Hallo, ik lees hier normaal altijd mee maar nu eens een vraag. de snelheidsmeter van een ford 8210 III word normaal aangestuurd door een camera/radar.
het schijnt een wit kastje te zijn voor de brandstoftank. deze zit er bij ons volgens mij niet op. Ik kan hem in ieder geval niet vinden.
nu de vraag: zou iemand mischien een foto van dat ''ding'' kunnen maken en een foto van de plek waar hij zit. ook zou het handig zijn als ik wist waar de kabel weg moet komen en hoe de stekker eruit ziet.
alvast bedankt
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Ford 8210 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
beste jeroen .. dan is een kastje dat schuin naar de grond is gericht .. zit meestal naast de moter .... was een optie van die trekkers .. denk dat jullie 8210 met een inpuls meter werkt voor de snelheid dan zit er gewoon een sensor in de bak dat de omwentelingen meet en die om rekend in km/u
ik heb dus ook gehoord dat er een kastje op zou moeten zitten zoals jij dat zegt.
hoe kan hij anders het percentage slip meten? die optie zit tenminste in het menu.
niet dat ik het nodig ben..
weet iemand dan waar die puls sensor dan moet zitten in de bak.
Wij hebben een 8610 met zo'n kastje, maar de kmteller doet het bijna nooit. Waar zou ik het probleem kunnen vinden?
Oeps, bedoelde 8160, haalde die en de 4610 door elkaar :s
@malcon
bedankt!
Deze radar zat niet alleen op de 8210's met electronische hef, maar ook op andere types met een prestatiemonitor.
Op de latere types uit de Gen.ll was hij ook al leverbaar. Het enige wat hij daar deed was het slippercentage aangeven.
De prestatiemonitor berekende dan aan de hand van theoretische en werkelijke snelheid de bewerkte oppervlakte door.
De 7810 Gen.ll die ik in 1988 nieuw onder mijn kont kreeg had hem ook al.
op onze trekker zit die radar gewoonweg niet. ik heb er wel 5 minuten onder gelegen net nog en kan ook geen losse kabels ontdekken waar hij aan zou moeten zitten.
nu moet ik dus alleen nog uitzoeken waar die sensor voor de snelheid in de achterbrug zit.
onze trekker heeft trouwens wel een elektronische hef.
Het gaat dus om het schuin naar beneden gerichte kastje dat net voor de zadeltank onder de cabine zit. Daar zit de radar in. Ik zeg niet dat het zo is, maar het is natuurlijk ook goed moglijk dat niet alle 8210's met electronische hef ook standaard een radar en prestatiemonitor aan boord hadden.
Als er dus in jouw dashboard in het meest rechtse vakje geen display met tiptoetsen zit, maar alleen een Ford logo, dan heb je de radar hoogstwaarschijnlijk ook niet.
Hier de foto met voor de tank onder de cabine het kastje:
bedankt voor het zoeken
dat kastje zit er bij ons dus niet onder.
ik zie ook geen stekker.
wel heb ik rechts een schermpje waarop de tijd ingesteld kan worden en dus het percentage slip etc weergegeven kan worden.
maar ik heb die radar dus ook niet nodig begrijp ik, ik moet op zoek naar de snelheidssensor op de achterbrug.
groeten Jeroen
Nu ga ik even brutaal doen...
Is dat niet gewoon het motorolie filter? Of zit die ergens anders?
Owh die onder 45graden geplaatste kast half achter de dieseltank zit dus?
Waarom iedereen het dan over een witte kast heeft......
nee ik heb geen meldingen op het dashboard verder.
De pulsenteller zit bij de 10 serie gen. II (en ik neem aan ook de gen. III) aan de linkerzijkant in de achterbrug, net boven daar waar de remstang de achterastrompet ingaat.
Geeft ie geen snelheid aan en vermoed je dat er wel een grondsensor aanwezig is maar kunt hem niet vinden, dan zou je alle kabels vanaf het electronish dashboard- paneel in het midden en die aan de rechterkant in het dashboard kunnen volgen tot je eventueel bij de gezochte grondsensor uitkomt... stekkeraansluitingen schoonmaken en kijken of het helpt. Zelfde voor de kabel die van de plusenteller komt.
Het dashboard kun je losmaken door de 4 inbus (torx) boutjes aan de hoeken ervan los te draaien.
Je zou misschien aan de calibratiecode (tractor op groot contact zetten en daarna snelheidsmeterknop naast het middelste scherm een paar seconden ingedrukt houden) van de snelheidsmeter kunnen zien of er al dan niet een grondsensor aanwezig is (daarna weer van contact af zetten om weer terug te gaan naar snelheidsweergave). Welke code dit eventueel moet zijn, weet ik niet. Misschien is er een andere TF-er die je dit kan vertellen.
Aardigheidje: "onze loonwerker" had vroeger op zijn Ford TW15 uit de eerste generatie al een prestatiemonitor (met grondsensor), als los kastje bovenop het dashboard.
Werkt je electronische hef goed?
Haalt de snelheidsmeter van de 10-serie met elektronisch dashboard en grondsensor zijn signaal primair van de pulsenteller in de achterbrug, en zodoende dat die ook die zwarte calibratieknop achterop het electronische dashboadpaneel heeft? (zoals wanneer er geen grondsensor aanwezig is)
Dit is wat ik meen te begrijpen uit de verhalen in dit topic.
Dit betekend dus dat de grondsensor alleen gebruikt wordt ter bepaling van het silp%, allicht alleen bij lagere snelheden?
Bij de 40-serie is het bij mijn weten zo dat wanneer er een grondsensor aanwezig is, deze altijd bepalend is voor de snelheidsweergave. De pulsenteller in de achterbrug wordt hier alleen gebruikt ter bepaling van het slip%. Er is bij deze uitvoering dan ook een vast 4 cijferig calibratienummer te zien.
Aha, bedankt.
zou ook wel leuk wezen om de snelheid in het dahboard met de gps aan te sturen maar wordt nogal puzzelen denk ik.