Waar zijn eigenlijk de stikstofbollen voor op een hydraulisch gedwongen stuursysteem?

Beste,

Ben bezig met stuurcilinders vervangen van onlangs aangekochte tweedehands tandem tank.
Nou vroeg ik me af waar eigenlijk de stikstofbollen voor zijn die op je op elk stuursysteem hebt.
Dienen deze op een bepaalde druk afgesteld te zijn met stikstof en op de hand daarvan ook je olie druk afstellen afstellen ?

Het systeem is verder half orgineel half zelfbouw maar dat moet verder niet uitmaken voor deze vraag. Bij onze Veenhuis combi houd ik meestel tussen 50 en 80 bar aan maar waar daar de stikstofbollen op staan weet ik zo ook niet.

Wat is de functie van de accumulators ?
Echt piek drukken krijg je niet of zit ik erlangs ?

Dank u

Deel dit topic

Reacties

+1
redeagle14
@casejxu115 die zorgen voor een constante voordruk en vangen eventuele klappen op.
casejxu115
@redeagle14 Oke beter maar wel gebruiken dan? weet je dan toevallig ook als je de druk op bijvoorbeeld 50 bar hebt welke stikstof druk je dan het beste in de accumulators kan hebben ?
redeagle14
@casejxu115 inhoud en voorspanning zijn afhankelijk van de inhoud van de cilinders
+1
930triplemaaier
@casejxu115 de druk van de stikstofzijde bepaalt vanaf welke druk de stikstofbol olie gaat bufferen. Hoe hoger de stikstofdruk hoe directer de stuurbeweging vanaf de stuurcilinder bij de trekhaak door gegeven word aan de stuuras en hoe hoger de krachten op je stuursysteem. Een voorspanning van 20 bar is voldoende maar mag nooit hoger zijn dan de druk van de stikstof. Als je dat wel doet dan krijg je een zenuwachtige besturing als je recht vooruit rijdt met als gevolg dat je dan op hoge snelheid bij de kleinste stuurbeweging flink aan het slingeren kunt raken. Ik heb 20 jaar geleden nog een poosje bij vmr veenhuis gewerkt en als het goed is heb je 3 stikstofbollen. als mijn geheugen me niet in de steek laat staan er 2 op 80 bar stikstofdruk en 1 op 10 bar. Die van 10 bar is voor de voorspanning en die van 80 zitten rechtstreeks op de cilinder. Ik zou altijd de stikstofbollen gebruiken want het is een behoud van je systeem en je dissel vooral bij de veenhuis combi ladewagens. Deze hebben nogal extra te lijden door de stuurcilinder. en waren niet altijd vrij van ellende
casejxu115
@930triplemaaier Dankjewel duidelijk
Fordje4600
@930triplemaaier 110 en 20 is het bij de silagewagens van 2007, laatst nog mee gewerkt
930triplemaaier
@Fordje4600 oke kan goed dat die wat hoger zijn omdat die dissel wat meer kan hebben dan die van de combi ladewagens. Bij de ladewagens was het knikpunt van de dissel het zwakke punt. Die wouden nog wel eens gaan scheuren
Fordje4600
@930triplemaaier klinkt bij mij niet bekend, wel weet ik dat als je een iets zwaardere lading had de knikdissel niet omhoog wilde
930triplemaaier
@Fordje4600 klopt dat was toen wel een kritiekpunt. Dat was vooral een ding als het tandem op klantwens wat extra naar achteren gezet was.
Heb er gewerkt in de tijd dat ze over gingen van de mengele invoer naar de eigen doorontwikkelde mengele invoer
Fordje4600
@930triplemaaier hier een veenhuis super combi wagen gehad van 1998 volgens mij, dat was de mengele invoer nog dacht ik
930triplemaaier
@Fordje4600 klopt die was idd nog de Mengele invoer. Rond 2003 hebben ze toen zelf de Mengele invoer doorontwikkeld. De Mengele invoer kun je herkennen aan de versmalde tunnel in de voorwand waar de eigen doorontwikkeling een bredere pickup/rotor heeft en een vlakke voorwand.
casejxu115
Achter zijn deze per stuk 0.56 liter cilinderinhoud.
casejxu115
@casejxu115 Dat is trouwens aan de bodemkant. stangzijde kant zou ik nog de oppervlakte stang 35 af moeten halen.
+1
mfjens
Deze accumulatoren zijn om piek drukken op te vangen, en om als je bevoordeeld maximaal in stuurd en de eind stand van de stuuras bereikt word de olie ergens geen te laten. Een stel regel voor voordruk afstellen is ongeveer 90% van de werkdruk
+1
albert-albers
In de boeken van Veenhuis Combi staat 20 bar voordruk.
+1
JD3010
Ik heb ze er niet opzitten. Ik heb voorloopassen erop en dat werk volgens mij met het achteruit rijden juist tegen.
Met de max druk, stuurt de wagen veel fijner .
casejxu115
@JD3010 Wat bedoel je met voorloop assen ?
hobbyboer
@casejxu115 dat de draaipunten voor het hart van de as zitten.
Dan zoeken de gestuurde wielen zelf al de juiste stand op bij vooruitrijden.
mdoornekamp
@JD3010 ik heb elektrisch-hydraulisch. Dat stuur nóg fijner. Hier nooit weer mechanisch. @hobbyboer
hobbyboer
@mdoornekamp
Heb met zowel hydraulisch, mechanisch en ook elektronisch/hydraulisch wel meegemaakt dat het dramatisch slecht functioneerde door slecht onderhoud en/of dat het stuursysteem gewoon verkracht was door ondeskundig gebruik.

Er wordt nog steeds flink wat aangeprutst zo links en rechts.
mdoornekamp
@hobbyboer
Quote:
dramatisch slecht functioneert

Ja klopt. Hier ook één keer de spoorstang gebroken van de stuuras van de opraapwagen. Misschien productie fout. Of gebruikers fout.
+1
JD3010
@mdoornekamp ik heb op de Miedema ook electrisch zitten, dat rijdt ook best. Ik dacht die een normale stuuras heeft.
De Beco heeft mechanisch/hydraulisch, eigenlijk nooit problemen mee gehad. Maar daar kan ook weinig aan kapot.
mdoornekamp
@JD3010
Quote:
miedema ook elektrisch

Ok. Dan is dat nog niet zo'n oude kiper
+1
JD3010
@mdoornekamp 2009, dus ook alweer 15 jaar oud
+2
ronald73
Quote Reactie van @mdoornekamp:
Ok. Dan is dat nog niet zo'n oude kiper

Halverwege jaren '90 reed ik bij iemand met een Miedema HST170, was ook al electrisch/hydraulisch.
+1
Fast Eddy
@ronald73

Ik heb met Beco gereden 25 jaar geleden die had ook al electrische besturing. Die kipper was al jaren oud.
mdoornekamp
@JD3010
Quote:
beco

Wij rijden vaak wel wat meer uren met de grond kipers dan de graankipers. En wel eens wat zwaardere omstandigheden. Dan wil zo'n mechanische besturing wel slijten op de draaipunten
+3
JD3010
Quote Reactie van @mdoornekamp:
Dan wil zo'n mechanische besturing wel slijten op de draaipunten

Daarom hebben ze smering uitgevonden. 😀
international533
Wat voor tank heb je gekocht?
casejxu115
@international533 Half zelfbouw. gekocht zonder te kijken. zit een inwendige stenenvanger in de tank. Wist niet dat dat bestond.
930triplemaaier
@casejxu115 hoe wat waar zit die inwendige stenenvanger dan
casejxu115
@930triplemaaier Hetzelfde als een losse stenenvanger maar dan inwendig in de tank. ongeveer 1 ruimte van 0.5 kuub waar dus de mest halverwege binnenkomt qua hoogte binnenkomt en dus stenen naar beneden vallen en boven op zit de aanzuigbuis naar de pomp. Dus die ruimte staat onder vacuum en komt de mest pas door de pomp als die door dat extra vat is geweest.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden mest , olie , veenhuis , zelfbouw , druk , afstellen , tank , stikstof , vervangen , hydraulisch en tandem geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
32
DEELNEMERS
12
WEERGAVES
2.203