Welke serie cvx of puma voor mx 135, ervaringen?

Hallo, de mx 135 word wat aan de krappe kant, nu ben ik aan het rondkijken voor wat anders, is de cvx t2 of 3 een goede vervanger? Of kan ik beter een puma 165 kopen, de werkzaamheden zijn maaien dubbel, balenpersen grondbewerking en soms misschien een keer voor de opraapwagen strautmann 3501, wat zijn jullie ervaringen met deze trekkers en waarom?

Deel dit topic

Reacties

+4
Andre150
Ik zou het op de type 3 cvx houden. Hier hebben we er ruime ervaring mee. Sterk, zuinig en degelijk. De bak laat zich mooier en beter aansturen en loopt in 1x door naar de juiste snelheid, waar een puma vaak hapert rond de 10kmh en soms later nog eens
Het rijden is lang niet zo vloeiend als een cvx.
Voor de beleving van sisu fm kan er nog een zijraampje open, vind ik persoonlijk ook nog wel fijn. Verder valt of staat het met gepleegd onderhoud en gebruik in het verleden hoe het uitpakt
Maar dat geld voor elke gebruikte trekker.
+1
de Leeuw IH
@Andre150
Oké dat met de onderhoud is wel duidelijk als er wat is is het meestal wel prijzig hoorde ik al, wat zijn de grote verschillen tussen type 2 en 3
Andre150
@de Leeuw IH motor en bak hoef je je niet veel zorgen over te maken. Als de vooras niet te veel vet gezien heeft is dat nog wel een dingetje.
Type 3 heeft een ander interieur en scherm in de a stijl. Dashboard is weg en vervangen door een opbergruimte. Weet niet of type 2 al 3 programmeerbare cruiscontrole snelheden had. Type 1 heeft er maar 2. De cvx 140, 150 en 160 hebben de lichtere vooras, de 175 en 195 een Type zwaarder. Hierbij liggen de veer cilinders andersom en maakt ze gevoelig voor lekkage omdat er vuil in de afdichting rond de cylinderstang doordringt
+2
lucas712
@de Leeuw IH Evenhuis Giethoorn adventeerd op Facebook met een mooie 160 cvx
SJB533
Quote Reactie van @Andre150:
Voor de beleving van sisu fm kan er nog een zijraampje open, vind ik persoonlijk ook nog wel fijn.

Was dat nog een optie bij de voorruit? 🤔 CS had 'm nog wel...
+1
Andre150
@SJB533 heb ik nog nooit gezien eigenlijk
+2
rubenv
@SJB533 eerste type cvx kon het wel heb er wel eens 1 gezien
Renze
@Andre150 de vooras van een 1145 is anders gebouwd als n 170. Ik weet niet of dat is omdat de 170 een zwaarder type had, of omdat het ontwerp gemoderniseerd is met de 1145 (en later) maar de vooras van de 170 was gewoon niet strak te krijgen als ie eenmaal speling heeft: die aandrijfasjes die in dat met n armpje opgehangen lager hangen, klapperen altijd als je n wagen achteruit de bult op drukt. Wat dat betreft had de 1145 een betere vooras. Bij de 1145 zitten er conventionele fuseelagers aan n stukje ashuis.

Hoe zit dat eigenlijk op de laatste serie ? Gebruiken de zwaardere types nog steeds die constructie met opgehangen aandrijfaslager ?

Wat betreft aansturing, de S matic maakt meer lawaai in de bak, maar inderdaad rijdt ie veel soepeler als n Puma...
+1
remco rooks
@Renze gebruiken in feite allemaal zelfde bouwwijze alleen een tier 3 cvx had een na-stelbare ophanging van die klapper as. maar je kunt die assen wel modificeren van een tier 2 dat je die ophanging na kunt stellen net als bij een tier 3
+1
rubenv
Knappe type 3 cvx opzoeken als je het mij vraagt
in mijn ogen een van de fijnste trekkers die er zijn.
veel comfort mits de vooras netjes gesmeert is heel zijn leven
en bij hamoen hebbe ze zeer veel kennis van de cvx'e dat is ook wel gunstig
Bekkink
@rubenv vanaf welk bouwjaar is het 3?
rubenv
@Bekkink 2008 geloof ik
RickHensbergen
Hebben we het over de lange wielbasis Puma of de korte versie? Aangezien je het over wat oudere modellen hebt, ga ik uit van een long wheel base.

Beide types zijn prima volgens mij, de oude CVX'en liggen met de Carraro geveerde vooras echt heerlijk op de weg. Met een goed afgestelde cabine-veering is dat super. De versnellingsbak van de oude CVX'en kunnen tot op heden nog amper nabootsen bij CNH, weet niet wat ze daar doen in de fabriek maar qua comfort is dat alleen maar achteruit gegaan.

Wat ik het grootste nadeel vind t.o.v. de nieuwe Puma's is dat de CVX'en gewoon een hele kleine cabine hebben. Past geen koelbox naast het gaspedaal en als je lange benen hebt kom je met je knieën tegen het dashboard aan.
De bediening en armleuning van de nieuwere modellen is ook gewoon fijner werken en je hebt veel meer overzicht met al dat glas. De Puma's zijn ook ruim 1.000kg zwaarder en hebben een iets langere wielbasis met groter hefvermogen.

Voor jouw werk lijkt mij een Puma 165 een beetje groot, ook omdat de Super Vitesse er niet voor gebouwd is. Een compactere CVX zou perfect zijn, mits je eentje met een lage urenstand kunt vinden.
+1
de Leeuw IH
@RickHensbergen
Het gaat over de korte wielbasis puma, oude dak en oude neus zeg maar, had eerst gekeken naar dezelfde puma als jullie hebben met multicontroller dus de lange wielbasis 165 maar die is veel te groot voor een ronde balenpers enzo, het idee is nu een cvx 140/160 of een puma met cvx of powershift. De opraapwagen is trouwens een giga vitesse 3501 dus wel een aardige wagen.
Jzandbergen
@de Leeuw IH mijn puma 160 cvx bevalt nog steeds super, is voor de pers ook nog een redelijk compacte trekker.
casejxu
@Jzandbergen word bij ons in de buurt wel vaker met puma geperst. Kameraad is ook heel dik tevreden over die trekker voor de pers
+1
Jzandbergen
@casejxu ja het zijn lekkere trekkers met pit erin
de Leeuw IH
@Jzandbergen
Dat is goed om te horen, staat die van jou ook wel eens voor een opraapwagen of heb je daar geen ervaring mee, dat die dan door de bak zou gaan met achteruit erop rijden.
+1
Jzandbergen
@de Leeuw IH nog niet achter gehad maar met een kipper die er op z'n buik door ging achteruit rijdend ook nog niet voor elkaar gekregen. In de buurt kocht een boer een 724 die kreeg de opraapwagen ook niet achteruit de bult op en z'n voorganger een 6930 wel. Geloof gerust dat de zwaarste types van een serie er wel last van kunnen hebben dat ze in beveiliging slaan maar dan moet je wel een beste kar hebben en een hele steile kuil die goed hoog is. Als je alleen voor jezelf kuilt weet je hoe hoog je kuilen worden en wat voor kar je erachter knoopt.
de Leeuw IH
@Jzandbergen
Ja dat met die fendts heb ik hier ook al zien gebeuren, ik ga is rustig rond kijken maar de grotere cabine tov een cvx past mij wel beter, ben ook vrij lang dus dan is beenruimte wel lekker,
Renze
@de Leeuw IH dat de bak t vertikt heeft de LWB zowieso geen last van. SWB weet ik zo niet.

We hebben n paar maand geleden er stevig op ge akkerd met n paar man, maar de Vario heeft er last van omdat ie als enige achteruit rijdt door n rijmotor om te zwenken, terwijl de rest dat doet met een platenpakket als in n powershift.
De Fendt draait hydrostatisch tegen het heil in om achteruit te rijden, en heeft daarom achteruit niet dezelfde kracht als vooruit.
+1
lucas712
@de Leeuw IH knol mechanisatie in rouveen heeft nog een mooie 165 staan 2400 uur dacht ik, bedoel je zoiets?
+2
de Leeuw IH
@lucas712
Ja zoiets waarschijnlijk wel, maar dat is iets buiten het budget denk ik, Bedankt voor de tip in ieder geval
Renze
@de Leeuw IH lange wielbasis 165 ? De grootste SWB was 170 of 175, de LWB begon met 180 of 185.

Dus als n 165 je te groot is kom je op n Maxxum uit.
+1
Jzandbergen
@Renze de eerste types was 165 lwb. Nu is dat een swb.
Renze
@Jzandbergen verrek ja, klopt, zo ver had ik nog niet teruggekeken...

konedata.net/traktorit/case-ih-traktorit/…
Renze
@RickHensbergen de Puma kabine is ook n enorm stuk stiller als de oudere Steyr kabine.

Zat gister te buizen met n medewerker van de lokale dealer, die zegt dat Puma CVX onderdelen soms maar n derde kosten dan dezelfde componenten voor n S-matic.. Zij verkopen ingeruilde CVXen dan ook t liefst de handel in, en zoeken hun klanten n nette Puma op...
de Leeuw IH
@Renze
Datzelfde zei mijn dealer ook, dat ik beter een puma kon kopen omdat de onderdelen nogal duur aan het worden zijn
Renze
@de Leeuw IH de CVX is soepeler, je merkt geen groepenwissel. Dat is het enige voordeel dat ik zie, want de kabine van n Puma is fors stiller en ruimer, kabinevering beter (zodat t niet meer uit maakt dat de voorasvering veel simpeler en onderhoudsvriendelijker is) onderdelen goedkoper, enzovoort.
Als je kijkt wat n late CVX kost, tegen n vroege Puma, moet je die soepele groepenovergang wel heel wat geld waard zijn om n CVX te kiezen tov een Puma.

ZF bouwt de S-matic nog steeds, maar verving de klauwenkoppelingen door platenkoppelingen, zei een monteur me vannacht op n verjaardag 😉 Ze zijn dus niet helemaal hetzelfde meer, en CNH moet er ook wat aan verdienen als ze n ZF onderdeel doorverkopen 😏
rubenv
@Renze cabinevering van een puma vondt ik zelf een achteruit gang,beide versie's met de veren onder een hoek en gewoon recht.
Renze
@rubenv iedereen die bij mn maat op de vorig jaar gekochte Puma (180 dus LWB) springt, prijst het rijgedrag tov de CVX170. Dat terwijl eerst de tweede snee eerst weg moest voordat ie terug kon naar de dealer om de voorasvering te maken want die deed t nog geeneens 😂

Maar inderdaad, de S-matic CVX heeft zn fans, want qua transmissie aansturing is de Puma een stap terug... ook de T7 van de loonwerker hoor je groepen schakelen bij het wegrijden.

Echter als je van n MX135 opwaardeert en je kent geen S-matic CVX, dan is ook n Puma al n beste stap vooruit... het is maar net wat je jezelf aan wilt wennen.

MX135 heeft zelfde probleem trouwens, onderdelen zijn slecht leverbaar. Een kennis van me kwam niet verder met zn dealer en heeft de onderdelen voor de powershift revisie van zn MX150 in Ierland bij n MX/MTX specialist besteld....

Een kennis van me had in 2018 n 5140 met n kapotte sensor die niet meer leverbaar was bij CNH want de trekker was 22 jaar uit productie dus de wettelijke plicht om 20 jaar lang onderdelen te leveren was afgelopen.
Hij moest op de sloop 3000 euro aftikken voor n gebruikte sensor, en heeft toen binnen 2 maand die trekker ingeruild zolang ie nog goed was... Hij kwam toen niet op t idee om t bij n McCormick dealer te vragen, t schijnt dat die wat meer kunnen als de Case dealer...

Dat is n ander ding wat voor n Puma ipv een S matic CVX pleit: CNH stopt na 20 jaar met onderdelen leveren van alle productseries die ze aan derden (McCormick, ZF) verkocht hebben... De 5100 maxxums is al helemaal knudde, de MX maxxums wordt ook al lastig, en CVX is wel beschikbaar bij ZF-Steyr maar CNH vraagt de hoofdprijs...
SJB533
Quote Reactie van @Renze:
CNH stopt na 20 jaar met onderdelen leveren van alle productseries die ze aan derden (McCormick, ZF) verkocht hebben...

De S-Matic hebben ze niet aan ZF verkocht, is namelijk niet van FIAT geweest...
Renze
@SJB533 dat bedoel ik dus. Alles wat ze zelf elders moeten inkopen omdat ze het zelf niet (meer) prduceren is stervensduur of niet leverbaar.
+2
Andre150
@RickHensbergen er past prima een normale koelbox naast het rijpedaal hoor. Heb hem er al 17 jaar staan😅. En ik ben 197 lang en het dashboard heb ik geen last van. Alleen de hoogte voor is niet te veel maar daar wen je ook aan. Als je geen voorlader hebt is het weinig storend
+1
RickHensbergen
@Andre150 Dan zal het misschien in de stoel zitten, ik ben nagenoeg van dezelfde lengte als jij en ik kwam zowel bij de eerste serie CVX als bij de latere T3 tegen het dashboard aan met mijn knieën
rubenv
@RickHensbergen ik ben 1 89 maar had nergens last van weet niet hoelang jullie zijn dan haha
newholland6640
Kijk je specifiek naar puma of ook nog naar maxxum? puma nieuwe lijkt me zwaar zat voor jouw werkzaamheden
de Leeuw IH
@newholland6640
Maxxum zou misschien kunnen maar dan wel een 150, maar als er ooit een spitmachine of iets achter moet is dat gek zat, voor de rest zou het wel gaan denk ik
+1
casexl956
Geef mij toch maar de cvx, altijd spijt gehad dat ik hem heb weg gedaan achteraf.
Rijd heerlijk op de weg en het raampje open en nog echte rook uit de uitlaat en het gebrul maakte het geheel af 😃
Qua gebruik kon hier ook geen enkele aan tippen tot op de dag van vandaag.
+3
rubenv
Ala ik jou was zal ik met beide gewoon een stukje rijden en dan kijken wat je zelf het fijnste vindt rijden kwa rijgedrag en comfort
ik denk dat je dan gelijk wel in de gaten heb waarom er veel cvx fan's zijn 😄
Jasper V
Een puma cvx swb zeker de eersten, die gaan geen opraapwagen bij de kuilbult op krijgen. Hier hetzelfde gehad met de blauwe variant. Was ook niet goed op te lossen, daarom nu een andere trekker. Wel jammer want voor de rest een prima trekkers.
Renze
@Jasper V ligt dat aan de CVT, zelfde probleem als de Vario ? Of mis je n ton eigen gewicht ?
+1
Jasper V
@Renze Dat ligt aan de cvt, die gaat dan in de beveiliging. Hebben hier ook een tm 120 die kreeg dezelfde wagen destijds wel gewoon boven. Grote ergernis sta dan met je dure trekker en lange kuilbult.
+1
RickHensbergen
@Jasper V Of de vooras begint te klapperen omdat hij gaat slippen op de aandrijving, bekend fenomeen bij deze serie dat ze het niet trekken op de kuilbult.
fan van trekkers
@RickHensbergen lwb toch veel robuuster in alles. Als je dat dan toch te zwaar vind kun je misschien nog beter een maxxum cvx kopen dan de kleinere pumas
+1
RickHensbergen
@fan van trekkers Ja klopt, een Maxxum 150 is dan een hele mooie optie. Maar die zijn dan ook direct fors duurder dan de oudere serie swb Puma. Zal uiteindelijk wel een portemonnee kwestie gaan worden denk ik dan
+1
de Leeuw IH
@RickHensbergen
Ja dat is zeker zo, het moet ook leuk blijven en het hoeft niet super luxe te zijn, ik ben al bij wat trekkers wezen kijken dus er lopen wel wat dingen nu
RickHensbergen
@de Leeuw IH Oké succes met de keuze! Ben benieuwd naar wat het wordt 😁
Jasper V
.
casejxu
@2850Johndeere6R is wel powershift. Verder lekker simpele trekker. En prima bedrijf om zaken mee te doen!
+1
2850Johndeere6R
@casejxu dat laatste wist ik en anders zit er wel iemand voor hem in de buurt die hem daar mee wel wil helpen😜
+1
casejxu
@2850Johndeere6R haha ik doe alleen nieuw spul monteren hoor🤪
de Leeuw IH
@2850Johndeere6R
Ja dar zeker alleen de prijs zal wel wat aan de hoge kant zijn denk ik zo
+3
mf 6150
.

(klik om te vergroten)

+11
de Leeuw IH
Nou de mx is ingeruild op een cvx 140 t3 met net 10.000 uur vandaag voor het eerst mee gewerkt, het is nog even kijken hoe alles precies werkt maar het bevalt super, als er meer tijd is moeten we hem nog even netjes nalopen paar kleine dingen en rondom op andere banden
rubenv
@de Leeuw IH kijk aan 😁
daar ga je heel veel plezier van krijgen

vanwaar toch de (juiste😜) keuze voor een cvx ipv een puma
+2
de Leeuw IH
@rubenv de prijs natuurlijk, en dit rijdt super, alleen de bediening is nog even wennen,
CoenNijenhuis
@de Leeuw IH Mooie aankoop, succes er mee!
Ik zag je MX op marktplaats staan, valt me mee wat ze daar nog voor vragen!
Renze
@de Leeuw IH mn maat had twee CVXen, beide voor de waterrem geweest toen ze bij de dealer waren om de trekhaken pas te maken voor de nieuwe Rapide. De 1145 deed 160pk aan de stomp, de 170 deed 168pk aan de stomp. Dealer zegt: Het is algemeen bekend dat de electronisch geregelde VP44 (?) pompen op n CVX steeds meer gaan geven, zonder dat je eraan zit...
Ik weet niet of Tier 3A emissies al common rail was of nog roterende pomp, maar in dat laatste geval zal ie na 10.000 uur vlot aan zn pekaas komen 😉👌

Mn maat zn 170 kreeg makken, ieder jaar moest ie los, had n zwaar leven gehad met 13.000 uur dus is vervangen door n Puma. Het naburige loonbedrijf had n rood-witte variant, die zonder problemen 17.000 uur draaide voordat ie door een in dichte mist inhalende auto doormidden gejaagd werd...

Wat de dealer als nadeel aan S-matic noemt is dat de onderdelen veel duurder zijn als van n Puma...
Koersen in Ens handelt heel veel in deze generatie CVX, sloopt ze ook dus heeft altijd onderdelen. Als je er ooit iets mee hebt, moet je die eens vragen.
+2
de Leeuw IH
@Renze
Ja repareren is wel wat duurder maar m'n broertje werkt bij hamoen lmb dus dat scheelt een hoop, verder moet je gewoon geluk hebben met gebruikt spul
Renze
@de Leeuw IH dat zowieso. Mn maat had niet het geluk met de 170 wat de naburige loonwerker had 🤷🏻
fan van trekkers
@Renze oude cvx moeten de onderdelen allemaal ingekocht worden van extrerne partijen. Bak van zf, motor van sisu en vooras van carraro. Cnh maakt bijna alles zelf, dat scheelt nog wel wat
Renze
@fan van trekkers het is ook CNH politiek.. ik heb al 2 voorbeelden in deze thread genoemd hoe het je soms vergaat met Maxxum/MX onderdelen.

Je hebt bij n CVX het geluk dat Carraro, ZF en Sisu nog gewoon bestaan en deze onderdelen grootdeels nog in nieuwe trekkers gemonteerd worden... de productielijn van de MX is verkocht aan YTO China...
Johny power
@de Leeuw IH Eerste klusje met de alpego 😉?
+1
de Leeuw IH
@Johny power
Ja goed gezien, zag wel een bekende jd gaan over de weg
Johny power
@de Leeuw IH Dan idd ja

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden opraapwagen , waarom? , puma , maaien , kopen , grondbewerking , strautmann , trekkers , ervaringen en Balenpersen geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
67
DEELNEMERS
19
WEERGAVES
4.190