Vrouw zwaargewond bij aanrijding met landbouwvoertuig

WERNHOUT - Op de Kalmthoutsebaan in Wernhout is woensdag aan het einde van de middag een automobiliste ernstig gewond geraakt bij een botsing met een landbouwvoertuig. De schade aan het voertuig is groot en de weg lag bezaaid met brokstukken. De traumahelikopter landde om medische hulp te verlenen. Het slachtoffer is na stabilisatie ter plaatse

Deel dit topic

Reacties

+2
walker1
Dat ziet er niet fijn uit.
+5
DriveJohnDeere
@walker1
Ziet er zeker niet fijn uit.

Vanwege zulk soort gevallen snap ik ook niet waarom sommige de fronthef niet opklappen en gewoon met open scherpe/ uitstekende delen gaan rijden. Kleine moeite om t ff te fixen
+2
casejxu
Quote Reactie van @DriveJohnDeere:
Kleine moeite om t ff te fixen

Hadden een klant die kwam elk jaar keurig voor ze beurt maar die kreeg het voor elkaar om de pennen van de armen vast te laten roesten. Na 2 jaar veel werk aan gehad tr hebben ze 2mm dunner gedraaid. Scheelde n hoop werk elke keer
Rokus
@DriveJohnDeere dek jij je tanden van de schudder en hark ook af dan?
DriveJohnDeere
@Rokus
Schudder hebben we niet.

En een dunne meebewegen harktand haaks van de rijrichting geeft hooguit een kras aan een auto.

Lepels of een balenprikker doorboort zo een auto 🤷‍♂️
Rokus
@DriveJohnDeere er rijdt meer als alleen auto's op de weg
DriveJohnDeere
@Rokus
ja klopt dr is een hoop gevaarlijk maar hoe groot is de moeite om bijvoorbeeld hefarmen op te klappen en bakken zo te houden dat de scherpe punten recht naar beneden wijzen?

is er eigenlijk wel bescherming voor een schudder/ harktand heb het nog nooit gezien 😅
+1
Rokus
@DriveJohnDeere jah is zeker zo, als ik de foto zo ziet heeft die bak wel onhandig hoog gezeten. Wij hebben ook wel eens een boete gehad met een schouten greppelfrees, want het freeswiel was niet afgeschermd, bestaat ook geen afscherming voor. Maar dat maakte oom agent niet uit
+2
caseboy
@Rokus ik heb begrepen dat de machinist het aankomen en de bak nog omhoog heeft getrokken om te voorkomen dat de auto op de bak zou rijden maar dat heeft verkeert uitgepakt, vandaar op die hoogte hij rij eigenlijk mee de bak lager
+4
Rokus
@caseboy aha jah ongeluk is zo gebeurt, zijn alleen maar verliezers!
+1
Andre150
@DriveJohnDeere Zit standaard op de hark, van die zwarte dingen die je op de tanden schuift. Word hier nog wel eens iemand voor bekeurd als het er niet op zit
+1
DriveJohnDeere
@Andre150
Ow het bestaat dus wel?

Heb het hier eigenlijk nog nooit gezien. En het is hier ook niet meegeleverd toen wij de nieuwe hark ophaalde 😅
+1
FordWindsor
@DriveJohnDeere dan steken de tanden waarschijnlijk niet uit. Dat kan ook, ze blijven dan binnen de markering.
DriveJohnDeere
@FordWindsor
Zit een breedte markering op daar blijven ze binnen. Maar dat hebben alle harken wel toch?
FordWindsor
@DriveJohnDeere nee, de tanden moeten daar binnen vallen en de afscherming zit dan ook bij de rotors. Deze klappen omhoog, vaak handmatig.
+1
Andre150
@FordWindsor markering is geen afscherming hebben we inmiddels geleerd hier 😅
FordWindsor
@Andre150 klopt, afscherming moet het zijn 🫣, ik zal het aanpassen.
Andre150
@FordWindsor bedoelde eigenlijk dat oom agent de breedte marketing niet voldoende vindt en er ten alle tijden afscherming voor moet
+2
Rokus

(klik om te vergroten)

Zag net toevallig deze voor bij komen, word steeds meer naar gekeken blijkbaar.
rommert14
Quote Reactie van @DriveJohnDeere:
Heb het hier eigenlijk nog nooit gezien

Is hier bij beide harken erbij geleverd
Renze
Quote Reactie van @DriveJohnDeere:
Vanwege zulk soort gevallen snap ik ook niet waarom sommige de fronthef niet opklappen en gewoon met open scherpe/ uitstekende delen gaan rijden. Kleine moeite om t ff te fixen

Paar jaar geleden in Staphorst nog, iemand redelijk ernstig gewond omdat een uitstekende fronthef het blik van n complete zijkant van n auto had gestript, van voorscherm, deuren, tot achterscherm.

En het is nog strafbaar ook, omdat je geen uitstekende scherpe delen aan de voorzijde mag hebben. Een Accord bokje is al voldoende om aan de eis te voldoen. Net als n beschermbalk vooraan de maisbek tijdens wegtransport.
DriveJohnDeere
@Renze
Ja dat ijzer is zo hard vergeleken met het blik van een auto 🙈
+1
Renze
@DriveJohnDeere een fronthef of shovelbak is net een blikopener, tegen een auto. Stelt niks voor.

Daarom altijd de bak op autobumperhoogte houden, waar n auto gemaakt is om wat op te vangen.
+3
radium45
Wij hebben ooit een staande houding en een bon gekregen omdat wij met een puinbak en dan nog zonder die pinnen over een grote weg reden... Oom agent beschouwde de normale tanden van de puinbak ook als scherpe delen. Wij mochten verder rijden als wij de bak op 2 meter hoogte hielden, zo stond het in het boekje van bromsnor.
+2
langeslagdiesel
@radium45 op 2 meter hoogte woont niemand? Die bromsnorren komen wel meer met vage adviezen. Maar met deze actie zoals in dit artikel kon het nog wel eens scheef aflopen voor een rechter. Hoop dat de vrouw in kwestie het haalt. En zij haar gezondheid weer terug krijgt.
+1
walker1
Quote Reactie van @langeslagdiesel:
kon het nog wel eens scheef aflopen voor een rechter.

Ja dat denk ik ook, zelfs in het geval dat de oorzaak van het ongeval helemaal bij de automobiliste zou liggen, dan nog gaat de rechter iets van die pinnen en de bakhoogte vinden.
+2
langeslagdiesel
@walker1 is gewoon grove nalatigheid. Maken de rechters gewoon gehakt van. Denk dat je verzekeringsagent ook vrij snel zijn map dicht slaat.
trean
@langeslagdiesel die regel is volgens mij meer voor de voetgangers, fietsers en normale persoonsauto's.
langeslagdiesel
@trean wel eens een duimstok naast b v een vrachtwachel cabine gehouden? Die mensen doen ook gewoon mee in het verkeer.
trean
@langeslagdiesel klopt, ik heb zelf al een C rijbewijs dus ik weet wat je bedoeld. Maar goed als je met een voorlader of shovel frontaal op elkaar klapt dan hebben er 2 niet opgelet.
+1
FordWindsor
@radium45 klopt, dat is de wettelijke regelgeving bij scherpe en uitstekende delen. Dus niet bedacht door bromsnor.

De hoogte die hier gevoerd was is dus fout en had er afscherming moeten plaatsvinden of demonteren van de pennen of complete bak.
Kijk maar bij een nieuwe hakselaar hoe ze dat inmiddels hebben opgelost.

Ook de nieuwe harken, schudders, bemesters etc.hebben deze afscherming inmiddels.
+1
radium45
Quote Reactie van @FordWindsor:
demonteren van de pennen of complete bak

Dat klopt, in ons geval zag oom agent de snelwissel en dan is de bak ineens lading en geen deel van.. Hij vroeg dan ook waarom de bak niet op een aanhanger werd meegenomen als er geen afscherming voorhanden was. De toenmalige Cumela heeft dit voorval voor laten komen om te weten te komen hoe dit ging uitpakken. Er zijn toen zelfs bakkenfabrikanten bij betrokken geweest om tekst en uitleg te geven.
+2
Renze
Quote Reactie van @radium45:
Oom agent beschouwde de normale tanden van de puinbak ook als scherpe delen.

Bij Werklust hadden we een "TüV bak" wat eigenlijk meer een bulldozerblad was. Hiermee bleef de afstand hart stuurwiel tot voorkant voertuig binnen de 5 meter, waardoor hij in Duitsland toegelaten werd zonder de opmerking "mag alleen zonder aanbouwwerktuig of bak op de openbare weg begeven" ook zat er dan een blikken afscherming over de graaftanden, net als bij n maisbek.

Quote Reactie van @radium45:
Wij mochten verder rijden als wij de bak op 2 meter hoogte hielden, zo stond het in het boekje van Bromsnor.

Precies de goeie hoogte om vrachtwagen en bestelbusjes bestuurders te onthoofden...
+3
radium45
Quote Reactie van @Renze:
Precies de goeie hoogte om vrachtwagen en bestelbusjes bestuurders te onthoofden...

Dat dus... Bak 10 cm van de grond lijkt mij veel beter...
Renze
Quote Reactie van @radium45:
Dat dus... Bak 10 cm van de grond lijkt mij veel beter...

Hoewel ik nooit een heftruckcertificaat gehaald heb, werd mij geleerd 30cm boven de grond: Een gebroken onderbeen geneest beter als een verbrijzelde enkel, mocht het misgaan.

En met n shovel kom je verkeersdrempels tegen, die ga je ook schampen met de bak op 10cm...
radium45
Quote Reactie van @Renze:
Een gebroken onderbeen geneest beter als een verbrijzelde enkel, mocht het misgaan.

Dat werd mij ook verteld op de cursus
+2
Toplampje
Zwaar onverantwoordelijk om met die tanden naar voren rond te rijden, en dan ook nog de bak op deze hoogte.. Bij ons in de buurt rijden alle loonwerkers met de tanden naar beneden gericht en met de bak een stuk hoger of lager. Zodat je niet precies iemand op borst of hoofdhoogte raakt mocht het misgaan.
+3
radium45
@Toplampje Moet ik weer denken aan iemand hier op tf die het onzin vind om met afgeschermde maisbekken rond te rijden omdat niemand het doet daar in de buurt. Ben zijn naam even kwijt.
caseboy
@Toplampje de machinist reed over de weg met de bak lager maar heeft nog geprobeerd de bak omhoog te trekken toen hij het zag aankomen
+3
langeslagdiesel
@caseboy dan klap je die bak toch op de grond! Wat is dat nou voor onzin verhaal, bak omhoog!? Naar beneden heb je vrije val. Omhoog geen toeren op je pomp. Want je remt in plaats van vol gas.
+6
caseboy
@langeslagdiesel ik was er niet bij en je kan oordelen wat je wilt maar in een schrik reactie goed handelen kunnen er maar weinig. Achteraf is altijd alles makkelijk.
langeslagdiesel
@caseboy ben ik met je je eens. Ook ik sta op de wal. Maar wel werd op dag 1, toen ik moest leren schoffelen mij twee dingen geleerd. Wat je moet doen als je het niet kan be, remmen ( bak op de grond, mes vlak.) . 2 vooruit vlakken. Nooit achteruit. Maar dat is een ander verhaal. Dus altijd bak omlaag! Leer je wel als je auto’s moet laden met iets wat zachte banden. En je moet in een bocht laden. Leer je vanzelf wat wel, en eigenlijk niet kan.
Toplampje
@caseboy Dat staat niet in het artikel, wordt ook niet in de video gezegd.
langeslagdiesel
@Toplampje hoe ga je je dubbellucht dan meenemen?
DriveJohnDeere
@langeslagdiesel

dubbellucht zoeken wat binnen de 3 Meter past. Of de bak helemaal achterover. Dan zijn fie punten ook gelijk een stuk minder gevaarlijk 🙈
+1
Andre150
@langeslagdiesel die zit er toch aan? Je kan prima binnen de 3.5 meter blijven. Ontheffing erop en je verlichting en breedte borden en gaan.
langeslagdiesel
@Andre150 3.50m breedte? Langs de weg? Kan je hier wel vergeten? Kan je thuis blijven. 3.00m m breedte moet je vaak de route al kennen. Anders kan je achteruit terug. Gaat echt niet passen. Dit alles om sluip verkeer tegen te gaan.
+1
Andre150
@langeslagdiesel oke, is hier geen probleem. Al blijft het wel uitkijken natuurlijk en kan je niet klakkeloos doorjagen. Automobilisten gaan niet snel aan de kant, dus je moet je rijstijl er wel op aanpassen.
+1
FordWindsor
@Andre150 weer een opmerking die kant nog wal raakt. Maximale breedte is 3 meter!!
Breder kan, dan is de totale breedte meer als 3 meter, dus alle vaste delen samen. Dubbellucht is demonteerbaar en valt buiten deze regeling.

Een combine b.v. is 3,5 meter breed, deze heeft ontheffing voor een bepaalde regio, vroeger gemeente. Je mag niet overal rijden met dit werktuig.
Ontheffing voor een shovel met dubbellucht bestaat dus niet.
Andre150
@FordWindsor Ah oke ik wist niet dat ik dat zo vaak had dat het op begon te vallen. Wij rijden met ontheffing, voor kilverbak zaaimachine enz. Ik was er vanuit gegaan dat de dubbellucht er ook onder viel. Mijn welgemeende excuses dat u zich hier aan ergeren moet.
+4
Andre150
@FordWindsor let op....

(klik om te vergroten)

.
FordWindsor
@Andre150 dag, dat klopt. Maar er wordt ook gekeken of de wielen vast zitten of makkelijk gedemonteerd kunnen worden. Dit geldt ook voor meerdere uitrustingstukken.
Als ik weer eens bij de RDW, of andere lezing, ben over deze kwestie zal ik vragen.
Jammer dat ik geen contact heb met die motormuis uit Groningen, die weet het je precies te vertellen.
Toplampje
@langeslagdiesel Bij ons rijden ze rond met dubbellucht (cultuurbanden)
+4
Jeroen-ford
Achteraf allemaal makkelijk praten. De beste stuurlui staan aan wal
+3
Renze
Quote Reactie van @Jeroen-ford:
Achteraf allemaal makkelijk praten. De beste stuurlui staan aan wal.

Nee, gewoon doen wat je geleerd hebt toen je je trekkerrijbewijs haalde. Dit is echt een basisdingetje, maar goed ik ben ook van de generatie die afreed met de kipper van de buurman, als je de splitpen niet vergat met aankoppelen, een bochtje achteruit kon maken, en op en terug kon schakelen werd na 10 minuten gezegd het is goed, ik heb je rijbewijs al bij me, hier heb je m"
langeslagdiesel
@Renze ja, veel meer was het niet. Als kers op de taart een stevige echte bakkers koek of gebak bij de koffie. En je was koopman.
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @langeslagdiesel:
Als kers op de taart een stevige echte bakkers koek of gebak bij de koffie.

Hier was een goed afgelegde theorie en praktijktoets al voldoende.

Koffie en iets er bij staat daar los van.

Melk examen werd onder karige omstandigheden afgelegd, die man nam geen koffie of iets anders aan. Eigenlijk veel beter.
+1
langeslagdiesel
@jammermaarhelaas melk examen was bij mij rond Sint-Maarten in een doorloopwagen, om 5 uur in de morgen. Melken bij een petroleum lampje. Ik was gezakt. Te onzeker. En voorbehandeling was niet goed. Jammer, en weer door. Ik heb het nog nooit gemist, dat papiertje of stempeltje.
+1
Renze
Quote Reactie van @langeslagdiesel:
Ik heb het nog nooit gemist, dat papiertje of stempeltje.

Bij mijn vorige bedrijf kreeg de chef werkplaats (een schoolverlater) zn heftruckcertificaat, ik niet want dat is n constructeur niet nodig, terwijl ik diegene was die op vrijdagmiddag vrachtwagens loste omdat de werkplaats om 2 uur naar huis ging.
Duurde nog geen 3 weken of werkplaatschef met zn heftruckcertificaat vroeg of ik de zwaarlastkar met een kraangiek van 10 meter erop even aan de kant wilde zetten met de heftruck, zodat een vrachtwagen onder de kraanbaan gezet kon worden om te lossen, want dat durfde ie toch niet aan 😉

Desondanks leerde ik op stage 24 jaar geleden, als eerste dat je de lepels op 30cm van de grond moet houden omdat gebroken onderbenen sneller genezen dan verbrijzelde enkels, en minder kans geven op doodbloeden dan wanneer je t bovenbeen of de romp van n mens raakt. Als ze je dat meegeven als je zonder papiertje op de heftruck stapt, dan onthoud je dat wel 😉👌
+3
radium45
Quote Reactie van @Renze:
chef werkplaats

Was dat toevallig ook een Renze?
jammermaarhelaas
@Renze

Ik moest ook nog de theorie toets halen, dat was in 1988. Dan leer je dat je zo moet werken dat je mede weggebruikers niet onnodig hindert of in gevaar brengt.
DriveJohnDeere
@Renze
nu stelt het ook geen kut voor 🙈
+1
FordWindsor
@Renze en een fles berenburg voor diegene die het examen afnam 🫣
rommert14
@Renze Haha ja ik ook nog en dat is niet zo heel lang geleden 😅
+2
Hannesman
Shit, die bak zit een flink stuk in die auto. Hopelijk kan ze het navertellen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden schade , vrouw en vastgereden geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
65
DEELNEMERS
16
WEERGAVES
3.247
TREFWOORDEN