Ervaring/levensduur gebruikte dyna-vt/fendt vario

Hallo, hij zijn een beetje aan het kijken voor een vervanger van de 6465 van ons. Deze heeft een hef vermogen van 7100 kg en met een volle pootmachine van grimme heeft de hef niks over.

Nu als vervanger wil ik sowieso een 6 cilinder hebben omdat deze motoren veel mooier lopen. En hij moet meer hefvermogen hebben 8t+

Maar ik vind het hef vermogen overal tegenvallen. Bij een 7615 of 7715 ga je er niks op vooruit in hef vermogen(achterbrug is wel dikker) dus kom je al uit op een 7619. Of we moeten de overstap maken naar een vario. Maar hoe betrouwbaar is een gebruikte vario?

Een dyna 6 kun je mee rijden en als die goed schakelt of dergelijke is die waarschijnlijk ook goed. Maar is dit bij een vario ook het geval.
Ik zit ook niet te wachten bij een trekker van ca6000 uur om na een jaar de vario te laten vervangen. Is dit te testen of moet je gewoon de gok nemen. En dit bij aankoop mee berekenen?

Deel dit topic

Reacties

MASSEY-MOOI
Is een dyna vt ook te testen? De een zegt van wel en de ander zegt van niet. Ev om de hoeveel uur moet je een vario vervangen?
Fendt926Driver
@MASSEY-MOOI ben niet thuis in de mf vario
Is die ook van fendt??
Kameraad heeft op zijn getunede fendt vario 712 (dus 6 cyl iets meer pk dan origineel) 21.000 uur staan met de eerste vario.
En daar zijn nog geen tekenen dat die vervangen zou moeten worden.
+1
JOHNDEEREBOERTJE
@Fendt926Driver dan gaat die beste man er netjes mee om... Als je er een chauffeur op zet die dat variospelletje niet snapt, is de vario zo kapot... En ook een nieuwe heeft ie zo kapot...
valtra1
@JOHNDEEREBOERTJE Heb ook enkele keren ( weinig ) met een Vario gereden, zou niet weten wat je er fout mee kan doen, zou best kunnen dat ik het variospelletje ook niet snap, is bij mij niet de bedoeling om dure stukken kapot te rijden. Graag wat meer info.
Fendt926Driver
Quote Reactie van @valtra1:
zou niet weten wat je er fout mee kan doen

Volop afremmen op de vario met 20 ton erachter en geen rem gebruiken
Volop remmen zonder de vario terug te nemen
In de hoge groep het volle vermogen nodig zijn met wegtrekken
Constant op minimale toeren rijden
Acceleratie stand te hoog met rijden of remmen
Zo maar edn paar tips
MASSEY-MOOI
@Fendt926Driver volgens mij is het dezelfde bak, mf dealer hier heeft er nog nooit een vervangen...
MaartenMandemaker
@MASSEY-MOOI vanaf de 150 pk, dus die met zwaardere achteras, kan er een zwaardere hefinrichting op. Die is behoorlijk zwaarder gebouwd en tilt ook flink meer. De 7616 met standaard hefinrichting kon de woeler kopeg zaaimachine ook met moeite tillen. De 6615 met zware hefinrichting tilt het met gemak, ook met de hefarmen nog in het voorste gat.
+1
RobVolvo
@MaartenMandemaker Ja inderdaad, zou altijd aanraden om 1 met de zware hefinrichting op te scharrelen. Persoonlijk vind ik dat ze bij MF te lang zijn doorgegaan met die lichte hefdeksel. Hij mist idd gewoon hefkracht maar ook vinden ze een zware enkele achtermaaier niet zo heel lekker op den duur... 😅 Vario is natuurlijk super rijden, maar ben je dat niet perse nodig voor je werkzaamheden en vind je het wat overbodig dan zijn ze vaak wel duurder als een Dyna6. Werk nu al een aantal jaren bij een MF-dealer en in die tijd nog maar 1x een vario module uit een achterbrug gehad en dat was alleen maar om bij het 4-wiel pakket te komen 😉 Hebben toch wel een leuk aantal vario's draaien, ook met urenstanden dik boven de 10000 en draaien nog probleemloos. Als je op een vertrouwd adres koopt zou ik daar niet al te bang voor zijn. 😉
mfrijder
@RobVolvo Bij welke dealer werkt U, als ik vragen mag?
+1
RobVolvo
@mfrijder Lugtenberg, vestiging Vinkega. 😉
+1
rickboer blija
@RobVolvo die mf 7718s die jullie hebben staan is misschien wel wat voor @MASSEY-MOOI 😉
+1
MaartenMandemaker
@RobVolvo Klopt, ik snap ook niet dat ze die hefinrichting niet standaard hebben op de 150 en 160 pk modellen. Hij is veel robuuster gebouwd en tilt gewoon veel meer. De standaard hef is gewoon onder de maat voor een trekker van 160 pk. Enkele achtermaaiers hebben wel meer merken een hekel aan 😅, komt er ook nogal op aan, en niet iedereen doet even rustig of heeft vlak land
Tim-MF3080
Ik ben werkzaam als monteur ook bij een MF garage. Mijn ervaringen zijn: vario vervangen bij 14 000 uur. Moeten vervangen door een losgekomen bout van de behuizing. Aangetrokken en vervolgens erachter gekomen er een scheur inzat.. Een andere tractor bij 6000 uur en 7000 uur beide het planetairestelsel kapotgelopen en speling in het huis. Je moet er ook gewoon geluk mee hebben...
mf 6150
7600/7700 is er toch ook met meer hefvermogen? @MaartenMandemaker
MaartenMandemaker
@mf 6150 Klopt. Vanaf de 15 optie, en op de 18 standaard
rickboer blija
Het valt en staat natuurlijk bij wat voor budget er, maar mijn ervaring is dat in ieder geval de laatste 10 jaar behoorlijke stappen zijn gezet kwa bediening. Ik zou dus in ieder geval naar een 7700 kijken.

Als je dan verder kijk, mogen de 2 grootste types van de stage 5 (vanaf 2019) een hoger max gewicht hebben

Kwa dyna 6 en/of dyna VT, beide hebben voor en nadelen en sterke en zwakke punten.
Tot 10000 uur zou ik me niet direct heel veel zorgen maken over de vario. Maar er zijn natuurlijk altijd uitzondringen, maar die zijn er natuurlijk ook bij dyna 6

Zoals hierboven ook al genoemd, kijk naar zware hefinrichting en onderhoudshistorie
MASSEY-MOOI
Iedereen bedankt voor de reacties, ik weet wat ik hebben wil, liever een te dikke als een te kleine trekker. Het grootste nadeel is dat de categorie waar ik in uit kom de prijzen zo hoog zijn dat je beter voor een nieuwe kan gaan. Maar goed we kijken rusten verder en een andere trekker heeft geen noodzaak.
mf 6150
@MASSEY-MOOI
7718 d6 hoeft geen nieuwprijs te hebben?
reinder-mf
Wij hebben een 6713 DynaVT voor de Grimme GL pootmachine staan. Geen idee wat het hefvermogen is maar met een volle bunker van 2 ton tilt hij hem zonder probleem.
mf 6150
@reinder-mf
Die vts tillen dik 9 ton dacht ik
MaartenMandemaker
@mf 6150 Een 13 tilt minder dan een 15 toch
PieterA
@MaartenMandemaker Volgens mij heel de serie 9.100 kg bij de VT.
MaartenMandemaker
@PieterA Ik meende dat de 13 en 14 de bak en achterbrug van de 500 serie van Fendt hebben. Vanaf de 15 hebben ze iig de achterbrug van de 700 serie. Maar dat weet @mf 6150 beter dan mij denk ik
reinder-mf
@MaartenMandemaker nee het is de achterbrug van een 700 serie. De trekhaak van een 516 past er niet in
MaartenMandemaker
@reinder-mf Oke dat wist ik niet dat dat bij alle 4 cilinders het geval was. Dan heb je een degelijke trekker voor z'n vermogen
reinder-mf
@MaartenMandemaker ja klopt hij bevalt ook zeer goed. Super compact en veel vermogen. Je kunt er alles mee. Alleen in het vroege voorjaar zijn we er iets voorzichtig mee vanwege het relatief hoge eigen gewicht. Gelukkig kunnen we eigenlijk alles tot aan het aardappels poten met de 6460/5713 doen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden vario , trekker , grimme , hef , 6 cilinder , vermogen , cilinder , vervangen , aankoop , Pootmachine , betrouwbaar en wachten geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
25
DEELNEMERS
12
WEERGAVES
881