Illustratie van:
14

Ebro onbekend/overig - Afgebroken startrelais repareren of vervangen?

Beste Tractorfans,

Ik heb een Ebro, type is mij niet bekend, volgens mij 460 of 470 maar ik ben niet zeker.
Ik heb me in ieder geval laten vertellen dat het onder de motorkap ongeveer een Fordson Super Major zou zijn. Deze wilde van het weekend helaas niet meer starten (nadat hij eerder die dag nog een uurtje normaal gelopen had). De startmotor liep niet echt zoals het hoorde, en bij inspectie vond ik dat de verbinding tussen relais en startmotor niet meer zo goed was.
Deze heb ik dus losgeschroefd om het contact een beetje op te kunnen poetsen, maar bij het losmaken van de + van het relais naar de starter brak hier een stuk van af (zie fotos bij reacties).

Mijn vraag is nu: wat te doen?
Zou ik dat relais nog kunnen repareren/oplappen? Zo ja, hoe?
En zo nee, weet er iemand waar ik zo'n zelfde relais kan vinden, of een passend alternatief?
Laatste optie zou zijn om de hele startmotor te vervangen, maar dat hoop ik te kunnen voorkomen, en ik weet eigenlijk ook niet zo goed welk type ik zou moeten hebben ter vervanging.

Dit is mijn eerste tractor en ik ben helaas geen specialist, dus ik hoop dat iemand hier me zou kunnen helpen.

Alvast zeer bedankt voor de hulp.

Deel dit topic

Reacties

"(zie fotos)"
We zijn dus in afwachting van de foto's. Meestal is zo'n startmotor wel op te lappen.
Aha, de fotos zijn dus inderdaad niet geupload.
Poging 2:

(klik om te vergroten)

1

(klik om te vergroten)

2

(klik om te vergroten)

3

(klik om te vergroten)

4

(klik om te vergroten)

5

(klik om te vergroten)

6

(klik om te vergroten)

7
Quote @Ebro:
Ik heb een Ebro, type is mij niet bekend, volgens mij 460 of 470 maar ik ben niet zeker.Ik heb me in ieder geval laten vertellen dat het onder de motorkap ongeveer een Fordson Super Major zou zijn.
Nee, onder de motorkap van deze types ligt een Perkins (460 heeft een AD4.203, 470 een A4.236). Beide fabrikanten waren destijds onderdeel van Massey Ferguson, net als bijvoorbeeld Landini en Eicher. De achterbrug heeft zijn basis wel in de Fordson Majortypes. Zou met het spul even naar een LMB gaan, die kunnen je vast helpen. Wellicht kunnen zij jou een juist relais bezorgen.
+1
Sommige firma's werken met omruilen & ik zou dan de hele startmotor vervangen, scheelt je weer ettelijke jaren plezier. Als er iets is wat je niet wil is dat je aanwinst niet start. Motor lijkt inderdaad op perkins AD4.203 en dan is de het zoeken iets minder lastig.
@Pauls dit is duidelijk een Ford stijl blok en geen perkins. Anders hadden we toch de brandstofpomp moeten zien.

Beste lijkt me een startmotor van histoparts ofzo. Ff tanden tellen in t rondsel en monteren als t klopt.
@Hanomag22 of eerst ff googelen met de nummers die je hopelijk kunt vinden op startmotor of het relais.
@Hanomag22 ja leek me ook onlogisch, ik heb me gebaseerd op deze link (konedata.net/traktorit/ebro/…) en daar spreekt men over een perkins AD4.203. Mss dat enkel voor de finse markt dat er alleen een perkins inzat. Een lange tijd geleden vertelde mijn MF dealer zaliger dat een ebro onderdelen konden zitten van de MF, maar in welke types heb ik niet zo goed onthouden.
Quote Reactie van @Pauls:
Mss dat enkel voor de finse markt dat er alleen een perkins inzat.

Topicstarter spreekt van 460/470. Die hebben inderdaad een Perkins aan boord, zoals eerder al vermeld. Betekent niet, dat het type klopte. Wellicht gaat het toch om een ouder type, waar een Ford, of Fordkopie in het vooronder ligt? Bijvoorbeeld een 160, al of niet met ander plaatwerk.
+1
@SJB533 Ik heb ondertussen hier op de site nog wat foto's gezien van een Ebro 160E, daar lijkt hij meer op, dus misschien dat dat het type is. Maar ik heb de originele papieren niet dus zeker ben ik er ook niet van.
Vraagje voor de deskundigen: zou dit misschien met epoxyhars te repareren zijn? Als je zo'n stuk eruit draait met het losdraaien van de moer, is het vast niet zo heel sterk geweest.
@roscho Was ook mijn gedachte. Niet geschoten is altijd mis. Nieuw kopen kan nog altijd.
Je hebt toch alleen de relais nodig en daarom hoef je de hele startmotor toch niet te vervangen? Makkelijkst en meest betrouwbare oplossing is naar een startmotoren revisiebedrijf te gaan. Ik denk dat je met paar tientjes al een heel eind komt.
jan4072@yahoo.com">@jan4072@yahoo.com Daar hoopte ik ook op. Ik heb een aantal garages gemaild of ze iets hebben liggen maar met de feestdagen nog geen reactie gekregen.
Bij zoiets is het meest handige gewoon even in de auto stappen en naar een revisiebedrijf toerijden van startmotoren en dynamo's. Neem startmotor onder je arm mee en gooi hem daar op de werkbank, dan weet je wat. Meestal is dat de kortste klap ipv allerlei bedrijven gaan zitten mailen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ebro onbekend/overig en hebben de trefwoorden super major , tractor , Repareren , startmotor , starten , fordson , Poetsen , vervangen , motorkap en fordson super major geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
14
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
483