Illustratie van:
14

International 624 - Is het makkelijk om de versnellingsbak te reviseren?

Hallo
Ik zit er over te denken om de versnellingsbak van m'n 624 te reviseren want er zit heel veel speling op de versnellingen en hij schiet soms uit de hoge gearing. Iemand tips hoe ik dit het beste kan aanpakken?
Mvg Boaz van de Wetering

Deel dit topic

Reacties

Ik ken de bak niet, maar wat je aangeeft, kan ook veroorzaakt worden door het schakelmechanisme, dat de gaffel niet netjes op de plek komt.
+2
Iets met kogeltje en veertje
Dag Boaz,
het is verstandig om er eerst in te kijken vanaf de bovenkant. Dus schakeldeksel verwijderen.
Dan kan je visueel zien wat er daadwerkelijk hapert wat de speling betreft. Dit kan diverse oorzaken hebben, gaffels versleten, teveel ruimte op je tandwielen etc., dus teveel axiale speling in de bak of lagers die uitgelopen zijn.

Ik ben niet met deze bak op de hoogte, maar zijn dit gesynchroniseerde schakelingen dan kan dit ook een oorzaak zijn, versleten synchroset. Dus eerst maar diagnose stellen.
Groepen zijn rechte tandwielen en niet gesynchroniseerd. Dus dat kan inderdaad heel iets simpels zijn zoals een veertje. En reviseren, lang niet alle onderdelen verkrijgbaar en of prijzig.
+1
Ga eerst eens het schakel mechanisme reviseren zoals hierboven ook wordt gezegd. De kogeltjes die de versnellingen op de plaats houden en vooral de veertjes die eronder zitten. Op het groepen tandwiel zitten 2 u vormige klemmen die het tandwiel vasthouden in de gekozen stand die willen ook wel uitslaan / verslijten waardoor er veel ruimte ontstaat op de linkse pook.
+1
Beste Boaz,
Je hebt net een trekker gekocht. Vorige week wist je nog niet hoe een aftakas koppeling werkt. Nu wil je een versnellingsbak reviseren.. Ik denk dat je wat hard van stapel loopt. Misschien moet je je eerst eens goed verdiepen in de trekkertechniek door veel te lezen.
Die bak of vorken zou ik eerst door een kundig iemand laten doen, is echt geen klusje voor beginners. Misschien wil iemand van dit forum je helpen. Wel mooi dat je het probleem wil aanpakken ! Succes
+1
@Derkmax Je kan zeggen wat je wilt, maar eerst informatie in winnen op dit forum is toch een goede zaak. De schrijfwijze van Boaz doet mij vermoeden dat hij de wijsheid heeft genomen om ons te schrijven voor dat de bak uit elkaar ligt 😉
+1
@DB780
Ben ik met je eens hoor, hier zit heel veel kennis, maar het lijkt me gewoon geen beginners klusje.
@Derkmax
Precies een versnellingsbak reviseren doe je niet zomaar even. Probeer maar eens aan goede onderdelen te komen voor deze oude bakken.
@DB780 dag, wat dan wel een dingetje is dat je toch wel wat technische kennis hebt.
Er worden op een technisch forum wel woorden gebruikt waar je kennis van moet bezitten.
Dat ontbreekt bij de man wel, maar wij kunnen hem zeker helpen en ondersteunen. Wat dan wel belangrijk is dat de technische informatie klopt.
@FordWindsor Het klopt dat je voor versnellingsbakken behoorlijk wat kennis nodig hebt. Maar uit eindelijk zijn we allemaal van junior naar senior geworden door het zelf te gaan doen. Dat je daar bij terug kan vallen op iemand die vaker met het bijltje heeft gehakt is een must. Helaas is dat soort vakmensen wel aan het afnemen. Men heeft gestudeerd, maar dan ben je er nog zeker niet. Uiteindelijk leer je van het doen en je fouten het meeste.
@DB780 kun u dan niet beter een monteur zoeken die u te plaatse kan helpen ?
dat lijk mijn een beter idee dan hier om hulp vragen.
als die man zelf daar geen kennis over heeft.
+1
@DB780 zeker, zo ben ik ook begonnen. Ik ben na mijn studie gaan werken in de mechanisatie. Sterke punt in die branche is, doorzettingsvermogen, er moet een oplossing gevonden worden. Hoe vaster het zat en hoe lastiger de klus gaf een kik.

En thuis vroeg beginnen met sleutelen en inderdaad op je bek gaan.
Helaas mag dat nu niet meer, het kindje wordt dan gefrustreerd omdat pa en ma altijd alles oplossen.
Dit is ook de reden dat goede monteurs zeldzaam worden. Je vindt ze nog in de mechanisatie en nog wel eens bij de bedrijfswagens.
+1
@Boazvdwetering
Ga er eerst eens mee naar een mechanisatie bedrijf met kennis van deze trekkers die kan je snel vertellen wat er aan de hand is en hoe je het eventueel kan oplossen

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 624 en hebben de trefwoorden wetering , versnellingsbak , speling , reviseren , versnellingen en International geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
14
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
1.003