Illustratie van:
38

John Deere Lanz 500 - Starten, onrond lopen, verstuiver

John Deere Lanz 500.
Heeft jaren stil gestaan.
Bij het starten werd een 50Ah accu gebruikt, maar hij sloeg er toch uiteindelijk (met een beetje startpilot) op aan.
Dieselleidingen ontlucht.

Echter draait de boel niet mooi rond, hij lijkt op 3 cilinders te draaien, behoorlijk dikke zwarte rook uit de uitlaat en reageert niet op gasgeven.

Mijn gedachte was de verstuivers ultrasoon te reinigen.
Verstuiverhuis gedemonteerd maar ik kom nu niet verder.
De dop bovenop, kan die los of kan het onderste deel eraf geschroefd ?
Ik heb beiden geprobeerd maar ze hebben geen zin, dus ik dacht het eerst maar eens na te vragen voor er meer kracht gebruikt gaat worden.

Andere goede ideeën zijn uiteraard ook welkom. Een nieuwe 96 Ah accu is onderweg.

Deel dit topic

Reacties

+2
Ik zou van de verstuivers afblijven om te beginnen. Luchtfilter, brandstoffilter, kleppen stellen, olie en filter etc is belangrijker als t lang stil heeft gestaan dan verstuivers. En je kunt aan verstuivers het meeste stuk maken als hobbyist.

Zwarte rook is onvolledige verbranding en wordt vaak veroorzaakt door te weinig verse lucht.
+1
@Hanomag22 na zeer lange stilstand mag er ook graag een klep blijven hangen. Of een lekke klepsteel. Zuigerveren die blijven plakken. Kan allemaal. Een regulateur die niet reageert, wat ik lees is ook altijd link. Het is net wat jij schrijft. : eerst je lijst afwerken, en je als allerlaatste zorgen maken over de verstuivers. Dat is speciaallisten werk.
@langeslagdiesel
Hangende klep heb ik overwogen maar na 5 jaar leek me dat nog niet het meest aannemelijk. Maar in dit geval ook niet het allermoeilijkst om te controleren, dus ik ga hem wederom op het lijstje zetten.
@Hanomag22
Niet om over je inhoudelijke reactie aan te vallen maar wat zou je aan een verstuiver kapot kunnen maken ?
Lijkt me een vrij eenvoudig en foolproof stukje techniek ?

Nogmaals, puur om te leren, niet om de waarheid van je reactie in twijfel te trekken.
+1
Mee eens, oude diesel eruit en leidingen doorspoelen dan nog nieuwe filters erop.
Wanneer je al zo slim bent om zonder dieselsysteem reinigen te beginnen is dit projekt al gedoemd om op de schroothoop te eindigen.
+1
@Blackrider wat subtieler beschreven heb je dus sterk je vraagtekens. 🤔😔
+1
@langeslagdiesel Dat is best wel subtiel, maar met de botte bijl beginnen loopt meestal wel zo af. Eindigt bij tata steel.
+1
@Blackrider hier ook mijn twijfels weer 🫣 over een beetje dieselkennis.
+5
@Blackrider @old man jose komt gelijk bij me boven......
Quote Reactie van @JD3010:
1

Wie is dat????
@Blackrider Dat weet je niet?
@JD3010 Ken ik hem dan????
+2
@JD3010
Was het ook niet een poos @blauwe tractor ? Profiel foto is ook gelijk .
@basia
Ik heb die FORDSON nu.
+3
@basia Ja klopt, maar misschien ook andere namen. Taalgebruik komt ook wel overeen.
De profiel foto is ook hetzelfde. 🫣
@Blackrider

Altijd fijn als mensen met objectieve opbouwen kritieken komen, dat is echt waar je als vraagsteller wat aan hebt, dank u voor uw reactie 😄

Men gaf aan dat alles vanaf de tank, filter enz gereinigd was. Tankinhoud was ook brandschoon en ook wat in de brandstofpomp gaat is schoon als nieuw, vandaar dat ik vond dat ik mocht aannemen dat dit ook idd al gereinigd was. Schroothoop gaat het zeker niet worden.
+1
Mogelijke problemen:
Diesel die vervuild is geraakt. Vervangen dus door schone.
Daarna alle filters, zeefjes, gaasjes in de hele dieselleiding vervangen of reinigen.
Dan starten. Loopt de motor op 3 poten, dan verstuiverleidingen 1 voor 1 losdraaien (en weer vast). Als de motor bij 1 van de leidingen niet slechter gaat lopen, is daar iets met een verstuiver aan de hand.
Als de motor op 4 cilinders loopt, ga je verder met luchtfilter. Mogelijk nog een oliebad-luchtfilter? In dat geval het element goed reinigen met schone diesel, uit laten lekken. De oliepan tot de streep vullen met schone motorolie en de zaak weer sluiten. Controleer nog even of er geen vogel- of muizennesten in de inlaat zitten, die kunnen de boel ook mooi verstoppen.
Zorg ook voor schone en voldoende koelvloeistof.
Met goede verstuivers, schoon dieselfilter en brandstof en schone luchtinlaat zou het roken over moeten zijn, tenzij iemand aan de schroeven van de brandstofpomp heeft zitten draaien. Zo niet, dan kun je er het best iemand bij halen die het sleutelen aan oude trekkers een beetje kent.
Niet reageren op gasgeven: ws. is in/bij de brandstofpomp de boel (regulateur) een beetje vastgeroest. Dat kan ook maar zo vast blijven zitten als de trekker wél op gas reageert. In dat geval loopt hij volgas en kun je hem alleen maar stoppen door de brandstof of de zuurstof af te sluiten. Kijk dus even of je het regelstangetje van de regulateur kunt vinden en kijk of dat gangbaar is.
Voor meer informatie over de regulateur heeft een VMBO-scholier mooie info verzameld op scholieren.com/verslag/…
@roscho
Dank voor de duidelijke maar vooral ook ON-TOPIC reactie !!

Probleem is deels dat het niet mijn tractor is maar gevraagd ben te helpen door vrienden.
Volgens zeggen liep hij 5 jaar geleden prima. Nu is hij onlangs de schuur weer uit gehaald en bleek de tank van binnen aardig verroest.
Tank Cure is gebruikt voor coating en brandstofleiding + filter schoongemaakt tot aan de brandstofpomp.
Daarna werd hij gestart en liep hij dus slecht en werd mijn hulp gevraagd. Ik moet dus ook afgaan op wat er gezegd word.
Of....beter zou ik natuurlijk het proces opnieuw doen om er zeker van te zijn.
Coating in de tank vind ik eigenlijk ook niet fijn maar dit heb ik bekeken en die coating lijkt goed te zitten, niet op te lossen en ook niets af te sluiten.

Luchtfilter is idd een oliebad-luchtfilter.
Uiteraard ook een goed idee om die eens stevig uit te wassen. Ik heb de bak er onderuit getrokken, daar zat in het geheel geen olie in, die heb is bijgevuld maar het filter hebben we er niet uitgehaald, dat gaan we dus idd ook sowieso maar eens doen.

Koelvloeistof is in orde.

Stappenplan dus maar eerst ( nogmaals ? ) controle/reinigen brandstofleidingen. Luchtfilter ( nogmaals ? ) reinigen.
En dan verstuiverhuizen terug en bij het draaien van de motor leidingen 1 voor 1 lossen.

Brandstofpomp zelf blijf ik sowieso lekker vanaf, daar weet ik al helemaal niet vanaf.
+1
Sowieso niet aan de verleiding toegeven zelf aan de pomp te klungelen. Als zo’n ding een roosa master pomp heeft kun je heel snel heel dure schade maken. Dacht dat die 100 serie dat had. Ook met kennis van cav of Bosch moet je er beter afblijven als t roosa master is.
@Hanomag22

Pomp is idd vanaf het begin een "no-go" geweest voor mij, dat laat ik aan mij voorbijgaan, dank voor je waarschuwing.
@JDLanz500
Hebt u verstand van diesel motoren?
+2
@Klein Rot
Hoe moet ik antwoord geven op die vraag ? In procenten, cijfers op school, dienstjaren ?

Ik ben eigenlijk sleutelaar aan motorfietsen, daaraan doe ik alles, tot aan algehele revisies, carburateurs danwel injectie. oldtimer tot +/- bouwjaar/techniek 2000.

Ik heb echter ook wel geleerd dat je nooit uitgeleerd bent, als je denkt dat je alles weet leer je iemand kennen die net weer andere dingen op een andere manier oplost en soms zelf beter.

Ik kan dus wel wat sleutelen maar diesel als brandstof is voor mij idd niet alledaags, vandaar mijn vraag op dit forum.
Ik leer graag wat van je, als jij kennis hebt die ik niet heb, als je die wil delen iig.

Ik heb wel behoorlijk wat rij ervaring, +/- 30 jaar geleden op een Ford 3000 en/of Massey Ferguson 65, daar heb ik dan toch wat tractor liefde aan overgehouden.



@ een ieder:

Ik heb er dus ook niets aan als men mijn kennis afkraakt of acties belachelijk maakt.
Daar heeft sowieso niemand wat aan, alleen als je je eigen ego wat wilt oppoetsen trap je een ander omlaag.

Ik leer dus graag bij en waardeer alle bijdragen die over de tractor en de te ondernemen acties gaan.
Wil je over mij als persoon wat zeggen, stuur me dan een PM maar hou aub dit topic schoon van die crap.
+1
@JDLanz500
Ok mijn vraag kwam nadat ik uw vraag had gelezen over het ultrasoon reinigen van de verstuivers, deze manier van reinigen lukt wel bij benzine injectoren maar niet bij diesel injectoren. Diesel injectie werkt met hoge drukken waardoor de verstuivers slijten de naald verliest na verloop van tijd materiaal waardoor hij niet meer goed afsluit en het sproeibeeld niet goed meer is. Daardoor gaat de motor slecht lopen en kloppen, vervangen en opnieuw op de goede openingsdruk afstellen is de enige oplossing.
@Klein Rot En dit is dus waar een forum als dit, en gebruikers zoals jij, zo waardevol kunnen zijn.
Ik heb mijn kennis aangaande (benzine)injectoren geprojecteerd op deze verstuivers, terwijl de werking anders is.
Dank voor je uitleg, ik heb wat bijgeleerd 😄
+1
@JDLanz500
Hier een site met veel nuttige info.
dedieseldokter.nl/
Weet je dat je deze motoren moet voorgloeien? 2 tot 3 minuten.
@JD3010
Ja, dat heb ik al in eerdere topics over dit type gelezen, voornamelijk in berichten van jouw hand 😉

Hij start dus ook wel, loopt alleen niet goed. Slaat ook af als je ene versnelling inlegt en wil gebruiken.
@JDLanz500 Met deze motoren heb ik geen ervaring, alleen de halve ervan, 2 cilinders. 🤫

Maar deze trekkers hebben toch een lijnpomp? Die zijn wel wat makkelijker. Ik kan wel kijken hoor, ik heb nog wel een onderdelen boek ervan.
Ik weet nog wel dat ontluchten wel lastig was. Het beste gaat het om de tank helemaal vol te doen, omdat er ook geen opvoerpomp opzit.
@JD3010 klopt, hele mooie lijnpomp ! En ook het ontbreken van de opvoerpomp heb ik van jou al eens gelezen in een ander Lanz 500 topic.
Onderdelenboek heb ik hier ook bij de hand en ook de originele gebruiksaanwijzing, dank voor het aanbod.
+1
@JDLanz500 Dan kun je zien hoe de verstuivers in elkaar zitten. 👌
@JD3010 Toch kon ik hieraan niet zien hoe ik die verstuiver uit z'n huis kon krijgen, maar zoals ik nu dus gelezen heb is dat maar goed ook en wellicht ook helemaal niet nodig 😄

We gaan ze weer terug zetten.
Daarna de brandstoftoevoer ( nog eens ? ) controleren, luchtfilter ( nog eens ? ) reinigen en daarna met draaiende motor verstuiver voor verstuiver afkoppelen om te zien waar er verschil in motorloop ontstaat.


Extra vraagje, de gloeibougies. Als 1 het niet meer doet, gaat die cilinder dan uiteindelijk door omgevingswarmte alsnog ontbranden of blijft ie dan ook op 3 cilinders draaien ?

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

@JDLanz500 Dat zou best wel een tijdje kunnen duren. Die trekker van mij moest ik eigenlijk altijd gloeien, na een halfuur stilstaan al. Maar na voldoende gloeien startte die altijd. 💪
Je zou ze kunnen doorneten.

Ik heb zelf een verstuiver tester, je bent welkom. 🙋
+1
Zwarte rook en niet reageren van de brandstof pomp op het verroeren van de gashandel. De brandstof is intussen schoon dan is het dat er iets in de brandstofpomp blijft haken of een ademhalingsstagnatie. om te beginnen dat de brandstof pomp niet reageert of de gashandel. Heb je gekeken of het handeltje op de brandstofpomp wel beweegt al naar geland de gashandel? Oplossen luchtweg probleem is hierboven al uitgebreid omschreven
Soms moet je toch ook op je gevoel vertrouwen.
Verstuiverhuizen zijn dus uitgenomen en bij een mechanisatiebedrijf laten testen.
Verstuivers zijn prima, maar 1 verstuiverhuis is op de aansluiting met verstuiver gescheurd en lekt behoorlijk.

Nu dus op zoek naar een nieuw verstuiverhuis, zoals nr 12 op bovenstaande tekening.
Iemand enig idee of suggestie waar te zoeken ?
+1
@Klein Rot Ik had er nooit aan gedacht in Duitsland te zoeken, het barst daar van de Lanz 300/500 die in delen verkocht worden.
Dank voor de tip !

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de John Deere Lanz 500 en hebben de trefwoorden john deere , gedemonteerd , uitlaat , zwarte rook , starten , verstuivers , reageert niet , reinigen , dikke en John Deere Lanz geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
38
DEELNEMERS
11
WEERGAVES
725