Eerste Elho Cobra 7710T getrokken hakselaar in Nederland


Originele beschrijving

Importeur Fa. Groenewegen uit Warmenhuizen (N.- H.), die onder andere de merken Elho en Ferri importeert, heeft de Elho Cobra 7710T getrokken hakselaar geïm...

Deel dit topic

Reacties

+1
Renze
...nou, hoe groot zou de markt zijn, voor 150.000 euro ?
+1
kerstrunner
@Renze Je hebt dan wel een nieuwe machine, als je voor dat bedrag een 2ehands zelfrijder zou kopen, kan dat meevallen, of je kan er een hoop ellende mee hebben?
Renze
Er staat dus een Puma 260 voor, met boost 300pk, vergelijkbaar met n New Holland 1905.
@Renze machine mag tot 400pk fluitend hebben.

(klik om te vergroten)

Specificaties cobra 7710
Renze
@Valtra-Fordpower ja, maar wanneer komt het n zelfrijder aan de botten, in het gras ? Misschien nu er meer vierrotor harken zijn dat je de pekaas kwijt kunt, maar vroeger naast n 350pk Mengele was het vaker t probleem dat de naastrijdende trekker niet snel genoeg optrok om op maximaal vermogen te hakselen.. Op lange stukken wou het om naast elkaar op te accelereren en de bak onder de pijp te houden, maar op korte percelen deed je t wel iets kalmer aan omdat t teveel inspanning was voor de machinist om zich in te houden omdat de trekker niet mee kwam, om dan gelijk weer snelheid terug te moeten nemen aan de andere kopakker.

Die Krone of Claas met twee motoren van samen 8, 900pk, voor 15 jaar terug: Die draaide op één motor in het gras..

Natuurlijk rijdt tegenwoordig ook haast niemand meer met 120pk voor n 18 tonner, nu minstens 200pk...
rommert14
@Renze hier heeft de loonwerker de Claas 940 na de eerste twee snedes in geruild, kon totaal niet meekomen met de Krone 780 van de andere loonwerker die voor ons hakselt
Renze
@rommert14 een 940 is 500pk, een 780 is de helft meer. Als het voer te nat is voor de opraapsnijwagen, en je hebt er n 4 rotor hark voor, dan ga je t wel vernemen.. In redelijk droog voer, en met n 2 rotor hark vooruit, krijg je n hakselaar nooit tam..

Hier in de buurt zijn er maar weinig percelen waar n 4 rotor hark zn capaciteit haalt, door greppels sloten en boswallen. Dus zie je bij ons ook geen hakselaars boven de 600pk...
rommert14
@Renze hier niets anders als wiersen van 18 meter en meestal niet droger als 35%...
Renze
@rommert14 jahaa... Dat is effen n ander verhaal 😅

Waar zat je ook weer ergens ? Duitsland toch ?
+1
rommert14
@Renze Denemarken
Renze
@rommert14 sja, daar zijn de percelen aardig groter dan in Salland 🫣
rommert14
@Renze mwoa, heb er ook percelen van een half hectare tussen hoor 😉
+7
bruur
Ik reed er naast met de cvx 195, en het viel me niks tegen wat ie opvrat, met zo'n "klein" trekkertje ervoor.
Verschillende momenten tot 18 km/u. Het gewas was wel droog zat moet ik er bij zeggen, we zijn dan ook benieuwt wat ie in natter gewas doet.
@bruur hebben ze hem op demo? Of hebben ze heb hem gekocht op basis van goede werking?
+1
@2850Johndeere6R Draait op Demo momenteel.
+1
bruur
@2850Johndeere6R Voor zover ik weet eerst alleen op demo.
Renze
@bruur hoe breed was er geharkt ?
Bij mn maat harken ze 8.5m breed, en met n dikke snede zakt de Puma 180 (230pk boost) met Rapide 660 met alle messen erin, n keer tot 14/15kmh. Normale snedes max 18/19kmh om de pickup te sparen als je onverhoeds n kuiltje tegenkomt.

Als je 12 meter breed harkt is 18kmh extreem... Als de boer harkt met n oude middenafleg van 6m breed, is het niet zo spannend 😅

En uiteraard, net wat je zegt: In nat gras moet ie vlot de helft meer kilos de pijp uit smijten, dat kost ook vermogen..
bruur
@Renze 9 meter breed geharkt.
Wiers ongeveer 2 meter breed, met de 195 er voor rapen we dan alleen met een lege wagen in dat tempo, als de wagen vol raakt dan wordt je vanzelf rustig.
De man van de fabriek die er bij was constateerde overigens ook dat we hier iets ander gras hebben dan in Finland.
+1
Renze
@bruur klopt, Engels raai hebben ze daar haast niet, het dunt zo uit in de strenge winters dat de meesten t niet eens zaaien...
Schudden doen ze daar ook niet, ze maaien op zwad en aan het eind van de dag jagen ze de hakselaar of balenpers erdoor, ze zijn behoorlijk nattere silage gewend dan wij, met minder taaie grassoorten die ze ook veel langer laten groeien. Twee of drie snedes per seizoen is normaal daar.

Als je 9 meter breed harkt en 18kmh hakselt met 300pk in droog voer, is dat niet heel apart. Net zoals je zegt: benieuwd hoe t in nat voer gaat... 😅👌
dx11
Quote Reactie van @Renze:
Als je 9 meter breed harkt en 18kmh hakselt met 300pk in droog voer, is dat niet heel apart. Net zoals je zegt: benieuwd hoe t in nat voer gaat

Nou, dan doe ik dus wat verkeerd. Vaak moeite om de helft van die snelheid te halen
rommert14
Quote Reactie van @dx11:
Vaak moeite om de helft van die snelheid te halen

Das niet best
+2
dx11
Quote Reactie van @rommert14:
Das niet best

Niet best van mij? Of niet best van de hakselaar? Of niet best van de genen die dat wel kunnen? Ik denk zelf dat laatste. Ik heb nooit geloofd dat een opraapwagen tegen een hakselaar kan concurreren qua eindproduct. Zeker niet met snijlengtes van ruim 2cm. Hier hakselaar we om het kort te krijgen, dus onder de cm, ook met dat oude ding. Als ik in appgroeps soms voorbij zie komen hoe het gehakkelde gras aan de bult komt dan is de taarup opraapwagen een verademing. Ik kan mij wel voorstellen dat je dan snel een paar ton gras in de wagen hebt.

Of je hebt hele dunne snedes dat kan natuurlijk ook
rommert14
@dx11 hier is 10 wel het minimale wat ze rijden met hakselen, meestal 12/14 kilometer per uur anders komt het niet optijd af
+1
dx11
@rommert14 jeetje, niet gedacht dat daar nog zo veel 300pk hakselaars reden. Hier zie je ze alleen nog bij zelfkuilers en hobbyisten. En dat is niet omdat ze onbeperkte capaciteit hebben zoals wordt beweerd
rommert14
@dx11 meeste is 500+ pk
Renze
@kerstrunner vanaf-prijs is 155.000
Als ik vlug kijk wat voor zelfrijder je koopt voor dat geld:

traktorpool.nl/details/Hakselaar/…

Koop je daar ongeveer een 10 jaar oude, 500pk zelfrijder met 2800 uren, voor...
Het is 10 jaar oud, maar de dealer kent ze als zn broekzak, onderdelen zijn ruim voorradig in Nederland, de inruilwaarde is redelijk goed in te schatten, en je kunt er ook mais mee hakselen.

Als ik mn eerlijke mening mag geven, denk ik dat t een machine is die t beter doet op de Finse thuismarkt, waar het groeiseizoen te kort is om mais te verbouwen.

....maar aan de andere kant: Als ze in Finland populair worden, kun je gebruikte machines vast goed kwijt terug naar Finland... Ik zal mn maat in Finland eens vragen of ze daar veel verkocht worden..
+4
@Renze Voor die 1,5ton koop je een 10jaar oude machine, en dan is dat nog zonder grasbek. Je moet een nieuwe getrokken hakselaar niet willen vergelijken met oude zelfrijders...
Renze
@Valtra-Fordpower sja, dat zullen potentiele klanten toch echt doen hoor: Je hebt een paar honderd bunder gras te hakselen, en een budget van anderhalve ton. Een ondernemer zal dan toch echt de kosten per draaiuur gaan afwegen, afschrijving, onderhoud, reparatie, stilstand vanwege reparatie, om te kijken wat voor zijn situatie de beste investering is..

Loonwerkers zijn geen schroothandelaren, die bijna allemaal met n Scania V8 of een Volvo FH16 rijden omdat t mooi is... Als loonwerker is je winstmarge te laag om gekke dingen te doen.
Renze
@Renze nagevraagd: In Finland draaien ze weinig, ze hebben er wel n aantal gebouwd voor de exportmarkt...
+3
husky
@Renze volgens mij zit er geen pick up en maisbek bij die claas, dan wordt het ook een duur ding. en vergeet niet het onderhoud of reparaties aan een zelfrijder, aan die elho zitten minder onderdelen.
Maar een beetje loonwerker heeft sowieso een zelfrijder voor mais en gras, ik zie dit meer als extra aanvulling
Renze
@husky onderhoud en reparaties aan een hakselaar betreffen het hakselgedeelte, dat zijn de slijtdelen. Dat is bij een getrokken machine niet anders. De motor en de hydrostaat en assen van n hakselaar vergen weinig onderhoud... beetje olie verversen en filters, voor de uren die t draait op jaarbasis. Het is n beste tijd geleden, dat Claas n serie Mercedes V8 motoren had die om t jaar in de soep liepen... of New Holland n Cat motor waar de krukas van brak...

Dus wat zal eerlijk t verschil zijn in onderhoudskosten tussen getrokken en zelfrijder ? Misschien 10 a 20% ?

Inderdaad, die Claas in t voorbeeld zit geen pickup en maisbek bij, maar de Elho kan geeneens m maisbek aan. Als je hoofd-hakselaar kapot loopt kun je niet voor nood met de Elho de mais in..

Er zullen er vast n handvol verkocht worden, maar ik zie dit nog niet een brede trend worden...
+3
husky
@Renze tja een brede trend zie ik het ook nog niet worden, en mais kan niet nee want ook geen waaier, maar dat is dan de keuze die je maakt.
Bij aanschaf van een gebruikte zelfrijder dien je voor gebruik wel eerst een grondige onderhoudsbeurt te laten doen. De Elho is nieuw met goed garantie neem ik aan.

Nou heb ik nooit met zo,n zelfrijder gewerkt, maar na een jaar of 30 meehelpen in het loonwerk heb ik de nodige schades ook wel gezien, laatst nog een gescheurde turbo, maarja dat kan bij een trekker ook...
En prijs/capaciteit zal ook veel uitmaken, en wat de klanten willen...
Ik ben ook wel benieuwd hoe dit met natte percelen, of een nat jaar gaat, de Elho weegt 6 ton maar geen aangedreven wielen zoals een zelfrijder dus kans op wielslip bij de trekker en insporing?
De tijd zal het leren, maar ik vindt het wel interessante machines
+1
Renze
@husky als die Puma begint in te sporen met n 6.5 tons hakselaar, zit de naastrijdende wagen al tot de assen in de grond.. Voor die hakselaar ben ik niet bang dat ie niet meekomt 🤪

Gedragen Mengeles hebben een blazer, maar de korrelkneuzer in de pijp gebouwd, achter de blazer...
Dat de Elho niet geschikt is voor mais, is omdat ie geen korrelkneuzer, en geen maisbek heeft, en omdat je niet dóórsteken kunt in de mais als je ernaast rijdt. In Finland heb ik twee percelen mais gezien vorig jaar, maar de meesten voeren gehakseld graan als GPS...
+2
husky
@Renze ja dat is ook zo, en eigenlijk maken die sporen ook niet zo heel veel uit want als ik zie hoeveel weiland hier word verknalt met stalvoederen dan vraag ik mij werkelijk af waarom je druk maakt om bodemverdichting...
+3
ljdekker
@husky ja dat stalvoeren gaat ook mooi spoor an spoor en dan rijden er soms flink zware wagens rond. Soms wordt dat vergeten en telt alleen de soja die je uitspaart.
Renze
@ljdekker dat is het nadeel van stalvoeren: Ook als het nat is, moet je door, want als je rantsoen net zo veranderlijk wordt als het weer, melk je ook niet...

Buurman van mn ouders stalvoert van sterk wisselend land, die kan nog kiezen om van de hoge kant te maaien als het nat is... Met zn vorige wagen op 17" wielen, reed ie op zulke lage spanning dat de wangen van de band, zwarte strepen op de weg lieten liggen
Klein Rot
@Renze
Wat is het eigen gewicht van zo'n machine inclusief mais of pick-up
Renze
@Klein Rot zelfrijder ? Met 12 rij maisbek 19 ton. Met pickup houdt het met 17 ton op.

Maar zet je een 1050 of 8R 410 van 14.5 ton ervoor, en hangt daar de Elho van 6.5 ton achter, zit je aan 21 ton, en nog steeds een kwart minder pekaas... (met een 9R of een Steiger ervoor kom je aan de pekaas van een zelfrijder, maar dat is niet realistisch in Nederland... Ik denk dat, nu JD en CNH hun Magnum en 8R laten groeien naar de Fendt 1000 serie en de Puma met de 8.7 liter van de Magnum beschikbaar komt, dat je Magnums en 8R uberhaupt minder vaak tegen gaat komen in Nederland..)
Renze
@Valtra-Fordpower ja, maar wanneer komt het n zelfrijder aan de botten, in het gras ? Misschien nu er meer vierrotor harken zijn dat je de pekaas kwijt kunt, maar vroeger naast n 350pk Mengele was het vaker t probleem dat de naastrijdende trekker niet snel genoeg optrok om op maximaal vermogen te hakselen.. Op lange stukken wou het om naast elkaar op te accelereren en de bak onder de pijp te houden, maar op korte percelen deed je t wel iets kalmer aan omdat t teveel inspanning was voor de machinist om zich in te houden omdat de trekker niet mee kwam, om dan gelijk weer snelheid terug te moeten nemen aan de andere kopakker.

Die Krone of Claas met twee motoren van samen 8, 900pk, voor 15 jaar terug: Die draaide op één motor in het gras..

Natuurlijk rijdt tegenwoordig ook haast niemand meer met 120pk voor n 18 tonner, nu minstens 200pk...
verwijderd
+3
Klein Rot
@Henkmaarsen15
Moet jij niet naar joop.nl met dit verhaal?
+1
Renze
@Klein Rot ik heb m al gerapporteerd.. de opruier.
+1
Klein Rot
@Renze
Dank je
+1
rommert14
@Renze inderdaad veel woorden maar er wordt weinig gezegd.
+1
Renze
@rommert14 zulken moeten n daad stellen en alleen nog bamboe vreten zoals n panda, voordat ik er serieus op in ga...
verwijderd
kearl
@Henkmaarsen15 Kom maar met een oplossing dan. CO2 technisch, en ook biodiversiteit, gaat wereldwijd nu eenmaal achteruit als je extensieve landbouw gaat bedrijven. Dat is de keiharde realiteit. Zeker als je nog bedenkt dat we in 2050 dubbel zo veel voedsel nodig zijn.
verwijderd
+2
kearl
@Henkmaarsen15 Juist alles lokaal produceren is tergend inefficiënt. Daarnaast zit je in Nederland natuur en klimaat technisch vast aan een groot areaal grasland. Daar kunnen wij mensen nu eenmaal weinig mee. Produceren op de plaats waar het het beste gaat is het efficiënte. Zijn nog zat verbeteren te halen en dat zal in de loop van de jaren echt nog gebeuren.
Dat alles slecht is en op omvallen staat valt nog wel iets mee. Alles radicaal veranderen gaat meer negatieve gevolgen hebben dan positieve. En in dat gedachtegoed blijven hangen is nogal conservatief. Maar dat is Nederland toch steeds meer aan het worden, en komische wijze is de linker flank tegenwoordig vaak nog het conservatiefste. De wereld verandert snel en Nederland blijft maar in de oude problemen hangen.
+3
rommert14
@kearl is toch altijd zo met links, alles mag ontwikkelen en wij moeten terug naar de tijd van ot en sien want dat is beter.
verwijderd
+3
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Henkmaarsen15:
Wake up, mensen. De koeien schreeuwen, de planeet smeekt, en het is aan ons om wakker te worden voordat het te laat is

En wil je nu een sticker?
Of weinig moedermelk gehad??
Oh nee dat mag natuurlijk ook niet. Dat is uitbuiting van moeder.
Maar wel de meest lokale voedselbron.

Nou je hebt je podium weer even gehad.
EN NU OPZOUTEN VAN DEZE SITE!!!!
@Fendt926Driver heb ik wat gemist? Volgens mij ligt je klomp 50 meter verderop! Je zal je reden gehad hebben.
+1
Renze
@langeslagdiesel ja, er was een XR idioot aan het roepen in de woestijn. Al lang verwijderd door de beheerders, je kent zulke idioten dus je hebt niks gemist..
@Renze had al een vermoeden. Maar Huub zijn reactie op deze toon was zeldzaam duidelijk. Maar wist dat op het moment van typen niet. Duidelijk en klaar zo.
ljdekker
Mooie machine. Waarom zou er geen markt voor zijn? Het is in de basis een heel simpel ontwerp en dat maakt dat er ook niet zoveel aan kapot kan gaan, lijkt mij.
Heb zelf een maaier van elho en dat ding werkt perfect
rommert14
@ljdekker voor de zelf inkuilende boer misschien wel een goed alternatief alhoewel we hier compleet vast lopen in de capaciteit ben ik bang.
ljdekker
@rommert14 ja. Maar met jullie omvang is het ook anders. Er is nog een hele groep onder de 500 koeien waar het prima zou passen
rommert14
@ljdekker dat denk ik ook
J asper
@ljdekker Hoeveel sneden heb je er al mee gemaaid? 1?
+1
ljdekker
@J asper ruim 100 ha
J asper
@ljdekker Dan doet elke nieuw maaier het toch nog perfect. Niet dat het niks is hoor het lijkt mij wel degelijk spul. Maar dat het na een jaar nog perfect doet is niet meer dan logisch.
ljdekker
@J asper iedereen lachte mij ook uit met de fella. Heb er toch 15 seizoenen zo goed als probleemloos mee gemaaid
J asper
@ljdekker Ach, zo zou ik de maaier überhaupt niet eens rond krijgen met zo trekkertje. Hij doet het al voor 4e jaar op zijn sloffen.
Renze
@ljdekker ja, maar Fellas van 30 jaar terug was ook rommel. Ze hadden n slechte naam, die de laatste 25 jaar hard is bijgetrokken..!
@ljdekker hier precies zelfde. Maaier set uit 2012 van Fella met bijna geen gezeik, maar die krone front maaier uit 2019 voor stalvoeren best al wat mee gehad..
+1
DriveJohnDeere
@ljdekker
Vanwege de prijs. Anderhalve ton is echt veel te veel. Daar koop je 3 2e hands hakselaars voor 🤷‍♂️.

En qua werkgemak kan je niet tegen een hakselaar op. Ik zou helemaal gek worden als rechts de pickup zit en links de pijp.
+1
newholland6640
@DriveJohnDeere

Maar jij bent van de vario generatie toch? 😀
+3
DriveJohnDeere
@newholland6640
Jij bent toch zo'n koeknuffelaar die liever een wondermiddel toepast dan antibiotica?
newholland6640
@DriveJohnDeere

Moet je @zettelmeyer even vragen, die heeft er verstand van
+2
ljdekker
@DriveJohnDeere 3 hakselaars inderdaad. Kun je als er één kapot is zo de andere pakken en zit je op het laatst met drie kapotte handelaars.
J asper
@ljdekker En als dit ding kapot is gras maar laten liggen? Dit ding nieuw vergelijken met gebruikte zelfrijders is kul. Maar jou reactie is ook kul.
+3
dx11
Quote Reactie van @ljdekker:
zit je op het laatst met drie kapotte handelaars.

Doet minder pijn dan een nieuwe hakselaar die kapot is
ljdekker
@DriveJohnDeere wat is veel te veel? Ik vond krap een half miljoen voor de gemiddelde woning in Nederland ook veel te veel. Je bent niet verplicht te kopen
Fast Eddy
@ljdekker

Ik weet niet in wat voor villa wijk jij woont. Maar een gemiddeld huis waar veel Nederlanders in wonen is een rijtjeshuis. Dan is op de meeste plekken 4 ton meer dan genoeg.
+1
dx11
Quote Reactie van @Fast Eddy:
rijtjeshuis. Dan is op de meeste plekken 4 ton

Nou, koopje, dat zou ik wel willen hoor 🤣🤣🤣
casejxu
Quote Reactie van @Fast Eddy:
Dan is op de meeste plekken 4 ton meer dan genoeg.

550.000... 2 onder 1 kap hier op de buurt. En gigantisch ruim is het niet hoor
+1
Fast Eddy
@casejxu

Huis waar wij in wonen zal met de verkoop op 4 ton komen. 2 onder 1 kap met ruime oprit.
+1
@casejxu ja, 5,5 A, 6. Koop je niks bijzonders. 12, 1300 huur voor een kippenhokje is ook meer regel dan uitzondering hier. Bomen op de huizenmarkt groeien tot de hemel en verder lijkt het wel.
casejxu
@langeslagdiesel tegen de duinen is t nog gekker volgens mij😅
DriveJohnDeere
@ljdekker
er zijn een hoop goedkopere manieren om het gras aan de bult te krijgen.

voor hetzelfde geld heb je ook een raapwagen met een kortsnijinrichting heb je nog meer capaciteit ook 🙈
rommert14
@DriveJohnDeere verschil is wel dat het bij opraapwagen theoretisch is, er gaat ook gras in de lengte tussen de messen door.
+1
DriveJohnDeere
@rommert14 klopt en in een hakselkooi kan het in de breedte erdoor gaan, al zal dat effect kleiner zijn.
+1
dx11
Quote Reactie van @DriveJohnDeere:
voor hetzelfde geld heb je ook een raapwagen met een kortsnijinrichting heb je nog meer capaciteit ook

Zijn er al wagens die korter dan een centimeter snijden dan?
DriveJohnDeere
@dx11
nee alleen de meeste hakselen ook niet korter dan een cm. en ik betwijfel of deze dat kan halen met een beetje capaciteit. gras kort maken kost gewoon vermogen.

opraapwagen was ook meer als alternatief bedoeld.
+1
mdoornekamp
@DriveJohnDeere [quote]raapwagen meer capaciteit[quote]
Krijg je de nieuwe Schuit al op demo? met 80 messen .Moet je nog goed je best doen naast de Elho denk ik. Die kort snij wagens zie ik nog niet zoveel heil in. Kost veel pk's en veel werk met messen slijpen. Kostprijs gaat aardig omhoog.
newholland6640
@mdoornekamp

Ontwikkeling gaat wel door. Ik zou er niet te lang mee wachten. Nieuwe wagen moet gewoon een tikkeltje korter snijden dan je nu hebt
+2
mdoornekamp
@newholland6640
Quote:
korter snijden

moeilijke materie. De theorie is goed. Maar ik zie ook wel tegen vallende snij kwaliteit. En vraagt flink extra vermogen. Moet je al naar trekkers van 250+ pk's. En je kost prijs gaat akelig dicht naar de prijs van hakselen.
Loonwerkslaaf
@mdoornekamp Zou het eerst is proberen. Rijden met Pottinger 8000. Gaat verbazend goed met 200 pk. Alleen met dotten gaat die gauw uit. Product is ook erg mooi. Wel meer mes slijtage ja. Kan niks meer langs het mes, dus gauw een braampje erop.
DriveJohnDeere
@mdoornekamp zou wel willen die 7700 beviel hier heel goed. denk dat de vervanger voor de 2085 uiteindelijk een 7700 of zon kortsnijder wordt.

strautman magnon 11 lijkt me ook wel wat, maar daar zitten genoeg andere nadelen aan 🙈
Renze
@DriveJohnDeere welke nadelen zie jij aan de Magnon dan ?
newholland6640
@Renze

een slecht bodemvolgend pick up
mdoornekamp
@newholland6640
Quote:
slecht bodem volgende pick up

Welke bodem moet ie volgen dan? Ik mag toch aannemen dat je land tegenwoordig vlak is. Hier in dat opzicht geen problemen met de Strautmann pickup. Ook geen extra wielen erachter. Is niet nodig.
DriveJohnDeere
@mdoornekamp
Hebben hier greppelland zit hier en daar nog wel een kromming in.

En het natuurland lijkt soms ook helemaal nergens op🤷‍♂️.
DriveJohnDeere
@Renze
Lange bakopbouw een magnon is 1.5 meter langer dan een schuit van dezelfde groote.

De tera vitesse van de loonwerker heeft er hier last van dat op nat land de pickup als kilverbak gaat functioneren. Dat lijkt te komen door de massieve stalen rol achter de pickup die gaat duiken.

Bodemvrijheid onder de wagen is minder dan bij een schuit.

De bodemvolging valt me tegen ten opzichte van een schuit. De nieuwe 3d ophanging onder de 7700 lijkt mooier te werken.

Past maximaal 850/45 r30.5 onder waar er onder de rapide 7700 850/50 r30.5 past.

Voordelen lijken mij de naar verluidt lagere vermogensvraag en de kortere snijengte. Individuele mesbeveiliging spreekt me ook wel aan, daar loopt sr gewoon op achter.
+1
Loonwerkslaaf
@DriveJohnDeere magnon past ook 850 onder.
DriveJohnDeere
@Loonwerkslaaf
Oh?

Op de site van strautmann stond 850/45r30.5 en onder de wagen van loonbedrijf van hal zaten ook 850/45r30.5 dus ging ervan uit dat het dan de maximale maat is. Dat klopt dus niet?
ljdekker
@DriveJohnDeere zo'n kortsnijder zal je ook niet meevallen. Die nemen aardig pk's.
DriveJohnDeere
@ljdekker dat geloof ik direct. kom je in de buurt van de vermogensvraag van deze elho 🙈
+1
Fast Eddy
Mooi al die reacties.
Beide methodes hebben voor en nadelen.
Een gebruikte hakselaar is leuk. Maar je moet niet bang zijn om te sleutelen. Aan een zelfrijder zitten nu eenmaal meer draaiende delen. De loonwerker hier had een JF getrokken hakselaar voor kleine stukken en voor de tussenperiode van gras naar mais.
Tegenwoordig hebben loonwerkers vaak 2 of meer hakselaars. Om klanten te kunnen bedienen in de overgangsperiode van gras naar mais.
+1
dx11
@Fast Eddy een nieuwe hakselaar kopen is een veilig gevoel, een nieuwe hakselaar gebruiken lukt echter maar 1x, daarna is hij niet nieuw meer, en zal er op den duur ook aan de (in gedachten) nieuwe hakselaar gesleuteld moeten gaan worden
+2
Fast Eddy
@dx11

Zo is dat.
Als je iets vanaf nieuw gebruikt weet je de onderhoudshistorie vaak wel. Als je een hakselaar nieuw hebt gekocht en je houd hem naar 5 jaar aan als reserve hakselaar is dat waarschijnlijk betrouwbaarder dan een 5 jaar oude hakselaar te kopen.
+2
willemk
Een tweedehands machinę wordt pas betrouwbaar als je er enkele jaren mee en aan gewerkt hebt.
@willemk dat is met een nieuw ontwikkelde machine waarvan er 3 in een land draaien niet veel anders lijkt me?
+1
willemk
@ronald-deutz-fahr al zou die machine aangeboden worden voor 25.000 euro, dan zou ik hem nóg niet willen hebben .
DriveJohnDeere
@willemk
Ik wel. Ruil ik hem wel in 😁.
Renze
@DriveJohnDeere ik heb er ook geen werk voor, maar Poolse boeren kochten ook Fendt 936 met EU subsidie, en verkochten ze na de wettelijke termijn van 5 jaar, aan westeuropese handelaren met 1500 uur op de klok. De subsidie was veel meer als de afschrijving, dus dit was leuk verdienen 🫣

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden hakselaar , getrokken , groenewegen , cobra , getrokken hakselaar en nederland geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
104
DEELNEMERS
22
WEERGAVES
3.622