Illustratie van:

Unimog U1000 - geen lucht om te schakelen

De unimog kon niet meer schakelen doordat hij niet geen lucht kreeg om over te schakelen naar de hoge en lage giering. ook kreeg de aftakas en vierwielaandrijving geen lucht. ik heb zo'n 4 weg verdeel stuk schoon gemaakt die bij het achterwiel zit. en is het wel beter geworden dus hij heeft nu een beetje lucht maar een paar keer met de vernellingspook heen en weer en hij is de lucht weer kwijt. nu heb ik een paar koppelingen(ik weet niet hoe dat heet) naast de gasolietank losgemaakt en daar zit een pot aan met olie en er zit een filter of zoiets aan. mijn vraag was als deze de lucht filtert door de olie? want dit filter is kapot en smerig zou het dan kunnen dat er geen lucht meer door komt of een klein beetje zodat je nog net kunt schakelen zoals ik eerder zei.
is misschien wat moeilijk uitgelegd maar ik hoor het graag als iemand wat weet.

gr jorn

Deel dit topic

Reacties

Boemrang
Zoals ik het eruit kan uit het verhaal, is de luchtdroger kapot.
Hopelijk komen er nog meer antwoorden hier op.
unimog_kevin
Moet je even op het forum van unimog.nl posten, kreeg je bakke met antwoorden
Straw
En gebruik punten en som het op. veel duidelijker voor ons
jaccotje
Dat potje naast de gasolietank, is waarschijnlijk zoals ik het begrijp om de alchohol in te doen, zodat swinters de boel niet bevriest 😉 en die moet je eerst af laten lopen, en dan nieuw spul in doen bij mij kwam der ook al olie achtig spul uit!
jaccotje
En maak der anders ffm een foto van is wat makkelijker 😉
Fast Eddy
Compressor zuigerveren kapot misschien.
Joop3
Is het tijdens de vorstperiode gebeurt dat je geen luchtdruk had? Dan is er waarschijnlijk wat dichtgevroren, door condensvorming in de luchtinstallatie.
Ik ben in Unimog niet zo thuis, maar het potje wat je bedoelt is hoogstwaarschijnlijk de vorstbeveiliger. Plaats er eens een foto van, dan weet ik wel meer.
In deze vorstbeveiliger doe je, voor de winter begint, een alcoholmengsel, en je zet hem op de winterstand. Dit zorgt ervoor dat de condens niet bevriezen kan. Het spul is bijvoorbeeld Wabcothyl. Brandspiritus kan ook, maar is slecht voor afdichtrubbers e.d.
De Unimog heeft waarschijnlijk geen luchtdroger, die hetzelfde doel heeft.

Als er nou nog problemen zijn, is er kans dat er wat kaportgevroren is....

Compressor ga ik niet van uit, want dat zou niet in een keer optreden, en dan zou met meer motortoeren alsnog genoeg druk opgebouwd moeten worden.

Om een lek te zoeken zou je via de rode kop van de aanhangerremmen het systeem op druk kunnen zetten.
jorn wijthmen
@jaccotje

oke dus daar hoort alcohol in te zitten. bij mij was het olie en er zit een of ander filter in en die is ook smerig en kapot kan het dan komen dat er dan bijna tot geen lucht door heen komt?
jorn wijthmen
@Joop3

nee niet met de vorst was daarvoor al. ja dan is het de vorstbeveiliger. dus die olie bende er uit gooien een nieuw filter er in doen want deze was ook machtig smerig en dan is dat weer goed? en hoe zet je dat op winterstand?
jorn wijthmen
@Fast Eddy

kan niet want ik heb wel lucht in die grote ketel aan de andere kant en hij remt ook gewoon goed
Joop3
@jorn wijthmen

Plaats even een foto van het ding, want een filter zit er niet in.
Als een ketel wel lucht heeft, kan het dat ook niet zijn. Of het is toch het 4-weg ventiel, of er zitten nog meer overloopventielen in, die niet werken.
jorn wijthmen
@Joop3

ik zal zo even een foto maken het 4 weg ventiel heb ik al los gehaald en schoongemaakt volgens mij kan het dat niet zijn of je zou hem helemaal los moeten maken want ik heb alleen die deksel eraf gehaald en die dingen die er in zitten schoongemaakt.
Joop3
@jorn wijthmen
Dat helpt je niet. Dat ventiel is vrij gevoelig, als er een korreltje zand in zit kan het al niet meer werken. Dat moet je echt uit elkaar halen.
jorn wijthmen
@Joop3

oke dus alle slangen eraf en helemaal loshalen?
Joop3
@jorn wijthmen

Ik weet niet of alle slangen er af moeten. Wel het binnenwerk loshalen. Als de ruimte er is, kun je het ventiel ook in de Mog gemonteerd laten, en het ter plekke uit elkaar plukken. Wat het makkelijkst maar is.

Zitten er verder geen kleinere ventielen in de buurt van de luchttanks? Mijn 900 heeft geen 4-weg ventiel, maar een aantal losse overstroomventielen. Die kunnen ook vervelend gaan doen na verloop van jaren.
jaccotje
@jorn wijthmen bij mij zat der geen filter in, wel zat er een veer in, de drukte je met de moer aan de onderkant klem, en om die veer, zat wel een katoenen ding omheen, weet niet of je die bedoeld? 😉
jorn wijthmen
@jaccotje

ja die bedoel ik die was helemaal smerig en er zat olie in de potje
jorn wijthmen
@Joop3

dat heb ik gedaan, deksel er af en alles wat er in zit er uit gehaald en schoongemaakt. foto's heb ik op mijn profiel staan daar staan die dingen op wat ik bedoel.
Joop3
@jorn wijthmen

Dat potje is inderdaad van de vorstbeveiliger. Om die stang in het midden, die je met de knevel bovenop omhoog en naar beneden kunt doen, hoort een soort van kousje te zitten. Is dat aluminium stangetje trouwens nog origineel, of is die afgeknapt? Dat kan ik op de foto niet zien.
Ziehier foto's van de Frostschützer, en de Docht (kousje) wat er in hoort te zitten (naar onderen scrollen):
schreyer-online.com/trac_ersatzteile_n_druckluft.h…

Potje hoort schoon te zijn, en gevuld met ethylalcohol. Knevel omhoog is volgens mij de winterstand, voor onder de 5°C.

Ik blijf er bij, als 1 tank wel gewoon vol is, dan zit het in je 4-weg ventiel, of andere overstroomventielen. Gewoon de leidingen vanaf de compressor naar de tanks volgen, en je komt hem vanzelf tegen.

Is het potje van de vorstebeveiliger eigenlijk niet gescheurd tijdens de vorst? Dat is bij mij ook wel eens voorgekomen bij een onverwachte vorstperiode. Sindsdien ben ik altijd aardig op tijd met het bijvullen van de alcohol...
jorn wijthmen
@joop3 volges mij is dat stangetje origineel dat kousje was heel smerig en is kapot en daar zit een veer in. ik heb alles als langsgelopen enz. en de 4 weg schoongemaakt maar dan zal ik in ieder geval de vloeistof verversen. maar hoe houd dat spul de boel allemaal dooi dan? en dat ding wat voor de vorstbeveiliger zit wat is dat dan of hoort dat bij de vorstbeveiliger
jorn wijthmen
Joop3
@jorn wijthmen

De alcohol werkt eigenlijk hetzelfde als antivries in een koeler. Het vriespunt van het condensvocht neemt af, als het vermengd wordt met alcohol.

Die vorstbeveiliger kun je eerst wel schoonmaken en in elkaar zetten. Met deze temperaturen is dat niet de oorzaak van je probleem. Staat de Mog in een schuur waar het een beetje warm is?

Dat ding wat er voor zit lijkt mij ook een overdrukventiel.

Hoe zit het trouwens als je de andere luchttank ook leeg laat lopen? Loopt die nog wel vol als je de Mog start?
jorn wijthmen
@Joop3

hij staat in een schuur dus zal wel warmer zijn dan buiten. als je de mog start dan bouwt hij gewoon druk op in die ketel dus hij heeft wel lucht maar gaat niet verder naar die andere ketel bij de 4 weg.
Joop3
@jorn wijthmen

Nou, dan zit daar gewoon het probleem. Als ketel 1 vol is blaast hij gewoon af? Dan zit het probleem tussen de 1e en de 2e ketel.
Blijft hij gewoon pompen, zonder door de overdruk te gaan, dan kun je in de 2e luchtkring een lek hebben, dat zo groot is, dat hij geen druk op kan bouwen in ketel 2.

Ik gok op het eerste. Gewoon systematisch nalopen.
jorn wijthmen
@Joop3

volgens mij blaast ie niet af maar dat zou ik anders nog een keer moeten proberen. maar als je een lek hebt zou je het toch moeten horen en als hij een lek heeft dan zou je toch ook geen druk moeten hebben in ketel 1? en de slang van ketel 1 gaat door de 4 weg heen en dan naar de ketel als ik het goed heb
Joop3
Een lek kan zo groot zijn dat er totaal geen tegendruk ontstaat. Dan hoor je het niet lekken.
Hoe het 4-weg ventiel het precies doet weet ik niet, maar als hij ketel 2 pas vrij geeft als ketel 1 vol is, en vervolgens ketel 1 afsluit zou het heel goed kunnen dat er een lek in de aansluitingen van ketel 2 zit, en ketel 1 niet leegloopt.
Zo ver ben ik er helaas ook niet in thuis.
Feit is dat veel problemen, zoals jij ze beschrijft, te maken hebben met ofwel het 4-weg ventiel, ofwel de overdrukventielen die deze functie overnemen, als er geen 4-weg ventiel ingebouwd is.
jorn wijthmen
Oke bedankt voor de info ik ben er in ieder geval weer wat wijzer van geworden ik zal deze week er is mee bezig gaan en is kijken hoever ik kom en anders zet ik het wel op tf.
jorn wijthmen
Joop3
Ook als je er uit bent even melden waar het aan lag! Ik ben wel benieuwd.
Oh ja, en tot ziens op 22 en 23 september! 😃
jorn wijthmen
@Joop3

dazn hoor je het maar wat is er op 22 en 23 sep. als ik vragen mag?
jorn wijthmen
@Joop3

oke ziet er leuk uit komt er nog veel volk dan? of hoe moet ik zo'n dag zien? als ik kan kom ik ook wel met de unimog. hebben jullie ook een website of moet je er voor inschrijven?
Joop3
@jorn wijthmen

Korte samenvatting:
Dag 1: Gezamelijk ontbijt, daarna: Maïs hakselen, bieten rooien, knollen hakselen, grondbewerking e.d. Dit alles met Unimog en MB-Trac. Vervolgens goed eten, dom lullen, en bier drinken, totdat we van de stoel vallen....
Dag 2: Gezamelijk ontbijt, daarna: Maïs hakselen, bieten rooien, knollen hakselen, grondbewerking e.d. Dit alles met Unimog en MB-Trac. Vervolgens goed eten, dom lullen, en bier drinken, totdat we van de stoel vallen....

Kortom: Een prima vrijetijdsbesteding! 😃

Het een en ander wordt bekend gemaakt op www.trac-technik.de
Ook zal ik het ter zijner tijd melden.
Je van te voren aanmelden hoeft niet, is wel fijn als je dat doet.

Het staat allemaal nog in de planning, als er meer bekend is kom je het wel te weten.

2 Jaar geleden waren er in totaal bijna 150 voertuigen, en ongeveer 1500 bezoekers. Toen was het alleen maïshakselen en grondbewerking. We gaan er van uit dat het dit jaar groter wordt. Het evenemententerrein is in elk geval ruim 3x zo groot!
jorn wijthmen
@Joop3
klinkt wel goed ik zal het in de gaten houden en mischien dat ik wel kom als ik tijd heb

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Unimog U1000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
34
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
11