Fordson Dexta - Omgekeerde polen

Ik heb een dexta waar ik een nieuw electrisch systeem op zet. Nu zag ik dat de + en - bij een dexta omgedraaid zijn! Wat zijn de voor- en nadelen hiervan en hoe sluit ik de + op de massa aan?
Dexta-Rijssen

Reacties

jelledexta
Ben benieuwd wie dit weet 😄
als ik het even na ga vragen komen we er vast wel uit, maar misschien zijn er wel kenners die ons precies uit kunnen leggen hoe het werkt 😄

( let niet op chagrijnige tfanners die hier hun verdriet komen uiten.. ) 😛
old man jose
Dat kan. Het schema aansluiten en dan de plus kabel op massa en de min kabel aan de startmotor cq solenoid.
walker1
Voor klachten over polen kan je bij de pvv terecht.
@walker1

leker sirieus
Maar dat kan heel goed dat dat omgedraat zit orgineel dat de plus op chasie en de min op de start motor kan aleen als het orgieneel zoo is en niet omdat je teovalig een andere acu heb gekogt war de polen op omgedraait zitten als je het dan aansluit gaat de start motor de verkeerde kant op draaien voor de rest werk de rest wel als je het op de dynamo omdraait
ford5000
Het is precies zoals @old man jose zegt.

Hier nog even een link naar het naar het schema.
Deze komt van www.fordsontractorpages.nl:

fordsontractorpages.nl/manuals/dx_isf35.jpg/
Jeb klop de plus zit op het chasie en de min op de start motor
Valtra96
Tis wisselspanning toch, dus moet niet veel uitmaken.
Of als ik net mis heb....
HanomagR45
Niet echt iets aparts, op bijna alle oude Engelse tractoren is dit zo gemaakt.
ford5000
@Valtra96

Niet dus.
Het is gelijkstroom.
old man jose
@Valtra96
Jij hebt het mis.
old man jose
Wisselstroom dynamo's werden veel later op tractoren gebouwd
Dexta-Rijssen
Aha, dus als ik dit zo ga doen, heb ik kans dat mijn startmotor de verkeerde kant op gaat draaien? Nu is het namelijk zo dat de + op de kabels zit en de - op chassis, normaal dus, en alles werkt. Maar omdat er weer een originele regulator op komt, wil ik alles weer origineel hebben qua stroom. Of moet ik dan nog meer vernieuwen cq aanpassen? Mijn dynamo is een nieuwe bosch 14v 4c. Heeft dat ook nog consequenties voor het hele circuit?
ford5000
@Dexta-Rijssen

Weet je wel zeker dat je daar een gelijkstroomdynamo hebt?
Dexta-Rijssen
Wat maakt het dan precies uit @ford5000 ? Ik moet natuurlijk niet alleen maar de boel slopen ipv verbeteren 😉
old man jose
De dynamo even een shock geven en deze is aan min gepoold. Met de rest van het systeem heb je geen problemen ook met de starter niet. Dit gaat helemaal goed komen.
jelledexta
@ford5000

weet je ook waarom de + en de - andersom zitten, want bij @Dexta-Rijssen zit z'n accu wel normaal, daar moet toch een reden voor zijn zou je zeggen.
Eric MFUF
@Dexta-Rijssen

de regulator hebben als 't goed is geïsoleerde aansluitingen, dus dat maakt niet uit.. je moet wel zeker weten dat overal de + aansluiting vanaf de accu komt en niet vanaf het frame.. dus niet alleen de polen aan de accu omdraaien. De + en - pool van de accu heeft een verschillende dikte dus dat kun je snel merken.
old man jose
De reden voor deze ompoling was dat de vroegere tractoren waren uitgerust met benzine of gas motoren. door dit omkeren werkte de ontsteking beter is mij verteld.
old man jose
@Eric MFUF

Dat heeft er niets me te maken de polen blijven waar ze zijn alleen de kabel wordt anders aangesloten .
Deze man wil de trekker restaureren waarom lees je het topic niet goed . Anders moet je hier eens kijken wat het woord betekend:
encyclo.nl/begrip/restauratie/
jelledexta
O oke, dus als ik het goed begrijp maakte ford eerst tractoren die op bezine liepen, en vervolgens hebben ze bij de diesel het "nieuwe" elektrische systeem de polen niet meer veranderd. apart, leuk weetje
jelledexta
Dexta-Rijssen
Best apart ja, mijn ford is uitgerust met een goeie dieselmotor van perkins!
Nog een vraag trouwens, hoe zit het met de dynamo, daar staat heel duidelijk B+ en D+ op.. hoe moet ik dat dan aansluiten?
jelledexta
@Dexta-Rijssen

het meest aparte vind ik eigenlijk nog dat jouw dexta wel gewoon + op + en - op - en dat het bij mij is zoals de meeste dexta's zijn, het is en blijft een raadsel 😛
Snaky Bill
Plus aan min en min aan de plus pool echt engels. maar op letten dat je geel-groen niet verwisseld met groen-geel
basia
@Dexta-Rijssen

Zit er een wisselstroom-dynamo opgebouwd ? die hebben alleen een B + ( + accu ) en een D + ( Dynamo + ) de D + is dan je aansluiting voor je laadcontrole lampje .
Heb je een originele dynamo heb je meer aansluitingen en ook een losse spannings-regelaar .

En zoals Jose zegt ; maakt niet uit hoe je de startmotor aansluit , de start altijd de goede kant op !
Dexta-Rijssen
Jelle, ik snap et nog niet zo heel best:)
Hoe heb jij je dynamo aangesloten?
jelledexta
@Dexta-Rijssen

haha sja hoe zal ik het zeggen, ik heb de dynamo nog niet veranderd eigenlijk, die bedrading was allemaal nog prima, maar bij m'n lampen heb ik wel de gewoon aan 't spatboard en de - op het lampje, (even plat gezegd), maar wat ik wel spannend zou vinden is jouw situatie, weet je heel zeker dat de - op de trekker staat aangesloten?? want om nou zomaar je accu om te draaien...

maarja, al zou ik de dynamo op nieuw moeten doen zou ik altijd op fordson-dexta.com kijken, maar aangezien jou trekker anders is aangesloten weet ik niet of het een aanrader is om op deze site te kijken, wat natuurlijk wel kan is dat je dexta als is eerder is gerestaureerd? is de bedrading nog origineel??? 😄
Valtra-Fordpower
Een startmotor is toch gewoon een gelijkstroom motor? Dus als men de polen omdraait veranderd de draairichting ook...
Dexta-Rijssen
@Valtra-Fordpower ik weet dan niet hoe mijn originele startmotor goed kan draaien op deze accu aansluiting!
Ford Power Major
Toen ik mijn Major kocht had men dit ook op de standaard manier aangesloten (dus massa aan - pool). Startmotor draaide ook gewoon de goede kant op, maar dynamo was wel kapot.

Heb het daarna op originele Fordson manier aangesloten (dus massa aan + pool) en dynamo gereviseerd. Hoefde verder ook niets aan te passen aan de startmotor.

Werkt nu perfect (en ook nog eens origineel)
jelledexta
@Dexta-Rijssen

daarom vraag ik me sterk af of je trekker al niet eerder is gerestaureerd
basia
@Valtra-Fordpower

Nee ; omdat de veldwikkelingen ook electrisch bekrachtigt worden .
Had de electromotor permanente magneten ( bv kleine electro-motortjes ) dan had je gelijk ; die draaien dan andersom !
Valtra-Fordpower
@basia

Ah, die draaien ook om jah, en dan blijft de draai richting weer hetzelfde.

Wil je de draairichting wel omdraaien dien je alleen de veldwikkeling om te draaien.
Dexta-Rijssen
@jelledexta jaah dat is ie ook wel hier en daar, de oude gele kabel die van startrelais naar regelateur ging hangt er nog afgeknipt bij 😛 ziet er ook nog eens niet uit! Ook van startschakelaar gaat 1 draad naar startrelais, en 1 zit rechtstreeks op de +pool 😮
basia
@Valtra-Fordpower

Bij een e motortje met permanente magneten heb je geen veld-wikkelingen ; hier kun je draairichting veranderen door de stroom door het anker andersom te laten stromen ; maar waarschijnlijk bedoelen we hetzelfde !
Valtra-Fordpower
@basia

We hebben het nu over startmotoren die een veldwikkeling hebben 😄
basia
@Valtra-Fordpower

Ja ; dan heb je gelijk ; dan zou je de stroomrichting van de veldwikkelingen andersom moeten laten lopen ( en dat is niet even simpel te doen lijkt mij ? )
driver-roy
Wat is het verschil tussen een steiger en een accu
fordsondexta
Klopt heefti van mij ook
Valtra-Fordpower
@basia

Denk dat het wel mogelijk is, alleen bij een startmotor zal het niet makkelijk zijn nee, omdat die natuurlijk geen Aansluit klemblok hebben 😃
Dexta-Rijssen
@basia ik heb een bosch 14v accu, weet niet of dat wisselstroom is? Als je dat aansluitschema ziet gaan beide draden van dynamo naar spanningsregelaar..
old man jose
Eerder in dit thema is een schema getoond. Dit proberen uit vergroten en aansluiten zoals op het schema staat dan kan er niets verkeerd, als je het schema niet lezen kan wordt het voor ons heel moeilijk uit leggen.
En schreeuwen van verkeerd omdraaien en plus aan min laat maar achterwegen. Het is precies hetzelfde systeem alleen de plus loopt via het chassis en de min loopt via het systeem.
Niet moeilijk doen over b+ en d- gewoon het schema volgen .
Valtra-Fordpower
@Dexta-Rijssen

Wissel stroom is niet op te slaan in accu's. Accu's zijn dus altijd gelijkspanning (DC) Wisselspanning duid men aan met AC.

Hier is trouwens ook de naam van AC/DC van afgeleid 😃
Dexta-Rijssen
@Valtra-Fordpower
Foutje, dat was het type dynamo wat ik bedoelde!
jelledexta
Nou goed, we weten waarom de polen zijn omgedraaid bij de dexta, het enige vreemde is nog waarom dat bij @Dexta-Rijssen niet zo was. maar dat is misschien ook bijzaak, as ik jou was zou ik het gewooon helemaal opnieuw aanleggen volgens het schema, dan kan er niks mis gaan ook. 😄
Valtra-Fordpower
@Dexta-Rijssen

Post er anders eens een scherpe, duidelijke foto van, dat maakt een hoop duidelijk.
johnny mf
Wij hadden een paar jaar terug toen we de dexta voor de aardappel planter wouden zetten dat de censors op de planter het niet deden, en hebben toen gewoon de accu kabels omgedraaid en voor de rest niets verandert en de accu staat er sindsdien zo in. En start gewoon laait gewoon bij.
CVT6230
@Dexta-Rijssen

Je hebt dus een Bosch dynamo en een originele fordson regelaar?
Dexta-Rijssen
@CVT6230

Dat is dus het hele geval, die regelaar is weg, komt morgen nieuw binnen toevallig!
Op die bosch dynamo zit volgens mij al iets wat een regelaar voorstelt.
CVT6230
@Dexta-Rijssen

Weet wel dat een originele Fordson Lucas onderdelen gebruikt, en dit gaat dus niet samen met een Bosch systeem.
Dexta-Rijssen
@CVT6230

dat weet ik! daarom bestel ik er ook een originele lucas dynamo bij 😄
CVT6230
@Dexta-Rijssen

Okee, dan zal het wel goed komen, succes.
ford5000
@Dexta-Rijssen

Heeft TF lid @HA189 wel voor je. Voor niet teveel geld ook, en nog mooi in de buurt ook nog.
Het is maar een tip. 😉
Dexta-Rijssen
@ford5000

Nah, goeie tip! Kheb em inmiddels ook besteld... Hoop wel dat er een poelie op zit, anders moet ik die los bijbestellen 😉
newholland6640
@ford5000

Die kan ik ook voor mijn dexta gebruiken?
ford5000
@newholland6640 Maar natuurlijk kan dat.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fordson Dexta ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!