Goeiemorgen.
ik werd zaterdag met me fendt 102 s aan de kant gezet door de politie
omdat ik geen linker buiten spiegel had... dat geintjee koste me 120 euro.
hij vroeg wat is je verklaring: ik zei heb dr nooit gezeten en ik ken ook niemand met een spiegel op een opendak trekkertje.
maar nu is me vraag kan ik er bezwaar voor aan tekenen??? omdat ik t ontrecht vind.
sta ik dan in me recht is me vraag eigenlijk.
Gr.
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Volgens de letter der wet heeft oom agent in dit geval gelijk.
Een linkerbuitenspiegel is al sinds jaar en dag verplicht op elk motorvoertuig.
Advies: Betaal gewoon de boete, anders komen er de buitengerechtelijke kosten ook nog eens bij want geheid dat je dit gaat verliezen en de kosten daarvan komen 100% voor rekening van jou.
En dat weet een dertienjarige???
@radium45 +1
Binnenspiegel is dacht ik (nog) niet verplicht, in je cabine.
oh, komt zeker omdat het een PDF bestand is, wilde de tekst copieren maar dat wilde ook niet.
En dat weet een dertienjarige???
Nee dus!
Motorrijtuigen met beperkte snelheid en landbouwtrekkers moeten zijn voorzien van
een linkerbuitenspiegel.
De spiegels moeten deugdelijk zijn bevestigd en het spiegelglas mag geen verschijnselen
van breuk vertonen en mag niet in ernstige mate zijn verweerd.
In sommige gevallen is bij motorrijtuigen met beperkte snelheid en landbouwtrekkers
een rechterbuitenspiegel vereist. Als het gezichtsveld beperkt wordt door lading aan de
achterzijde of een door het voertuig voortbewogen aanhangwagen, met inbegrip van de
lading, moet het voertuig niet alleen een linker- maar ook een rechterbuitenspiegel hebben.
Hoe denkt de rechter
Het is wellicht interessant om te weten hoe een rechter oordeelt als er een ongeluk
gebeurd is als de spiegels niet goed functioneren of zelfs ontbreken.
Een trekker met aanhangwagen slaat linksaf, terwijl hij wordt ingehaald door een veel te
hard rijdende auto. De bestuurder van de trekker had onvoldoende zicht naar achter
omdat de aanhangwagen te breed was en/of de spiegels slecht waren afgesteld. De rechtbank
vond dit zo zwaar wegen dat de bestuurder van de trekker voor 75 procent aansprakelijk
werd geacht voor de schade. De rechter overwoog daarbij dat de aanrijding
voorkomen had kunnen worden als de bestuurder gebruik had kunnen maken van zijn
spiegels. U ziet dat er zwaar aan wordt getild.
De schade bedroeg ca. € 25.000,–.
moeten zijn voorzien van:
a. twee dimlichten en indien het voertuig aan de voorzijde
wordt voorzien van werktuigen die de dimlichten
afschermen, twee extra dimlichten;
b. twee stadslichten en indien het voertuig aan de voorzijde
wordt voorzien van werktuigen die de stadslichten
afschermen, twee extra stadslichten;
c. twee richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee richtingaanwijzers
aan de achterzijde van het voertuig, alsmede
waarschuwingsknipperlichten;
d. een zijrichtingaanwijzer aan elke zijkant van het voertuig,
indien het voertuig langer is dan 6,00 m (dit
geldt niet voor landbouwtrekkers);
e. twee achterlichten;
f. twee remlichten;
g. twee of vier niet-driehoekige rode retro-reflectoren aan
de achterzijde van het voertuig;
h. ambergele retro-reflectoren aan elke zijkant van het
voertuig indien het voertuig langer is dan 6,00 m (dit
geldt niet voor landbouwtrekkers);
i. een rode retro-reflector in de vorm van een afgeknotte
driehoek;
j. zwaai- en knipperlicht als het voertuig breder is dan
2,60 m; dit licht moet bevestigd zijn bovenop het
voertuig en het moet naar alle zijden zichtbaar zijn.
Nee, komt niet omdat het een pdf is, maar door de blokhaken met '1' er in
Advies: link openen en [1].pdf er achter zetten
Kent u het woord historisch voertuig ook?
Heb globaal de tekst al overgenomen, maar bedankt voor de tip. Ben niet echt handig met deze materie, vanaf dop 24 begint mijn sterke kant.
Nee,
Ik heb ook laatst een probleem gehad met een link. Toen kwam het omdat de link langer was dan één regel in het reactieveld. Op één of andere manier wordt de link dan, bij het opslaan van de reactie, ingekort tot de inhoud van één regel. Het kan zijn dat dit nu ook het geval is. Ik zal dit ook nog eens testen of misschien weet @Tinus of dit zo is.
Kan kloppen, maar ik kan de link wel gewoon openen.
Dop 24 al?
Ik denk dat je dat oom agent op de mouw speld.
Dat een fordson Dexta (bijv) een historisch voertuig is uit de 1960. En deze trekkers zijn vanuit de fabriek niet geleverd met spiegel en knipperlicht.
Dick, als de link maar kan doorlopen, omdat je niet teveel vreemde tekens hebt, zoals de blokhaken, is er niks loos.
www.topteam.nl/uploads/preventie/Landbouwverkeer_Opvallend_Beter[1].pdf
Wat er wel of niet origineel opzit maakt niks uit, vroeger zat er ook geen langzaamaan driehoek op. Is wel verplicht, zelfs op een stoomtractor.
Wilde het netjes houden
Ik denk dat je dat oom agent op de mouw speld.
Dat een fordson Dexta (bijv) een historisch voertuig is uit de 1960. En deze trekkers zijn vanuit de fabriek niet geleverd met spiegel en knipperlicht.
Ook dan is een linkerbuitenspiegel gewoon verplicht.
Net als de door @radium45 aangehaalde afgeknotte driehoek.
Nergens in de wet staat te lezen dat zo'n spiegel af fabriek gemonteerd moet zijn.
Je trekker moet ten alle tijde voldoen aan het voertuigregelement, of hij nou 1 of 100 jaar oud is.
De fabriekkant kan niet aansprakelijk gesteld worden. net als met blikopdeweg/wegmisbruikers met die fendt met schudder. uitstekende delen. en ja de fabriekkant maakt de machine zo om te mogen schudden en voldoet aan de eisen van de weg. dus ja
Ik zou bijna de RDW mailen over hoe het precies zit.
Maar ik zou er verder over ophouden want anders wordt het een hele discussie.
En de rolbeugel staat niet in t Motorvoertuigenregelement?
In Hellendoorn bunt ze nogal stug, ik kan het weten want ik heb er familie zitten
Dank je voor de uitleg.
Weer wat geleerd vandaag.
Woar zit die familie dan in Hellendoorn? buitengebied?
Mwoah, niet allene leu oet Heldern. V?lt nog wa met. Mo'j s leu oet Zuudloarne hemn
@dickt
Geen probleem, Dick. Ik ben vandaag ook al weer wijzer geworden: blokhaken in je link kun je niks mee. Zelfs inbouwen in een tekst wil niet.
Rolbeugel heeft met het gewicht van de trekker te maken volgens mij boven de 800 of 900 kilo verplicht.
Nee ik zit fout, daar woonden ze, nu wonen ze net na Lemele aan de weg naar Ommen.
Klopt, moet ik ook nog doen ,had er gisteren weer 1
800kg ja
zo zie je maar weer hoe klein de wereld is.
Want ik heb ook nog familie in Hengelo gld zitten
Reken jij toch 6 Euro + porto?
@Heldern
Goh, toevallig, heb ook familie in Heangel Gld...
PB
De wereld is kapot.
En het zelfde heb je met afremmen op de moter
Klopt, dus wanneer moeten je remlichten branden?
Geen idee. Zou het eigenlijk wel willen weten. Moeten eigenlijk gewoon doen als je snelheid zoveel zakt binnen 2 seconden of iets dergelijks;)
Dat blij ik ook nog altijd stom vinden ja. Volgensmij werd hierboven ergens gezegd dat de fabrikant een trekker/machine zodanig bouwt dat je het werk ermeek unt doen wat je er mee hoort te kunnen doen EN dat de trekker/m,achine aan de regels voldoet die gelden op de wegen op dat moment. Tis gewoon een beetje heel erg racistisch of hoe noem je dat dat je aan een oude auto niks toe moet voegen en je als ik dat stuk van @radium45 lees van een trekker/machine vort een bonte kermis moet maken om aan de regels te voldoen. Hier een lamp, daar een lamp, hier een spiegel, daar een spiegel, hier een driehoek, daar een driehoek.
Zelfde met een rolbeugel. Zit bij de oude trekkers bij 90% er neit op vanaf de fabriek. Auto's mogen dus blijbaar wel origineel blijven, maar bij trekkers moet je er onderhand alles wat nu op een nieuwe trekker zit opbouwen wat er op gebouwd kan worden.
En misschien ist wel logischer dan ik denk maar waarom zitten er op een groot deel van de compacttrekkers zonder cabine die nu gebouwd worden geen spiegels als het zo ontzxettend nodig en verplicht is?
Die heeft idd. ook spiegels. Maar ook een dikke kont achter zich bij een trekker zit je achteraan en zie je als je naar achteren kijkt alles wat er achter je rijd/staat als je niks er achter hebt hangen. Dus het is iets minder logisch volgensmij als je denkt.
Maarja. De regels/wetten van tegenwoordig in Nederland zijn zo krom als maar zijn kan. Net als de regering van dit moment. Met name de heer Wilders die eerst even met zen maten miljarden naar Griekenland stuurt om vervolgens nog meer bezuinigingen door te willen voeren om te zorgen dat Nederland na Griekenland, Italië, frankrijk en spanje niet nummer 5 wordt op de afgrond vant failisement. En om dan maar even te laten zien dat hij nog dommer kan zijn als dat we dneken dat ie al is wil ie de Gulden nog terug gaan halen om alles nog even 10 keer erger te maken. Gelukkig denkt de Europese president hetzelfde daarover en zal de Euro niet snel weg gaan.
We leven in een raar land en daar zullen we helaas mee moeten leven!
PS: Ja reactie is lang, ik weet het!
hoezo ik wel en radium45 niet?
maar laatst was er nog zo'n topic over dus even om denken
als je wilt zien wat hij zei moet je maar ff teruglezen ik ga hem niet lopen naaien of iets straks krijgt hij er gedonder mee dat wil ik niet.
Praktijk is zo dat de spiegel moet voldoen aan de eissen die ik hierboven al omschreef en het moet gewoon zo zijn dat als je normaal achter het stuur zit, je voldoende zicht naar achteren hebt. Zoniet, door bv een wagen dan zul je de spiegels breder moeten zetten. Bij aanhouding gaat altijd art. zoveel in werking, het zogenaamde kapstokartikel. Dat betekend het volgende: Hoe dan ook... Je hangt altijd.
heb al voor meerder oltimer spiegels er op gemaakt .
eerste keer waarschuwing 2de keer boete .
en controle word weer strenger op landbouw
Linker en binnenspiegel of linker en rechter buiten spiegel.
Bij Oldtimers valt 1 spiegel onder de gedoog categorie denk ik.
Je kan bezwaar maken, maar ik geef je niet veel kans. Als je het doet, dan zou ik het er op gooien dat een oldtimer is die orgineel geen spiegels heeft en dat je die trekker weinig en enkel hobbymatig gebruikt en dat je em ook graag in zo orgineel mogelijke staat wilt houden. Ook kan je vermelden dat het een open trekker is en je makkelijk achterom kan kijken.
vraagje: als ik met de zitmaaier de openbare weg oversteek heb ik dan ook een rolbeugel + spiegel nodig?
of moet ik ook nog een kenteken hebben?
Rolbeugel hangt van t gewicht af, verlichting en spiegels zouden voor zover ik weet wel moeten
Je mag met je zitmaaier niet op de openbare weg komen tenzij je aan alle wettelijke bepalingen voldoet, en heel belangrijk maar waar niemand aan denkt... Een WA verzekering als je bv de berm voor je huis aan het maaien bent.
ja ik maai de berm voor het huis maar ik steek ook de weg over om de andere kant te maaien dus ga ik de openbare weg over.
Wettelijk mag dat dus niet, stel je eens voor dat iemand tegen je aanrijdt en jij bent niet verzekerd?
oke maar ik ben nog zo slim om te kijken voor ik oversteek
Dat weet ik, het is ook altijd de schuld van anderen. Als je niet verzekerd bent? Heb je altijd schuld.