Illustratie van:

Fendt 500 Serie - Uitbreiding van 2dw naar 4dw ventielen.

Hallo TF`ers.

Ik heb een vraag over 500serie zoals jullie al zagen 😄

Ik wil namelijk weten of het mogelijk is om zelf 2 extra dw ventielen erbij te bouwen. Wij hebben namelijk helaas maar 2dw ventielen op onze trekker (510c). En het komt toch wel eens voor dat je er eigenlijk gwn 1/2 mist.

Nu heb ik de stoel eruit gehaald en de bodem plaat ook om even te kijken hoe het nu eigenlijk precies zit.Wat ik dan denk is dat je er gwn 2 ventielen aan kan schroeven. En dan een 2de kruishendel erin bouwen of 2 aparte hendels? Of vergis ik me hier heeeel erg in en vergeet ik de helft? (ik snap dat ik van de ventielen naar achter moet en dat ik ook de leiding van de pomp door moet trekken naar die 2 andere ventielen)

Alvast bedankt voor het mee denken.

Deel dit topic

Reacties

korteraar
@Mengeledriver
@keeko

Even zodat jullie dit topic niet missen. En hopelijk doe ik alle andere Fendt kenners nu niet te kort.
Fendttrisixfan
@korteraar

zal wel meer werk zijn dan dat jij zegt, zou me heel erg verbazen dat het zo makkelijk zou gaan...
korteraar
@Fendttrisixfan

Ja daar ben ik zelf ook bang voor maar daarom vraag ik het ook want het ziet er best makkelijk uit. En ik heb ook al een sloop 500 gevonden dus ik d8 mss is dit wel iets om te doen.
mf6495driver
Wij hebben op onze 514 ook meer 2 ventielen, en ik vind het ook te weinig. We hebben bij de dealer wel eens prijs gevraagd voor er 1 te laten bijzetten, maar dat moest al redelijk wat kosten. Daarom hebben we het ook maar zo gelaten.
Ronijn
Volgens mij kun je daar gewoon een blok tussen schroeven. Je hebt 2 eindplaten en daar kun je praktisch onbeperkt ventielen tussen zetten. Kijk maar es bij een blokkenwagen bijv. Maar ik weet niet of het ook bij Fendt zo simpel is.
dx11
@Ronijn

Weet jij het van een deutzje wel? Gewoon een 6206 zeg maar.
korteraar
@Ronijn
@mf6495driver

Dat dacht ik dus ook. Maar ik vindt het zo raar dat de dealer zoveel vraagt. Nu kosten 2de hands onderdelen ook nog wel genoeg en dan nog leidingen buigen enzo....
valmet6400power
@korteraar

Waarschijnlijk kost de arbeid meer dan de ventilen zelf, dat het m daarin zit!
Fendttrisixfan
Als je zelf wat handig bent en je kan 2 ventielen van die sloper halen dan is het wel te doen denk ik, goed kijken hoe je het bij die sloper demonteert en dan op de jouwe monteren
Ronijn
Ja, ik denk dat je idd gewoon 2 oude ''fendt 500'' ventielen kan pakken en die er tussen kan schroeven. Dan is het een kwestie van leidinkjes aanleggen.
@dx11 Ik weet niet hoe dat daar zit. want volgens mij wordt hydrauliek bij een 06 meestal door de dealer opgebouwd en de 1 gebruikte een ander blok dan de ander.
keeko
Heb eerlijk gezegd geen ervaring in bijbouwen ventielen op een 500. Ik weet wel dat de leidingen en de hendels het lastigst zijn. Waarschijnlijk kan je de leidingen het beste vervangen door slangen.
Het mechaniek van de hendels zit tussn de console waarop de hendels staan en de bodem van de cabine (dubbele bodem idee). De beperkte ruimte hier tussen en vele te monteren delen (hendel, vergrendeling en doorstroomregeling) is wat het lastig maakt (is mijn ervaring bij de 400 serie). Dat de stoel er uit is vergemakkelijkt het wel.
930triplemaaier
Je kunt eens op zoek gaan naar een schade geval die voor de sloop aangeboden wordt en daar dan de ventielen af halen. Hou er wel rekening mee dat bij de fendt het gele ventiel altijd een prioriteits ventiel is. Als je dan slangen gebruikt bind ze dan wel stevig en zodanig vast dat ze niet kapot kunnen schuren. Het monteren wordt ook een stuk makkelijker als je het rechter achterwiel eraf haalt. Volgensmij moet je dan ook nog een plaat demonteren en dan kun je er vanaf de zijkant ook heel makkelijk bij
deutz-fendt
Een elektrisch hydroliek blok er tussen zetten dan hef je er weer twee dw ventielen bij
keeko
O ja, bestaande ventielen goed op hun plek houden bij het vervangen van de draadeinden (voor langere) die de ventielen bij elkaar houden, anders gaat de boel lekken.
Schoon werken!
Fendttrisixfan
@keeko

Quote:
O ja, bestaande ventielen goed op hun plek houden bij het vervangen van de draadeinden (voor langere) die de ventielen bij elkaar houden, anders gaat de boel lekken.
Schoon werken!

of direct overal nieuwe dichtingen tussen steken want heb geleerd uit de ervaring dat het niet makkelijk is om ze allemaal samen te houden
bartdereu
Dit zijn wel geen gewone ventielen maar load sensing, dus die kosten wel wat. Als je de uitbreiding doet, doe het dan goed en koop meteen de benodigde buizen anders maak je der toch maar een boeltje van. Goedkoop zal het niet zijn.
fendtfavorit10s
Toen bij onze 512 de cabine uitbrande heb ik vervolgens het remventiel en dergelijke omgebouwd naar de trekker wart we nu hebben. Dit is echter niet een makkelijk klusje, wiel er af beschermplaten er af en vervolgens zie je dan een wirwar van leidingen. Als je de ventielen er op wilt zetten moet je waar de topstang aan is bevestigd allemaal verwijderen om er bij te kunnen. Het ventielenblok zelf kun je er zo tegen aanschroeven al moet je dan wel extrea hendels bij in de cabine zetten. Kortom het is mogelijk maar weet waar je aan begint
bert8210
@bartdereu

ben jij zeker dat een 510 load sensing heeft? ik alleszins niet!
bert8210
Ik zou ook gewoon electrische ventielen erbij bouwen, dan kan je met dezelfde ventielen en kruishendel je functies verdubbelen
fendtfavorit10s
Ja volgens mij hebben die wel load sensing de 6 cillinders 500 kan het er ook zo op hebben wij ook gedaan dan moet dat op een 510 ook kunnen
Fendt926Driver
Heb bij meindertsma in tiel geinformeerd die vragen 250 euro per stuk voor het kale ventiel. misschien als je geen drukte mee hebt zou je kunnen wachten tot ze ze comp[leet met handels hebben en leidingen. maar meestal is cabine uitgebrand en zijn handels en bowden kabels weg. is wel load sensing met doorstroomregeling. maar via monteur laten aansluiten moet dat goed gaan.
bert8210
@fendtfavorit10s

dacht dat een 510 een 4 cilinder was
marco steyr
Mijn oom heeft van een oude kuilvoersnijder de ventielen en bowdenkabels af gesloopt en die op zijn fendt gezet.
Fendt926Driver
@marco steyr

wel even opletten op een 500 serie moeten load sensing hydro ventielen op. vergeet dus maar iets ergens afhalen en bijop een fendt 500 serie bouwen. op oudere typen kan het wel
marco steyr
Dit was op een 308 lsa, maar het werkt in ieder geval wel.
sander
Intersant om te lezen ik zit namenlijk met het zelfde probleem. Heb 2 dw functies en heb nu een vronthef op gebouwd die ook nog eens dubbelwerkend is dus kom ook te kort. Heb geinformeerd na een imitatie ventiel zit ook nog op de 500 euro zowat. Zit nu ook te overwegen om een elektrisch ventie achter het orginele te zetten dat je met drukknop en dan de kruishendel na voor of achter doet daarmee de vronthef bediend. Denk dat dit nog goedkoopste oplossing zal zijn..

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 500 Serie ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
26
DEELNEMERS
15
WEERGAVES
4