We hebben een volledige motorrevisie gedaan van onze David Brown 990 Selectamatic. Tot dusver geen probleem. Maar nu vernemen we dat de montage van de verschillende onderdelen met montagevet moet gebeuren terwijl wij van mening zijn dat dit met dikke olie moet plaatsvinden.
Wie heeft hier ervaring mee en/of wie kan ons hier de ware toedracht vertellen?
Alvast bedankt voor elk antwoord dat ons dichter bij de oplossing brengt!
David Brown 990 - momoeten we bij een motorrevisie montagevet dan wel dikke olie gebruiken?
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de David Brown 990 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Zelf denken we dat montagevet bijvoorbeeld op bepaalde plaatsen kan ophopen, en precies daarom minder geschikt is voor het monteren van de nieuwe onderdelen.
Kan iemand onze logica volgen/onderschrijven of hebben we het niet bij het rechte eind?
Dan moet je hem nu gewoon opvullen met inloopolie en het advies van een poosje op de startmotor rond laten tornen ter harte nemen, zodat de olie zich toch goed door het blok kan verspreiden.
Beter de accu een keer extra opladen dan hem te snel aan laten springen. Je hoeft je denk ik niet druk te maken dat nu je motor alsnog in de soep loopt omdat jullie alles droog gemonteerd hebt.
Vet lijkt me niet een geschikte oplossing aangezien vet en olie zich slecht met elkaar verhouden en losse vetdelen daardoor smeerkanalen e.d. zouden kunnen verstoppen zodra ze op willen lossen in de olie.
Dit is wat mijn logica mij ingeeft.
Ik zou dan bij een volgend keer altijd voor olie kiezen, en niet voor vet, maar misschien zijn er ook specialisten die daar anders over denken.
En daaromtrent wilden we hier wat meningen kennen. Vandaar…
Het is immers niet de laatste motor die we gaan reviseren…
Dank voor de verduidelijking, heb mijn stukje even aangepast.
Daar waar afdichting gewenst is, bijvoorbeeld het carter onder de motor, zou ik de afdichtingspakking licht invetten.
Zoals eerder genoemd, let er op bij de eerste startpoging, dat eerst net zo lang doorgestart wordt tot het oliedruklampje van de motor uitgaat zodat de motor 100% smering heeft alvorens deze aanslaat.