Illustratie van:
59

Massey Ferguson 35 - Optisch verschill in opties

Ik ben opzoek naar een mf 35 voor de hobby/werk om het huis.

Nou werd mij al verteld dat de 3 cilinder een betere keuze is en die vind ik ondertussen wel makkelijk te herkennen (uitlaat links van de kap)

Maar nou vind ik het moeilijk om te zien of een trekker een difflock heb (welke hendel/pedaal dat zou moeten zijn)

En dan heb je nog het verhaal van de multipower.
Nou is mijn kennis op dit onderwerp al wat minder groot ik weet dat het beter is om te hebben als je bv gaat maaien.
Maar hoe weet ik nou of het op een trekker zit is dit aan de buiten kant tezien.

En zou iemand mij hier meer uitleg over willen geven.

Mvg steven

Deel dit topic

Reacties

+1
De chrome handel is de multi power.
Het pedaal dat van de achteras naar voren komt is het difflock pedaal.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Top heel erg bedankt
+2
@steven-vanderveldt Als je wil maaien is een dubbele koppeling ook wel makkelijk. Vele modellen hebben dit, maar niet allemaal. Dit zie je niet aan de buitenzijde, maar wel als je de koppeling intrapt merk je verschil, dit zou ongeveer op halve intrap moeten veranderen naar sterker induwen om verder naar onder te geraken, omdat dan de veren van de 2de koppeling extra mee moeten ingeduwd worden. Bij het eerste deel vd intrap, rijdt de trekker niet meer door, als je dan verder intrapt, stopt de aftakas maar ook de hefpomp en de multipowerpomp krijgen dan geen aandrijving meer. Een correcte afstelling is wel een must om aangenaam met de trekker te werken.
+2
@Pauls oh top
Word dit dan ook bedoeld met een door draaiende aftakas of is dat weer een ander principe
Quote Reactie van @steven-vanderveldt:
door draaiende aftakas

Dat is precies wat @Pauls bedoelt. Als je rijden en aftakas achter 1 pedaal hebt, stopt je trekker altijd als je de aftakas wilt in- of uitschakelen. Heb je een doordraaiende aftakas, dan is er voor de aftakas een aparte koppelingshendel waarmee je de aftakas kunt in- of uitschakelen. Dat laatste is bijv. handig als je mest strooit maar in de scherpe bocht de aftakas even uit wilt zetten.
Eigenlijk is het systeem met half intrappen al een stukje in de richting van doordraaiend. Als ik bij mijn minitrekker de koppeling intrap, staat alles stil (alleen de hydrauliek niet). Bij half-pedaal kun je in ieder geval stoppen en de aftakas laten doordraaien. Handig bijv. als je bij hooi persen een dikke prop tegenkomt, waarop de pers zou vastlopen.
@roscho bedankt voor de uitleg
@steven-vanderveldt als men over doordraaiende aftakas spreekt is dit een trekker met dubbele koppeling, omdat bij half indrukken koppelingspedaal, de rij koppeling onderbroken wordt, maar alle pomp(en) en aftakas blijven werken. Pas als je de koppeling verder indrukt dan stoppen de aftakas en de pomp(en). (ongeveer samen met roscho)
nog een aanvulling, bij de latere 135 modellen, is er maar 1 koppeling, en werkt de aftakas met een aparte hendel die een hydraulische koppeling bedient, maar ook de hefpomp en ev de multipowerpomp blijven van aandrijving/werking voorzien.
+1
@Pauls ik heb ook wel naar de 135 gekeken maar de 35 heeft toch mijn voorkeur van jeugd sentiment
@steven-vanderveldt dat begrijp ik best, mijn grootvader had ook een 35(X) nieuw gekocht in 1964, vele uurtjes mee gewerkt, maar mijn vader heeft dan toch zelf een 185 gekocht (in 1985) en ettelijke jaren nadien ik een 175 met MP, dubbele koppeling, servo stuur, en PAVT wielgewichten, wat de 185 allemaal niet had. Toen de 175 uitkwam in 1965 was dit een luxe versie van de 165. Ondertussen heeft de 175 al vele werkjes gedaan is nog steeds op het bedrijf. Het is gewoon lekker om met die trekker te rijden/werken, maar als het wat sneller/sterker moet gaan neem ik tegenwoordig de 6455.
@Pauls ik vind dat altijd mooie verhalen om te horen.
Helaas ben ik niet op een boerderij of dergelijke geboren.
Maar wel vroeger vaak geholpen met hooi van het land halen en omdat ik niet die pakjes kon tillen toen.
Werd ik maar oo een mf35 gezet.
Nou heb ik geen herinneringen aan welke opties of hoeveel cilinders hij had dus maakt dat mij ook niet veel uit.
@steven-vanderveldt Heb je al eentje ? of nog zoekende ?
@Pauls nee ik ben nog opzoek.
Ik heb er ook niet perse haast mee.
Zijn er nog meer dingen waar je op moet letten bij die trekkers.
Ik had al begrepen stuurspeling.
@steven-vanderveldt Ja die trekkers zijn allemaal minimum 60 jaar, en de ene heeft al harder gewerkt dan de ander, Bij sommige wordt hij lief behandeld en bij andere .... Gewoon goed uitkijken. Voordeel is wel dat er nog vele onderdelen verkrijgbaar zijn, maar van de 100 reeks nog meer. Dit is omdat er tot op heden nog steeds de 300 serie wordt gebouwd, en dit is een verbetering van de 100 serie. Helaas wordt die 300 serie niet meer voor de europese markt gemaakt omdat zij niet de vereiste euro norm halen. Is er een dealer in de buurt die MF verkoopt, als je onderdelen nodig hebt kan dit wel eens handig zijn. Mijn 175 was bijna slooptrekker maar met veel liefde en wat handig draai en freeswerk heeft ie het toch gehaald. Ook (2)jaarlijks onderhoud krijgt ie, afhankelijk van de uren die zijn gemaakt. Ik vraag me af wat je ermee wil gaan doen, enkel wat maaien en hooien ?
@steven-vanderveldt hier zie je duidelijk de dubbele koppeling voor de doordraaiende aftakas

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

@steven-vanderveldt
Mf 35 is dacht ik 1 traps koppeling dus geen doordraaiende aftakas
Mf 35 x is met diff lock en 2 traps koppeling dus met doordraaiende aftakas.

Mf 135 hebben alle uitvoeringen diff lock en 2 traps koppeling.

Let er bij aankoop op of de koppeling in beide gevallen/ beide 2 trappen goed vrijkomt. Anders mooie reden voor afdingen., na aankoop splitten en hoogste kosten zit em in de plaat. Als je geluk hebt kun je de vrije slag nog afstellen van het koppelingspedaal zonder dattie gesplit hoeft te worden.

Ben benieuwd naar je aankoop!
+2
@gerhardleusink niet helemaal, enkel en dubbele koppeling heb je op alle types FE35 en MF 35. Mijn 4 cil heeft dubbele koppeling, je kan het zien aan de leter combo voor het cassis nummer in dit geval een "M" zo kan je ("meestal" als ze er niet zelf zijn ingeslagen) zien of het klopt

(klik om te vergroten)

+1
@Hannesman
Weer wat geleerd, bedankt voor de "terechtwijzing"👍 !
+1
@gerhardleusink oh zo ist helemaal niet bedoeld, ik leer hier alle dagen wat nieuws 👌
@Pauls vooral hobby matig werk.
Onderhoud van de moestuin/tuin en het erf.
Ik zou er een graag een voorlader voor op willen.
Zo dat ik licht grondwerk en pallets kan verplaatsen.
En transport tussen dorpen.
En natuurlijk de oldtimer dagjes en ritjes.
+1
Quote Reactie van @steven-vanderveldt:
Ik zou er een graag een voorlader voor op willen.
Neem een voorlader waar de koplampen kunnen blijven zitten, anders ziet het er niet uit.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+1
@kramer ja ik zat ook al te kijken naar die mf735 lader.
Die bovenste ziet er ook echt goed uit vind ik.
@steven-vanderveldt met voorlader heb je wel veel meer belasting op de vooras. Goed voor je spierballen en vereist discipline met de vetspuit. Nieuw gaat dat vaak wel, wordt minder met de jaren. En ze zijn nu allemaal oud, dus hou rekening met reparaties om achterstallig onderhoud in te halen.
+1
@Hanomag22 ooh dat komt goed hoor.
Daar ben ik wel bekend mee.
Ik was van plan om het een beetje na temaken van deze jongen tractorfan.nl/picture/1542423/
+1
@steven-vanderveldt die jongen heeft wielgewichtjes achteraan, is natuurlijk handig en makkelijk tov een gewichtblok in de hef. Persoonlijk vind ik de lepels wat overmatig van gewicht en moet je inboeten op het gewicht dat je uiteindelijk nog kan tillen. Om pallets te verplaatsen zou ik eerder naar iets in de hef gaan, deze trekkers kunnen met moeite 1100 kg tillen, dit is gemeten op de kogels, dus een pallet van 1000 kg laat ie al staan, met 2 hefcilinders erbij kan het mss net, en dan komen de voorpootjes in de lucht.
@Pauls ja ik zit zelf ook eerder naar een gewicht op de hef te denken.
Ik heb voor heen ook veel op heftrucks gewerkt waaronder ook ruw terrein heftrucks maar persoonlijk ben ik er geen fan van dat je die grote wielen bij je lepels heb.
En met een voorlader kan je grond ook beter verplaatsen.
Kwa gewichten die ik ga hijsen valt het mee hoor denk aan een motorblok op pallet.
Quote Reactie van @steven-vanderveldt:
Kwa gewichten die ik ga hijsen valt het mee hoor denk aan een motorblok op pallet.
dat zal wel lukken dan. Als je met verstand rijdt, kan er veel, en beter in 2 keer dan in 1 keer als er meer gewicht moet verplaatst worden.
@Pauls maar zit er nog echt zon groot verschil tussen de 3 en de 4 cill.
@steven-vanderveldt jazeker, 3 cil start meestal vrij goed, de 4 cil (van de 35) zijn vaak meer problemen mee. Dit is wss ook de reden waarom in de 135 een 3 cil zit, maar ook in de 148 en 152..
@Pauls ik kreeg er een aangeboden met vorstschade.
Hij zei wel dat het zoveel jaar geleden al gerepareerd is.
Maar ik heb dan het idee dat het nooit meer zo degelijk word als daar voor of zit ik nou verkeerd
@steven-vanderveldt die vorstschade, als allen de vriesstoppen er uit zijn gekomen, en de nieuwe stoppen zijn goed geplaatst, kan het best meevallen, maar soms is er meer kapot gevroren en dat zie je wss nu niet direkt. Probleem zat m vooral in dat vroeger vaak gewoon water bij radiator bijgevuld werd, en dat de controle op vorst niet meer werd gedaan. Dus kleine haarscheurtjes kan altijd maar hoeft niet dadelijk een groot probleem te zijn. Maar wel aan te raden is dan om het hele systeem goed te spoelen en nadien er goede radiatorvloeistof op te doen en geen water. Tegenwoordig kan je hier makkelijker aan geraken dan vroeger.
+2
@steven-vanderveldt
Als je de kans hebt, zou ik voor een 3 cilinder gaan. Starten vlot, ook als de motor ouder wordt en zijn aanmerkelijk taaier dan de 4 cilinders.
Je zou ook nog voor een 35x kunnen gaan, die zijn 42pk.

Sowieso leuk dat je voor een MF35 kiest, het zijn erg leuke en fijne trekkers.
+1
@hooidonk ja het vermogen maakt mij niet veel uit hoor.
Maar het is erg lastig om een 3 cil te vinden met kenteken die in de buurt staat.
Laat staan dat hij multipower heeft. (Die doordraaiende aftakas kom je daarintegen wel weer vaker tegen bij de 3 cil.
+2
@steven-vanderveldt
Tsja, Postma brengt hem met alle plezier voor je thuis. Dus als je een mooie vind die iets verderop staat, zou ik de afstand geen probleem vinden.
35's met multipower zijn sowieso niet erg dik bezaaid.
@steven-vanderveldt een goede 4 cilinder standaard 23C staat beter als een versleten indirect ingespoten 3 cilinder perkins, ookal zullen er bij zijn die dit zullen betwisten...
Multi-power zou ik zelf persoonlijk laten staan.
Dubbele koppeling een must en diff-lock heel handig.
Quote Reactie van @mfrijder:
Multi-power zou ik zelf persoonlijk laten staan.
Hier kunnen wel wat kosten aankomen, maar eenmaal je weet hoe het werkt en je rijdt er ook zo mee, kan het best aardig zijn. Natuurlijk als het pompje versleten is of de 'klok' dan kost het wel wat. Maar ik vind het heel handig en zou bijna niet meer zonder kunnen. Je moet het vaak in de hoog hebben staan, zodat de olie langs de 'klok' loopt, want lang in de laag laten staan, komt er geen olie langs de 'klok' en verbrand je zo de plaatjes, ook bij stationair draaien, zet ik m altijd op hoog.
+1
Quote Reactie van @Pauls:
zet ik m altijd op hoog.
Multi power gebruik je normaal altijd in hoog, laag alleen als je even meer power en/of minder snel wil.
In laag remt ook niet af op de motor, dat is ook een nadeel.
En een trekker met multi power kun je niet aanslepen.
@kramer kan je ze dan nog wel met de hand slinger starten.
Niet dat ik dat van plan ben om dat altijd te doen maar ik vind dat wel altijd leuk om te zien.
Quote Reactie van @steven-vanderveldt:
met de hand slinger starten.
Nee, dat zal niet gaan (weet niet hoeveel spierballen je heb 😄) zal met startkabels moeten.
@Pauls ik heb een franse mf 35x gevonden.
Het is een 3 cill maar is dat een goed iets of niet.
Ik weet van land rovers dat de spaanse minder waren omdat de Engelsen erg hooge bouw eisen hadden en de spaanse niet zo om het zo maar even te zeggen.
@steven-vanderveldt en dit is de dynamo steun.
Was dit nou de x of juist niet want ik hoor elke keer weer een ander verhaal.

(klik om te vergroten)

@steven-vanderveldt Dit is de steun van een 35 X👍
@kramer maar het punt van frans is dus niet erg bij mf of wel?
@steven-vanderveldt Land maakt niet uit, Perkins motoren zijn overal hetzelfde.
@kramer maar het punt van frans is dus niet erg bij mf of wel?
+1
@steven-vanderveldt
Weet je zeker dat het een Franse MF is?
Dit lees ik op de site van Annatefka.

In Frankrijk werd de MF35 tot het eind ook geleverd met de Standard 23C diesel motor
In plaats van de Perkins A3.152 motor werd de A3.144 motor ingebouw.
De Franse MF 37 is vergelijkbaar met de engelse MF 35 met A3.152 motor
De X aanduiding is in Frankrijk niet gerelateerd aan de Perkins A3.152 Diesel motor zoals in Engeland.


Als ik dit goed begrijp, is een 35x met een 3 cilinder nooit in Frankrijk gebouwd.
+1
Quote Reactie van @hooidonk:
Als ik dit goed begrijp, is een 35x met een 3 cilinder nooit in Frankrijk gebouwd.
Het staat er idd.

(klik om te vergroten)

@hooidonk dit is van de zelfde trekker als die dynamo steun die ik toen straks stuurde

(klik om te vergroten)

@steven-vanderveldt
Ah ja, er staat echt France!

Ik lees in je typeaanduiding SNMY
S = Normale spoorbreedte
N = Perkins A3-152 (3-cil)
M = Dubbele koppeling
Y = Differentieelslot

Zelf zou ik geen problemen hebben met een Franse MF, het lijkt me dat ze of alleen daar zijn geassembleerd of zijn gebouwd naar de Engelse eisen.

(klik om te vergroten)

+1
@hooidonk ja mij maakt het persoonlijk niet veel uit maar dat zeg ik bij laro's maakt het echt verschil uit.

Maar buiten dat om ik heb hier een foto van een echt 35x (links) naast die franse 35 '?' (rechts)
Volgens mij is het in iedergeval wel een Perkins motor ipv de Franse vervanger die er schijnbaar ook in gehangen heeft.

(klik om te vergroten)

@steven-vanderveldt
Ja, met de Laro's in je achterhoofd, snap ik je bezwaren.
Bij MF heb ik dat nooit gehoord, maar misschien kan iemand anders daar nog wat over zeggen.

Het blok op de foto is inderdaad wel echt de A3-152, zelfs met de kenmerkende dynamosteun van de X.
@steven-vanderveldt ik heb begrepen dat de 35x de eerste serie die vanaf 1962 gemaakt werden ook nog dezelfde dynamo steun hebben als de gewone 35 3cyl
+1
@steven-vanderveldt Veel hangt af van het onderhoud dat ze gedaan hebben en hoe er mee gewerkt is. Maar de basis van de 35X is doorgaans goed. Ik heb die verhalen niet gehoord van die franse slechter zouden zijn dan de engelse.
+1
@Pauls lepels zijn maar 800mm en wegen denk ik 20kg. Met een blok beton in de hef pak ik er denk ik 500 kg mee op (heb de hydrauliek van de lader op 400kg) (lader weegt totaal 200 kg). Vergis je niet in de 4 pitter, de 23c heeft best lange slag en heeft wel karakter. De 3 cilinder Perkins is veel moderner kwa ontwerp. De wielgewichten heb ik 6 jaar naar gezocht, maar wie weet wat je vindt 🤷‍♂️
Ik heb voorheen ook nog zitten kijken naar een kubota b7001 met voor lader.
Maar buiten het punt om dat die net te ligt is vind ik daar de prijzen gewoon niet reëel van ik kwam uit rond de 10k en dan moet je nog een bloter en een ploegje enz. Er bij hebben.
+1
Ik had per ongeluk een reactie gekoppeld.
Wel vroeg ik me af of het bij ons ook niet gangbaar was om de dynamo te vervangen door een alternator, hier in Servië hebben alle nieuwere licentie 35's een alternator en op het merendeel van de oude series hebben de eigenaren de dynamo daarmee vervangen.
+1
@IwoIMT549 is een verstandige keuze, de oude dynamo's leveren amper genoeg als je met lampen aan rijdt, de alternator kan dit wel. Ook moet je dan het 'bakje' wegdoen, en voor de alternator moet je een extra lampje (ik geloof iets van 2w of was het 5w ?) voorzien. In deze topic is het al eens besproken :tractorfan.nl/topic/220290/
+1
@Pauls zo goed ben ik er niet in thuis, maar je hebt dan inderdaad een lampje dat uitgaat rond de 800rpm als de alternator goed "gaat werken" normaal gesproken. Hier gebruiken we daarvoor fiat alternators, die passen gelijk goed aan de beugel vooraan. Je kunt dan zonder problemen met de lichten aan, zwaailicht, werklichten en autoradio aan rijden zonder dat je de accu belast.
@IwoIMT549 heeft U het artikelnummer van die alternator's?
Quote:
@IwoIMT549 is een verstandige keuze, de oude dynamo's leveren amper genoeg als je met lampen aan rijdt, de alternator kan dit wel. Ook moet je dan het 'bakje' wegdoen, en voor de alternator moet je een extra lampje (ik geloof iets van 2w of was het 5w ?) voorzien. In deze topic is het al eens besproken :tractorfan.nl/topic/220290/

Ik dacht dat er meer nodig was dan 2-5 watt voor een generator.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Massey Ferguson 35 en hebben de trefwoorden trekker , massey ferguson , ferguson , massey , maaien , cilinder , kennis , 3 cilinder en Massey ferguson 35 geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
59
DEELNEMERS
12
WEERGAVES
1.334