Illustratie van:

Case IH CVX 195 - Variobak S-Matic

Beste.

Voor mijn stageverslag zou ik graag de Variobak van de Case IH CVX 195 uitleggen (ZF S-Matic), nu is mijn vraag wat de hydromotor eigenlijk voor invloed heeft op die as, ik weet dat deze de snelheid regelt, maar hoe gaat dat in z'n werk?, en ook hoe het zit met die planetaire stelsels?, ik heb al enkele video's bekeken op Youtube, deze zijn allemaal in het duits, ik versta een groot deel, maar ik zou het graag volledig kennen.

laat een reactie als jullie mij kunnen helpen aub.

Mvg

J0hnDeere7930fan

"Lees meer link" is een foto van de welbetreffende vario

Deel dit topic

Reacties

Case-IH Fan
Weet je wel zeker dat het een ZF s-matic bak is?
J0hnDeere7930fan
@Case-IH Fan

stond er toch op, als ik mij niet vergis
J0hnDeere7930fan
@Case-IH Fan

maar daar gaat het mij niet zozeer om, ik wil graag het principe van zo'n vario begrijpen. bij mijn weten hebben de meeste vario's hetzelfde principe, met die stappenmotor/hydropomp...
Case-IH Fan
@J0hnDeere7930fan ik zal is voor je zoeken op internet. als ik wat vind zet ik hier wel een link neer, want ben ook wel benieuwd hoe het werkt.
valmet6400power
RGoede vraag ben benieuwd
radium45
Het is een S-Matic. De componenten komen van Linde.
Wim3065
tractorfan.nl/topic/4374/
En daaruit dus het volgende:
fendt.vanderhaeghe.be/pictures/docs/…

Gelieve dit topic te verwijderen als je vraag beantwoord is. We hebben namelijk al zo'n topic 😄...
Case-IH Fan
@Wim3065 denk niet dat de vraag hiemee beantwoord is want dit gaat over een Fendt Vario
SJB533
@Case-IH Fan
Jup, zoals gezegd de S-Matic, die komt namelijk van Steyr. De Eccom ligt oa in JD en DF.
jeroen13
jeroen13
Wat is een stappen motor vraag ik mij dan al af 😛 en welke van die 3 dingen op de bijgevoegde foto is de stappenmotor en welke de hydromotor?
J0hnDeere7930fan
@jeroen13 ja ik ben 17

de stappenmotor is dat klein elektrisch component dat de hoek van de plunjerpomp veranderd dat elektrisch component staat onder mijn naam " 7930fan" op de foto, die plunjerpomp wordt aangedreven aan dat tandwiel rechtsonder, en die pomp zal een hydromotor aandrijven die op hetzelfde principe werkt als die pomp, door de hoekverandering kan de snelheid veranderd worden van die motor. en die variabele snelheid moet invloed hebben op dat mechanische deel er onder, maar daar zit ik vast :s
J0hnDeere7930fan
@jeroen13

links is hydropomp en recht de motor

zo ziet die plunjerpomp eruit
Vendel
De s-matic is ontwikkeld door Steyr Antriebstechnik (versnellingsbakkenafdeling van Steyr) zij maken vele aandrijflijnen, zoals deze bak maar ook voor Mercedes (G-klasse) Fiat Panda 4 wd bak en diverse trucks uit de dakar reden met een steyr bak. De betreffende bak is 10 jaar exclusief voor Case en Steyr gemaakt, daarna heef Steyr Antriebstechnik het concept verkocht aan ZF. Zoals misschien wel bekend zijn de ZF Eccom niet de allerbetrouwbaarste bakken, ZF had dus wel zin in deze bak.
Vendel
De werking:
Op de laatste foto zie je een as met twee tandwielen, de een zorgt voor mechanische aandrijving van de bak, de ander drijft de pomp van de hydrostaat aan. In de bak zitten een aantal planetaire stelsels met elk een verschillende overbrengverhouding. De stelsels worden geschakeld dmv klauwkoppelingen. Deze slijten nagenoeg niet omdat deze alleen maar schakelen als er geen toerenverschil is tussen de ene en de andere kant van de klauw.

Wat maakt nou vario?
Van een planetair stelsel wordt 1 kant door de diesel motor aangedreven (bijvoorbeeld het zonnewiel) en een ander deel (bijvoorbeeld ringwiel) door de hydrostaat. De dieselmotor heeft een vast toerental, stel dat de hydrostaat stil staat, dan heb je een gewoon planetair stelsel zoals ook een eindvertraging is, het ringwiel is reactietandwiel waardoor een vertraging ontstaat.
Het wordt pas leuk als de hydrostaat het ringwiel aan gaat drijven, loopt hij tegen de draairichting van het zonnewiel in gaat de drager langzamer draaien, loopt hij met de draairichting mee gaat de drager sneller draaien. Doordat de hydrostaat een variabel toerental heeft ontstaat een variabel uitgangstoerental.
Vendel
Een trukje om de werking van het planetair beter te zien: leg een knikker of kogel tussen twee plankjes en schuif 1 van de plankjes naar links, de knikker zal vertraagd meerollen met het plankjenaar links. Als je nu het bovenste en onderste plankje tegen elkaar in beweegd blijft de knikker op zijn plek en als je beide plankjes 1 kant op schuift schuift de knikker mee, gaat dus sneller als in de eerste situatie.

Het onderste plankje kun je vergelijken met het zonnewiel, het bovenste met het ringwiel en de knikker is de drager.
J0hnDeere7930fan
@Vendel

bedankt voor je info, nu moet ik het nog begrijpen :s
Rene2506
Je kunt het ook heel simpel bekijken als je weet wat een differentieel doet, dit gaat niet helemaal op in dit verhaal maar maakt het misschien wel enig sinds begrijpbaar.

Neem een Motor en een achteras of vooras whatever met een differentieel.

de motor draait op een vast toerental
wat gebeurd er als 1 deel van de as niet zou draaien??

dan draait de andere 2x zo snel.

Nu stel je voor als er een hydromotor op de deze stilstaande deel van de as zou zitten, waarvan je de snelheid kan regelen?

Juist de andere kant valt traploos te regelen.
J0hnDeere7930fan
@Rene2506

oké bedankt, ben al veel wijzer geworden 😃.

wordt de kracht dan afgetakt aan de tandwielen die tussen het ringwiel en het middelste tandwiel zitten?
J0hnDeere7930fan
@Vendel & @Rene2506

Heel erg bedankt, jullie kennis is goud waard 😃
J0hnDeere7930fan
@Wim3065

is het volgens jou nog steeds nodig om deze topic te verwijderen?, lijkt mij op deze topic veel interessanter dan de vorige
JD3010
Als een trekker dan bijv. 100 pk heeft, dan moet het hydraulische gedeelte van de bak dus toch ook minimaal die 100 pk over kunnen brengen? Of heb ik dat nu verkeerd gedacht.
Rene2506
@JD3010
nee want de verhoudingen zijn heel anders, zoals ik het heb uitgelegt is heel simpel en nagenoeg 100% hydraulisch, maar zoals er eerder geschreven is zit er een vertraging/ versnelling in, dus de hydrostaat hoeft bij lange na niet het vermogen overbrengen. die regelt alleen iets bij
JD3010
@Rene2506 Maar het vermogen vanaf de motor wordt gesplitst in een mechanisch en hydraulisch gedeelte. Dan zal het max. vermogen toch gelijk zijn aan wat er door 1 van beide aandrijflijnen kan? Zoals je uitlegd met de eindaandrijving.

Als het vermogen te groot is het het wiel staat vast aan de grond, dan gaat de eindaadrijving toch ook draaien en zal het wiel blijven staan.
Rene2506
Hoe diep wil je ingaan op een vario bak?
J0hnDeere7930fan
@Rene2506 ik heb nog 2 vragen 😛

zowat dezelfde vraag als JD3010: komen er ook geen krachten op de hydromotor te staan wanneer de vario zwaar belast word?

2= hoe laat je de trekker van richting veranderen?
Vendel
Heel diep blijkbaar...

Het aandeel hydraulisch vermogen is afhankelijk van de versnelling. Staat hierbij de hydromotor nagenoeg stil is het hydraulisch vermogen nagenoeg 0. Omdat de CVX bak 4 groepen heeft staat de hydromotor van 0 tot 50 4 keer stil en heeft dan dus bijna 100% mechanische aandrijving.

Hoeveel het maximale hydraulische vermogen is weet ik niet, in elk geval is de maximale hydrostaatdruk 360 bar.
Vendel
@J0hnDeere7930fan
Ja als het trekwerk zwaar wordt loopt de hydraulische druk op doordat het reactietandwiel meer kracht moet overbrengen, maximaal 360 bar. Gaat de overdrukklep open, dan geeft de trekker hier een melding van middels een foutcode. In den lande zijn er mensen die zwaardere overdrukkleppen hebben laten monteren om meer kracht over te kunnen brengen.

Het wisselen van rijrichting gebeurt na de variobak, op je foto van de bak aan de achterkant in de laatste twee planetaire stelsels. Ook dit wordt gekoppeld met twee klauwkoppelingen: koppeling vooruit en koppeling achteruit.
JD3010
@Vendel Klopt mijn gedachte dan? Want als het vermogen wat door het hydraulische gedeelte gaat te hoog wordt gaat de hydro-motor toch andersom lopen en de olie via het overdruk eruit gooien? De motor wordt dan zegmaar ook een pomp.

Ik heb deze vraag ook weleens gesteld aan een verkoper, maar die wist het ook niet. Ga er maar vanuit dat het werkt is dan het antwoord.
Rene2506
@JD3010??

Vendel heeft het verhaal super netjes omschreven, door die belasting van de ''hydromotor'' zal hij nooit de andere kant op draaien, omdat die bakken ontwikkeld zijn door berekeningen en beproevingen.

in het ergste geval zal hij door de overdruk schieten en springt op foutcode, maar het is wel een kwestie van ga er maar van uit dat het werkt 😃
JD3010
@Rene2506 Dat het werkt weet ik, want ik heb zelf al een paar jaar een JD6420 Autopowr.

Ik vroeg me alleen af of mijn gedachte hierover juist was. Het betekent dus ook dat bij de grote CVT-bakken ook een grote hydrauliekcomponent inzit.
Rene2506
Zou groot zijn ze niet 30x10x10Cm

ik weet niet welke bak de JD6420 heeft? volgens mij niet de bak die steyr heeft ontwikkeld?

De gedachte zou theoretisch kunnen, maar laten we stellen dat het zo uitgebalanceerd is dat het gewoon niet kan en gebeurd. en het hydraulisch gedeelte is maar een paar % van het echte overtebrengen vermogen. hij blijft voor het grootste gedeelte altijd mechanisch
JD3010
@Rene2506 John deere gebruikt de ZF-bak, alleen in de grote trekkers hebben ze hun eigen bak.

Ik ga er ook wel vanuit dat het goed is uitgedacht door de verschillende fabrikanten. Er lopen er al zoveel vario-trekkers dat het wel goed moet zijn.

Als de aardrijflijn gesplitst wordt, moeten ze het samen overbrengen. De zwaktste bepaalt het maximum. Hetzelfde bij achterwielaandrijving. Een trekker kan niet meer trekken dan het wiel met de minste grip.

Als ik goed gerekend heb, is er om 100kW overbrengen met 360bar is theoretisch 167 lt/min. olie nodig. Dat is dus goed te doen.
Rene2506
Ik dacht dat het verhaal van de ZF bak (voor heen steyr bak) juist in de grotere zat en de JD bak in de lichteren 4 cil etc. maar ik kan het mis hebben.

ze moeten het samen overbrengen maar daarbij hoeft het hydraulische gedeelte maar een paar %hydraulish vermogen leveren, anders wordt het geen effectieve bak, maar meer een hydrostaat, en dat willen ze nu juist voorkomen
Vendel
@JD3010
Je gedachte dat een variobak een hydraulisch vermogen moet kunnen incasseren of leveren dat net zo groot is als het motorvermogen klopt niet, zou wel heel mooi zijn, je stopt er 100kW mechanisch (dieselmotor) vermogen in en krijgt van de hydrostaat nog eens 100 kW erbij!!

De kracht wordt door de dieselmotor overgebracht, de hydrostaat zorgt enkel voor aandrijving van het reactietandwiel. Dit levert ook kracht op maar het mechanisch aandeel blijft door de constructie van de bak het grootst.
Belangrijke keuzes die de fabrikant hierin maakt is het aantal koppelingen dat je wil doen, Fendt kiest voor een veld en transportgroep, Steyr en ZF kozen voor 4 schakelingen met elk een andere basis overbrengverhouding, CNH kiest in de Puma CVX voor een vario met 2 koppelingen die 3 versnellingen maken, of in de zwaardere weer 4. Door vaak te schakelen kan het bereik in toerental van de hydrostaat laag blijven. Omdat vermogen volgt uit koppel en toeretal blijft er dus weinig vermogen over dat de hydrostaat moet leveren.

Je kan de krachten in het planetair (want daar ging het over) berekenen of uittekenen maar ik heb dat nog nooit gedaan. Niet nodig ook trouwens.
Vendel
@J0hnDeere7930fan
Stageverslag al af? 😉
J0hnDeere7930fan
@Vendel

ben aan het afronden 😃

ZEER WEL BEDANKT, echt waar!!!
JD3010
@Vendel Sorry voor het misverstand, want ik weet ook dat die 100kW er niet bij is te toveren. Die 100 kW is niet handig gekozen, maar diende als rekenvoorbeeld. In de grote trekkers wordt dit principe ook toegepast.

Als de aandrijflijn gesplitst wordt in een mechanisch en hydraulisch gedeelte dan kan dat toch alleen in 50/50%. Dat betekent dat beide aandrijflijnen max. de helft van het vermogen over moet kunnen brengen. Ik zou niet kunnen bedenken hoe het anders verdeeld kan worden.

Misschien ga ik er wel veel te diep op in hoor. Ik was ook niet van plan om erzelf 1 te gaan bouwen hoor.
Rene2506
@JD3010
nu ga je alweer uit van 50-50 maar dat is niet het geval, Zoals ook al door Vendel uitgelegt zit er een plannitair is, die ervoor zorgt dat de hydrostaat alleen regelt en niet 50% van het vermogen hoeft optevangen, anders krijg je een zeer oneffiecente bak, en ben je hydraulisch vermogen aan het gebruiken wat een veel slechter rendament heeft als mechanisch vermogen.

je moet je bak toch uitrekenen waarin het mechanische gedeelte 100% moet overbrengen omdat. dat bereik heeft hij nu eenmaal, en vanuit daar regel je hem terug met de hydrostaat naar 80% en 20% hydraulisch, die 50/50 lijkt me onwaar
jeroen13
@Vendel jij weet er egt veel over man! 😛
jeroen13
@J0hnDeere7930fan wat voor richting doe je?
J0hnDeere7930fan
@jeroen13

Elektromechanica
jeroen13
@J0hnDeere7930fan wow jij bent een slim man dan ze dat je dit allemaal weet 😛 uit dit gesprek kan ik niet heel veel afleiden omdat ik dat ook int echt in werking zou moeten kunne zien. en ik doe dezelfde richting als gij alleen zie ik daarvan niks... en ik ga volgend jaar ook niet op stage... 😞
J0hnDeere7930fan
@jeroen13

jah, ben er uiteindelijk toch uitgeraakt, ik zocht het veel te ver, het zit eigenlijk nog wel logisch in mekaar zo'n vario. Ik weet er nog niet alles van, maar ik begrijp het toch al grotendeels dankzij de 2 heren die mij hierbij geholpen hebben. 😃
jeroen13
@J0hnDeere7930fan ja da zijn wel krake hoe da ze het wete en nog zo ne goeie uitleg bij kunne geven!
J0hnDeere7930fan
@jeroen13

inderdaad, zonder hun was het mij nooit gelukt!

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Case IH CVX 195 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
46
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
16