Lekke koppakking Mc-Cormick D439

Bezig met revisie Mc-Cormick D439. Ik heb de cilinderbussen( met O-ringen en spietjes vervangen, kop laten vlakken en alle pakkingen vervangen. Alles gemonteerd volgens de voorschriften uit werkplaats handboek. Na opvullen koelsysteem lekte er koelvloeistof onder de kop vandaan tussen 1ste en 2de cilinder . Ter controle ook de olie aftap plug er uitgehaald( motor olie was nog niet opgevuld). Ook hier kwam ca. 10 min. nadat ik koelsysteem had opgevuld al ca. 0,5ltr koelvloeistof uit. Heeft iemand hier ervaring mee of enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?

Deel dit topic

Reacties

Klein Rot
Staan de bussen iets hoger dan het blok 0,11 tot 0,15 mm erboven, zitten de bussen vast in het blok passen ze goed, zijn de kopbouten op het goede moment aangehaald in 3 stappen naar 120Nm?

(klik om te vergroten)

+1
IHCparts
Heb je drukopbouw in de radiateur als de motor loopt? In dat geval zit de lekkage tussen cilinderkop (verbrandingsruimte) en blok.

Is er geen drukopbouw, dan zit de lekkage tussen koelkanaal en smeerkanaal of lager in de motor.

Zijn de kopbouten ook nog een keer nagetrokken met warme motor? De waterlekkage naar buiten toe is meestal wel op te lossen met natrekken.

Wat mij zelf al eens overkomen is, is dat bij het monteren van de bussen een O-ring deels uit de groef is geschoten. Dit zorgde ook voor een flinke koelwaterlekkage naar het carter toe. Dit is te voorkomen door bij montage de bussen in te vetten bv met zuurvrije vaseline.

kans op problemen bij de montage van cilinderkoppakking zijn ook minder als je bij montage een pakkingverbeteraar gebruikt bv Loctite 5923.
jaap-zoon
Bedankt voor jullie reacties. Cilinderbussen(4 x nieuw) allemaal geklokt op 0,15mm boven pakkingvlak. Alle kopbouten aangetrokken volgen werkplaats handboek (in goede volgorde en in 4 stappen naar 120nm) Cilinderkop inmiddels weer gedemonteerd. Koelwater opgevuld tot aan pakkingvlak. In 24 uur geen druppel in carter. O-ringen lijken goed te zitten. Kop is gevlakt. Alle water in-/uitlaten op kop afgedicht met metaalplaten, rubber en lijmklemmen en vervolgens via ontluchtingsnippel op druk gezet. Deze lijkt ook niet lek. Motor heeft nog niet kunnen draaien omdat hydrauliek nog niet allemaal gemonteerd kan worden. Enige wat ik heb kunnen vinden is dat motorblok 0,05 mm hol staat
Klein Rot
0,05mm hol dat betekent dat het blok krom is. Je kan het proberen met een ander merk koppakking eentje die dikker en zachter is. Die zal waarschijnlijk de afwijking opvangen en anders blijft er maar een oplossing de motor vlakken en daarna de bussen weer op goede hoogte zetten.
jaap-zoon
Bedankt, Ik heb het blok inmiddels gedemonteerd en weggebracht om deze te vlakken en de zitting voor de bussen te laten kotteren

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden koelvloeistof , werkplaats handboek , controle , werkplaats , ervaring , Koppakking , cilinder , vervangen , koelsysteem en Mc-Cormick geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
5
DEELNEMERS
3
WEERGAVES
791