Illustratie van:
13

Duport Tank - Voorbeelden topdruk cilinder Mesttank

Hallo,

wij willen zelf een topdruk cilinder maken voor onze Duport 10300 uit 2008, heeft iemand voorbeeld foto’s hoe die bij jullie tank erop zit. Mag ook zeker van andere merken zijn ik wil even inspiratie opdoen.

Deel dit topic

Reacties

Bij ons heeft het verhuur bedrijf de een veenhuis waarbij de topdruk cylinder bevestigd word in de trekhaak in de etage trekhaak in de bovenste stand. Dit lijkt me een stuk steviger. Zal niet de eerste zijn die z'n achterbrug in duwd. Enigste nadeel is wel dat de duw lijn minder gunstig is om de kracht op de voorwielen te brengen.
Hier heb je een origineel duport topdruk

(klik om te vergroten)

+1
Ook dit lijkt best origineel duport

(klik om te vergroten)

Foto van tractorfan
@Fendt926Driver Die komt volgens mij van een oude Kaweco en is hier toen pas op gemaakt. Is ook weer overgezet naar onze 12,5 kuubs
+1
Maar de plek aan de trekker is ook heel belangrijk.
Hoe hoger hoe meer druk.
Maar ook meer piekbelasting bij een drempel of greppel

(klik om te vergroten)

Deze zou zo maar een 25cm hoger kunnen zitten dan de onderste

(klik om te vergroten)

Vaak zitten deze ook nog vast in de topstang aanspanning om de extra druk te kunnen hebben
Overal is wat voor te zeggen, dus het kan op allerlei manieren. Maar.. Als je het draaipunt recht boven de trekhaak maakt, geeft dat minder dwingend effect in bochten.
En een hoge bevestiging is wel effectief, maar vraagt veel van de constructie als de trekker min of meer haaks voor de tank staat. bovendien geeft dat een grotere slag van de cilinder zodat je een grote accumulator nodig bent. Denk dat de meeste schades zijn gekomen door verkeerde keuzes met accumulatoren. Heb er ooit één gemaakt, en bij de eerste test schoot de wijzer van de drukmeter maar zo naar 500 bar bij een erg steile inrit, terwijl er toch geen kinderachtige accumulator op zat.
+2
@BouwmanH daarom moet er altijd een overdruk ventiel op zitten. Bij de Kurstjens 3 asser stond hij op 100 bar. En de cilinder niet te klein nemen.
@redeagle14 Het is maar net hoe je het maakt. Ik had 'daarom' de boel wat aangepast zodat die overdruk niet nodig was. Want met een overdruk is ook weer een vulling of nazuig nodig, en zo krijg je van die batterijen van ventielen onder die tanks te hangen waarvan alle logica ontbreekt 😄
+1
Een topdruk die goed hoog aan de trekker zit, kan je ook goed op kant gooien bijvoorbeeld op een rotonde.
Zie topdrukcilinder vooral als 'comfortcilinder' Bij diameter 50mm, neem bij voorkeur enkelwerkende (plunjer)cilinder is bij 100 bar drukkracht 2 ton.
Bij een slag van 200mm is volume 0,4l een accumulator van 1 liter met vuldruk 50bar en oliedruk 50 bar neemt dit volume op bij een drukverhoging tot ongeveer 100bar
Quote Reactie van @BuvaM:
Zie topdrukcilinder vooral als 'comfortcilinder'

Zo moet je het ook zien, denk ik, als je achteraf een topdrukcilinder er bijop knutselt zonder de as van de tank te verplaatsen.

Ideaal zou zijn, frontgewicht achterwege laten en de druk die je op de vooras kwijt wilt/kunt bij de as van de tank weghalen.
Om dat te realiseren moet de as van de tank naar achter verplaatst worden.
@hobbyboer De as kan hier niet naar achteren bij onze tank.

(klik om te vergroten)

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Duport Tank en hebben de trefwoorden mesttank , duport , tank en cilinder geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
13
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
2.056