Illustratie van:
38

Renault 113.14 - Accu laadt niet bij

Goedendag,

Ik heb een Renault 133.14tx met een probleem waar niemand uit lijkt te komen.
Het probleem begon met steeds lastiger starten (gebrek aan stroom). Op een gegeven moment een nieuwe accu aangeschaft maar het probleem werd erger. Als ik de trekker nu via startkabels of hulpstarter start heeft hij even stroom maar valt alle elektronica op een gegeven moment uit. In mijn optiek moest het dus de dynamo zijn. Ik heb dus een nieuwe dynamo aangeschaft en deze geïnstalleerd. Tot mijn verbazing heeft dit het probleem niet verholpen. Als ik de trekker een tijdje via startkabels aan de auto koppel laadt de accu wat bij. Vervolgens start ik de trekker en loopt de spanning terug totdat alle elektronica wederom uitgaat.
Wie heeft enig idee wat dit zou kunnen zijn.
Het acculampje in de cabine brand overigens, ik begrijp dat dit ook nog wel eens een probleem kan zijn.
Ik ben degene die hier antwoord op heeft eeuwig dankbaar 🤣

Deel dit topic

Reacties

Of de dynamo is verkeerd aangesloten of is kapot.
Wat voor spanning heb je op de accu als de trekker loopt?
Toen de nieuwe dynamo gemonteerd is heb je de trekker gewoon gestart met accu of aangetrokken?
@willemk
Bedankt voor je reactie!
De dynamo is goed aangesloten. Ik heb de trekker laatst een tijdje via startkabels aan de auto aangesloten. Op een gegeven moment kon ik de trekker starten en heb ik de startkabels losgekoppeld. De accu had toen een spanning van 11.5 en liep toen langzaam terug tot leeg.
Ik heb de trekker met nieuwe dynamo gestart via startkabels.
+1
Dynamo kapot, hoort bij lopende motor ruim 14v te geven.
Gereviseerd of nieuwe gekocht?
Het is een gereviseerde. Is er nog een manier om dit te testen? Direct op de dynamo meten?
+1
@pvanhattem87 het kan zijn dat de koolborstels van de spanningsregulator zijn blijven hangen..
Weet niet wat revisie gelost heeft, maar ik zou hem terug brengen. Laat że hem maar testem, in jouw bijzijn, dan weet je hoeveel spanning Die geeft
Ik heb het met nieuwe dynamo’s meegemaakt dat dezen niet werkten, waarom weet ik niet maar als je lampje in je dashbord werkt is de bedrading goed. Spanning via het lampje op de D+ van je dynamo en hij moet beginnen met laden.
Slechte kabels , massa cabine even vernieuwen naar het frame toe, Hier wilde hij op een eind niet starten, nieuwe accu en hij deed het weer een tijdje, toen weer zelfde probleem, bleek de startmotor de oorzaak te zijn
@atlaspower ok, maar als de dynamo geen spanning geeft moet je daar eerst beginnen
@willemk ik neem aan dat een nieuwe dynamo gewoon werkt, ik denk echt aan een slechte massa kabel ergens in het systeem, zelf heb ik ook eens 3 accu's gekocht omdat ik dacht dat ze slecht waren, bleek het gewoon de start motor te wezen, terwijl je daar eigenlijk niks verdachts aan kon ontdekken, hij deed het met een bomvolle accu wel maar als hij ook maar iets zakte was het gebeurt, bleek het contact plaatje in de startmotor te wezen deze was te ver ingesleten
+1
@atlaspower ok, maar de dynamo hoort ruim 14 v te geven. Het is trouwens geen nieuwe ,maar een gereviseerde. Als de spanning onder de 12 zit na starten dan klopt er iets niet.
@willemk ja, als je de kop teksten al niet meer kan vertrouwen dan houd het op, ik lees nu ook iets verder en lees ook 11 volt met een nieuwe dynamo,
Nou ik heb nu een nieuwe dynamo gekocht en vanochtend gemonteerd. De accu laadt nog steeds niet bij. Heeft iemand nog een idee? Ik heb wel eens gelezen dat een dynamo spanning nodig heeft om spanning te genereren. Zou het aan de accu kunnen liggen?
@pvanhattem87 is toch nog maar een nieuwe accu (staat toch in je eerste beschrijving)? Eens opladen eventueel, maar doe eens zoals @atlaspower zegt: contactpunten (overal) eens nakijken op corrosie. Als je dynamo goed is zou deze ongeveer 14V moeten leveren. Hoe staat de rest van het elektrische gedeelte? Heb je ergens een kortsluiting of lekstromen als de trekker af ligt?
En wat @jmos zegt al eens bekeken? maw werkt het dynamo lampje (als de motor niet draait), en gaat het uit als de motor wel draait.
+1
@pvanhattem87 dag, wat hier geldt en ontbreekt is meten is weten.
Wat meet je op de dikke plus van de dynamo, als de motor draait?
Dit moet rond de 14.4 Volt zijn.
Als je Df, dus draad lampje, nu rechtstreeks bekrachtigd, of bekrachtigd met een lampje, wat gebeurt er dan?

Wat ik vaak heb meegemaakt is dat de bekrachtiging van het lampje niet voldoende is om de dynamo, dus de rotor, van magnetisme te voorzien.
Ik ga ervan uit dat als Df los is het lampje uit is, anders heb je kortsluiting in de bekrachtiging van de dynamo.

Als je op B+ wel rond de 14.4 Volt meet zit er een slechte verbinding tussen de dynamo en de accu.
Meten is weten!
+1
Misschien een "wild goose chase", maar ik heb een keer meegemaakt met een auto dat de startmotor defect was en spanning bleef trekken met dit soort verschijnselen als gevolg. Krijg je hem gestart en kan je dan de startmotor afkoppelen en kijken of de verschijnselen er nog zijn? Als er dan gewoon geladen wordt kan het je startmotor zijn. Grts Bouke
@contitour Zelfs als de startmotor kaduuk is, zou de dynamo nog steeds 14 V moeten leveren. Dat is te meten aan de B+ op de dynamo.
Het ontladen gebeurt gewoon verder, ook als de trekker loopt. Conclusie: de accu wordt niet opgeladen door de stroom die van de dynamo komt.
@pvanhattem87
1. De dynamo MOET plm 14 volt leveren. Dat kun je meten. Zo niet, dan is hij niet goed, dan hoef je al niet verder te gaan met punt 2. Als de dynamo niet laadt, zou dat ook nog kunnen liggen aan het dashboardlampje, maar als je daar verder niks aan hebt gedaan en het brandt, dan zou ik het daar niet in zoeken. Eventueel de draad nog even van de dynamo loskoppelen, dan moet het op het dashboard uit gaan. Zo niet, dan zit daar ergens kortsluiting in.
2. Kun je controleren waar de laadstroomdraad vanaf de dynamo naar toe loopt? Hij zou het best verbonden kunnen zijn met de dikke + kabel aan de startmotor, die komt rechtstreeks van de accu. Sluit desnoods (tijdelijk) een extra kabel aan van B+ op de dynamo naar de B(atterij) op de startmotor.

Een extra tip: Monteer een massaschakelaar. Daarmee maak je de trekker met 1 knop stroomloos. Vermindert de kans op brand en het sluit verborgen stroomverbruik (vergeten lampen, radio etc) uit.
+1
Meten is weten inderdaad, heb jij spanning op de d+? Zo niet zal hij het ook niet doen.
Is dit probleem ondertusssen al verholpen ?
Of laadt de trekker nog niet bij ?
Dag Bleistra, ik was ook benieuwd.
Jaren aan storingsdiagnose gedaan dus altijd weer benieuwd wat de oorzaak is.
+1
Goedendag,
Ik ben momenteel de accu volledig aan het opladen. Morgen ga ik dus een nieuwe poging wagen en de tips van jullie meenemen. Ik hou jullie op de hoogte!
Hierbij even een update. Ik heb de opgeladen accu vanochtend in de tractor gezet maar nog steeds hetzelfde resultaat. Ik heb verder alle kabels doorgemeten en ik heb niets kunnen ontdekken. Ik heb de tractor vanmiddag bij een mechanisatiebedrijf neergezet, die gaan er verder naar kijken.
@pvanhattem87 mooi, dan komt het hopenlijk goed.
Je hebt kabels doorgemeten, maar dat stond niet in de diagnose die ik gegeven had.
Paar testjes en metingen en het was helder geweest.

Straks nog wel benieuwd wat het probleem was, houd je ons hier op de hoogte?
@FordWindsor Sorry, ik heb de bekrachtiging van de dynamo inderdaad een 12 volt puls gegeven vanuit de accu, geen resultaat. Als ik de + van de dynamo meet meet ik de accuspanning 12.5.
Quote Reactie van @pvanhattem87:
de bekrachtiging van de dynamo inderdaad een 12 volt puls gegeven

Zou de dynamo daar niet van stuk gaan? Hij hoort maar heel weinig stroom te krijgen via de weerstand van het dashboardlampje. Als je hem rechtstreeks 12 v. geeft, weet ik niet of er in de dynamo niet iets kan doorbranden.
+1
@roscho nee, kortstondig om hem op te starten. Zou je de draad vastzetten en een uur laten staan brandt de rotor misschien op, dat klopt.
Rotor is ongeveer 5 Ohm meestal, trekt dan 2,5A bij 12V. Dat overleeft hij wel.

Oproken kan door de polariteit van de accu te verwisselen bij montage.Dan heb je kortsluiting via de diodes. Nieuwe trekkers hebben inmiddels een hoofdzekering in de B+ kabel naar de dynamo.
@pvanhattem87 dag, was dat wel de Df draad of heb je perongeluk de W-aansluiting gebruikt?
Als je hem even rechtstreeks bekrachtigd zal hij moeten laden op B+ van de dynamo. Lijkt mij stug dat deze dynamo ook stuk is.
Wel benieuwd.
@FordWindsor Ja het lijkt mij ook stug maar ik weet het echt niet. Ik heb een stroomstoot gegeven op de bekrachtiging. (De draad die zorgt voor het acculampje). Verder alle kabels doorgemeten, plus krijgt gewoon accuspanning en min maakt goed massa.
+1
Vandaag bericht vanuit het mechanisatiebedrijf. Het blijkt dat de nieuwe dynamo helemaal niets doet. Er is een nieuwe besteld en deze wordt morgen gemonteerd.
@pvanhattem87 ik zou nog niet te vroeg juichen
@bas101 dat doe ik ook zeker niet! Dit is wat ze me vandaag vertelden maar ik wacht morgen nog even af!🤣
@pvanhattem87 beste is met multimeter met draaiende motor de spanning meten , deze moet zoals hierboven vermeld ca 14 v bedragen , als de spanning niet klimt dan is waarschijnlijk je regelaar defect of zoals hierboven al vermeld is je laadlampje op je dashbord te zwak maw te laag wattage ,andere oorzaken zijn niet uitgesloten.
@bas101 Als er een nieuwe dynamo is besteld en deze wordt gemonteerd door het LMB, dan neem ik toch aan dat ze meteen ook de werking even controleren.
Nou hierbij mijn laatste bericht in dit topic. Ik heb de trekker vandaag opgehaald. Het was toch echt de dynamo. Hij doet het nu prima. 14.5v met draaiende motor, 12.8 zonder.
De nieuwe die ik gemonteerd had is getest en deed helemaal niks.
Uiteindelijk dus heel veel tijd verspild aan het doormeten van ongeveer de hele trekker.🤣
Bedankt voor alle hulp en suggesties!
@pvanhattem87 Weet je iig dat de rest in orde is zullen we maar zeggen, Schrale troost. Fijn dat je het even terug meld.
@pvanhattem87 dit heb ik dus ook al eens meegemaakt helaas. Mooi dat het nu wel werkt.
@pvanhattem87 dag, mooi dat het nu klaar is. En jij hebt weer heel wat geleerd.
Maar inderdaad een defect nieuw onderdeel is lastig, ook dit heb ik wel meegemaakt. Dan komt je toch even op een dood spoor. Maar als de bedrading etc.goed is, tja dan blijft toch de dynamo over.
Quote Reactie van @pvanhattem87:
Het was toch echt de dynamo.

Fijn dat je het even terugkoppelt en fijn dat alles weer werkt.
Je hebt nu natuurlijk uit bovenstaand verhaal wel een hele lijst van controlepunten, mocht het ooit weer niet werken.
Veel plezier met je trekker.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Renault 113.14 en hebben de trefwoorden renault , trekker , accu , cabine , brand , dynamo , starten , stroom , spanning en koppel geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
38
DEELNEMERS
11
WEERGAVES
1.268