Welke olie (rodeer olie) na een totale motorrevisie?

We hebben van de kalme periode (winter) gebruik gemaakt om van onze David Brown 990 selectamatic een volledige motorrevisie te doen, van de kleppen tot de krukas toe.

Alles is verrassend goed meegevallen!

Nu is onze vraag nu we dus met een nieuwe motor zitten welke olie (rodeer olie) gebruiken we?

In de oliepomp en motor zijn totaal geen olierestanten achtergebleven, gezien we de pomp en motorblok zeer zuiver hebben gemaakt (uitgespoten met hogedrukreiniger , drooggemaakt en ontvet).

Heel erg bedankt voor alle relevante info.
DBRaymond

Reacties

Markje
Mijn ervaring met de John Deere inloopolie is goed. Gewoon te krijgen bij de John Deere dealer. Heb deze olie gebruikt na de revisie van de 1020, 3050 en van mijn 6030. Hopelijk krijg ik komende week de revisie van mijn 2030 klaar en dan ga ik die olie gewoon ook weer gebruiken.
basia
Wat is rodeer-olie ? Bedoel je inloop-olie ? Ja dus ; Markje was me voor .
Wimsumar
Beste @Basia

Quote:
Bedoel je inloop-olie ?

Inderdaad, (ik heb het woordenboek even geraadpleegd) roderen betekent ''inrijden, trainen, inspelen''.

@ DBRaymond: Mooi te horen over het geslaagde project! ( Nouja, tot zo ver dan). 😄
DBRaymond
@Wimsumar : we zijn natuurlijk niet dom en hebben reeds alles met de hand laten op en neer bewegen, en alles schijnt toch te werken.
Dus we veronderstellen dat hij ook mooi gaat lopen.

Maar we houden jullie hier op de hoogte.

Maar ondertussen weten we nog niet welke olie we nu best in het motorblok doen… Doen we er goed aan om rodeer olie te gebruiken (en hoeveel uur laten we die zitten alvorens te vervangen) , dan wel 10 of 15 W 40?
guy
Op onze 411 gewoon de 15W40 op gedaan, wel de eerste keer laten demarreren zonder hem effectief te doen draaien, zodat we eerst oliedruk hadden vooraleer hij draaide. Gewoon demarreren en de hendel van stil leggen vast houden. Dan gewoon op zn gemak laten draaien.
DBRaymond
"...wel de eerste keer laten demarreren zonder hem effectief te doen draaien, zodat we eerst oliedruk hadden vooraleer hij draaide..."

Dit is weer zeer bruikbare informatie...
Valtra-Fordpower
Inderdaad even goed doorstarten zonder te laten aanslaan, hierdoor kan de olie alvast op de bestemmingen komen 😛
guy
@Valtra-Fordpower

Dat bedoelde ik 😄
interdriver
Gewone motorolie ingooien kan helemaal geen kwaad.
inloopolie is van vroeger maar is niet meer van deze tijd omdat de onderdelen anders vervaardigd zijn en dus niet meer in hoeven te lopen.
international533
@interdriver

Van vroeger??

John Deere gebruikt het gewoon nog. Is ook beter voor de materialen, zeker de eerste 100 uur.
johndeere6100
Laatste keer motor revisie ( MF 8160 ) heb ik als inloopolie HDS 30 gebruikt en na 250 uur weer alle olie eruit met nieuwe filter
Steyr thomas
Bij een nieuwe tractor, dus ook nieuwe motor, is het verstandig om bij de 50 uren je olie al te verversen voor gewone 15w40 olie.
DBRaymond
Stuk voor stuk zeer bruikbare informatie, waarvoor ik jullie zeer erg bedank!
Uiteraard zal ik één en ander opvolgen.
Ik zeg steeds : "baat het niet schaad het niet".
Bedankt!!
Jarno1h
Als je de zuigers weer monteerd moet je de cilinderwand goed invetten met motorolie! je kan op het blok gewoon gewone olie doen en na 100 uur even de olie verversen en een nieuw olievilter er op doen.
basia
@johndeere6100

Volgens mij is dit ook de goede manier ; meestal gaat het met normale olie ook goed na een revisie ;maar ik ken een geval van ee Iveco scheepsmotor die later altijd olie verbruikte omdat er geen inloopolie was gebruikt en de cilinderwanden gewoon "verglaast"waren door te "goede" smering bij de nog kleine zuigerspelingen .
fiat350
Ik gebruik meestal grafiet olie, en guy, om goed te zijn moeje laten demarreren tot dat je oliedruk hebt, ZONDER verstuivers, dat om de kracht van het comprimeren te vermijden...
appie1967
@jammermaarhelaasdie 100 tot 200cc in de cilinders zou ik maar achter weege laten
want dan maakt hij gelijk waterslag met rond starten daar is gewoon geen ruimte voor
op deze manier word in de tractorpulling wereld de motorinhoud gekontroleerd een kleinbeetje naar binnen laten lopen met de verstuiver er uit en rustig rond draaien kan geen kwaad
maar bij 200 cc spuit de boel met rondstarten via de vestuivergaten naar buiten
je kunt beter tijdens het monteren flink olie gebruiken op lagerschalen en in de cilinder wanden zuigerveren in de olie in de groef ronddraaien
dan naderhand nog te doen
CVT6230
Als je licht werk met de trekker gaat doen dan is inloopolie beter dan gewone, omdat het inloopproces dan sneller gaat.
ford5000
Ik zou wel een SAE 30 inloopolie gebruiken aangezien het hier wel om een ouder type motor gaat die gereviseerd is.
Deze heeft namelijk als voordeel dat de bewegende delen versneld op elkaar inlopen, en zorgt voor betere afdichting van de cilinderwanden op de zuigers en zuigerveren.
Hiermee voorkom je dat de cilinderwanden en zuigers niet goed op elkaar inlopen zodat je later een hoog olieverbruik krijgt.
Ook alle andere delen van de motor worden door dit type olie goed beschermt.
Laat de motor eerst alleen op de startmotor draaien zonder hem aan te laten slaan zodat de olie zich goed tussen alle delen kan verdelen.
Desnoods waag je er een acculading aan.
Nadat je dit gedaan hebt de motor gewoon starten en de trekker gewoon gebruiken, dus ook redelijk laten werken en belasten. Na 50 uur de inloopolie af laten lopen en het oliefilter vervangen.
Daarna vul je hem gewoon met 15W40 en kun je hem gewoon verder gebruiken. Alleen in het begin wel regelmatig het peil in de gaten houden om zeker te zijn dat hij geen grote hoeveelheden verbruikt.
Bespaar AUB niet op die inloopolie en nog liever het peil aan de lage kant houden(tussen de merktekens op de peilstok afvullen is ruim voldoende, desnoods gooi je er later nog een halve liter bij op), anders is de kans groot dat je er een echte olieslurper van krijgt. Dat zou zonde zijn van al het werk dat je ermee gehad hebt om het helemaal te reviseren.
DBRaymond
Dank u, dank u, indien er nog mensen mochten zijn dewelke ervaring hebben met het starten van een motor dewelke een totaal revisie heeft ondergaan, graag.

Maar aan de hand van al deze reacties zijn we al heel wat wijzer geworden!! Bedankt!!
deeremeneer
Ik had bij de 4440 gewoon een simpele motorolie gebruikt en na 100 uur de goede olie erin. Inloop olie wordt zeker bij revisie weinig meer gebruikt.
ronald73
Zo'n 6 jaar geleden een motorrevisiebedrijf in Nederland aan de telefoon gehad met de vraag welke olie te gebruiken. Zij gaven aan ALTIJD inloopolie te gebruiken na revisie. Overal gezocht, alleen de plaatselijke JD-dealer had het staan.
radium45
Kroon Asyntho 5W30
monteurtje
@appie1967

ik vond het ook al een rare actie om de cilinders even te vullen met olie... is echt handig als je m net hebt gereviceerd, kun je m gelijk weer openmaken om de kromme drijfstangen te vervangen hahaha
Rene2506
@monteurtje

het is ook niet de bedoeling dat je die dingen volspuit met olie 😃
ik denk dat ze meer bedoelen dat als je alles droog hebt gemonteerd zonder olie, je beter ff wat olie boven de zuiger kan gooien zodat de veren niet direct enorm droog beginnen te schrapen.

@iedereen
ook zie ik hier inloop olie staan van 10w30? maar is dat niet aardig dun voor een diesel? waar je later 15W40 op doet?
het inloop olie is normaal gesproken geen synthetische olie (geen toevoegingen), wat het 'slijtage' proces oftewel het inloop proces sneller doet verlopen.

Als ze echt voorschrijven om er inloop olie op te gooien zou ik liever voor een 20w50 niet syntheet gaan, als er later toch 15W40 op gaat, die zullen qua viscositeit niet veel onder doen.
DBRaymond
Nu heb ik reeds heel wat antwoorden ontvangen, waarvoor uiteraard mijn oprechte dank, maar geen enkel antwoord is hetzelfde, zodat ik nu met de vraag zit : "wat moet ik nu eigenlijk doen om goed te doen?" Inloopolie of geen inloopolie? En indien geen inloopolie 10W40, 15W40,...?
Wimsumar
Beste DBRaymond: Ik heb op internet gezocht (d.m.v. Google-zoeken op [ inloopolie ] ) en kom tot de conclusie wél inloopolie te gebruiken.

Lees o.a. deze website:

mgato.eu/pages/olieverbruik.html/
jammermaarhelaas
@appie1967

Helemaal met je eens, maar uit het verhaal begreep ik dat alles droog in elkaar gezet was.

Ik heb mijn betreffende reactie maar helemaal verwijderd, en sluit me bij jou advies aan.

Verwijderde was erg ondoordacht van me, excuses aan heel tf.
deeremeneer
Hmm gezien de reacties van mensen die ik wel serieus neem ga ik toch nog eens informeren bij mijn revisiebedrijf. Dan heb ik nog een vraag wat verstaan jullie onder een revisie en wanneer gebruiken jullie dan inloopolie?
als je alleen nieuwe zuigers en bussen zet doe je dan ook inloopolie?
Rene2506
Als je motor bedoelt is voor 15w40 of dat je het er zowiezo op wilt doen, zou ik dat gewoon gebruiken.
mocht het later blijken dat ie gewoon olie gebruikt kun je er altijd nog inloop olie op gooien (succes met vinden van inloop olie dat echt 15w40 is). aangezien inloop olie geen synthetische olie is.
Rene2506
@deeremeneer

er zijn altijd veel verschillende verhalen, het gaat voornamelijk om de zuigers en de bussen dat die smering kunnen krijgen, met syntetische olie wordt er geprobeerd om alles aftedichten en geen extra slijtage toe te laten. terwijl je dat soms wilt bij bepaalde toleranties. maar of dat tegenwoordig nog geld? ik neem aan dat allle nieuwe dingen wel voldoen aan de specificaties.
deeremeneer
@Rene2506 Kijk mij lijkt het dat je inloopolie alleen gebruikt als je alles reviseert anders ga je slijtdelen die misschien wel 8000 uur gelopen hebben ineens weer op inloopolie laten draaien met alle gevolgen van dien.
Rene2506
@deeremeneer

klopt maar je wilt wel dat je zuigerveren gaan zetten. en niet dat die nodeloos staan te schrapen, en uiteindelijk worden afgedicht door de cokes in de synthetische olie. ligt voornamelijk aan de cap van de zuigerveren.
maar zolang we met tractor motoren nog niet zitten te meten met voelermaten tussen de zuigerveren en we ze moeten inkorten zou het niet zoveel uitmaken wat eropgegooit wordt.
Rene2506
Maar informeer ff bij het revisie bedrijf, ben wel benieuwd wat hun erover zeggen
ford5000
@deeremeneer

Goed doordacht.
Heb ik helaas geen ervaring mee, alleen met compleet vernieuwde draaiende gedeeltes, en daar wordt normaliter wel het advies bij gegeven inloopolie te gebruiken.
Durf niet te zeggen hoe dat gaat als een blok met 8000 uur eerst geflushed is waardoor alle delen in principe weer olievrij zijn, en wat dat bij een deelrevisie met bv je drijfstanglagers doet. Als dat niet gebeurd is en er alleen nieuwe zuigers en bussen in komen kon het wel eens niet zo handig zijn om er inloopolie op te doen.
Misschien een idee om dan alleen voor insmeren met motorolie te kiezen voordat je de zuigers in de cilinders gaat monteren.
Heb ook wel eens mensen horen zeggen dat ze voor montage de zuigers eerst met Imal inspuiten zodat het grafiet het inslijten van de zuigers en zuigerveren op de cilinderwand bevorderen zou.

Al met al best wel een interessante en nuttige discussie dit!
Daar hou ik wel van! 😄
DBRaymond
Voor alle duidelijkheid nog eens herhalen wat wel of niet nieuw is.

Werkelijk een volledige motorrevisie :
- krukas, drijfstanglagers, cilinderbussen, zuigers, zuigerveren, kleppen, klepsteelrubbers, klepzittingen laten slijpen, cilinderkop laten vlakken, werkelijk alle motordichtingen,...

Verder nog de speling van het stuur en de wielen genomen, nieuwe kopelingsplaten gestoken enz... maar dat heeft natuurlijk niets met de olie te maken.

Omwille de motorrevisie hadden we dus graag geweten wel of geen inloopolie. Nu lijken de meesten hier toch akkoord met inloopolie.

De inloopolie zal dan allicht te verkrijgen zijn bij de plaatselijke John Deere-dealer, die hier in de buurt is.

Indien nog iemand goed advies mocht hebben graag natuurlijk.
deeremeneer
@DBRaymond Oke in dat geval zou ik dan ook voor inloopolie gaan. Je lokale oliehandel zal dit ook wel kunnen leveren neem ik aan.
ford5000
@DBRaymond

Ik blijf zeggen: Doe er nou maar gewoon inloopolie op in jouw geval van complete revisie van het draaiende gedeelte.
Vul hem af tot iets onder het maximum peil.
Laat de motor draaien op de startmotor(liefst met de verstuivers er nog uit want dat draait een stuk lichter)met de stopknop uitgetrokken zodat hij niet aan kan slaan.
Blijf hem minimaal enkele minuten op deze manier starten zodat de olie zich goed in het hele blok verdelen kan. Er zit immers nergens meer olie tussen.
Vervolgens duw je de startknop in en start je de motor op de gebruikelijke wijze. Laat hem een minuut of 10 lopen en stop de motor. Laat hem een poosje staan en controleer het oliepeil. Als het goed is is het oliepeil nu een stukje gedaald ten opzichte van het peil voordat je begon te starten. Er blijft immers een deel van de olie in het blok achter wat niet terug loopt naar het carter, en je filter is nu natuurlijk ook gevuld.
Vul, indien nodig, weer inloopolie bij tot het niveau halverwege tussen de merktekens op de peilstok.
Ga de trekker nu gewoon gebruiken. De eerste 20 uur niet te zwaar belasten, maar daarna mag je hem gerust ook wat zwaarder belasten en goed laten trekken. Blijf wel met enige regelmaat het oliepel controleren op afwijkingen.
Na 50 uur laat je de inloopolie, liefst bij warme motor, af lopen en vervangt het oliefilter voor een nieuw exemplaar.
Komt niet op een paar uur aan, maar bijvoorbeeld 100 uur op inloopolie is gewoon te lang.
Vul het carter daarna met gewone 15W40 motorolie tot aan het maximum peil(absoluut niet daarboven).
In jouw geval zou ik echt voor 15W40 kiezen en niet voor 10W30 aangezien deze voor oudere types motoren aan de dunne kant is wat de smerende werking niet ten goede komt.
Laat de motor even weer een 10 minuten lopen, en daarna stop je hem weer en controleert na 10 minuten weer het oliepeil, en vult zonodig bij tot net onder het maximum peil.
Vanaf nu kun je de trekker gewoon gebruiken, net zoals je dat voor de revisie gewend was.

John Deere is niet de enige leverancier van inloopolie natuurlijk.
Op onderstaande link vind je ook het één en ander aan informatie van Kroon Oil met betrekking tot inloopolie die zij leveren.:

kroon-oil.com/nl/producten/…
ford5000
@deeremeneer

Heb ik het zo redelijk goed verwoord naar jouw mening?
deeremeneer
@ford5000 Ja volgens mij wel.
johndeere6100
@ford5000

Ik had het niet beter kunnen verwoorden, alleen mis nog een ding; bij sommige, ik ze sommige, motoren is het ook nog verstandig warm te rijden af te laten koelen, kop natrekken, en opnieuw de klepspeling controleren en zodanig bij te stellen.
Vaak staat het wel in de werkplaatshandboek maar sommige LMB's raden het ook aan
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!