Claas-combinatie rijdt mest uit: 'Fantastisch, veel bekijks!'

Deze Claas-combinatie van Loonwerk & Transport Postel in het Overijsselse Tilligte is momenteel volop mest aan het uitrijden. 'Fantastisch! Een prachtige combinatie en je hebt veel bekijks onderweg.'

Deel dit topic

Reacties

richard-de-wolff
Mooie combi, weinig info over capaciteit, prijs ed
+2
ted9
@richard-de-wolff We wachten rustig af op het filmpje dat ze hem er met de kraan uitgraven al dat onding erdoorheen zakt.
fendtlars
@richard-de-wolff 26m3 + 9,75 m bemester
+1
worteljcb
@richard-de-wolff De bodemdruk per cm2 is erg goed bij zo'n combinatie, wielen zijn groot en breed. Met lage bandenspanning heb je enorm oppervlak en lage bodemdruk. Als het heel nat is, dan speelt totaalgewicht een belangrijkere rol dan bodemdruk. Maar dan is alles al te zwaar eigenlijk en moet je er überhaupt niet zijn..
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @worteljcb:
De bodemdruk per cm2 is erg goed bij zo'n combinatie, wielen zijn groot en breed. Met lage bandenspanning heb je enorm oppervlak en lage bodemdruk. Als het heel nat is, dan speelt totaalgewicht een belangrijkere rol dan bodemdruk. Maar dan is alles al te zwaar eigenlijk en moet je er überhaupt niet zijn..

Weet je wat de bodemdruk is van deze combi (of zoals men ook wel zegt, het gewicht per cm2) ?

En hoe zou het volgens jou kunnen dat het totale gewicht in natte omstandigheden een grotere rol speelt dan de bodemdruk ?
worteljcb
@jammermaarhelaas Nee dat weet ik niet exact, dat is geheel afhankelijk van de grootte en type banden. Je kunt pas een lage bodemdruk behalen als je de maximale oppervlak van de band kan benutten en dat kan alleen op lage spanning. Hoe lager in spanning, hoe groter je oppervlak en hoe lager de kg/cm2. Dus de bandenkeuze is heel bepalend hiervoor. Over het algemeen kun je dus stellen; hoe lager de bandenspanning, hoe lager de bodemdruk.

Een hoge band mag veel meer kg hebben dan een lage band. Hoogte is daarin heel belangrijk, dat helpt veel meer dan breedte voor de max. kg die de band mag hebben. En daaraan direct verbonden zit ook direct de min. bandenspanning waarop ze mogen rijden, dus je bodemdruk.
De banden van deze combinatie zijn zowel hoog als ook een fatsoenlijke breedte, ze kunnen daardoor laag in spanning en daarmee een lage bodemdruk halen. De combinatie heeft ook luchtdrukwisselsysteem, dus die lage spanning kun je ook gebruiken in de praktijk. Een vergelijkbare combinatie die ik ken, kon op 1,1 bar rijden in het land. Dat is gewoon heel goed, ga je met een 1050 band niet redden..

Het geheel werkt alleen als de bodem voldoende draagkrachtig is. Dan pas kun je praten over "verdichting" dus ook over minimale verdichting. Als de grond niet draagkrachtig genoeg is, dan kun je niet verdichten, alleen versmeren. Je zakt er immers in weg en hoe meer je dan weegt, hoe dieper je gaat. Je moet dan sowieso niet op het land zijn.
+2
Achso
@worteljcb is het niet zo dat een brede band alleen veel dieper verdicht dan een smallere? En dat juist problemen oplevert in combinatie met de idioot hoge gewichten?
worteljcb
@Achso Ja hoe breder de band, hoe dieper de verdichting. Maar de bandenspanning is veel bepalender dan het gewicht. De meeste 'standaard' getrokken tanken van zo'n 12 kuub staan op de bekende 1050 banden. Als je daarmee aanvoert over de weg moeten de banden op minimaal 2,5 bar en het liefst 3 bar. Anders rijdt je ze niet glad.. Iedereen vind zo'n tank acceptabel, maar het een wals op het land. Wij hadden thuis ook zo'n tank en later een 18 kuubs tandemasser op 800 banden. Pa geloofde er niet in, totdat het een keer wat nattig was. Smorgens reden we sporen met de verreiker met balen halen, 2 uur later liep de volle tank er zo over, geen spoortje te zien. Bandjes op 1,5 bar en geen centje pijn. Daarna heeft hij het er nooit meer over gehad, ja dat de hergroei beter was geworden en je de rijsporen na paar weken niet terug kon vinden. Kon vroeger wel, na de winter zelfs nog.
Ares550rz
@worteljcb Dus eigenlijk kun je onder zo'n 12m3er beter 900 banden leggen op lage druk?
+1
worteljcb
@Ares550rz Nee dat zeg ik niet. Je kunt onmogelijk zeggen dat die bewuste band het beste is. Het gaat erom wat de band mag dragen aan gewicht en of dat past bij het gewicht wat erop staat. Als je geen luchtdrukwissel hebt, dan is het sowieso al een ander verhaal. Maar als je kan kiezen uit 3 verschillende maten banden en nr.1 moet op 3 bar, nr.2 op 2.8 en nr.3 op 2.3 bij hetzelfde gewicht, dan kies ik nr.3 Maar als je luchtdrukwissel hebt en nr1 mag bij 1.2 bar het gewicht nog dragen en nr3 mag maar tot 1.5bar minimaal, dan is nr1 toch de betere keuze.

Anderzijds, als je met een bijv. 75cm band op 0.8 kan rijden en met een 90cm ook, dan wil ik geen 90cm hebben. Dan heb ik liever de 75cm band, want kleiner spoor en minder diepere verdichting.
Weidezicht
@worteljcb met die van 75 dan wel meer kg per cm2
worteljcb
@Weidezicht Nee dat hoeft niet perse. Als die op dezelfde spanning mag bij hetzelfde gewicht, dan moet de oppervlak nagenoeg hetzelfde zijn. Het loopvlak wordt langer ipv breder.
worteljcb
Quote Reactie van @Ares550rz:
lage druk

Lage druk is altijd beter, dat sowieso.

Maar een 900 machxbib band mag bij 40 km/u op de max. spanning van 1,6 bar slechts 6 ton dragen. Dat komt niet goed met zo'n tank. Een 1050 mag bij max. spanning van 3,2 bar 9 ton hebben. Dat komt wel goed op de weg. De 1050 is gemaakt op hoge draaglast, dus sterke wang en hoge druk. Die vind lage druk niet fijn. Het is een compromis band tussen transport en uitrijden en dat is nooit ideaal.
+2
Achso
@worteljcb ik denk dat er een verschil is tussen de grasmat kapot rijden of de bodem kapot rijden. Door dat laatste vind ik dat eigenlijk de combinaties veel te zwaar zijn en zullen we andere oplossingen moeten vinden om de capaciteit te houden voor de loonwerker en de bodem heel te laten
+1
jammermaarhelaas
@worteljcb

Heb hier zelf een trekker van 4400 kg met dubbellucht 16.9R38 (420/85R38) en voorop 380R28, en mijn 6m3 tankje met 5m zodenbemester weegt naar schatting 5000 kg leeg, op 66x43.00R25 (ca 1m breed).

Vol weegt de combi dan nog geen 16 ton.
Met bouwlandbemester (omgebouwde vaste tand cultivator) komt het uit op een kleine 15 ton.

Voorwielen staan op 0,8 bar, de rest op 0,7 Bar, en alle percelen liggen rondom de put en aan het kavelpad. Hoef dus niet de weg op.

Natuurlijk is de capaciteit relatief heel laag, maar zo is zelf uitrijden qua bodemvriendelijkheid nog een optie voor mij.

Het gaat namelijk niet alleen om bodemdruk (of zoals sommigen zeggen kilogrammen per vierkante centimeter) maar om de diepte waarop deze druk doordringt. Eenzelfde bodemdruk bij een band van 30 cm breed werkt veel minder diep door dan bij een band met een dubbele afdruk (omdat ie hoger en of breder is). En daar gaat het verhaal van de bodemdruk mank. Ondanks dat loonwerkers en boeren veel investeren in banden en drukwissel systemen blijft dat de bottleneck. Ik zie bij dat soort grote machines alleen een goed compromiss in werkbreedte van 12 m, dan rijdt je tenminste niet teveel meters per hectare en icm sleepslangen valt ook het gewicht nog relatief mee.

In te nat land wordt de bodem relatief vloeibaar vanwege het vele water wat er in zit, en daarom zakt een wiel er makkelijk in weg, de bodem kan horizontaal uitwijken ("drijft weg").
+3
Noorderling
@jammermaarhelaas
banden worden zo groot dat de grond geen kans heeft om weg te knijpen.
Spuitsporen gaat qua bodemdruk volledig mank, een jaar later zijn ze alleen wel volledig genezen doordat ze relatief makkelijk genezen door krimp en zwellen. Wat bij de grote banden en telkens diep onzichtbaar verdichten hele andere effecten heeft.

Die oude kiepers of wortelkarren op smalle banden maken echt niet gegarandeerd meer schade dan 3 asser 25tonners met 5 banden door een spoor op dubbele snelheid van een oud trekkertje.
+1
jammermaarhelaas
@Noorderling

Helemaal mee eens.
worteljcb
@jammermaarhelaas Precies, dat klopt toch met wat ik aangaf hier boven. Breder is niet altijd beter. Lage druk is belangrijk en als dat met een smallere band kan, dan is dat beter naar mijn idee.

Als jij op 0,7 en 0,8 kan rijden jaar rond met zulke relatief 'smalle' banden dan ben je goed bezig denk ik. Dat is gewoon super. Maar een loonwerker kan geen geld verdienen met zo'n combinatie, daarvoor zijn de manuren te duur geworden.
+1
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @worteljcb:
een loonwerker kan geen geld verdienen met zo'n combinatie, daarvoor zijn de manuren te duur geworden

Dat is het hem.
Vandaar dat ik voor loonwerk de sleepslang als goede optie zou verkiezen boven een tank.
richard-de-wolff
Blijf hier wel sleepdlangen
+3
huub
@richard-de-wolff
Quote:
Blijf hier wel sleepdlangen

Als je het sleepslangen eenmaal gezien hebt hoef je geen tank meer in het land.
+2
Kars
@huub hier ruimen ze sleepslang op. Veel te veel arbeid voor mest uit rijden. Arbeid is gewoon probleem. Of 2/3 man kwijt bent of 1 man die daar ook 150m3 per uur weg duwt in zen eentje zonder water erbij.
+1
Noorderling
@Kars
met wat voor machine haal je die capaciteit?

Hier is het meeste een 2 man systeem.
Van de mest door loonwerkers gaat hier denk ik wel 80% door de sleepslang.
Zijn ook wel een 10-20 melkveehouders die zelf een systeem hebben. Met nu wat kwakkelend weer rijdt je met een beetje regen hele kopakkers kapot waar je met sleepslangen maximaal 2x door een spoor komt, dat zorgt voor nogal wat extra werkbare dagen op klei.
Kars
@Noorderling hier rijden 2 loonwerkers met vredo oplegger ene 25 andere 27m3
2 jaar terug een loonwerker had Ploeger 27m3 op proef. 2 vrachtwagens losten tegelijk in mest container, 10 duims zuigarm bleef ze gewoon voor me zuigen. Ongekend wat een capaciteit. Maar de meeste rijden hier met vredo of Vervaet 19m3. Op bouwland halen ze die m3 s. Tis puur de aanvoer op het land.
cjw73
@Kars nou je haalt met de vredo echt geen 6 bak uur hoor. Zoon van mij zus rijd ook op zo'n ding van 29 m3
Willem123
@cjw73 Ja op zandgrond kun altijd veel sneller het land op, op de klei moet je eerst 3 week droogend weer hebben en dan dan moet je nog met lage banden spanning rijden met licht gewicht materiaal
kearl
@cjw73 6 vracht lukt echt wel, mits de vrachtwagens op de koppakker staan te wachten. Maar dan ben je nog steeds minimaal 3 personen nodig.
+2
Weidezicht
@Kars tja, dat zijn misschien leuke spullen voor bij jullie op het zand. Als dat hier in het westen zou moeten rijden toen ze maar 1 tank in hun leven.
+2
Jzandbergen
@Weidezicht jaa precies dat🤣 karretje grond erover en weg is ie
Braboboer
@Kars

Hoe groot zijn de percelen bij jullie in de regio? Meeste denk ik te klein om de capaciteit van de sleepslang goed te benutten vergeleken met @Noorderling
Noorderling
@Braboboer
percelen zijn hier ook nog niet gigantisch, maar bomen, afrastering en dampalen zijn de grootste obstakels.
Als alles vierkant en vrij is kunnen ze 15-18hectare doen zonder slang verleggen.. Dat schiet op en vallen de kosten wel mee.
Op zon perceel niet direct bij de mestput leg je het ook af met @Kars zijn zelfrijder capaciteit of moet iemand bij met overladen.

Maar dat overladen speelt met sleepslang ook wel, kunnen auto's sneller leeg zuigen dan ze pompen kunnen of 2 lossen in een container. Mooiste loopt met 4 auto's, 2 laden, 1 op de weg en 1 lossen.

Slang verleggen ben je zo een half uur niet aan het pompen, dan worden stukjes van 1-3hectare per keer wel heel erg snel duur.
Kars
@Braboboer puur uitrijden bedoel ik, niet verplaatsen. Container op plak bouwland en met autos aanvoeren.
Dan kun je echt kuubs maken.
Op klein frot percelen gaat een sleepslang ook niet komen.
bio boer
@Kars de meesten hebben hier wel 40/60 ha in blok als huiskavel land op afstand en mestcontainers transporttank worden weinig gebruikt hier
+1
Braboboer
Quote @bio boer:
de meesten hebben hier wel 40/60 ha in blok als huiskavel

Daar kunnen de meesten hier alleen van dromen. 😁
+1
bio boer
@Braboboer dat snap ik ruilverkaveling heeft hier ook veel goeds gebracht
Jotke
Quote Reactie van @Kars:
Ploeger 27m3 op proef

Reyrink?

Sleepslang heeft de coöperatie een.

Reyrink inmiddels 2x Vervaet Hydrotrike 5 wielers alsk het goed heb.
Hesselmans een Vervaet Hydrotrike.
Bosmans Vredo VT3936?
Vd Hout die oplegger. Wie is de tweede?
Vingerhoets 2x Vredo.

Das dan alleen al binnen de eigen gemeente.

Daarbuiten rijdt ook wel wat rond...
+1
Erco
@Kars wil zoveel gewicht niet op mn land. Al krijg ik geld toe...
de hoef
@Kars bij jullie zijn de perceeltjes te klein, en is het meestal rijbaar
Jotke
Quote Reactie van @de hoef:
@Kars bij jullie zijn de perceeltjes te klein, en is het meestal rijbaar

Ik weet niet waar hij woont. Dacht op de enige foto op zijn profiel Hesselmans Biest-houtakker bezig te zien en zijn omschrijving van mestzelfrijders komt aardig overeen met wat hier rijdt.

Kan je zeggen dat hier de meeste percelen echt niet zo klein zijn. Tenzij 3 hectare( gemiddeld het kleinste wat een loonwerker moet bemesten) ook als klein gezien wordt. Rond de 3 tot 5 hectare is hier vrij normaal met uitschieters mlnaar 10 hectare.

Weet zo niet wat nou het voordeel van sleepslang is tegenover mestton. Alleen de werktuigencoöperatie de Kempen heert er hier een.

Binnen onze eigen gemeente rijden verdeeld over 5 loonwerkers minimaal 7 zelfrijders van Vredo en Vervaet.

Vorig jaar ging hier bij het gemiddelde perceel ergens begin - half juni de eerste mest erop. Daarvoor ontoegankelijk.
de hoef
Quote Reactie van @Jotke:
Tenzij 3 hectare(

3 ha is inderdaad klein, wil je scherpe prijzen met sleepslang, pak je de draden weg en gaan, hier gaat de kunstmest ook gelijk mee,
met sleepslang is het nu rijbaar met tank hier nog niet ,
komen hier met pomp , sleepslang, en extra man om slangen te leggen
gerrit power
@Jotke de Kempen heeft haspel opgeruimd personeel wat meereed drijfveren waren vertrokken, er is vredo inplaats gekomen omdat nieuwe bedrijfsleider zag zitten met minder personeel. Denk meer door bedrijf komt dan klanten liever vredo zien.

Heeft van raak toevallig geen vredo met oplegger? Weet dat die vredo hebben.
Jotke
Quote Reactie van @gerrit power:
@Jotke de Kempen heeft haspel opgeruimd personeel wat meereed drijfveren waren vertrokken, er is vredo inplaats gekomen omdat nieuwe bedrijfsleider zag zitten met minder personeel. Denk meer door bedrijf komt dan klanten liever vredo zien.Heeft van raak toevallig geen vredo met oplegger? Weet dat die vredo hebben.

Aah ja twijfelde al of ze 'm nog wel hadden.

De WTC heeft laatste jaren heel wat bedrijfsleiders versleten.

Ja denk het wel. Hebben ook een gewone maar denk dat ze ook een oplegger hebben ja. Daar dacht ik ook aan na plaatsen van de reactie.
Erco
@Jotke nou alleen al dat mijn land 1,5 km diep is. Dan sleepslang ik liever 25 -35 ha in een keer dan telkens met de tank het land in te crossen. 😊
Erco
@Kars sleepslang kan prima met zn tweeën. Ben benieuwd naar wat voor machine die capaciteit haalt 😄😄😄
de hoef
Quote Reactie van @Erco:
sleepslang kan prima met zn tweeën

met zijn drieen 365 per uur van 6 tot 21.00 2100m3 incl kunstmest
dag er voor 12 uur 1500m3 met vrachtwagens gedaan
+1
cjw73
@de hoef zo dat ruimt mooi op in de kelders. En nu eerst 4 dagen feestvieren...🍺🍺🍺
+2
de hoef
@cjw73 jij snapt um
Erco
@de hoef ruimte mooi op
+1
Frans Z.
@de hoef Hoe gaat die kunstmest erbij,en wat voor?
Vantveen
@Kars hier sleepslangt ie in zn eentje. Alles op afstand bestuurbaar. Alleen halve kracht er bij met slangen verleggen en naar de volgende boer rijden
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @huub:
Als je het sleepslangen eenmaal gezien hebt hoef je geen tank meer in het land.

Als je de rekening daarna onder ogen krijgt krijgt van de loonwerker ben je super blij met een eigen tank.
Op een 800m dubbele kopakkers omdat ze geen 600m sleep hebben.
Steeds die haspeltrekker door het bemeste rijdend.
Zie het in de buurt wel gebeuren.
Maar zit er echt niet op te wachten
Kars
@Fendt926Driver samen met kameraad eigen tank. Zon beetje elke optie zit erop. Opt gemak en kunt rijden wanneer wilt ongeveer. Heb niet zon grote percelen ivm weidegang, dan wordt loonwerker te duur met groot machien.
+3
Ruben-Wind
@Fendt926Driver rekening valt mij nog mee. Laten doen met tank is duurder. Vind het mooi werk. Ze komen hier morgen weer, verwacht dat ze voor het melken 1500 kuub er wel op hebben. Lukt met tank nooit.
rommert14
Quote Reactie van @Ruben-Wind:
Lukt met tank nooi

Lukt wel maar dan ligt het land er wel anders bij denk ik 😆
+6
Zevenbuurt
@Fendt926Driver jij heb het wel vaker over die rekening die je krijgt en dat je daardoor het lekker zelf blijft doen. Dat mag natuurlijk maar diegene die er een rekening van krijgen weten op die manier precies wat het kost. Bij jou kost het ook evenveel maar die 'rekening' is ook versnippert door het jaar heen of over de jaren heen. Kost allebei evenveel dus het gaat erom of je er plezier aan beleeft of niet
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Zevenbuurt:
Kost allebei evenveel dus het gaat erom of je er plezier aan beleeft of niet

Daar heb je gelijk in. Ik heb ook afschrijving en onderhoud en natuurlijk diesel kosten.
Maar in een jaar met minder opbrengsten kan ik een jaar alleen de diesel rekenen.
pieta
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
Maar in een jaar met minder opbrengsten kan ik een jaar alleen de diesel rekenen

En als je een beter jaar hebt neem je de extra kosten/investeringen en heb je nog steeds niets over. 😁 Zonder gekheid, als je graag zelf met de tractor wat gaat doen, je de tijd er voor over hebt en zuinig bent met je spullen zul je er heus wel wat mee verdienen.
Wij zitten op klei waar het jaar sowieso begint met sleepslangen. Vanaf volgend jaar zijn dat de helft vd m3 die je brengen mag. Dan is daarna zelf nog wat gaan doen niet de moeite naar mijn mening. Wij voeren voor kunstmestbemesting na de 1e snede concentraat aan. Samen met de m3 in de put en wat water kun je dan nog een keer sleepslangen. Ik vind het resultaat altijd zeer mooi.
+3
huub
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
Als je de rekening daarna onder ogen krijgt krijgt van de loonwerker ben je super blij met een eigen tank.

Hier was het nooit duurder dan met een zelfrijder.

Als je met minder gewicht over het land wil dat is de sleepslang verreweg de goedkoopste manier. De loonwerker één snede met de opraapwagens halfvol laten rijden omwille van het gewicht kost meer dan een heel seizoen laten sleepslangen.

Jij wil zelf rijden, dat is je goed recht, maar kom er niet mee aan dat je het beter kan.
+6
Fendt926Driver
Quote Reactie van @huub:
maar kom er niet mee aan dat je het beter kan.

Ik weet wel zeker dat ik het beter kan. Ik ken al mijn percelen.
Doe elke week de farmwalk.
Weet precies waar ik wel en niet kan rijden. Doe kopakkers 2 weken later als het mooi afgedroogd is.
Sleepslangen komt niet later terug voor de natte plekken als die opgedroogd zijn of nog later de kopakkers nog even doen.
Erco
@Fendt926Driver sleepslangen moet je ook niet doen als het zeiknat is. Dan moet je sowieso niet in het land komen😉
+1
Noorderling
@Fendt926Driver
het begint bij de vraag, wat is de oorzaak van de natte plekken?
20x vol en leeg door een dam of er in en er uit door een ander spoor is nogal iets anders.

Moment is belangrijker dan het systeem, maar alle schade is helaas niet direct zichtbaar, van beide systemen trouwens, dan maakten we allemaal wel andere keuzes.
Erco
@Fendt926Driver laatste jaren zat het meestal op 2,60-2,80 per m3. Daar kan ik mee leven
huub
Quote Reactie van @Erco:
laatste jaren zat het meestal op 2,60-2,80 per m3. Daar kan ik mee leven

Ook al zou het €3 ipv €2,60 zijn. Inclusief verdunnen 60m3/ha/jaar. Is het verschil €24/ha/jaar. Kan je de boel niet voor kapot rijden.
walker1
Tja, die meningsverschillen of tank of sleepslang goedkoper en/of beter is zal altijd wel blijven. Op zand kan je natuurlijk veel eerder met een tank het land op. Hier op de klei is het vooral sleepslangen. Loonwerker heeft tegenwoordig 4 sleepslangcombinaties. Er zijn boeren die elke bemestingsronde, dus ook midden in de zomer door de sleepslang laten doen. Wel is het zo dat het pas efficiënt is op grotere percelen. Uitrollen is even werk, maar als het eenmaal draait dan kan er non stop bemest worden. Met een tank blijf je heen en weer rijden.
Alles plussen en minnen dan zal de prijs per m3 of per ha niet zoveel verschillen tussen tank en sleepslang.
+1
Grasbaal
De zware Veenhuis sleepslang geeft ook mooi werk:

+2
Vdejong
@Grasbaal Waar is de grijns?
Erco
@Grasbaal is dit sarcastisch bedoeld of meen je dit echt
marcsterreborn
Wel mooi dat ze veel bekijks hebben...
Fendt926Driver
Quote Reactie van @marcsterreborn:
Wel mooi dat ze veel bekijks hebben

Heeft niets met mooi te maken.
Maar bij loonbedrijf postel ziet alle materieel er prachtig uit.
Is een stuk uitstraling van hun bedrijf.
Ook op het erf is het elke dag netjes en strak.
Zelfs het gemeentelijk (gescheiden) afval inzamelpunt ligt er super strak bij.
Zou menig loonwerker een voorbeeld aan kunnen nemen.
+2
labella
Quote Reactie van @marcsterreborn:
mooi dat ze veel bekijks hebben

Als ze met het hele spul vaststaan hebben ze nog veel meer bekijks...
ljdekker
Tja het blijft een eeuwige discussie. Hier bewust gekozen voor een flinke tank met spreidas. En ja dat ding is zwaar en achteraf had er luchtdrukwissel op moeten zitten. T is vooral de trekker die schade brengt aan de grasmat omdat daar de verkeerde banden onder zitten. Luchtdrukwissel op de trekker zou nog wel een optie zijn met die hoge oplegdruk, net als een bredere bemester zodat je minder sporen in het land hebt.
Grasbaal
Bizar laadsysteem, ik zie het voordeel niet:

https://www.tiktok.com/@/video/7475637690000542998
+1
Vdejong
@Grasbaal minder gewicht tank, geen gewicht in de fronthef nodig
kearl
@Grasbaal Plaats van de dockarm. Mest wordt meestal rechtstreeks uit de vrachtwagens gezogen. Als je bijvoorbeeld een sloot langs de weg hebt en alleen op de dam/inrit kunt laden moeten ze met de vrachtwagens achteruit het land in als de arm aan de tank zit. Zo kun je vooruit de inrit oprijden met de trekker en kan de vrachtwagen op de weg blijven staan.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden mest , transport , postel , zodebemesten , loonwerk en uitrijden geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
74
DEELNEMERS
34
WEERGAVES
12.481