Wij willen alle filters van de ford 6640 sle vervangen en ook de olie. wie kan mij vertellen welke filters er allemaal op zitten en hoeveel? en de olie willen wij ook vervangen maar is het bij deze trekker alleen de carter olie en de achterbrug? of heeft de transmissie ook nog aparte olie?
ik hoor het graag
gr jorn
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Ford 6640 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
oke bedankt die filters had ik ook al wel gevonden maar die 3 filterszijn dat allemaal hydroliek filters? olie van de vooras enzo doen we niks mee
Filters:
1 stuks Motorolie, hangt aan linkerkant opzij aan de motor,
1 stuks Brandstof, hangt aan rechterkant opzij aan de motor,
2 stuks Lucht (1 buitenfilter en 1 binnenfilter), in de ronde pot horizontaal boven de motor,
3 stuks voor achterbrug/transmissieolie, deze zitten rechts onder de cabine tegen de achterbrug/oliepomp. Dit zijn 1 laaddrukfilter, langwerpig horizontaal gemonteerd, 1 laadpomp inlaatfilter, hangend grootste van de drie en 1 sturingpomp inlaatfilter, het kleinste hangende filter van de drie.
En dan nog 2 cabinefilters, deze hangen onder het dak boven de zijramen van de cabine.
Olie:
Achterbrug en transmissie zijn samen 1 reservoir, maar hebben wel 2 aftappunten omdat de bak niet op 1 punt volledig draineerd. 1 aftappunt zit midden onder de knobbel waar de 4WD aandrijfas op de transmissie aangesloten is. Tweede punt zit middenonder de achterbrug, zeg maar recht onder de plek waar de stoel staat.
Houd met opvangen van de olie rekening met 60 liter olie die eruit kan komen als die vooraf aan het pijl stond.
Toen ik dit klusje een tijdje geleden zelf deed heb ik eerst de tractor en in het bijzonder alles waar je aan gaat werken goed schoon gespoten. Misschien is het een idee om het rechter achterwiel eraf te draaien, kun je er veel beter bij. Het gaat ook zo, maar dan is het even wat meer kruipen en knoeien.
Er gaat ook al snel 11,5 liter motorolie op.
Bij elk olie en dieselolie filter voor montage even het aansluitrubber licht in-olieen, zorgen dat het aansluitvlak van de filterhouder goed schoon is en bij het opschroeven nadat je merkt dat het filter het aansluitvlak raakt, niet meer dan 1/2 of 3/4 slag aandraaien.
Achterbrug/transmissieolie (alles behalve de motor): Ambra Multi G, NH 410 B (API GL4, ISO 32/46, SAE 10W30)
Motorolie: Ambra Super Gold (15W40). NH 330 G (API CF-4/SG, CCMC D4, MIL-L-2104E)
Je moet ook je vooras en eindaandrijving olie vervangen, daar kan 80w90 op of gewoon achterbrug olie, ook is het aan te raden je kleppen te stellen
Klopt, en nog wel meer dan dat alleen, maar mijn antwoord heeft alleen betrekking op de VRAAG.
In de vooras en eindaandrijvingen/voorwielnaafreductie kan ook gewoon de NH 410 B, (ISO 32/46, SAE 10W30) zoals in de achterbrug/transmissie. Het aftappen is een klein werk en je hebt voor alles, behalve de motor, maar 1 soort olie nodig.Ik weet dat er ook universele olie bestaat, maar het werken met een aparte motorolie is volgens advies van Ford zelf, en is technisch ook wel te begrijpen.
juust, werk jij ook bij een nh dealer ofzo?
Even als aanvulling op jouw verhaal(hulde voor de perfecte uitleg overigens!):
Het aanraden van 15W40 voor de motor is inderdaad te begrijpen.
De zogenaamde STOU oliën, meestal 10W30, zijn eigenlijk te dun voor veel motoren waardoor met name de smering van zuigers/cilinderwanden in het gedrang komt.
Als de motor op bedrijfspemeratuur komt wordt de olie dunner waardoor de oliefilm tussen de wrijvingsoppervlakken in de motor ook dunner wordt en minder goed hecht.
Daardoor neemt de smerende/beschermende werking af.
Voor hydraulische toepassingen of in transmissies is deze olie prima geschikt omdat de temperatuur in deze systemen lang niet zo warm wordt als in de motor.
Dit komt door de grote hoeveelheid(+/- 60 liter), al dan niet icm een oliekoeler.
Vandaar dat voor de motor het advies voor gebruik van 15W40 olie geldt.
Hallo Jarno1h,
Het handboek van onze 6640, mijn interesse voor techniek en zelf uitvoeren van onderhoud en te overziene reparatie aan de diverse tractoren waar we thuis mee werkten en werken brengen mij tot een reactie als hierboven.
Ook moet ik nog even zeggen dat naast de aparte motor en transmissie/hydrauliek olie in het handboek van de 6640 ook een specifieke universele olie wordt aangegeven als geschikt voor de 40 serie, zoals Sanderzz aangeeft.
Dat we het thuis niet gebruiken is meer een kwestie van voorkeur in samenspraak met de dealer.
dank voor de duidelijke uitleg hier kan ik zeker weten wat mee. ik ben het handboek kwijt dus ik dacht zet het maar even op het forum bedankt!!