsof, die man mag graag in een krantje staan heb ik het idee.
rommert14
@RaHeados maar als je daar grond voor moet kopen kun je beter krachtvoer kopen denk ik
RaHeados
@rommert14 dat denk ik ook, maar als je eerst voer te kort had en zo een voorraad aan kon leggen, kan je beetje mee spelen als je ruwvoer voorraad minder wordt wat meer gras of snijmais. Wanneer je weer voldoende voer over hebt door goede jaren kan je keer mks ofzo maken.
+1
Fendt612e
@rommert14 idd weet niet hoeveel grond hij heeft, maar anders zou ik al lang gestopt zijn met derogatie en helft mais verbouwen en de grond die je over hebt ruilen met akkerbouwer voor de mest of paar koeien erbij
+1
dx11
Quote Reactie van @Fendt612e:
maar anders zou ik al lang gestopt zijn met derogatie

Tuurlijk joh, het einde van de derogatie is voor vrijwel alle melkveehouders een nekslag die tienduizenden euros kost, maar jij zou er al lang mee gestopt zijn. Nou ik heb liever wat voer over en wat geld overhouden dan dat ik voer en geld te kort kom
RaHeados
@dx11 denk dat die vroeger bedoelde dat je voor klein 10tje al van je mest af was
+1
casejxu
Quote Reactie van @dx11:
een nekslag die tienduizenden euros kost

Dat kon je al heel veel jaren aan voelen komen. Een uitzonderingsregel geeft geen zekerheid
+2
Fendt612e
@dx11 oké
Grond ruilen of samenwerken brengt veel meer als bulten gras kuilen
dx11
@Fendt612e 400 euro glb, 1000 euro mest, is het gras de winst
+1
zettelmeyer
@Fendt612e ja dat bevalt hier best
newholland6640
@zettelmeyer

Jij zit ook wel in een perfect gebied voor mestafvoer
+2
@Fendt612e Wij hebben nooit derogatie gehad. Ruim 2 derde bouwland
+1
Fendt612e
@MaartenMandemaker oké dan was dat een verkeerde aanname van me
Kun je mooi onafhankelijk boeren zonder druk te maken om de 80-20
+4
@rommert14 Nee hoor, het is mooi in balans zo. Als we gras over hebben scheuren we een paar ha. En als we mais over hebben verkopen we dat of zetten het jaar erop wat minder. We ruim 50 ha voor de ruwvoerteelt nu, voor 95 koeien en het jongvee
Vincent.
Heb het vorige winter eens een week lang bijgehouden en kwam op 7,5 liter per dag voor de voertrekker met 12m zelfladende mengwagen. Nog een halve liter voor de minishovel om graszaadhooi in de mengwagen te kiepen is een totaal van 8liter/dag. 2 wagens per dag voor de 155 koeien en 1 wagen voor 80 stuks jongvee. Vond het zelf wel netjes maar heb geen idee hoeveel andere systemen verbruiken.
Renze
@Vincent. Hoeveel uur ben je dan per dag aan het voeren?
Vincent.
@Renze
2 keer 25 minuten voor de melkkoeien en 20 minuten voor de pinken/droge koeien
Herbert
@Vincent. Hoe hoog heb je de kuilen? Dat is ook wel een aandachtspunt bij die zelfladers omdat je maar zo'ndun plakje hapt. Met een sleufsilo van 4 meter hoog hap je in 1 keer 4x zoveel als een kuiltje van 1.5 meter wat hier nogal eens het geval is. Dat scheel fors tijd
Vincent.
@Herbert
Graskuil is 2.70, maïs 1.70
Er gaat nu 1400 gras in de wagen, dat is een hap van ongeveer 45-50cm , dat is wel de max
Renze
@Vincent. Dus 6.5 liter per uur. Netjes ! 👌
Kubota1
Hier met een 22 m3 stotie zelfrijder op 11 liter per uur met 6000 uur gewerkt
+2
newholland6640
Qua efficientie is het grootste nadeel van een zelfrijder dat het mengen, wat het meeste vermogen kost hydraulisch gaat.
casejxu
Quote Reactie van @newholland6640:
zelfrijder dat het mengen, wat het meeste vermogen kost hydraulisch gaat

Dan heb je de verkeerde zelfrijder
@newholland6640 Storti mengt mechanisch
+2
dit project bedoelen jullie toch met die heftruck?
selten
Is dit geen oplossing? Kost bijna hetzelfde 😂
veeteelt.nl/mechanisatie/…

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden rapide , peecon , vermogen , voermengwagen en toekomst geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
164
DEELNEMERS
32
WEERGAVES
6.057