Trekkertrek advies wel of geen dubbelucht /waar gewicht?

Goeiedag allen, Dit weekend heb ik trekkertrek in de 5,5 ton en 6 ton duits dus dan mag ik trekhoogte 80 ipv 50 doen, Ik mag ook dubbellucht doen achterop in de 6 ton en ik kan dan nog 4x 37,5 gewichten achterop of voorop doen, Wat is jullie advies? Vermogen heb ik zat alleen grip is steeds het ding, Nu word dit de eerste keer met de dubbelucht omdat met 5,5 ton al te zwaar was dus wou het dit keer eigelijk wel proberen anders zet ik ze weer te koop.
Nu is de vraag wat is jullie advies? Baan is kleiachtig en zal niet super droog zijn ben ik bang voor, Banden rond 0,3/0,2 heb michelin xm 108 dus dat zit wel goed.
Nu zei kameraden alleen beter meer gewicht achterop dan dubbelucht, dubbellucht is even breed als trekker band maar minder profiel zo 20/30cm gok ik, trekker heeft 60/70 nog dus die gaat eerst in de grond en dan komt de dubbelucht erbij, Hoor graag wat jullie tips zijn wel of niet en waar ik het beste me gewicht kan plaatsen, Alvast bedankt!

Deel dit topic

Reacties

+1
county854t
Banden op 0,2-0,3 is te zacht, het profiel word dan in het midden weer omhoog getrokken dus minder grip.
DieEneDanny
@county854t wat is een betere bandenspanning? 0,5?
dennisbouter
@DieEneDanny 0,55 0,60
KlaasM
@DieEneDanny je moet niet te laag gaan inderdaad, ik heb ook wel is op 0.4 gereden maar dat was in de 2.8 ton.
Ik zou 0.5 of 0.6 aanhouden
frank_mf
@DieEneDanny 0,5 bar rijdt ik altijd met de XM’s.
sjonnies
@frank_mf op enkellucht?
goeiedag eem
@sjonnies 0.5 bar deed ik in de 540x65x34 op de 6006 van mij wel in de 2.8 ton
frank_mf
@sjonnies ja 0,5 in de 5,5 - 7 ton 650/65r38
sjonnies
@frank_mf geen gewicht achterop dan ofzo? Hier rijden ze dat zo beetje met dubbellucht, zelf 0.45 in de agribib met dubbellucht maar als je zit hoe ze mooi vouwen. Vandaar de vraag
frank_mf
@sjonnies In de 7 ton hangt er nog 800 kg achterop
sjonnies
@frank_mf netjes dan ga je ook na dik 4 nokken aan de grond
frank_mf
@sjonnies pas aan het einde gaat die dan lekker hangen ja. Al is dit de 6 ton, dan hangt voorin het meeste.

+1
DANOONTJE POWERR
@frank_mf as ie ma nie ga wuppen hè
As ie ga wuppen is t gedaan.
frank_mf
@DANOONTJE POWERR dit jaar in Nieuw-Vennep ging ie wuppen
goeiedag eem
@frank_mf accumulator tussen de fronthef en wuppen is over
frank_mf
@goeiedag eem zit erop
goeiedag eem
@frank_mf da waarschijnlijk de voorloop van de voorwielen aan de groten kant dan willen ze dat ook gaan doen, ik heb de voorloop op 1% dus nagenoeg niks en springt niet ook niet zonder gewicht er voor op, of de voorbanden hard oppompen doen ze hier ook nog wel eens rond de 2 bar dat scheelt ook zeggen ze
frank_mf
@goeiedag eem Was denk eerder iets te vroeg terug schakelen icm weinig gewicht voorop (het was de 5,5 ton) Normaal springt de trekker nooit. Harder oppompen zou misschien kunnen, maar het was incidenteel.
goeiedag eem
@frank_mf
zo sleep ik de 7 ton
sjonnies
@frank_mf
dit is 7500 kg met zo'n beetje alle gewichten in de neus 580 trelleborg met 20.8 agribib banden 0.45 vandaar m'n vraag dacht dat meestal enkellucht wel na 0.7 0.8 bar
Renze
@county854t 0.3 bar dan heb je kans dat ze gaan slippen op de velg en dan ben je opeens de lucht kwijt. Heb t hier op Hoonhorst wel eens zien gebeuren, werd met de kraan naar t rennerskwartier geholpen..

Ik had met 16.9R30 M8 (de allereerste, supersoepele radiaalband van Michelin in 1981 die allemaal ongelijk op de nokken slijten) op 0.6 bar al 11 nokken op de grond liggen, naar huis ben ik met 15kmh gereden want de trekker zwabbert dan 10cm heen en weer terwijl het loopvlak rechtuit gaat 🫣
Fordje4600
Goede enkellucht en zo veel mogelijk gewicht achterop in de nederlandse klasse, duits zou ik zo veel mogelijk vooraan doen.
Heb zelf met de 5.5 ton mee gereden op dubbellucht, 65 meter. Daarna enkellucht 480 band kwam ik bij 85 meter. Met 600 banden kwam ik rond de 92 meter
DieEneDanny
@Fordje4600 ik heb inderdaad ook 600 dubbelucht achter, maar bij duitse klasse gewicht voorop doen dus? En 5,5 zoveel mogelijk achterop? En welke bandenspanning werkte voor jou het beste?
dennisbouter
@DieEneDanny gaat om boerdonk? Hoeveel verplaatsbaar gewicht heb je in de 5,5?
dennisbouter
@dennisbouter ow sorry het staat er in 4 gewichten, is in de duitse klasse voorop wel te weinig en ik zou nog niet zomaar zeggen dat je ze in de 5,5 ton achterop moet hangen, echt de baan aan kijken of er veel grip in zit
goeiedag eem
@DieEneDanny met dubbellucht trek ik op 0.45, bar 600x65x38 xm108 met cultuur 12.4 r46 ernaast. In de 5.5, cultuur bevalt mij super, ik kan dagelinks afladen in de 5.5, en in de 6 ton Duits gooi ik 5a600 kg voorop en komt hij me nog flink los voor. Pks genoeg zeg je dat kan ook zijn dat je met minder pk verder komt omdat je dan de grip kan houden. Brede dubbellucht heb ik geen baat bij ik hou van flink afladen, en grip houden, dan brede banden en dat je gaat drijven zegmaar,
Fordje4600
@DieEneDanny ik reed altijd op 0.6
KlaasM
In de Duitse klasse sowieso alles voorop. Trekker wil dan graag achterover dus dat moet je tegengaan. Hij mag voor best los komen maar niet te hoog. Is ook geen feest met de landing trouwens.
Hoever mag de de gewichten naar voren hangen? Probeer daar zoveel mogelijk uit te halen.
Sanderford
Bandenspanning kun je mijns inziens pas bepalen als je de ondergrond weet. Op klei rijd ik altijd met hogere spanning dan in zand. Te laag en ze gaan "hol" lopen. En ligt aan het soort band, met 600 xm108 onder mijn 844s reed ik 0,5 op zand en 0,6 op klei in de 3,5 ton. 1246 heeft 580 70 38 die rijd je weer op een andere druk ivm de hogere wang van de band.
KlaasM
@Sanderford waarom rij je op klei op een hogere druk? Ik zit met de Xeobib ook nog te zoeken naar de perfecte spanning
Sanderford
@KlaasM het scheelt mekaar niet veel in druk, maar op klei heb je over het algemeen meer grip, en moet je naar mijn idee zorgen dat je trekhaak beter op hoogte blijft. Lagere druk zakt de trekker makkelijker door het vouwen van de banden, en gaat je trekhaakhoogte onderuit met als gevolg verlies van grip. Op zand wil je meer draagvlak en vouwen de banden vaak wat minder door minder grip van het zand.
Sanderford
@KlaasM xeobibs heb ik zelf nog geen ervaring mee, das weer een aparte band door de lagere wang. Heb zelf alleen ervaring met 600/65r38 xm108, 650/65r38xm108 en kleber 580/70r38
DANOONTJE POWERR
@KlaasM Xeobib's moet je ook niet al te laag in spanning.
Welke klasse en welke maat?
KlaasM
@DANOONTJE POWERR ik rij 2.5 of 2.8 ton op enkellucht op 600/60R30.
Ik wil graag nog wel iets meer grip pakken.
DANOONTJE POWERR
@KlaasM daar heb ik geen ervaring mee maar eigenlijk denk ik dat die banden gewoon te breed zijn voor de klasse.
Op zand zal het wel mooi gaan maar klei niet verwacht ik.
KlaasM
@DANOONTJE POWERR oke waarom dan? Ik kan wel mee komen in de klasse, weliswaar niet de top. Mijn theorie is dat ik met enkellucht voldoende verplaatsbaar gewicht heb om zo een goede balans te vinden: met cultuur dubbellucht gaan ze vaak behoorlijk achterover. Maar de 2.5 of 2,8 ton is best een uitdaging om te rijden vindt ik. Voor de sleepwagen bemanning ook altijd moeilijk om een leuke afstelling te krijgen.
DANOONTJE POWERR
@KlaasM mijn ervaring is dat op kleibanen met te brede banden je te snel grip kwijt raakt.
Met mijn 900's presteer ik ook minder op klei dan op zand.
goeiedag eem
@DANOONTJE POWERR klei weet ik ook niet maar zand gaat dat wel, maat van mij heeft ze onder een zetor 5711 en draaid altijd goed mee en pakt ook geregeld prijzen
+1
DANOONTJE POWERR
@DieEneDanny als jij maar 4 gewichten kan hangen zou ik de dubbellucht mooi thuis houden.
Dan ga je skyhigh met de Duitse klasse en heb je tekort grip.
Dan kun je misschien 500 kilo voorop hangen en die 4 blokjes achter
+1
ford8630power
@DANOONTJE POWERR Zou het helpen om de trekhaak iets lager te doen zodat de snuit aan de grond blijft?
+1
DANOONTJE POWERR
@ford8630power ja zeker helpt dat.
Maar daar verlies je ook weer grip mee.
Trekhaak op 80 en de neus niet al te hoog geeft het beste resultaat.
goeiedag eem
@DANOONTJE POWERR ik trek mijn 10006 zelfs met ruim 500 kg nog steil omhoog ervoor
DANOONTJE POWERR
@goeiedag eem hier hangt ook nog een 500 kilo ongeveer in het midden maar meestal gaat ie ook wel wat hoger.
+1
goeiedag eem
@DANOONTJE POWERR ik heb ze in de fronthef dus ook nog eens bijna 1 meter voor de trekker, volgende keer maar een 650 kg proberen, en anders trekhaak 5 cm lager
DANOONTJE POWERR
@goeiedag eem de meeste Deutzen zijn van hun eigen al licht in de neus
goeiedag eem

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden super , trekker , dubbellucht , trekkertrek , gewichten , advies , banden , gewicht , michelin en vermogen geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
46
DEELNEMERS
12
WEERGAVES
1.970