Beste.
Voor mijn stageverslag zou ik graag de Variobak van de Case IH CVX 195 uitleggen (ZF S-Matic), nu is mijn vraag wat de hydromotor eigenlijk voor invloed heeft op die as, ik weet dat deze de snelheid regelt, maar hoe gaat dat in z'n werk?, en ook hoe het zit met die planetaire stelsels?, ik heb al enkele video's bekeken op Youtube, deze zijn allemaal in het duits, ik versta een groot deel, maar ik zou het graag volledig kennen.
laat een reactie als jullie mij kunnen helpen aub.
Mvg
J0hnDeere7930fan
"Lees meer link" is een foto van de welbetreffende vario
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Case IH CVX 195 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
stond er toch op, als ik mij niet vergis
maar daar gaat het mij niet zozeer om, ik wil graag het principe van zo'n vario begrijpen. bij mijn weten hebben de meeste vario's hetzelfde principe, met die stappenmotor/hydropomp...
En daaruit dus het volgende:
fendt.vanderhaeghe.be/pictures/docs/…
Gelieve dit topic te verwijderen als je vraag beantwoord is. We hebben namelijk al zo'n topic ...
Jup, zoals gezegd de S-Matic, die komt namelijk van Steyr. De Eccom ligt oa in JD en DF.
bent u 17?
de stappenmotor is dat klein elektrisch component dat de hoek van de plunjerpomp veranderd dat elektrisch component staat onder mijn naam " 7930fan" op de foto, die plunjerpomp wordt aangedreven aan dat tandwiel rechtsonder, en die pomp zal een hydromotor aandrijven die op hetzelfde principe werkt als die pomp, door de hoekverandering kan de snelheid veranderd worden van die motor. en die variabele snelheid moet invloed hebben op dat mechanische deel er onder, maar daar zit ik vast :s
links is hydropomp en recht de motor
zo ziet die plunjerpomp eruit
Op de laatste foto zie je een as met twee tandwielen, de een zorgt voor mechanische aandrijving van de bak, de ander drijft de pomp van de hydrostaat aan. In de bak zitten een aantal planetaire stelsels met elk een verschillende overbrengverhouding. De stelsels worden geschakeld dmv klauwkoppelingen. Deze slijten nagenoeg niet omdat deze alleen maar schakelen als er geen toerenverschil is tussen de ene en de andere kant van de klauw.
Wat maakt nou vario?
Van een planetair stelsel wordt 1 kant door de diesel motor aangedreven (bijvoorbeeld het zonnewiel) en een ander deel (bijvoorbeeld ringwiel) door de hydrostaat. De dieselmotor heeft een vast toerental, stel dat de hydrostaat stil staat, dan heb je een gewoon planetair stelsel zoals ook een eindvertraging is, het ringwiel is reactietandwiel waardoor een vertraging ontstaat.
Het wordt pas leuk als de hydrostaat het ringwiel aan gaat drijven, loopt hij tegen de draairichting van het zonnewiel in gaat de drager langzamer draaien, loopt hij met de draairichting mee gaat de drager sneller draaien. Doordat de hydrostaat een variabel toerental heeft ontstaat een variabel uitgangstoerental.
Het onderste plankje kun je vergelijken met het zonnewiel, het bovenste met het ringwiel en de knikker is de drager.
bedankt voor je info, nu moet ik het nog begrijpen :s
Neem een Motor en een achteras of vooras whatever met een differentieel.
de motor draait op een vast toerental
wat gebeurd er als 1 deel van de as niet zou draaien??
dan draait de andere 2x zo snel.
Nu stel je voor als er een hydromotor op de deze stilstaande deel van de as zou zitten, waarvan je de snelheid kan regelen?
Juist de andere kant valt traploos te regelen.
oké bedankt, ben al veel wijzer geworden .
wordt de kracht dan afgetakt aan de tandwielen die tussen het ringwiel en het middelste tandwiel zitten?
Heel erg bedankt, jullie kennis is goud waard
is het volgens jou nog steeds nodig om deze topic te verwijderen?, lijkt mij op deze topic veel interessanter dan de vorige
nee want de verhoudingen zijn heel anders, zoals ik het heb uitgelegt is heel simpel en nagenoeg 100% hydraulisch, maar zoals er eerder geschreven is zit er een vertraging/ versnelling in, dus de hydrostaat hoeft bij lange na niet het vermogen overbrengen. die regelt alleen iets bij
Als het vermogen te groot is het het wiel staat vast aan de grond, dan gaat de eindaadrijving toch ook draaien en zal het wiel blijven staan.
zowat dezelfde vraag als JD3010: komen er ook geen krachten op de hydromotor te staan wanneer de vario zwaar belast word?
2= hoe laat je de trekker van richting veranderen?
Het aandeel hydraulisch vermogen is afhankelijk van de versnelling. Staat hierbij de hydromotor nagenoeg stil is het hydraulisch vermogen nagenoeg 0. Omdat de CVX bak 4 groepen heeft staat de hydromotor van 0 tot 50 4 keer stil en heeft dan dus bijna 100% mechanische aandrijving.
Hoeveel het maximale hydraulische vermogen is weet ik niet, in elk geval is de maximale hydrostaatdruk 360 bar.
Ja als het trekwerk zwaar wordt loopt de hydraulische druk op doordat het reactietandwiel meer kracht moet overbrengen, maximaal 360 bar. Gaat de overdrukklep open, dan geeft de trekker hier een melding van middels een foutcode. In den lande zijn er mensen die zwaardere overdrukkleppen hebben laten monteren om meer kracht over te kunnen brengen.
Het wisselen van rijrichting gebeurt na de variobak, op je foto van de bak aan de achterkant in de laatste twee planetaire stelsels. Ook dit wordt gekoppeld met twee klauwkoppelingen: koppeling vooruit en koppeling achteruit.
Ik heb deze vraag ook weleens gesteld aan een verkoper, maar die wist het ook niet. Ga er maar vanuit dat het werkt is dan het antwoord.
Vendel heeft het verhaal super netjes omschreven, door die belasting van de ''hydromotor'' zal hij nooit de andere kant op draaien, omdat die bakken ontwikkeld zijn door berekeningen en beproevingen.
in het ergste geval zal hij door de overdruk schieten en springt op foutcode, maar het is wel een kwestie van ga er maar van uit dat het werkt
Ik vroeg me alleen af of mijn gedachte hierover juist was. Het betekent dus ook dat bij de grote CVT-bakken ook een grote hydrauliekcomponent inzit.
ik weet niet welke bak de JD6420 heeft? volgens mij niet de bak die steyr heeft ontwikkeld?
De gedachte zou theoretisch kunnen, maar laten we stellen dat het zo uitgebalanceerd is dat het gewoon niet kan en gebeurd. en het hydraulisch gedeelte is maar een paar % van het echte overtebrengen vermogen. hij blijft voor het grootste gedeelte altijd mechanisch
Ik ga er ook wel vanuit dat het goed is uitgedacht door de verschillende fabrikanten. Er lopen er al zoveel vario-trekkers dat het wel goed moet zijn.
Als de aardrijflijn gesplitst wordt, moeten ze het samen overbrengen. De zwaktste bepaalt het maximum. Hetzelfde bij achterwielaandrijving. Een trekker kan niet meer trekken dan het wiel met de minste grip.
Als ik goed gerekend heb, is er om 100kW overbrengen met 360bar is theoretisch 167 lt/min. olie nodig. Dat is dus goed te doen.
ze moeten het samen overbrengen maar daarbij hoeft het hydraulische gedeelte maar een paar %hydraulish vermogen leveren, anders wordt het geen effectieve bak, maar meer een hydrostaat, en dat willen ze nu juist voorkomen
Je gedachte dat een variobak een hydraulisch vermogen moet kunnen incasseren of leveren dat net zo groot is als het motorvermogen klopt niet, zou wel heel mooi zijn, je stopt er 100kW mechanisch (dieselmotor) vermogen in en krijgt van de hydrostaat nog eens 100 kW erbij!!
De kracht wordt door de dieselmotor overgebracht, de hydrostaat zorgt enkel voor aandrijving van het reactietandwiel. Dit levert ook kracht op maar het mechanisch aandeel blijft door de constructie van de bak het grootst.
Belangrijke keuzes die de fabrikant hierin maakt is het aantal koppelingen dat je wil doen, Fendt kiest voor een veld en transportgroep, Steyr en ZF kozen voor 4 schakelingen met elk een andere basis overbrengverhouding, CNH kiest in de Puma CVX voor een vario met 2 koppelingen die 3 versnellingen maken, of in de zwaardere weer 4. Door vaak te schakelen kan het bereik in toerental van de hydrostaat laag blijven. Omdat vermogen volgt uit koppel en toeretal blijft er dus weinig vermogen over dat de hydrostaat moet leveren.
Je kan de krachten in het planetair (want daar ging het over) berekenen of uittekenen maar ik heb dat nog nooit gedaan. Niet nodig ook trouwens.
Stageverslag al af?
ben aan het afronden
ZEER WEL BEDANKT, echt waar!!!
Als de aandrijflijn gesplitst wordt in een mechanisch en hydraulisch gedeelte dan kan dat toch alleen in 50/50%. Dat betekent dat beide aandrijflijnen max. de helft van het vermogen over moet kunnen brengen. Ik zou niet kunnen bedenken hoe het anders verdeeld kan worden.
Misschien ga ik er wel veel te diep op in hoor. Ik was ook niet van plan om erzelf 1 te gaan bouwen hoor.
nu ga je alweer uit van 50-50 maar dat is niet het geval, Zoals ook al door Vendel uitgelegt zit er een plannitair is, die ervoor zorgt dat de hydrostaat alleen regelt en niet 50% van het vermogen hoeft optevangen, anders krijg je een zeer oneffiecente bak, en ben je hydraulisch vermogen aan het gebruiken wat een veel slechter rendament heeft als mechanisch vermogen.
je moet je bak toch uitrekenen waarin het mechanische gedeelte 100% moet overbrengen omdat. dat bereik heeft hij nu eenmaal, en vanuit daar regel je hem terug met de hydrostaat naar 80% en 20% hydraulisch, die 50/50 lijkt me onwaar
Elektromechanica
jah, ben er uiteindelijk toch uitgeraakt, ik zocht het veel te ver, het zit eigenlijk nog wel logisch in mekaar zo'n vario. Ik weet er nog niet alles van, maar ik begrijp het toch al grotendeels dankzij de 2 heren die mij hierbij geholpen hebben.
inderdaad, zonder hun was het mij nooit gelukt!