Illustratie van:
21

Ford 6640 - In de even versnellingen 2 4 6 8 gaat hij niet meer vooruit.

Een 6640 van 97 gaat niet meer vooruit in de even versnellingen de oneven rijdt hij wel. Iemand een idee wat het kan zijn.

Deel dit topic

Reacties

Komt er een E code op het dashboard wanneer de tractor loopt of op contact staat?
Dus een E met een cijfer er achter.
@jammermaarhelaas nee geen code. Op het dashboard komt gewoon de versnelling te staan. Alleen als je op het gaspedaal trapt gebeurd er niets. Net of hij vrij staat of niet ontkoppeld. Vindt het vreemd dat het alleen bij de even versnellingen is. In de oneven rijdt hij wel gewoon. Zowel voor als achteruit.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

@Jaques

Wanneer de C3 koppeling niet koppelt heb je geen even versnellingen meer. Voor of achteruit maakt niet uit.

Ik vermoed daarom dat de solenoid van de C3 niet meer werkt.
Rechts naast de versnellingsbak zit een stikstofbol, daar achter zie je een ventielenblok/deksel, aan de onderkant daarvan zitten 4 ronde electromagneten, de tweede van links (dus vanaf de achteras gerekend) dat is die van de C3.

Heb dit zelf nooit los gehad. Weet ook niet of je kunt meten of van buiten af kunt voelen of ie werkt (ga je voelen zet in dat geval de hoog laag en voor en achteruit beide in het midden, dus neutraal zodat je niet overreden wordt!). Wanneer het te meten is dan had je namelijk allicht wel een storingscode op het dashboard gehad.

@nhmonteur
@jammermaarhelaas oké bedankt dat is goede info. Dat is dus de connectie dat die allemaal bij elkaar horen. Misschien een onderbreking in de aansturing tussen pook en ventiel. Maar wat is c1 c2 c3 en c4? Zitten er 4 koppelingen in?
@Jaques

Ja, de 4 powershift trappen die je met de knoppen op de versnellingshendel kunt schakelen bestaan uit hydraulisch bekrachtigen lamellen koppelingen, 2 kleinere dat zijn C1 en C2, en 2 grotere, de C3 en C4. In elke powershift trap zijn de C1 of C2 en de C3 of C4 gekoppeld.

Deze 16x16 bak heeft ook geen afzonderlijke wegrij koppeling. Wanneer je in een oneven versnelling wegrijdt doe je dit met koppeling C4 en in de even versnellingen in de C3.
@jammermaarhelaas oké dat klinkt ingewikkeld. Zou de c3 koppeling ook op zichzelf kapot kunnen zijn en moet de trekker dan gesplitst worden om die te vervangen. Ik kan er geen tekening van vinden op het internet om er een beeld bij te krijgen.
@Jaques

Zoals ik al zei, eerst de solenoïde van de C3 controleren. Zo nodig bij een mechanisatie bedrijf, het is maar een klein werk.

Pas als dat niets oplevert verder zoeken.

Natuurlijk kan calibreren ook geen kwaad, is ook maar een klein werkje, maar gezien de klacht kon dit wel eens geen verbetering opleveren, en niet slagen wanneer de C3 niet werkt.
@jammermaarhelaas oké bedankt. Ik hou je op de hoogte.
@jammermaarhelaas ik heb de tractor gecalibreerd. Dat was het makkelijkste om te doen. Krijg de codes u28 en u30 calibratie te hoog.
@Jaques

U28 is de C3 koppeling
U30 is de C4 koppeling

verder kan ik je niet helpen, heb dit nog niet bij de hand gehad.

Persoonlijk zou ik nu dus (zoals aangegeven in mijn vorige bijdrage) de pwm klep van de C3 en die van de C4 controleren, elk hebben een eigen pwm klep.
Omdat echter de C4 dezelfde foutcode geeft bij calibreren zal het mij niet verbazen wanneer beide koppelingen (C3 en C4) versleten zijn. Hiervan zijn allicht de frictieplaten te vervangen. En als ie dan toch los ligt zou ik meteen de C1 en C2 en de synchromesh ringen van de omkeerschakeling controleren.

Ik zou hiermee naar een dealer gaan, of even een topic openen met deze vraag, allicht weet iemand hier ook wel hoe verder.
@jammermaarhelaas solenoïdes eraf gehaald. Kan niets meten. Weerstand gaat naar o. Of kapot of meter is niet goed. Ik heb de eerste met de tweede van achter gewisseld maar geen verschil.
@Jaques @jammermaarhelaas Heb zelf van de week problemen met de c5 gehad die viel af en toe gewoon in zijn vrij. Was magneetventiel met rood dopje er aan. deze gooit het circuit drukloos. het magneetventiel met groen dopje schakelt deze versnelling.

Weet niet hoeveel van deze ventielen met rood dopje bij de C1 C2 en C3 en C4 zitten. anders even bij het blok met meter olie druk meten ieder koppeling heeft een aparte plug.
+1
@Jaques als ik goed heb gelezen hier de afgelopen jaren is zo’n SLE bak 2 hi-lo bakken aan elkaar. Vandaar al die koppelingen. Hier in de buurt liep versnelling 7 nogal eens kapot doordat daar veel trekwerk in werd gedaan (ploegen, woelen) bij een 8340 en een 7840 met turbo. Dat is dan een tussen versnelling. De bak is sterker in versnelling 6 en 8. Verbeter me graag als ik ernaast zit.
Quote Reactie van @MaxxuM4ever:
liep versnelling 7 nogal eens kapot

Wat gebeurde daar dan en hoe werd dat gemaakt? Nieuwe platen er in ?
+1
@jammermaarhelaas dacht dat de lagertjes van dat tussen asje kapot liepen, die vervangen en toen ging het weer.
@MaxxuM4ever waarom weet ik niet, maar toen ik op de 7840 en 8240 reed vroeger tijdens vakantiewerk, had ik ook de indruk dat de Dual Power nog steeds aanwezig was en dat er alleen 2 stappen aan toegevoegd waren, hoe de bak schakelde... Het schakelde gewoon anders als n Maxxum of Dynashift 4 traps.
@Renze

Bij schakelen van 1 naar 2 en van 3 naar 4 word er 1 koppeling geopend en 1 gesloten,
Bij schakelen van 2 naar 3 worden er 2 koppelingen geopend en 2 gesloten, dat geeft in praktijk naar mijn idee wat meer onderbreking in de aandrijving. Goed gecalibreerde bak heeft dit effect minder.

Het zijn geen 2 bakken achter elkaar en Dual Power werkt met een planetair tandwielgestel, de SLE bak heeft deze sowieso niet.
@jammermaarhelaas als een viertraps bak tussen 2 en 3 met twee koppelingen schakelt, heb je dus wel 2 overbrengingen achter elkaar, met (ten minste) drie assen... terwijl je even veel platenpakketten nodig hebt als bij een viertrapsbak op twee assen die dus dat dubbele schakelmoment kwijt is.

Vooral de TM 175 en 190 full powershift hadden er last van, waar de RC schakelde met een hi/lo en drie schakelingen erachter, en daarachter drie handgeschakelde groepen, schakelde de PC deze drie groepen ook automatisch. Als je niet elke beurt eveneens je bak calibreerde, was die bak met 2500 uur aan revisie toe omdat hij bij het schokvrij schakelen met 3 pakketten tegelijk tussen 6 en 7, en tussen 12 en 13, de platen verbrandde door te lang te slippen.

Deere loste dat op toen ze de hi/lo voor hun 8 traps powershift in de 30 serie bijplaatsten, door de 8e en de 9e precies even hard te laten lopen, zodat ze op 15 ipv 16 powershift trappen uit kwamen terwijl er geeneen schakelmoment was waarin met drie koppelingspakketten werd geschakeld: De hi/lo lieten ze gewoon in high staan terwijl de andere twee pakketten schakelden.

Met de E23 powershift in de 7R doen ze volgens mij hetzelfde: Deze bak is gebaseerd op de nieuwe bakken uit de 50 serie kniktrekkers, die er in 12 traps synchro, 24 traps dual power (hoe het bij JD ook heette) en 12 traps full powershift was. Voor de 7R hebben ze ook weer de dual power gecombineerd met de bestaande powershift om een moderne bak met fijne overbrengingsspreiding te krijgen en door de hi lo te laten staan als ze naar de 13e schakelden, op 23 versnellingen uit te komen.
@Renze aha, dat is de reden dat de PC bakken in de TM serie niet zo populair waren en altijd wat minder gewild 2e hands. Maar met goed periodiek onderhoud dus best aardige bakken.
Trekker kalibreren ( dit kan je zelf door op trekker een stappen plan door )
@A.P.W.A oké bedankt zou dat alles zijn?

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 6640 en hebben de trefwoorden ford en versnellingen geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
21
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
3.553
ONDERWERPEN