Fordson Dexta - Omgekeerde polen
Ik heb een dexta waar ik een nieuw electrisch systeem op zet. Nu zag ik dat de + en - bij een dexta omgedraaid zijn! Wat zijn de voor- en nadelen hiervan en hoe sluit ik de + op de massa aan?
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Fordson Dexta ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
als ik het even na ga vragen komen we er vast wel uit, maar misschien zijn er wel kenners die ons precies uit kunnen leggen hoe het werkt
( let niet op chagrijnige tfanners die hier hun verdriet komen uiten.. )
leker sirieus
Hier nog even een link naar het naar het schema.
Deze komt van www.fordsontractorpages.nl:
fordsontractorpages.nl/manuals/dx_isf35.jpg/
Of als ik net mis heb....
Niet dus.
Het is gelijkstroom.
Jij hebt het mis.
Weet je wel zeker dat je daar een gelijkstroomdynamo hebt?
weet je ook waarom de + en de - andersom zitten, want bij @Dexta-Rijssen zit z'n accu wel normaal, daar moet toch een reden voor zijn zou je zeggen.
de regulator hebben als 't goed is geïsoleerde aansluitingen, dus dat maakt niet uit.. je moet wel zeker weten dat overal de + aansluiting vanaf de accu komt en niet vanaf het frame.. dus niet alleen de polen aan de accu omdraaien. De + en - pool van de accu heeft een verschillende dikte dus dat kun je snel merken.
Dat heeft er niets me te maken de polen blijven waar ze zijn alleen de kabel wordt anders aangesloten .
Deze man wil de trekker restaureren waarom lees je het topic niet goed . Anders moet je hier eens kijken wat het woord betekend:
encyclo.nl/begrip/restauratie/
Nog een vraag trouwens, hoe zit het met de dynamo, daar staat heel duidelijk B+ en D+ op.. hoe moet ik dat dan aansluiten?
het meest aparte vind ik eigenlijk nog dat jouw dexta wel gewoon + op + en - op - en dat het bij mij is zoals de meeste dexta's zijn, het is en blijft een raadsel
Zit er een wisselstroom-dynamo opgebouwd ? die hebben alleen een B + ( + accu ) en een D + ( Dynamo + ) de D + is dan je aansluiting voor je laadcontrole lampje .
Heb je een originele dynamo heb je meer aansluitingen en ook een losse spannings-regelaar .
En zoals Jose zegt ; maakt niet uit hoe je de startmotor aansluit , de start altijd de goede kant op !
Hoe heb jij je dynamo aangesloten?
haha sja hoe zal ik het zeggen, ik heb de dynamo nog niet veranderd eigenlijk, die bedrading was allemaal nog prima, maar bij m'n lampen heb ik wel de gewoon aan 't spatboard en de - op het lampje, (even plat gezegd), maar wat ik wel spannend zou vinden is jouw situatie, weet je heel zeker dat de - op de trekker staat aangesloten?? want om nou zomaar je accu om te draaien...
maarja, al zou ik de dynamo op nieuw moeten doen zou ik altijd op fordson-dexta.com kijken, maar aangezien jou trekker anders is aangesloten weet ik niet of het een aanrader is om op deze site te kijken, wat natuurlijk wel kan is dat je dexta als is eerder is gerestaureerd? is de bedrading nog origineel???
Heb het daarna op originele Fordson manier aangesloten (dus massa aan + pool) en dynamo gereviseerd. Hoefde verder ook niets aan te passen aan de startmotor.
Werkt nu perfect (en ook nog eens origineel)
daarom vraag ik me sterk af of je trekker al niet eerder is gerestaureerd
Nee ; omdat de veldwikkelingen ook electrisch bekrachtigt worden .
Had de electromotor permanente magneten ( bv kleine electro-motortjes ) dan had je gelijk ; die draaien dan andersom !
Ah, die draaien ook om jah, en dan blijft de draai richting weer hetzelfde.
Wil je de draairichting wel omdraaien dien je alleen de veldwikkeling om te draaien.
Bij een e motortje met permanente magneten heb je geen veld-wikkelingen ; hier kun je draairichting veranderen door de stroom door het anker andersom te laten stromen ; maar waarschijnlijk bedoelen we hetzelfde !
We hebben het nu over startmotoren die een veldwikkeling hebben
Ja ; dan heb je gelijk ; dan zou je de stroomrichting van de veldwikkelingen andersom moeten laten lopen ( en dat is niet even simpel te doen lijkt mij ? )
Denk dat het wel mogelijk is, alleen bij een startmotor zal het niet makkelijk zijn nee, omdat die natuurlijk geen Aansluit klemblok hebben
En schreeuwen van verkeerd omdraaien en plus aan min laat maar achterwegen. Het is precies hetzelfde systeem alleen de plus loopt via het chassis en de min loopt via het systeem.
Niet moeilijk doen over b+ en d- gewoon het schema volgen .
Wissel stroom is niet op te slaan in accu's. Accu's zijn dus altijd gelijkspanning (DC) Wisselspanning duid men aan met AC.
Hier is trouwens ook de naam van AC/DC van afgeleid
Foutje, dat was het type dynamo wat ik bedoelde!
Post er anders eens een scherpe, duidelijke foto van, dat maakt een hoop duidelijk.
Je hebt dus een Bosch dynamo en een originele fordson regelaar?
Dat is dus het hele geval, die regelaar is weg, komt morgen nieuw binnen toevallig!
Op die bosch dynamo zit volgens mij al iets wat een regelaar voorstelt.
Weet wel dat een originele Fordson Lucas onderdelen gebruikt, en dit gaat dus niet samen met een Bosch systeem.
dat weet ik! daarom bestel ik er ook een originele lucas dynamo bij
Okee, dan zal het wel goed komen, succes.
Heeft TF lid @HA189 wel voor je. Voor niet teveel geld ook, en nog mooi in de buurt ook nog.
Het is maar een tip.
Nah, goeie tip! Kheb em inmiddels ook besteld... Hoop wel dat er een poelie op zit, anders moet ik die los bijbestellen
Die kan ik ook voor mijn dexta gebruiken?