John Deere Lanz 500 - Starten, onrond lopen, verstuiver
Heeft jaren stil gestaan.
Bij het starten werd een 50Ah accu gebruikt, maar hij sloeg er toch uiteindelijk (met een beetje startpilot) op aan.
Dieselleidingen ontlucht.
Echter draait de boel niet mooi rond, hij lijkt op 3 cilinders te draaien, behoorlijk dikke zwarte rook uit de uitlaat en reageert niet op gasgeven.
Mijn gedachte was de verstuivers ultrasoon te reinigen.
Verstuiverhuis gedemonteerd maar ik kom nu niet verder.
De dop bovenop, kan die los of kan het onderste deel eraf geschroefd ?
Ik heb beiden geprobeerd maar ze hebben geen zin, dus ik dacht het eerst maar eens na te vragen voor er meer kracht gebruikt gaat worden.
Andere goede ideeën zijn uiteraard ook welkom. Een nieuwe 96 Ah accu is onderweg.
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de John Deere Lanz 500 en hebben de trefwoorden john deere , gedemonteerd , uitlaat , zwarte rook , starten , verstuivers , reageert niet , reinigen , dikke en John Deere Lanz geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Zwarte rook is onvolledige verbranding en wordt vaak veroorzaakt door te weinig verse lucht.
Diesel die vervuild is geraakt. Vervangen dus door schone.
Daarna alle filters, zeefjes, gaasjes in de hele dieselleiding vervangen of reinigen.
Dan starten. Loopt de motor op 3 poten, dan verstuiverleidingen 1 voor 1 losdraaien (en weer vast). Als de motor bij 1 van de leidingen niet slechter gaat lopen, is daar iets met een verstuiver aan de hand.
Als de motor op 4 cilinders loopt, ga je verder met luchtfilter. Mogelijk nog een oliebad-luchtfilter? In dat geval het element goed reinigen met schone diesel, uit laten lekken. De oliepan tot de streep vullen met schone motorolie en de zaak weer sluiten. Controleer nog even of er geen vogel- of muizennesten in de inlaat zitten, die kunnen de boel ook mooi verstoppen.
Zorg ook voor schone en voldoende koelvloeistof.
Met goede verstuivers, schoon dieselfilter en brandstof en schone luchtinlaat zou het roken over moeten zijn, tenzij iemand aan de schroeven van de brandstofpomp heeft zitten draaien. Zo niet, dan kun je er het best iemand bij halen die het sleutelen aan oude trekkers een beetje kent.
Niet reageren op gasgeven: ws. is in/bij de brandstofpomp de boel (regulateur) een beetje vastgeroest. Dat kan ook maar zo vast blijven zitten als de trekker wél op gas reageert. In dat geval loopt hij volgas en kun je hem alleen maar stoppen door de brandstof of de zuurstof af te sluiten. Kijk dus even of je het regelstangetje van de regulateur kunt vinden en kijk of dat gangbaar is.
Voor meer informatie over de regulateur heeft een VMBO-scholier mooie info verzameld op scholieren.com/verslag/…
Hebt u verstand van diesel motoren?
Verstuiverhuizen zijn dus uitgenomen en bij een mechanisatiebedrijf laten testen.
Verstuivers zijn prima, maar 1 verstuiverhuis is op de aansluiting met verstuiver gescheurd en lekt behoorlijk.
Nu dus op zoek naar een nieuw verstuiverhuis, zoals nr 12 op bovenstaande tekening.
Iemand enig idee of suggestie waar te zoeken ?
Dank voor de tip !