Illustratie van:
8

Deutz D3006 - Ondersteunen maaibalkaandrijving tijdens demontage

De overgang van versnellingsbak naar de maaibalkaandrijving lekt wat olie.
Dit treedt op als de olie warm is geworden tijdens een rit.
Om dit op te lossen moet de maaibalkaandrijving gedemonteerd worden.
Gezien het hoge gewicht van de maaibalkaandrijving moet deze veilig ondersteund worden tijdens demontage.
Wie heeft dit al eens eerder losgemaakt en kan uitleggen hoe dit het beste is te doen?

Deel dit topic

Reacties

Hierbij een tekening van de maaibalkaandrijving

(klik om te vergroten)

Foto maaibalkaandrijving
+2
Gewoon de maaibalk eraf of neerklappen dan de olie van de versnellingbak af, en dan de aandrijving ondersteunen met een garage krik en los draaien, dan zie je vanzelf hoe hij los komt, eerst 2 bouten eruit wat langere erin en dan de rest eruit, en zakken maar. Beetje zelf improviseren hoe wat los gaat komen.
+1
Dat cardan weeg niet zo gek veel, 20 kg ben je een eind op weg
@goeiedag eem

Hartelijk dank voor de tips, hier kan ik alvast iets mee.
Ergens gelezen dat het gewicht 40kg zou zijn. (misschien met de hulpas eraan vast)
Moet ik nog rekening houden dat de veer en de kogel (nummer 27-28 op de onderdeeltekening) kan wegspringen tijdens het losmaken, of zit deze door nummer 26 opgesloten?
Dit kan ik niet goed zien op de onderdeeltekening.
+1
@pronk geen idee, zulke dingen kom ik vaak achter bij het demonteren, alles voorzichtig los halen en foto's maken, straks weer gewoon afdichten met vloeibare pakking
Wordt het veertje van de arretering door de spanstift opgesloten? (spanstift blauw omcirkeld op de foto) Kan het veertje wegspringen tijdens demontage?

(klik om te vergroten)

Begonnen met "de operatie".
Het demonteren van de aandrijving ging vrij gemakkelijk met een rij krik met versnellingsbaksteun.
Gewicht van de aandrijving zonder hulp as viel me erg mee.
Moeilijkste was om de riemschijf los te krijgen; deze zat erg vast.
(Linkse draad dus met de klok mee losdraaien.)
Lager en keerringen vernieuwd.
Alles weer schoon en fris om te monteren.

Dank voor alle goede tips.

(klik om te vergroten)

"De kop is eraf."

(klik om te vergroten)

De "kop" (Riemschijf)

(klik om te vergroten)

Hier zit een losse ring tussen.

(klik om te vergroten)

Lager 6207

(klik om te vergroten)

Binnenkant schoon). Veer en kogeltje goed bewaren. (Diameter Kogeltje 8mm)

(klik om te vergroten)

Binnenkant riemschijf

(klik om te vergroten)

Keerring schakelas 18x30x7

(klik om te vergroten)

Keerring riemschijf 45x60x7

(klik om te vergroten)

Hardy-schijf

(klik om te vergroten)

Krik met versnellingsbaksteun
+1
Inmiddels zit alles weer in elkaar. Na de 2e poging is de overgang tussen versnellingsbak en maaibalk aandrijving lekdicht. Gevuld met verse olie 80W90 GL4.

(klik om te vergroten)

Keerring riemschijf dicht

(klik om te vergroten)

Achterzijde aandrijving nu wel dicht

(klik om te vergroten)

Keerring schakelas dicht

(klik om te vergroten)

Deling maaibalk aandrijving-versnellingsbak dicht

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz D3006 en hebben de trefwoorden olie , gedemonteerd , deutz , versnellingsbak , lekt , gewicht en warm geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
8
DEELNEMERS
2
WEERGAVES
633