Illustratie van:

David Brown 990 - opdraaien db 990

Hoe kun je een david 990 eigelijk wat meer brandstof geven?

heb vandaag zon klein plaatje even van de pomp af gehaald, en dan kijk je op op een asje met een soort bus waar 2 appart soort boutjes in zitten. op dat 'busje' staan ook letters op een B en een C als ik mij niet vergis (weet niet helemaal zeker meer)

nu heb ik wel is gehoord dat je die boutjes los moet draaien en dan vliegwiel een kwart moet draaien of zo ??

wie weet precies hoe dit zit ??

gr robin

Deel dit topic

Reacties

Robert87
Lijkt me beter dat je er een iemand bij haalt of vraagt die er verstand van heeft. Brandstofpompen zijn zo van hun leg af
valmet6400power
@Robert87

Roterende pompen helemaal toch?

Ben wel benieuwd aanzien onze 1394 ook roterende heeft..
Wilting NH
@Robert87

ah dit moet zelf ook wel gaan lukken met de goede informatie 😃

leer je alleen maar van 😄
fiat1000DTsuper
Wil ik ook wel eens weten 😉
valmet6400power
Wie rijd dr TT met roterende pomp? Of wie is een expert?
Wilting NH
@valmet6400power

ikke met me 1100, maar die zit veel anders 😛 veel gemakkelijker 😛 haha
valmet6400power
@Wilting NH

Lijnpomp zeker?

Misschien @imter724
Wilting NH
@valmet6400power

Wat? lijnpomp op me fiat ?? echt niet. daar zit ook roterend op, 1100 heeft roterend 1000 lijn.
valmet6400power
@Wilting NH

Ahh.. Maar nu moeten we nog iemand hebben.. @rubensiebkes is wel DB man maar heeft lijnpomp..
Wilting NH
@valmet6400power

komt vanzelf wel een voorbij.
en ookal heeft hij een lijnpomp. kan ook wel verstand hebben van andere type pompen/ trekkers
Robert87
@Wilting NH

Roterende pompen zitten ook niet moeilijk in elkaar! Je moet alleen wel weten wat je doet. Een leek kan beter vragen of er iemand even bij hem langs wil komen. Zo even uitleggen via internet hoe je een cav pompje moet gaan opdraaien heb ik zo mn vraagtekens bij! Maar dat is mijn mening.
Wilting NH
@Robert87

moet er ook toevallig eentje in de buurt zitten waarvan je weet dat die het kan en dan nog even langs wil komen.

maar als iemand het wel wil proberen het uit te leggen hoor iik het graag :d
valmet6400power
Evt met foto's? 😃

Iemand i de buurt van Wieringerwerf die weet hoe et zit? 😃
Wilting NH
@valmet6400power

volgens mij komt dit al aardig in de buurt 😉

tractorfan.nl/topic/9201/
Robert87
De begin en eindregulateur bestaat uit een gewichtenregelaar, het overbrengmechanisme dat in een huis zit. De regulateur met de naaf op het einde van de nokkenas van de pomp is bevestigd, heeft twee gewichten. Bij een hoger toerental worden de gewichten door de middelpuntvliedende kracht naar buiten bewogen die de druk van de veren moet door drukken. De veren zijn van verschillende sterkte gemaakt. De beweging van de gewichten wordt via de armpjes overgebracht op het tuimelstuk dat aan de regelstang van de pomp is verbonden. Deze stang gaat bij een uitslag van de gewichten in de richting van de stopstand. Daarom wordt de ingespoten brandstof minder en zakt het toerental. Bij een lager toerental zakt de middelpuntvliedende kracht zodat de druk van de veren groter word en de gewichten in de andere richting worden bewogen. De regelstang zal zich ook in andersom gaan bewegen waardoor dus de motor meer brandstof krijgt en het toerental weer op zal lopen.

Het duurt even, maar dat staat er een gedeelte van een pomp. Kan nog wel meer vertellen maar dat kost wel erg veel tijd! Hoop dat dit eerst genoeg info is
valmet6400power
@Wilting NH

Zeker! Maar dit is niet dat ik zeg laat ik onze case ff open draaien.. De omschrijvingen zijn aardig vaag ; 'een beetje' 'half slag' ed. Wat Robert hierboven zegt is veel duidelijker, hij zal wss ook meer kennis ervan hebben!
Robert87
@valmet6400power

Ik heb persoonlijk meer met lijnpompen dan met roterende, maar beide heb ik veel gewerkt.
Tja en de common rail is het tegenwoordig he.
valmet6400power
@Robert87

Lijnpompen zijn vaak stiftje indraaien en klaar toch? Net als jou ford? Jaa tegenwoordig is het een digitaal te schroeven schroefje!
Wilting NH
@Robert87

ah oke, hoet het werkt snap ik nu.

maar kun je nu ook nog even vertellen hoe je um nu opdraait?
valmet6400power
stannetje96
@Robert87 dan weet je vast ook wel hoe je een ford 6710 brandstofpomp kan bijgeven
valmet6400power
@stannetje96

Dat weet bartje ook toch?
stannetje96
@valmet6400power heb geen zin om foto te maken 😳
valmet6400power
@stannetje96

Luie hindoe, doe het voor je kegel
Robert87
Ik ga niet hier op tf vertellen hoe je een roterende pomp moet opdraaien. K wil niet op mijn geweten hebben dat er straks aan trekkers gesleuteld word zonder dat de eigenaar er van weet! Wil je dus een CAV pomp opdraaien ga dan even naar een dealer in de buurt.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de David Brown 990 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
25
DEELNEMERS
5
WEERGAVES
4