Illustratie van:
14

Fordson Super Dexta - Hef Hikt nog na vervangen alle afdichtingen

Hallo mede tfers,

Na alle afdichtingen incl het hefmanchet te vervangen blijft de hef hikken. Heft vlot omhoog maar begint al vrij vlot te zakken en bij te regelen, pomp heb ik getest 150 bar en stationair 10lpm en bij 1700 toeren dik 20lpm. Wat zie ik over het hoofd? Alvast bedankt

Deel dit topic

Reacties

Overdrukventielen ook losgehad en schoongemaakt.
Dag, is er naar de regelshuif gekeken?
Als deze lekt, dus versleten is, krijg je dezelfde klachten. O-ringen (afdichtingen) tussen hefdeksel en cilinder zijn dicht en nieuw manchet gemonteerd zeg je.

Tja, lastig maar ik neem aan dat je de cilinder ook goed hebt gecontroleerd. Komt niet vaak voor, maar deze kan scheuren en dan eventueel bij de bodem.
@FordWindsor zal vandaag het deksel weer verwijderen en de zuiger weer verwijderen, regelschuif zag er naar mijn weten goed uit maat inderdaad mischien toch versleten. Als het niet anders is dan maar een ander hefdeksel proberen.
@Rsdrenthe dag, hikken betekent dat er lekkage is tussen de regelschuif en de hefcilinder.
Daar wordt de olie opgesloten als de hef in positie staat. De pomp moet hem steeds bijregelen.

Heel snel hikken op het einde, maximale hefhoogte, is vaak een verkeerde afstelling.
Dat komt bij een Dexta eigenlijk niet voor.
Bij Landine wel die is gevoelig op deze afstelling.
@FordWindsor heb ondertussen alles weer los liggen, er zit wel een behoorlijke kras in de cilinderwand vermoed dat hier weleens de oorzaak kan zijn.
@Rsdrenthe klinkt logisch.
@Rsdrenthe dag, zou best kunnen. Als de hef zakt terwijl hij in positie staat, dus op de juiste hoogte, dan is er lekkage.
Zoals al eerder gezegd, tussen de hefcilinder en de regelschuif. Daar zit de opgesloten olie.
Misschien eerst een andere hefcilinder proberen, om deze af te persen zal niet meevallen, maar kan wel.
Omloopklep kan ook nog vervelend doen.
@Hanomag22 omloopklep, welke bedoel je daar mee?
@Rsdrenthe er zit een regelklep onder de stuurschuif die hydraulisch bediend wordt automatisch. Keerklep of omloopklep wordt die genoemd. Wil wel eens kuren hebben, maar eerder dat de hef niet wil zakken trouwens.
@Rsdrenthe heeft niks met hikken te maken maar met verdeling oliestroom. Oliestroom naar de hydrauliek, of naar de hefinrichting. Als deze hapert werkt je hefinrichting vaak niet goed.
Je moet b.v. plankgas geven bij de eerste start voordat je hefinrichting werkt.
@FordWindsor nee. Dat heb je niet goed.

De regelschuif regelt olie naar de hef toe. De ontlast klep omloopklep of hoe je ook het beestje noemt regelt het dalen. Los daarvan heb je een knop die je uittrekt voor olie extern en indrukt voor heffen. In beide gevallen zorgt de genoemde andere klep voor t dalen cq retour kunnen laten gaan van de olie, bijv dalen van een kipper.
@Rsdrenthe heb je de nokvolger gecontroleerd? Als die versleten is kun je ook niet lekker afstellen en/of gebruiken.
@Hanomag22 zou de nokvolger wat met het hikken te maken kunnen hebben? Lijkt mij meer met het heffen en dalen zelf maar ik zal morgen nog even een kijkje nemen.
@Rsdrenthe niet met hikken. Maar platte kant is wel lastig. Ik heb het idee dat ze minder mooi regelen met een platte kant.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fordson Super Dexta en hebben de trefwoorden super , dik , hef , pomp , fordson , dexta , super dexta , vervangen , toeren en zakken geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
14
DEELNEMERS
3
WEERGAVES
361