Hallo, ik ben al een tijdje aan het zoeken op tf hoe ik nu het beste m'n trekker kan spuiten. Dus hierbij de volgende vragen:
Hoe kan ik het dak het beste doen? Ik kan niet goed zien wat voor materiaal het is, kunststof of polyester? Hoe zit dat met het schuren? Eerst gewoon helemaal fijn schuren, dan primer en dan lak? en hoeveel lagen lak? Moet ik het nog verdunnen of is dat niet nodig? Welke verhouding zou ik het dan moeten verdunnen?
De spatborden zijn van kunststof en zijn erg dof, dus die wou ik ook aanpakken. Iemand hier ergens tips voor?
De kappen en velgen straal ik, maar moet ik dan eerst ijzermenie, dan primer en dan lak doen? Nog blanke lak derover? Hoeveel lagen moet ik doen? Lak verdunnen of juist niet?
Graag wat nuttige tips hiervoor, ik kan er niet helemaal uitkomen,
maggi
voor foto zie lees meer link
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Deutz-Fahr DX 3.90 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Netjes opgesteld topic, zoals het hoort, en domme reacties kun je gewoon verwijderen, zoals bovenstaand @heidewoud.
spuit meerdere lagen en niet teveel te gelijk minder kans op druipers en neem je tijd.
Door meerdere dunnr lagen wordt de lak ook harder dan in een keer een dikke laag
voor de hoeveelheid verdunnen moeilijk te zeggen gewoon kijken tijdens spuiten want ik vind zelf dat je verdunt op gevoel.
Doe het wel met warmer weer of in warmer ruimte droog lak sneller en zorg satinet te veel stoft verder wat @case inter kracht zegt
Hoelang moet ik tussendoor wachten? Tot het echt helemaal droog is of hoe moet ik dit zien? En waarmee kan ik het beste verdunnen?
Laat je stralen? Wellicht kunnen ze dan ook direct scoperen? Daarna ligt t aan de grofheid van je oppervlak, spuitplamuur is niet overbodig, daarna hoef je niet altijd primer te gebruiken. Hangt ook van de kleur af.
Oja: vergeet niet dat je goede verf moet hebben, die hard is, en goed hecht.
Groet'n
Ja opspuiten vind ik ook nogal raar werk met kunststof, maarja als je kijkt naar brommers en scooters etc, die dingen worden ook gewoon gespoten en daar heb je eigenlijk ook wel erg strak resultaat, en dat is ook allemaal kunststof.
Stralen was ik eigenlijk wel zelf van plan ja, dit lijkt me wel een handig apparaatje
datona.nl/straalketel-29.html/
Ik heb niet zo veel verstand van spuiten etc, maar wat is scoperen?
Groet
Scheelt dit echt veel dan? En kan het een beetje tegen warmte?
Scoperen is ook meer voor metaal, zoals de velgen. Scoperen (thermisch verzinken, zoals ik t begrijp) is een stuk extra zekerheid. Met name voor velgen, bijv wanneer je dubbellucht gebruikt. Plastic is idd zorgen voor een goede ondergrond en spuitmethode
Ik weet wat het is, maar acht het niet nodig op plaatdelen. Zolang alles goed in de verf zit gaat het lang mee. Scoperen is interessant voor @FordMajor bijvoorbeeld, met zijn Ford 5110, waarvan de randen waar ramen in horen verrot zijn. Dat zijn plekken die je het beste kunt verzinken
Als Ford dit standaard had gescoperd....
Klopt, zo zijn er heel wat bedrijven te laks geweest
-Schoperen is geen thermisch verzinken! Thermisch verzinken is volbadverzinken: je mietert het deel wat je verzinken wilt in een bak met gesmolten zink. (Bekendste voorbeeld in de landbouw: Mesttanks) Niet aan te raden voor plaatdelen zonder verband, want dat komt er als een wokkel weer uit. Rekening houden met zinkgaten, e.d. maar dieper hoeven we hier niet op deze materie in te gaan.
-schoperen is vuurverzinken. Het vaste zink wordt in een vlam gesmolten, en op het te verzinken deel gespoten. Minder duurzaam, maar wel bijna overal bruikbaar, waar metaal beschermd moet worden
-Ook heb je nog elektrisch verzinken (galvaniseren) dat is het glanslaagje op topstangen, scharnierpennen e.d. Dunne en egale laagdikte, i.v.m. toleranties. Minder duurzaam, met name voor kleine delen. Werkt d.m.v. het elektrisch laden van het te verzinken deel, en het bad waarin de zinkionen rondzwerven. Door de positieve lading van het een, en de negatieve lading van het ander worden de zinkionen door het onderdeel aangetrokken. Ook in dit geval niet interessant.
Volgende punt: Houd er terdege rekening mee dat je voor zo'n straalvat behoorlijk veel lucht nodig hebt!
De lucht van compressoren wordt gemeten in aangezogen lucht per minuut (atmosferisch), hier staat de hoeveelheid lucht bij 6 bar vermeld. Conclusie: je Gamma compressor gaat dat niet redden, ook de bovengemiddelde 2-cilinder nog niet.
Voor eenmalig gebruik is het uitbesteden aan te raden, ook omdat het gigantisch rommel geeft. Je vindt het grit in je onderbroek terug... Alternatief is stralen met de hogedrukspuit. Geeft geen stof, en een bovenmodale hogedrukspuit is op elk boerenerf te vinden. Zijn speciale straalhulpstukken voor te krijgen, niet eens heel duur.
Als laatste: Let op het ontvetten! het voorbereiden bij spuiten is het belangrijkst. Ook bij voorkeur een luchtdroger/ontvetter aan de compressor.
hoe heb je dat goed gekregen; met die deur waar dat onderraampje inmoet?
ik heb dit gelukkig nog ni voor met de 8200
Die foto die ik postte is van @FordMajor, ik weet niet hoever hij erin zit.
Daar heb ik ervaring mee .
Wat wil je er voor hebben, ben namelijk nog op zoek naar zo'n dak .
Verdunnen verscheelt per verf moet je effe vragen
ongeveer 2/3 uur tussen aflakken en premier helemaal hard. Laten worden
Dat "waait" er ook af, en heeft meestal minder te leiden als een spatbord van een trekker. Ik zou het zelf niet doen.
Plaatwerk van scooters is allemaal kunststof, spatborden en het dak van een DX zijn volgens mij van polyester, en dat beweegt minder, het breekt eerder dan dat het beweegt. Doordat het minder beweegt blijft de lak ook beter zitten. Met een goede grondverf/primer, goed schuren en goed ontvetten blijft de lak wel zitten . Heb ook een spatbord van mijn DX gespoten, en die lak blijft goed zitten, nu het andere spatbord en het dak nog.
[quote]Stralen was ik eigenlijk wel zelf van plan ja, dit lijkt me wel een handig apparaatje
datona.nl....[/quote/]
Begin er niet zelf aan, wij hebben thuis een airpres compressor met 300 liter inhoud, en ik heb een klein gritstraal pistool van carpoint, de helft van de tijd heb ik onvoldoende druk...
Koop ook een olie/vocht afscheider voor tussen de compressor en het verfpistool, anders komt er olie of vocht bij de lak, en dat wil je niet hebben.
hoe warm moet het zijn om goed te kunnen spuiten? wil eigenlijk onze renault eens over spuiten deze vakantie.
Als ik zelf het voorbereindende werk doe zoals schuren/stralen ontvetten. Dus de moterkappen, het dak en de spatborden. Iemand enig idee?
Hoe warmer het is, hoe sneller het droogt. Bij temperaturen boven de 10 graden gaat al. Wat belangerijker is, is de vochtigheids graad. Overigens heb ik van de winter de Agromet gespoten, diesel kanon aan, verf warmstoken en het te spuiten plaatdelen warm stoken, zodat condens er vanaf is
oke, dat wordt spuiten dus ! gwn diesel hetelucht kanon aan
wat is de maat van het dakje?