Heren!
Onlangs ving ik iets op over de opleiding agrotechniek & kennismanagement in Wageningen
Kunnen jullie mij hier iets meer over vertellen?
o.a:
- inhoud v/d lessen: wordt er nog wel redelijk wat aandacht besteed aan techniek? leer je hier ook nog wat van of is alles erg oppervlakkig?
- wat is ongeveer de verhouding kennismanagement en techniek?
(ik ben namelijk naar een voorlichting geweest afgelopen jaar van agrotechniek & Management in Dronten. Ik merk dat de verhouding hier rond de 70 procent management is en de rest techniek)
- hoe is de gang van zaken op school? 5 dagen in de week les enz.?
- hebben jullie voorbeelden van stage?
- zijn er van jullie al wat afgestudeerd? zoja waar werk je nu?
- Wat is de gemiddelde leeftijd v/d klas? ik ben namelijk al 25 jaar.
- Hebben bijv. MBO-ers met werktuigbouwkunde nog een verkort traject? net zoals deze dat hebben in Dronten bij de opleiding Agro&management 3 ipv 4 jaar)
alle info is welkom!
alvast bedankt
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Waarom wil je agrotechniek en kennismanagement gaan doen en geen 'gewone' agrotechniek en management? Ik doe het laatste nl
afgestudeerden werken bijvoorbeeld bij het SOMA collega als leraar, of als leraar bij PTC+. Andere dingen die je kunt worden zijn bijvoorbeeld vertegenwoordiger o.i.d.
Op de CAH noemden wij de studies op de STOAS altijd 'knip en plak' opleidingen omdat het niveau van de lessen over het algemeen echt belachelijk was. Zal nu in Wageningen wel wat beter zijn denk ik.
als ik jou was zou ik 'Joozt' eens een PB'tje sturen, die doet deze opleiding
Gemiddelde boer weet er meer zinnigs over te vertellen en is in een half uurtje klaar. Ipv een middag te besteden aan een maaier afstellen, dat ter zijde
Is wat creatiever, wat meer met kennisoverdracht zoals docent of leidinggevende. Voor velen ook een optie om in dronten te blijven voorheen. Heet niet voor niets Stichting Opvang Agrarische Studenten.
krijgt op de CAH een gelijkwaardig loon als in het bedrijfsleven, anders trek je geen volk natuurlijk. Is wel een rustigere baan als in het bedrijfsleven, hoeft met de gemiddelde docent echt geen medelijden te hebben qua loon
Als docent heb je wel het voordeel dat je veel vakantie hebt . Kan je na je uren nog iets doen in bijberoep
Ik zit in het 1e jaar van STOAS Agrotechniek & Kennismanagement en zal proberen antwoord te geven op je vragen.
Allereerst wil ik benadrukken dat het hier niet alleen om een opleiding tot docent gaat. Dit is wel een mogelijkheid om op (V)MBO als leraar aan de slag te gaan, maar je kunt ook als kennismanager het bedrijfsleven in als vertegenwoordiger, productspecialist e.d.
Het inhoudelijke van de techniek is afhankelijk van de beroepssituatie (Module) die je volgt. Zo heb ik de eerste helft van het schooljaar een beroepssituatie gevolgd waarin vakinhoudelijke kennis centraal staat. Dit houdt in dat je een stageperiode bij een mechanisatiebedrijf volbrengt waarbij je kennis op doet op het gebied van landbouwmechanisatie. Tijdens deze en andere module's zal je dieper ingaan op techniek maar revisie/reparatie zal niet (veel) voorkomen. De technische kennis die je opdoet bestaat vooral uit hoe werkt bijv. een grootpakpers en wat zijn de grote verschillen tussen de merken.
Hoe de verhoudingen precies liggen durf ik niet te zeggen, dit is ook afhankelijk van jou eigen keuze's. De eerste helft van het schooljaar was techniek een belangrijk aspect. De laatste helft staat vooral in het teken van kennisoverdracht waarbij vakken als didactiek en presentatietechnieken centraal staan. Doordat ik samen met een collega student (JooZt) een opdracht in de technische sfeer aangedragen heb als samenwerkingsproject kunnen we op deze manier toch in de technische sfeer blijven.
De eerste helft van het jaar bestaat uit 2 dagen stage en 3 dagen school. Daarna wisselt het en bestaat de werkweek uit 3 dagen stage en 2 dagen school.
Zoals gezegd vervul je 1 stage bij een mechanisatiebedrijf. Daarna volgen stage's in het onderwijs (PTC+, AOC's etc gericht op de groene sector)
De gemiddelde leeftijd van de klas schat ik rond de 20 jaar. Veel hebben eerst een MBO opleiding genoten, andere komen van HAVO en stromen met de leeftijd van 17 op deze school binnen.
Wanneer je MBO werktuigbouwkunde afgerond hebt, zul je het eerste half jaar vakken als Engels, Nederlands, Scheikunde, Natuurkunde en Biologie op HAVO niveau moeten afsluiten. Dit komt doordat je voor enkele van deze vakken 2e graads bevoegdheid krijgt om les in te geven. Een verkort traject is volgensmij niet mogelijk maar ik adviseer je hier evt contact over op te nemen met school.
zo.
Als ik het zo lees komt er dus ook veel stage bij kijken.
Dat is een goeie zaak denk ik. Is het veel voor de klas staan, of kun je dit zelf grotendeels indelen?
Zitten jullie op kamers in wageningen? zoja hoe bevalt dat?
Hoe is het daarnaast op school? alles goed geregeld/ sfeer enz.
Moet je de stages zelf regelen, zoja kan dit redelijk eenvoudig in je eigen woonomgeving? ( kom zelf uit Twente)
Ik heb trouwens als vooropleiding naast MBO ook HAVO (n&g) dus de vakken die je noemt zal ik dan waarschijnlijk niet hoeven te doen..?
alvast bedankt
Zover mij bekend zijn er 2 module's waar je daadwerkelijk lessen gaat verzorgen. Er zijn wel meer module's waarbij je op een school je stage doorbrengt maar dan meer achter de schermen waarbij het ontwikkelen van lesmateriaal en begeleiden van leerlingen centraal staat.
Zelf woon ik niet op kamers, stage moet je zelf regelen en kan door het hele land. zelf kom ik uit de Achterhoek en ik vind het goed te doen.
Zoals op veel HBO opleidingen zijn sommige dingen slecht geregeld en ik merk dat ik t.o.v. MBO niveau 4 meer initatief moet tonen. Het niveau is echter ook hoger dus wordt er meer verwacht van de student.
Wanneer je HAVO als achtergrond hebt, hoef je de vakken Engels etc niet te volgen. Afhankelijk van je werkervaring zul je voor sommige module's vrijstelling krijgen. Of dit een jaar ''korting'' tot gevolg heeft (je vorige post) zul je met school moeten overleggen.
Gegroet.