Externe hydraulische ventielblok aansluiten op trekker voor houtkliefmachine

Hallo iedereen,

Ik zou graag mijn zelfgebouwde houtkliefmachine aansluiten op onze renault 540 RX ares.
De kliefmachine heeft een externe ventielblok met 2 dubbelwerkende ventielen, nu wil ik de steek en retour op de trekker aansluiten maar dit wil maar niet lukken, bij elke einde slag van de cilinder of teveel weerstand gaat het in overdruk en gaat de bedieningshendel naar Neutraal in de tractor.

Ik had in de de bijgevoegde handleiding van de tractor een paragraaf gevonden hoe een extern ventielblok aan te sluiten ("batterie de distributeurs annexes") dan moet de retour van de externe ventielblok op aansluiting "V" dit exact zo gedaan.
Echter staat niet beschreven waar je de aanvoerleiding moet op aansluiten. Nu is het zo dat de toevoer normaliter aan de onderkant van de ventielen zich bevindt, dus daar op aangesloten maar zonder resultaat, elke maal gaat de hendel naar Neutraal... ook visa versa geprobeerd...

Iemand een idee??

Alvast bedankt

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

Handleiding

Reacties

+2
Fendt926Driver
Ha ha.
Dat is de automatische arreteerstand van het ventiel.
Dat heeft elke trekker.
Dus de hendel in de trekker met touwtje of elastiekje of klesje hout vastzetten dat die niet terug kan schieten
leboisclairet2023
@Fendt926Driver waarom zit er dan voor externe ventielblokken of hydromotoren een aparte retour aansluiting? dan zou je toch gewoon op je ventielaansluiting kunnen aansluiten?
+2
bartjuh
@leboisclairet2023 via die retour gaat de olie direct terug in de achterbrug zonder dat deze door het ventiel hoeft. Ook kan het handig zijn voor als de olie maar 1 kant op mag ivm draairichting ofzo. Dan kan je de handel dus nooit verkeerd om zetten omdat er dan geen bediening is omdat er maar 1 slang in t ventiel zit. De retour zit dan dus op 'v'
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @leboisclairet2023:
waarom zit er dan voor externe ventielblokken of hydromotoren een aparte retour aansluiting?

Als je het goed wilt doen heb je de retour van jou klover ook op dd drukloze retour aangesloten.
En als die de tegenovergestelde aansluiting heeft. (Mannetje op de trekker ipv vrouwtje) kun je de slangen er nooit verkeerd om in doen en moet met werken de hendel altijd dezelfde kant uit.
+1
leboisclairet2023
@Fendt926Driver zo heb ik het inderdaad exact uitgevoerd mannelijk/vrouwelijk, wij hadden vroeger een oudere trekker waar het systeem met een rekkertje of blokje werd toegepast op druk te blijven hebben, maar ik dacht ondertussen dat dit bij de nieuwere generatie (ondertussen ook bijna 25 jaar) trekker niet meer hoeft en hier een speciale ventielstand voor was 😄 niet dus, ik ga op zoek naar de gepaste rekker 😃
bartjuh
@leboisclairet2023 dan moet je een trekker met load sensing hebben. Die regelt de gevraagde druk zelf.
+1
cyrus-van-gelder
@leboisclairet2023 bij m,n international 644 werkt het ook precies zo. De hendel in de trekker word met een elastiek in positie gehouden 😉.
Op onze zelfbouw houtklover hebben we een cilinder uit een kuilhapper opgebouwd.
De cilinder en zuigerstang hebben we ingekort zodat de totale lengte nu op 65cm zit( was 90cm)
Andere prop erop gelast( tig lassen) , en wat grotere diameter sokjes erop gezet.
Nu is ie dus ook iets sneller ☝🏻
Nou dat ding klooft de taaiste houtblokken 😉. Als kloofmes heb ik iets gemaakt van van die hardstalen kloof wiggen. Die zijn eigenlijk bedoeld om met een zware hamer hout te splijten, maar ik heb van meerdere wiggen een kloofmes gelast.....
De machine hangt in de hef van de trekker, voldoet uitstekend allemaal. 😊😊.
Is jou / jullie kloofmachine ook zo sterk?
Hoop van wel he?😉


+1
leboisclairet2023
@cyrus-van-gelder ik stuur een foto als hij af is 😀 hij is bijna af, maar ik denk dat hij ook stevig genoeg gebouwd is 😄
cyrus-van-gelder
@leboisclairet2023 ik zie er naar uit👍🏽
Hangt de klover in de hef, of heb je ,em op een wielstel?
leboisclairet2023
@cyrus-van-gelder
zoals beloofd een afbeelding van de zelfbouw kliefmachine met hydr laadbrug , vandaag uitvoerig getest en goedgekeurd!

(klik om te vergroten)

+1
cyrus-van-gelder
@leboisclairet2023 ziet er heel goed uit. Mooie aanwinst xo👍🏽👍🏽
+2
Fendt926Driver
@leboisclairet2023 denk er even aan dat je hem bij wegzetten voor langere tijd altijd net als nu volledig inschuift.
Anders kan er roest op de zuigerstang komen.
+3
cyrus-van-gelder
@Fendt926Driver zo heb ik het ook gedaan zoals jij zegt.
Zelf heb ik ook een zelfbouw houtklover, en dat werkt perfect 🙂.
De hendel in de trekker heb ik vastgezet met een elastiek. Er zit een apart ventielenblok op de klover zelf, zodat ik de cilinder kan bedienen.
Dat ding drukt de taaiste houtblokken stuk, dus ik ben dik tevreden. 🙂👍🏽👍🏽
+4
arnoba
@leboisclairet2023 bij sommige trekkers is er een mogelijkheid om de gevoeligheid van de arreteerstand/veiligheid aan te passen zodat die minder snel er uit springt. Of dit bij jouw Renault kan weet ik niet, maar misschien dat iemand die specifiek met Renault ervaring heeft dit wel weet.
+1
Hanomag22
Zit op de klover een open center of closed center ventiel?
+1
leboisclairet2023
@Hanomag22 een open center, dus geen probleem!
+3
husky
Als je een lange afstand moet overbruggen om de hendel vast te zetten is een oude binnenband van een fiets ook een oplossing, hadden we hier vroeger ook en ging prima
+2
cyrus-van-gelder
@husky jazeker!!!
Zelf heb ik nu zo,n elastiek met van die haakjes, die zijn eigenlijk bedoeld voor de pakjesdrager achterop de fiets.
Een fiets binnenband lukt ook uitstekend 😉👍🏽
+2
husky
@cyrus-van-gelder ja zo,n halve spin voor de fiets heb ook in de mf, werkt prima
TF_Hendri
Kramp heeft hier speciale ventielen voor met zognaamde "IJlgang". Verder zou ik de retour door het ventiel laten, dan gaat ie ook door het retourfilter.
redeagle14
@TF_Hendri moet er wel een retour filter zijn. En er zijn maar weinig trekkers die dat hebben
atlaspower
Bij mijn renault 550 kon ik gewoon het pijpje omlaag schuiven wat om de hydroliek hendel zit, lijkt mij sterk dat die bij jouw er niet om zit, ik had hem met bepaalde werkzaamheden gewoon continu op druk staan, heel koppel electrice ventielen er op, ideaal dan om ook je liters achterop in te kunnen stellen, werkte de hef ook nog steeds, ,, het zit er dus al op maar je hebt het waarschijnlijk nog niet ontdekt
+3
atlaspower
Bij mijn renault 550 kon ik gewoon het pijpje omlaag schuiven wat om de hydroliek hendel zit, lijkt mij sterk dat die bij jouw er niet om zit, ik had hem met bepaalde werkzaamheden gewoon continu op druk staan, heel koppel electrice ventielen er op, ideaal dan om ook je liters achterop in te kunnen stellen, werkte de hef ook nog steeds, ,, het zit er dus al op maar je hebt het waarschijnlijk nog niet ontdekt
+2
atlaspower
Je zet de handel dus op drukstand en schuif het pijpje wat om de hendel zit omlaag, zo blijft hij altijd onderdruk staan zonder dat hij terug gaat bij olie weerstand, je hoef dus niks bij je ventielenblok te doen

(klik om te vergroten)

Je zet de handel dus op drukstand en schuif het pijpje wat om de hendel zit omlaag, zo blijft hij altijd onderdruk staan zonder dat hij terug gaat bij olie weerstand, je hoef dus niks bij je ventielenblok te doen
leboisclairet2023
@atlaspower goede opmerking maar ik dacht dat bekeken te hebben en denk dat enkel in neutraal kan geblokkeerd worden, veiligheid voor op de weg. maar ik kijk morgen nog eens
leboisclairet2023
Zoals beloofd 😄

(klik om te vergroten)

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden renault , trekker , tractor , cilinder , ventielen , aansluiten , hydraulische , aansluiting , neutraal en Handleiding geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
24
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
2.477