TBL Techniek gaat silagewagens bouwen



Originele beschrijving

TBL Techniek start met de productie van silagewagens en wil de eerste prototypes van de zogenoemde Loadmaster in 2025 testen in de praktijk.

Deel dit topic

Reacties

+2
Renze
Ik vind t nogal dapper, in een markt stappen die al behoorlijk vol is en je moeilijk meerwaarde kunt toevoegen.
+4
radium45
@Renze ze proberen daar het gat van de Radiums op te vangen denk ik. Holvo Lettele heeft daar als Kaweco dealer nogal een groot gebied.
dx11
@radium45 daar springt Korte al in toch? Dan heb je nog gewoon de vertrouwde naam met gewezen technieken
Fendt926Driver
Quote Reactie van @dx11:
daar springt Korte al in toch?

Maakt korte ze dan in nederland?
Op de oude kaweco locatie?
En de breedte die we gewend zijn of alleen voor de duitse markt die smaller zijn en minder tonnage mogen hebben?
dx11
@Fendt926Driver ik neem aan dat ze in Duitsland geproduceerd gaan worden, ik neem ook aan dat de Nederlandse modellen gewoon weer geleverd gaan worden. Maar dat zijn puur aannames. Ik ben nog niet in de race voor nieuw spul dus heb mij er niet heel erg in verdiept
+1
rickkamphuis
@dx11 het is bekend dat Kotte de productierechten heeft overgenomen en verder gaat met de onderdelen- en garantievoorziening van de Kaweco tanks. Of het ook verder gaat met de Radiums, is nog onduidelijk. Wel is bekend dat het sowieso niet verder gaat met de Kaweco shovels, die bedrijfstak maakt geen onderdeel uit van de samenwerking.
NH-Ford
@Fendt926Driver Is de Duitse breedte anders dan de huidige maximale breedte in NL?
Fendt926Driver
Quote Reactie van @NH-Ford:
Is de Duitse breedte anders dan de huidige maximale breedte in NL

Ja bakopbouw mag in duitsland 10 of 15cm minder breed dan in nederland.
Totale breedte van buitenkant banden mag dan wel weer breder staan dan de bak.
dx11
@Fendt926Driver in Nederland is het ook van 3m naar 2,55m gegaan toch? Dat Duitsland nog smaller is wist ik ook niet
Fendt926Driver
Quote Reactie van @dx11:
Dat Duitsland nog smaller is wist ik ook niet

Schuitemaker maakte altijd een apparte serie (met afwijkende typenummers) voor duitsland.
De siwa 140 (14 tonner) was induitsland de siwa 130 die smaller was op de bak.
De rapide 165 was ook zo n export machine met een 10cm smallere bak waar wij de rapide 155 hadden.
+1
Renze
@Fendt926Driver dan heb je t ook over 20 jaar oude meuk. Jansen Wijhe heeft als ik t goed heb jaren terug ook hun Veenhuis silagewagens laten stralen en spuiten omdat dit nog 2.75 ipv 2.55 brede wagens waren dus korter waren voor hun inhoud.
Tegenwoordig hebben we ons allemaal aan n opbouw van 2.55 breed te houden indien het een transportwagen betreft.
+1
NH-Ford
@Fendt926Driver En zo nog wel meer types bij schuitemaker die smaller waren, maar dan weer niet altijd vermelden in het onderdelenboek, drama altijd bij hun.
Maar tegenwoordig moeten zowel wij als Duitsland aan de 2,55 houden.
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Renze:
in een markt stappen die al behoorlijk vol is en je moeilijk meerwaarde kunt toevoegen.

Die jongens bij tbl hebben heel veel ervaring opgedaan voordat ze voor zichzelf begonnen.
Zou er blindelings een wagen van kopen puur op hun kunde.
gerhardleusink
@Fendt926Driver
Dat zie je ook wel weer terug als je hun wagen bekijkt kun je her en der wel zien waar de roots liggen.. 😀
Fendt926Driver
Quote Reactie van @gerhardleusink:
waar de roots liggen

Ha ha. Dat weet jij ook wel...
+1
gerhardleusink
@Fendt926Driver
Heb met bijde heren nog gewerkt bij de gemeenschappelijke werkgever 😉
Fendt926Driver
Quote Reactie van @gerhardleusink:
bij de gemeenschappelijke werkgever

Dat was mij al duidelijk.
1 van de 2 heren woont bij ons in saasveld.
Zelf wel paar keer in de fabriek geweest als bezoeker.
Renze
@gerhardleusink Record/Dewa lijkt t t meest op, op de foto's 🤣
+2
radium45
@Fendt926Driver ik vind de kleurstelling al helemaal niks.
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @radium45:
ik vind de kleurstelling al helemaal niks

Zijn in elke ral kleur beschikbaar.
Maar lopen daar als demo achter blauwe trekkers en zal de kar ook in die kleur zijn.

Bij het loonbedrijf met die blauwe trekker worden de wagens ook in de schuur gemaakt.
Renze
@Fendt926Driver mn zwager kent Te Boekhorst ook nog vanuit Rijssen.

Als je 20 jaar meeloopt in de branche kun je haast alleen met voorbedachte rade nog iets fout doen aan n silagewagen... maar waarmee onderscheid je je dan in de markt ? Veenhuis was ook altijd 2 ton zwaarder als n Schuitemaker silagewagen, maar op de klei en op de veen wilden sommige loonwerkers daarom juist geen Veenhuis meer hebben...
GerbertXL
@Renze dat is met de bemesters nog veel meer, fabrikanten zat maar ze verkopen hun spul wel.
Ik dacht juist, zo gek veel fabrikanten van silagewagens zijn er niet.
houthandel1056
@GerbertXL heb er 2 jaar terug ofzo bij een beurs bij staan kijken. Vond dat ze het goede van 2 bestaande merken samengevoegd hadden. Zou best zo’n bemester willen proberen. Maarja. Die we nu hebben zijn. Oh prima
Renze
@GerbertXL met bemesters heb je vooral veel smaken. Veenhuis en Kaweco hadden twee of drie versies, van budget tot profi. Dat heb je met silagewagens niet want alleen de loonwerker koopt nieuwe silagewagens: Het vergaat niet als het niet het hele seizoen in de stront zit...

TBL bemesters is vooral profi techniek op grote werkbreedtes, Veenhuis is met hun nieuwe lijn bemesters bezig met een inhaalslag op TBL en Eland op de machines met 12 of 15 meter werkbreedte...
fan van trekkers
@GerbertXL draaien hier in de buurt ook veel tbl bemesters. Heeft een goeie reputatie. Ik denk daarom dat het juist nu een goed moment is voor tbl om in de silagewagenmarkt te stappen
+2
Renze
@radium45 Ik had het er met mn zwager over, maar deze wagen hebben ze niet in de 7 weken die lag tussen het bekend worden dat Kaweco stopte, en het aankondigen van deze wagen, ontwikkeld: Als ze het ontwerp al op de plank hadden liggen maar er nog geen brood in zagen, maar doordat Kaweco stopt, besloten hebben te gaan bouwen, is het nog verschrikkelijk snel om in 7 weken zon wagen te bouwen, alleen al om de levertijden bij BPW..

Dit waren ze toch al van plan. Dat Kaweco een gat laat vallen, is slechts een mooie bijkomstigheid.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden testen , techniek en bouwen geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
26
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
2.367
TREFWOORDEN