Ginaf failliet verklaard vandaag

Het Nederlandse truckmerk Ginaf is vandaag failliet verklaard door de Gelderse rechtbank, zo melden welingelichte bronnen binnen het bedrijf. Vanmiddag, 19 november zou het personeel zijn ingelicht.

Bron

Deel dit topic

Reacties

dennisbouter
Ingehaald door de tijd misschien?
Renze
@dennisbouter na het eerste faillissement werden ze overgenomen door Chinezen: Daf wilde daarom geen nieuwe non-disclosure agreement overeenkomen met Ginaf, want alle informatie van Euro 5 zou natuurlijk regelrecht naar China gaan. Intussen kregen de Daf dealers een alternatief door de Widespread oplossing van Tatra, en kon Ginaf alleen nog Daf chassis ombouwen, geen eigen (hoge chassis) met rechte, mechanisch aangedreven vooras meer bouwen.

Nu Tatra stevig voet aan de grond heeft waarbij ze de Nederlandse widespread versies ook als agritruck elders in Europa kunnen verkopen zonder dat ze een aparte truck hoeven homologeren, heeft het voor Ginaf geen zin meer om er weer aan te beginnen.

Het Nederlandse management heeft de aandelen Ginaf van de Chinezen overgenomen, die hebben t 1 of 2 jaar terug doorverkocht aan een Duitse groep die ook met elektrische ombouw bezig was.

Echter de hele elektro markt klapt in elkaar nu het economisch minder gaat, plus Mercedes en Volvo bieden elektrische modellen af fabriek aan, Veldhuizen is ook n nieuwe concurrent bij het ombouwen van Daf naar widespread, waardoor er geen verdienmodel meer in Ginaf zit.

Begin jaren 90 heeft Ginaf haar besturing en veersystemen al ondergebracht in www.v-s-e.nl zodat ze ook bijvoorbeeld stuursystemen aan Mercedes konden leveren voor de voorloopassen op Actrossen zonder dat de naam Ginaf op n onderdeel op n Mercedes stond.

Ik vermoed dat straks de hydraulisch aangedreven vooras die ze aan Daf leveren, straks ook door VSE gebouwd gaat worden, dat Daf iets meer VSE op de lijn gaat monteren (nu de markt toch terugloopt) en dat in Ederveen het licht uitblijft....
dennisbouter
@Renze ik denk dat Ginaf die chassis nog wel kan bouwen maar gewoon veel te duur is, daarom zijn ze de 1e keer al failliet gegaan denk ik, Mercedes en Iveco leveren een 10x8 af fabriek?
Renze
@dennisbouter om een eigen chassis te kunnen bouwen moeten ze de homologatie van Daf meenemen naar de RDW. Daf heeft een typegoedkeuring op laag chassis wat betreft ondertijbeveiliging, ga je t chassis hogerop zetten dan wordt het een nieuwe homologatie, waarbij alle Daf testrapporten qua emissie, noem maar op, onderdeel van uit gaan maken. Ginaf moet dan alleen de bumper testen, en een truck homologeren waar de Daf deelrapporten onder vallen. Maar als Daf dat niet vrijgeeft, dan houdt t op voor Ginaf.

Nu ze niet meer in Chinese handen zijn zou men minder bang voor kopiërende chinezen zijn, maar de vorige keer was ook de Daf documentatie die met Ginaf gedeeld werd, de kers op de taart waar t om begonnen was. Toen Daf echt niet over de brug kwam, verloren de Chinezen interesse.

En Daf kijkt nu wel uit: Ik denk niet dat Ginaf die data ooit nog krijgt, want dan is het een volgende Chinees die Ginaf opkoopt voor de Daf data die ze met Ginaf delen.

In China rijdt de vorige generatie Volvo FH rond, helemaal gekopieerd door de Chinezen. De Scania R serie bouwen ze na. MAN bouwen ze na. Dus Daf gaat echt niet het risico lopen om een Chinese XG+ kabine op de Europese markt te krijgen door 3D modellen te delen met een bedrijf dat risico loopt door Chinezen opgekocht te worden.

Natuurlijk is het technisch mogelijk om een Ginaf te bouwen zonder dat Daf homologaties van bestaande componenten deelt: Maar alleen een emissietest kost 50.000 euro voor een losse motor op de proefstand. Bij trucks moet een stukje rijden gesimuleerd worden, dus moet je op de rollenbank, wat vlot het dubbele kost. De trucks worden dan helemáál onbetaalbaar, met deze kleine aantallen.
Alex Miedema
@Renze jij bent beter op de hoogte dan de meesten! Maar Tatra is in Nederland niet meer leverbaar, Ginaf 10x8 en 8x8 chassis tot gisterne nog wel (op papier dan toch).
Renze
@Alex Miedema hoezo Tatra niet meer leverbaar ?

En Ginaf 10x8, zeker met twee hydraulisch aangedreven voorassen ?
Alex Miedema
@Renze er is geen importeur meer, de nieuwe generatie Phoenix komt niet naar Nederland zoals het nu staat. Mocht GINAF daadwerkelijk wegvallen kan dat uiteraard heroverwogen worden.

En nee, een volwaardig eigen GINAF chassis.
Renze
@Alex Miedema ik volgde Ginaf op Facebook maar ze meldden alleen maar nieuwe afleveringen van Daf conversies afgelopen jaar...

Wel bizar dat Tatra na 40 jaar een stormachtige comeback maakt, waarna ze het weer als n nachtkaars laten doven...
Alex Miedema
@Renze vandaar mijn opmerking 'op papier'. Overigens werd niet iedere aflevering op fb gemeld.
+2
85hj60
Zonde hoor, Nederland mag- en zal ook nooit eens overheidsgroot inkopen zoals alle andere landen, of ontwikkelingshulp uitbetalen in nederlands glorie.
Nee de nederlands kneuterige eerlijkheid loopt uit op een enorm idiote aanbesteding waarna we... chinese kromme bussen kopen en 1000 macs weggeven.
+2
dennisbouter
@85hj60 als je groot wil in kopen, rij je naar Daf he niet naar Ginaf die doen maatwerk, en echt aangedreven wagens maken ze niet meer die klanten zijn ze allang kwijt, we gaan dit merk niet echt missen
Renze
@dennisbouter Belgie heeft bij Daf ingekocht omdat Daf een kabinefabriek in het Belgische Westerlo heeft: Daf heeft ze echter bij Tatra in Tsjechië laten maken omdat die trucks die aan STANAG verordeningen voldoen, af fabriek leveren.

Daf had er alleen werk mee om de standaard CF kabines aan te passen: Tatra levert standaard n lage militaire kabine zodat de trucks in een C130 transportvliegtuig passen...

daf.com/nl-nl/nieuws-en-media/…
dennisbouter
@Renze het gaat over Ginaf
Renze
@dennisbouter jouw reactie ging over het groot inkopen van overheid in eigen land. De mijne ook.
+1
bas101
@85hj60 ze maakten sinds t vorige faillissement al geen 8x8 en 10x8 chassis meer , dat was nu net t mooie van Ginaf .
JohanvS
Ginaf is al meer dan 10 jaar geleden overgenomen door het chinese CHTC.
Alex Miedema
@JohanvS dat was 3 eigenaren geleden Johan.
Renze
@Alex Miedema welke drie ? Na t eerste faillissement kwamen de chinezen, toen management buy out, toen verkocht aan de Duitse firma. Mis ik er een, of begin jij te tellen bij de huidige eigenaar als 1 ?
Alex Miedema
@Renze
CHTC
Management
Clean Logistics
Zusterbedrijf van Clean Logistics (waardoor ze buiten dat faillissement vielen)
Renze
@Alex Miedema het moederbedrijf Clean logistics in Duitsland is dus ook al failliet gegaan ?
Alex Miedema
walker1
Ginaf was altijd goed in maatwerk en aandrijving op alle wielen. Maar tegenwoordig is er bij alle truckfabrikanten af fabriek al heel veel maatwerk mogelijk en leveren ze ook allemaal wel 6x6 en 8x8 chassis.
Daarnaast werd de type goedkeuring ook een probleem voor een kleine fabrikant. Om die reden is Terberg ook gestopt met aangepaste Volvo's onder eigen naam te verkopen.
Ginaf was ook altijd wel duur. Bij mij vorige werkgever hadden/hebben ze ook Ginafs die opgebouwd zijn als sondeertruck, op een 4x4 chassis. Ginaf bouwde die chassis op maat. Maar de laatste Ginaf is al zeker 15 jaar terug geleverd. Daarna paar keer Mercedes en tegenwoordig MAN. Die leveren gewoon een chassis volgens de opgegeven maten en wensen. Dus wat voegt Ginaf dan nog toe? Niks.
Renze
@walker1 typegoedkeuring... zelfde als Werklust tegenaan liep: Iedere 3 jaar een nieuwe emissiefase, waardoor je n nieuwe motor en emissiesysteem onder de bestaande motorkap moest proppen, en niet teveel aantallen verkopen om de kosten op uit te smeren... Emissie eisen hebben veel kleine fabrikanten de handdoek in de ring doen gooien...

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden failliet , personeel en ginaf geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
24
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
2.272
TREFWOORDEN