Illustratie van:

Fendt 308 LSA - probleem vooras fendt 308

Sinds enkele dagen komt er ( na een kwartiertje rijden op de weg) olie uit de vooras via het ontluchtingstopje bovenop de vooras. er is geen olie teveel in, dat heb ik nagezien en trouwens die olie ligt er 500 uren op en heb het maar sinds enkele dagen. ook het ontluchtings dopje kan ik met de luchtdruk doorspuiten dus dat zit ook niet verstopt. iemand dit ook al voorgehad en weet wat de oorzaak is want de dealer kan er niet op antwoorden;

Deel dit topic

Reacties

roelie91
Ik heb wel is gehoord dat er een kering lek was naar de achterbrug en zo de achterbrug olie in de vooras kwam en alle keringen eruit drukte. Maar zou niet weten of dat bij je 308 ook zo zou kunnen zijn.
Fendttrisixfan
@roelie91

dit kan in geen geval lijkt me want er bestaat alleen een verbinding tussen achterbrug en vooras via de cardanas
Mengeledriver
Toch een nieuw ontluchtingsventiel in de vooras maken, er kan namelijk ook een membraampje/overdrukventiel en/of een gaasje inzitten. Het is dus NIET goed dat je er zo met perslucht doorheen kunt blazen. Als er nog iets van een rubbertje in zat is dat nu wel kapot denk ik.....
Mengeledriver
@roelie91

Quote:
Ik heb wel is gehoord dat er een kering lek was naar de achterbrug en zo de achterbrug olie in de vooras kwam en alle keringen eruit drukte. Maar zou niet weten of dat bij je 308 ook zo zou kunnen zijn.

Da's een mooi verhaal, maar dat hoort zeker niet bij deze Fendt trekker. Kan het me van geen 1 type Fendt voorstellen dat het zo werkt, andere merken hebben het misschien wel.
Mengeledriver
Dan nog iets, stel dat er telkens teveel olie in zit dan is de afdichting van het differentiëlslotcilindertje lek.
ramrod
Misschien heb je er wel te dikke olie in. Weet je welke er in zit?
Maar aangezien er vrij dikke in hoort (80W90 als ik bij het juiste model 308 gekeken heb) is dat niet erg voor de hand liggend.
gertdl
@mengeledriver: telkens als er olie uitkomt, en ik het verluchtingsventiel er uit haal dan hoor de vooras telkens lucht zuigen of lucht blazen. er zit telkens wel druk op de vooras. kan dit duiden op een kapot verluchtingsventiel? ( volgens de dealer moest ik dit uitwassen met pertrol en goed doorblazen , maar dit helpt niets)
gertdl
@ramod: de trekker heeft deze olie er al 500 uren opliggen op de vooras, en heeft het pas enkele dagen gekregen het probleem. dus verkeerde olie kan niet want dan had hij het 500 uren geleden moeten hebben lijkt me. er moet 80W90 in en deze zit er ook met zekerheid in
Mengeledriver
@gertdl

Quote:
@mengeledriver: telkens als er olie uitkomt, en ik het verluchtingsventiel er uit haal dan hoor de vooras telkens lucht zuigen of lucht blazen. er zit telkens wel druk op de vooras. kan dit duiden op een kapot verluchtingsventiel? ( volgens de dealer moest ik dit uitwassen met pertrol en goed doorblazen , maar dit helpt niets)

Direct een nieuwe bestellen. Of eindeloos verder zoeken en dingen uit proberen te sluiten....
gertdl
Er is een nieuw ventieltje besteld, hopelijk is dat het probleem, dan ben ik er waarschijnlijk het goedkoopst vanaf. stel dat die dichting kapot is van dat diffrentielslot, komt dan de olie van het planetaire stelsel mee in de vooras?
Mengeledriver
Nee, de olie van de comfortpomp die het differentieël inschakeld, vanuit de achterbrug komt dat.
Tenzij je nog een mechanisch schakelende versie hebt.
Hoe schakel je het dif slot in dan? Met een rond pedaal in de cabinevloer of via een tiptoets?
mels
Ik vraag me af of er niet iets anders is,nl:wordt je olie niet te heet door het vast blijven zitten van difflock of aan blijven van FWD,er kan ook in de lagering een probleem zitten waardoor de olie te warm wordt en gaat schuimen,olie kan nooit uit de planetairen komen in het diff huis van je vooras en al helemaal niet uit de achteras vandaan.
ardpassat
Zit er geen no -spin differentieel in?
ardpassat
De olie die er uit komt ,is die verkleurd of stinkt die?
Heb je de temperatuur van de as al gemeten op het moment dat de olie eruit komt?
gertdl
Mechanishe diff, met pedaal. de olie wordt helemaal niet warm, de vooras trauwens ook niet ( blijft allemaal koud staan zelfs na enkele uren rijden
ardpassat
Stomme vraag misschien:heb je recent het niveau nog gecontroleerd ?
gertdl
Als de olie heet wordt moet ik dit toch kunnen voelen aan de buitenkant van de vooras? deze moet toch ook warm worden dan?
ardpassat
Lijkt me wel.
Maar als er olie uit gaat zal het niveau zakken ,als er olie bijkomt uit een ander circuit moet het niveau stijgen
gertdl
Volgens mij kan er geen olie bijkomen want hij heeft mechanische diff en mechanishe 4wd, dus er is niet echt iets dat in verbinding staat met de vooras waardoor er olie bij kan komen. dus ofwel werkt het overdrukventiel niet zoals het hoort, of anders wordt de olie warm daar een mankement maar de vooras wordt niet warm . ik zal er eerst een nieuw ventiel opzetten en de olie controleren, en dan even kijken of het in orde is ofniet ( khoop van wel)
Wimsumar
Beste Gerdl: Gaat het om je nieuwe aanwinst?

Deze:

Ik vermoed dat er, bij de dealer(?), er 2 soorten olie in de vooras zijn gedaan welke nu schuimen. ( Juist bij lage temperatuur kunnen de schuimbellen taai zijn.).
gertdl
Idd, deze trekker.
gertdl
@wimsumar: je hebt grotendeels gelijk blijkt. het komt door het schuimen van de olie. wel niet door 2 soorten olieen maar door olie die niet goed tegen de kou kan. de olie die erin was had geen goede werking op deze lage tempratuur waardoor deze bij het opwarmen hard begon te schuimen en zo door het ventiel kwam.

er zat 80w90 in zoals het hoort, maar geen olie volgens de api-gl 5 norm zoals fendt voorschrijft, en hier zat blijkbaar het probleem.

nu zit deze er wel in, en het werkt nu wel bij kouder weer blijkbaar, gelukkig
altijd doen dus wat in de boek staat 😄
Wimsumar
Beste @Gertdl: ( e.a.)

Quote:
altijd doen dus wat in de boek staat

En/of mijn advies opvolgen! 😉 😃

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 308 LSA ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
23
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
5