Kniktractoren

Nadat ik gisteren op deze site een foto zag van een MF 1200 kniktractor, vroeg ik mij af, wie nu eigenlijk de eerste kniktractor of shovel (met knikbesturing) in serie geproduceerd heeft.

Deel dit topic

Reacties

frank_mf
Ik denk versatile of steiger?
ferguson-6475
Ze hebben m ij altijd verteld dat massey harris de eerste was met de GP
johnd-ts
Steigers zijn nog altijd de mooistern, maar ze waren niet de eersten..
MF 2725
@ferguson-6475: Daar dacht ik ook aan, maar had die knikbesturing of stuurde die d.m.v. schranken?
Siebenga
Lanz Bulldog\?
old man jose
@MF 2725

Nog laat op Dirk?

Was toch een Fordson "Triple doe" 😉
Kukel
Ik denk dat deze het ook is de Massey Haris GP.rustyacresrestoration.com/images/… Die is van rond 1930. En dit was ook de eerst met 4wd van Harris
Kukel
@old man jose

De triple doe is toch van 1950 - 1960
TTX210
Holder maakte in 1954 de eerste trekker met knikbesturing.
ford5000
Lanz was de eerste met de Acker Bulldog in 1923.

Massey Harris was wel de eerste met 4 evengrote wielen maar is geen kniktrekker.
Bij de General Purpose sturen de voorwielen alleen maar, en dat doen ze via een tandwiel en tandheugel op de stuurstang die naar beide voorwielen loopt.

De Acker Bulldog had grotere voorwielen als achterwielen.
Van de Ackerbulldog weet ik dat je tussen vooruit en achteruit schakelde door de draairichting van de motor om te keren. Je moest de motor dan zo laag in toeren laten komen dat hij af wilde slaan, en als je dan op het keerpunt kwam dat hij nog net een slag wilde maken moest je weer gas geven zodat de zuiger net voor het BDP weer naar beneden klapte waardoor de krukas de andere kant op ging draaien.
Nu zullen velen denken: "Dat kan helemaal niet".
Dat kan dus wel want de Lanz was een tweetakt, dus heeft geen kleppen.
Ik heb er ooit eentje in het echt gezien en wat ik me nog van de besturing weet te herinneren is dat hij knikt net achter de motor en nu weet ik het niet zeker meer, maar ik dacht dat de besturing plaats vind door middel van een ketting die aan weerszijden vast zit bij de achterwielen. Die ketting loopt via een soort tandwiel dat in de ketting grijpt. Dat tandwiel zit aan de stuuras vast en staat zo in verbinding met het stuurwiel.
Dat is wat ik me er nog van voor de geest kan halen, maar pin me er niet op vast als het niet helemaal klopt.
Het is inmiddels al weer ruim 20 jaar geleden dat ik dat ding gezien heb. Hij stond destijds in een museum in de voormalige DDR waar ik een paar jaar na de val van de Berlijnse muur geweest ben.
frank_mf
Had de General Purpose knikbesturing? :?
velsje
Volgens mij was mf of ford een van de eerste. die toen 2 trekkers aan elkaar gemaakt hadden?
Kukel
@old man jose

[ford5000]

Hier nog allemaal foto's van de Doe Triple 😨
tractorspastandpresent.com/#7.43
ford5000
@velsje

De Doe Triple D is eigenlijk geen kniktrekker maar een tandemtrekkers omdat je 2 bestaande trekkers zonder vooras aan elkaar koppelt.
Het idee voor de Triple D stamt uit 1957 toen akkerbouwer George Pryor ging experimenteren met 2 Fordson Power Majors.
Nadat Pryor zijn trekker klaar had ging hij er mee aan het werk en het bleek dat de trekker ontzettend veel rtekkracht kon genereren.
Dealer Ernest Doe zag wel wat in het concept en zette één van zijn techneuten aan het werk om het idee van Pryor verder te ontwikkelen en te optimaliseren.
De trekker kwam daarna als Doe Dual Drive op de markt, welke naam later werd omgedoopt tot Doe Triple D.
Er zijn in totaal ongeveer 450 Doe tandemtrekkers gebouwd.
De laatste daarvan waren gebaseerd op 2 Ford 5000 trekkers van het 6Y type die gezamelijk 150 pk op de wielen zetten.
Doe was trouwens lang niet de enige die dit concept gebruikt heeft. Met name in Amerika en Australië, maar ook in Scandinavië zijn ook verscheidene tandem trekkers gebouwd om aan de vraag naar meer vermogen en betere tractie te voldoen. Pas in de jaren 60 kwam de grote opgang van de kniktrekkers op gang waardoor het tandemprincipe langzaamaan een stille dood gestorven is.
De kniktrekkers waren veel goedkoper te bouwen en te onderhouden als een concept met 2 motoren en 2 transmissies.
ford5000
@frank_mf

De GP was idd geen kniktrekker.
In feite was de GP de eerste trekker die het Trac concept had, dus je zou hem kunnen zien als de verre voorloper van de MB-Trac en de JCB Fasttrack.
frank_mf
@ford5000

Ja ik weet het, maar dat knikbesturing leek me sterk 😛 Was de eerste trekker met vierwielaandrijving, niet meer en niet minder 😛 Echt "fast" was ie niet xD Had een enooorme draaicirkel.
SJB533
Als je bij Ford/Fordsen over een kniktrekker wil praten is er no de Matbro Mastiff 😉 Is dachtik n E27Nconversie
ford5000
@SJB533

Klopt, met dat verschil dat het om een conversie op New Major basis gaat, met de vertrouwde 590E motor als krachtbron. Dus niet op basis van de Blauwe Reiger.
Het jaartal is dus ongeveer hetzelfde als van de Doe Triple D.
SJB533
@ford5000

Ow, meende dat die op de E27N gebaseerd was. Bedankt voor de correctie en wijze les 😉
deeremeneer
Interessant topic. Weer iets wijzer.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
20
DEELNEMERS
12
WEERGAVES
8