Illustratie van:
42

Atlas 1302E - Problemen met warm lopen , kan iemand helpen?

Ik heb bij mijn atlas 1302e het probleem dat de motor makkelijk warm loopt met werken en met rijden nog sneller, ik heb de olie radiateur al schoongemaakt en de thermostaat heb ik er uit gehaald maar dan nog loopt de motor warm.
dus iemand een idee wat het probleem kan zijn

Deel dit topic

Reacties

Er staat een luchtgekoelde deutz in?
@peter-witvliet dat klopt ja lucht gekoeld met olie koelertje
+2
Het is inderdaad een luchtgekoelde deutz (F4L912). Heb je al gecontroleerd of de koelventilator draait? Gezien de leeftijd is het niet raar als de v-snaren het een keer hebben opgegeven. Is de kap achter de ventilator nog heel waarmee de lucht wordt "gestuurd"?
@Miniplaat ventilator draait nog en de kap is nog heel
+1
De kleppendeksel pakkingen kunnen ook gaan zweten of lekken waardoor je cilinder(s) onder de troep komt te zitten, dat kan je ook controleren. Ik zou die kap eraf halen en checken hoe het eronder eruit ziet, de cilinders moeten goed schoon zijn net als de motorolie koeler die onder dezelfde kap zit. En wat men hiervoor zegt de V-snaar checken, maar als die gebroken is zou hij ook niet meer bijladen aangezien de dynamo er ook door aangedreven wordt.
Je geeft aan dat je de thermostaat eruit gehaald hebt? Die kan ik niet helemaal plaatsen als het een luchtgekoelde Deutz is.
+1
@Kurv De dynamo wordt bij de 1302E door een aparte v-snaar aangedreven 😉 Er zitten er twee op voor de koelventilator, 1 voor de dynamo, en 1 voor de compressor.
@Miniplaat Ah helder dat wist ik niet
@Miniplaat dat klopt ja en bij de ventilator zitten er volgens mij zelfs 2 aan
@Kurv er zit in de oliekoeler een kleine thermosstaat en de olie koeler heb ik al schoongemaakt
de koelvinnen op de bussen zien er ook niet super vies uit zit wel een beetje troep aan maar je kunt nog tussen de vinnen door kijken
@Kurv zou eventueel andere olie helpen? dunnere olie ?
@larsthelosen2 gebeurd nog wel eens dat de koellucht onder de kap gaat circuleren. Dan wordt deze steeds heter. De wand achter de compressor die de scheiding vormt tussen aanzuig en gebruikte lucht moet aanwezig zijn. Soms is deze stuk of geheel weg. Er zijn ook ventilatoren in omloop met een Visco koppeling er in. Deze reageert op de thermostaat. Als hier wat aan mankeert draaid de ventilator wel. Maar niet voluit. Dan wordt het knap heet onder de kap. Maar een Deutz kan knap heet worden voordat hij warm lopers krijgt of ze verstuivers los zet. Bij het laatste kan je gelijk een andere kop gaan zoeken.
@langeslagdiesel welke kap bedoel je? Die over de ventilator en de olie koeler heen ligt?
Naar de kap bij de compressor moet ik even kijken of die er zit, in de olie koeler zit in kleine thermostaat en ik zag toevallig dat de thermostaat gescheurd is maar zonder thermostaat erin loopt de motor ook warm
@larsthelosen2 de wand die achter de compressor staat. Dus dwars over de motor. Deze sluit aan op de bovenkant van de motorkap. Dit is de scheidingswand tussen de aanzuiglucht en de gebruikte lucht die tussen de koelribben en de oliekoelers vandaan komt. Deze hete lucht komt in een soort kist met een rooster er op in de motorkap. Daar gaat het er weer uit. Als je eerst genoemde wand er niet zit. Of lekt omdat de aansluiting op de motorkap lekt, dan gaat de hete lucht circuleren onder de kap. Wat jij bedoelt is de afdekplaat van de koeltunnel.
@langeslagdiesel die is er niet meer dan want aan de motor kap hangt niks en de compressor en de koeling staat niks tussen
@larsthelosen2 maak eens een paar foto’s met de motorkap open. Want ik heb het idee dat je mij niet begrijpt.
@langeslagdiesel ja je bedoeld dus een kap die de lucht aanvoer voor de lucht koeling en de compressor schijt zeg maar
@larsthelosen2 geen kap. Een wand. Deze zit onder de motorkap. En is over dwars gemonteerd ter hoogte van de compressor over de gehele breedte van het motorcompartiement.
@langeslagdiesel denk niet dat hij er zit

(klik om te vergroten)

@larsthelosen2 dat klopt. Hier is niks meer. Op je ventilatorhuis zie je ook een strook blank aluminium. Gok dat daar het 1 en ander ontbreekt. Maar deze vorm kan ook aan de onderkant van de motorkap zitten. Dat kan ik zo niet zien. Wat ik wel zie is dat het aanzuigrooster in de motorkap aardig dicht gekoekt zit. Als je koelribben van de kop en bussen de zelfde vorm van vervuiling hebben dan moet je gewoon met de stoomcleaner aan de gang. Koeltunnel deksel er af. Luchtverdeel platen onder je uitlaatspruitstuk er af en lekker schoon maken. Dat gaat echt wel schelen. En ff kijken hoe je het wandje er weer in krijgt en dicht. Dan kan de koele lucht er in. En moet de hete lucht er uit. Zonder dat de fan dat weer opzuigt om te koelen.
@langeslagdiesel wat je zo zegt met missende onderdelen kan weleens kloppen ja
Maar wat jij zit is isolatie in de motor kap en als je goed kijkt zie je boven in een stukje rooster zo zitten er nog 2 in achter de uitlaat
Heb jij zo een idee hoe ik aan die missende onderdelen kan komen? Denk ook dat de andere olie ook kan schelen in het warm lopen van de motor
@larsthelosen2 missende onderdelen hebben de grote atlas handelaren / slopers nog wel misschien. Anders in Duitsland zoeken. Een oude motor moet gewoon ze specifieke olie hebben. Tot 15w40. Nooit dunner. Dan is het net water! En olie heeft geen invloed in een Deutz op de temperatuur. Andersom wel, tot heel veel! De temperatuur heeft wel degelijk veel invloed op de olie. En dat zul je ook wel merken, want als hij wat heter begint te worden hou je stationair te kort druk over. Gaat je lampje flikkeren. Beetje gas bij is het over. Maar het blijft krap de druk.
@langeslagdiesel hoezo zou dat geen invloed hebben op de temperatuur als je dunnere olie pakt want de olie voert de warmte dan beter af en heb nog een deutz trekker en daar staat op een type plaatje dat er 20w20 in moet omdat de olie in dit geval ook een koelende werking heeft
@larsthelosen2 dan ga je dat toch proberen.
@larsthelosen2 maar wat noem jij warm lopen? Welke temperatuur heb je het dan over? Thermostaat of beter gezegd temperatuur stift zit niet in of aan een oliekoeler, maar aan je koelribben van een kop.
@langeslagdiesel warm lopen dan heb ik het over 120 130 graden. In de olie radiateur zit aan de kant waar de olie vanaf het filter komt een klein thermostaatje in om het makkelijk te zeggen maar de thermostaat is gescheurd maar merk geen verschil als hij er wel of niet in zit
@larsthelosen2 wat geeft je temperatuur meter in je cabine aan met en zonder aangesloten tempstift / thermostaat? Maak daar ook eens wat foto’s van. Want dat is een heel ander circuit. Motortemp en motorolie temp worden op de motor gemeten. En niet aan het eind in de koeltunnel op de grote oliekoeler. Atlas heeft meerdere circuits. Niet door elkaar halen graag.
@langeslagdiesel ja ik bedoel dus de olie koeler/radiateur die in de motor in het koelhuis zit waar de motor olie door heen loopt en het warm lopen bedoel ik ook met de motor olie want de meter is voor de motor olie die geeft dan 120 / 130 graden aan met of zonder thermostaat maakt niet uit
@larsthelosen2 volgens mij. Maar weet dat niet meer zeker, was die thermostaat in de koeltunnel op de motorolie koeler zat voor je kachel. En niet voor je temperatuur meter. Die zit op je koelrib van een kop. Heb jij een oliekachel of electriche kachel?
+1
@larsthelosen2 heb je de koelvinnen aan de achterkant vd cilinders ook schoon?
Daar zit vaak plaatwerk voor, waar rommel en vettigheid verzameld. De kant die je normaal ziet is vaak wel schoon. Maar de achterkant is nog wel es hommeles.
Scheelde bij mijn shovel ca 30 graden in olie temp.
+1
@larsthelosen2
Ik zou altijd de voorgeschreven motorolie gebruiken, zeker niet dunner gaan, eerder wat dikker bij een oudere motor.
Dat van die visco koppeling die de ventilator aandrijft wat gezegd wordt zou je ook kunnen checken, maar ik dacht dat dit pas vanaf de 913 serie werd toegepast?
+1
@Kurv kan ook een keer een ander torretje in gegaan zijn in de laatste 40 jaar. Waren op een gegeven moment ook atlasjes in omloop met Torpedo motoren. Dat waren ook gewisselde torretjes. Ging vaak goed met de deutsjes onder de kap. Maar lang niet altijd. Motortjes werden eigenlijk te goed geïsoleerd tegen geluid overlast. Een luchtgekoeld blok moet adem hebben. Makkelijk er in. Maar nog veel makkelijker er uit. Anders wordt het snel TE heet.
@langeslagdiesel wij hebben ook een torpedo, geen kraan maar trekker, en die loopt toch ff anders als een echte deutz. hoewel hij er wel op lijkt
@Kurv ik heb zelf een deutz trekker en daar heb ik 20 w20 in zitten (staat op het typeplaatje vermeld) en in de atlas heb ik 15 w40 zitten
@larsthelosen2 ik heb niet alles gelezen, maar een oververhitte luchtgekoelde deutz motor kan ook komen doordat de koelribben van de bussen van de motor (dus achter alles lucht kasten) dicht gesmeerd zijn met vet en vuil, dan koelt de motor ook zeer slecht
Ik ken iemand die een Fuchs 712M had met Deutz-motor, die werd ook te warm. Hij heeft er een extra oliekoeler met elektrische ventilator op gezet, net achter de cabine. Daarna was het probleem over. Ik weet alleen niet meer of het probleem speelde voor de motorolie of voor de hydrauliekolie, 't is al meer dan 25 jaar geleden. Ik weet niet hoe de Atlas is gebouwd, zit daar de hydrauliekkoeler voor de luchtinlaat van de motor, dan heeft het extra koelen van de hydrauliekolie zeker invloed.
+2
@roscho dat hebben wij met onże ahlmannen az10 gedaan. Alle originele oliekoelers gedemonteerd en er twee grote koelers ingebouwd. Voordeel 1 is dat alke lucht nu enkel voor de koeling van de cylinders gaat. Voordeel twee de Motorolie blijft nu veel koeler, omdat bij 65 graden de ventilator begint te draaien.
Eerder hadden we met kuilen de motor vaak te warm en dat is nu verholpen

(klik om te vergroten)

De oryginale motoroliekoelers zat hier

(klik om te vergroten)

De bovemste koelt de hydraliekolie

(klik om te vergroten)

Op de plek van oude hydraulik koeler staat nu de koeler van de motoroliewe

(klik om te vergroten)

We rijden zonder motorkap. Motor kan beter zijn warmte kwijt en betere kontrolę op de motor
+1
De tweede koeler koelt de hydraliekolie trouwens
@langeslagdiesel warm lopen dan heb ik het over 120 130 graden. In de olie radiateur zit aan de kant waar de olie vanaf het filter komt een klein thermostaatje in om het makkelijk te zeggen maar de thermostaat is gescheurd maar merk geen verschil als hij er wel of niet in zit
@langeslagdiesel ja ik bedoel dus de olie koeler/radiateur die in de motor in het koelhuis zit waar de motor olie door heen loopt en het warm lopen bedoel ik ook met de motor olie want de meter is voor de motor olie die geeft dan 120 / 130 graden aan met of zonder thermostaat maakt niet uit
De motor wordt er niet beter op denk ik
120a130 graden olietemperatuur is niet slecht voor een deutz in een atlas, boven de 150 wordt het wel anders.
Misschien ook eens een keer de kleppen stellen en nieuwe verstuivers zetten.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Atlas 1302E en hebben de trefwoorden olie , motor , atlas , warm , thermostaat en radiateur geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
42
DEELNEMERS
11
WEERGAVES
1.401