International 624 - Kleprubbers vervangen

Hallo TF-ers,

De laatste tijd, valt het mij op, dat er olie uit uitlaatspruitstuk komt van de 624. Dit vooral als hij veel lui werk heeft gedaan, bijvoorbeeld voor de houtklover of voor de landbouwkraan. Ook als hij een tijdje stationair staat te draaien.

Bij het starten komt er dan ook even wat rook onder de motorkap vandaan, doordat de olie rondom het uitlaatspruitstuk zit. Verder start en loopt hij prima en trekt hij prima. Ook heeft de motor weinig carterontluchting.

Volgens mij zijn de kleprubbers versleten, omdat er olie op de zuigers komt, met de aanwijzing lui werk. Hoe moeilijk is het om de kleprubbers te vervangen? Moet de kop er af? Moeten de klepstoters los?
Qua onderdelen ben je niets kwijt (8 rubbers en klepdekselpakking).

Alvast bedankt.
Corne S

Reacties

IHC-power
Daarvoor zou je inderdaad best de kop eraf pakken. Je moet immers de klepveren losdoen vooraleer je nieuwe rubbers kan steken. Om die veren los te drukken, moet je de klep tegen kunnen houden, dus dat gaat het makkelijkst als de kop eraf is. De tuimelas met de klepstoters moet er daarvoor ook vanaf, anders krijg je de veren er niet vanaf.
Corne S
Kun je niet de zuiger bovenaan parkeren?
IHC-power
Ja dat zou je kunnen doen, maar dan zit je op de zuigers te pitsen.. Niet dat dat volgens mij heel erg is. Maar dan moet je ook nog eens bekijken hoe je gaat pitsen op de veren. Je hebt dan immers geen houvast aan de andere kant van de kop.. Of je zou iets moeten maken boven de kop waartussen je kan pitsen. 😄
1046
@Corne S weet je vader dat niet????????
basia
Je kunt de kop ook laten zitten : als de 1 ste of 4 de cil op tuimelen staan ( kleppen ) staan zuiger 1 en 4 op bovenste punt ; dan kun je de klepveer verwijderen om het kleprubbertje te vernieuwen .
De klep zal iets kunnen zakken ; maar niet meer dan een centimetertje denk ik ; wel eerst een tik met hamer op klepschotel geven om klepspietjes te "lossen" .
Met cil 2 en 3 hetzelfde ook een van beide op tuimelen zetten ; dan weet je dat de zuigers in hoogste punt staan .
Voor het indrukken van de klepveer kun je het beste een hevel maken om de klepspietjes te verwijderen .

Sucses !
deeremeneer
@IHC-power Persoonlijk zou ik nooit de kop eraf halen om alleen de klepsteelrubbers te vervangen.
Valtra-Fordpower
Als de kop eraf is moet doe ook weer gevlakt worden, nieuwe kopdekselpakking... Indien mogelijk gewoon de kop zitten laten. 😛
basia
Ja allemaal extra kosten en werk ; heb zo ( met kop erop ) veel kleprubbers verniewd ; dan wel bij auto.s ; maar principe is zelfde .
IHC-power
Klopt wel. Kop eraf is zeker heel wat werk extra. En kost ook meer. Eenvoudigste is om de kop te laten zitten idd.
deeremeneer
@IHC-power Begrijp me niet verkeerd maar waarom zeg je dan in eerste instantie meteen dat de kop eraf moet?
IHC-power
@deeremeneer Ik heb niet gezegd dat de kop eraf MOET, maar dat dat het makkelijkste is om de veren los te drukken. Al gaat dat ook met de kop er nog op. Dat had ik erbij moeten zetten, al staat dat 1 reactie verder. En wijzelf hebben het nog nooit gedaan met de kop erop. Wij halen de kop dan ineens los om de zittingen te frezen enzo. Dus een beetje bevooroordeeld gereageerd eigenlijk. Maarja, Corne moet voor zichzelf weten wat ie doet. 😄 Ieder zijn manier van werken. 😉
Allrad
Is zo'n 624 uitgerust met kleproteerders? Wanneer dit niet het geval is zou ik persoonlijk de kop wel demonteren. Dit omdat de kans groot is dat de klep iets verdraaid tijdens het varvangen van de rubbers. Als er dan koolaanslag aan de kleppen zit is de kans groot dat de kleppen lekken na de tijd, waardoor de kop er alsnog af moet om dit te herstellen.
Corne S
Misschien dat ik toch de reserve kop eens te voorschijn moet trekken. Dan kan ik het eerst proberen. Hoe kan ik zien dat die kleproteerders heeft?
IHC-power
Normaal draaien de kleppen van een 624 iets of wat rond. Doordat de klepstoter niet heel op het midden van de klep stoot. Die koolaanslag is trouwens een vd redenen dat wij de kop er bij zoiets altijd afhalen. 😄
monteurtje
@Valtra-Fordpower

Waarom moet de kop dan gevlakt worden?? is lang niet altijd nodig hoor alleen word vaak gedaan omdat dat tussen de oren zit maar is vaak overbodig.

Het makkelijkste is om de kop te laten zitten om de seals te vervangen, je moet alleen even wat hulp gereedschap nodig om de klepveren in te kunen drukken. als je de zuiger in het bdp zet dan zal de klep hooguit een paar mm zakken.
leo en irm
Ik snap effe iets niet een giet ijzeren kop als je die eraf trekt waarom dan gelijk vlakken??
aluminium kop trekt bij heet loper krom maar een giet ijzeren niet
of zie ik dat verkeerd
monteurtje
@leo en irm

Een gietijzeren kop kan wel degelijk kromtrekker als je eer warmloper hebt. Maar als er weinig geks is gebeurd met de motor zou ik hem niet persé laten vlakken.
Valtra-Fordpower
Een kop laat zijn spanningen de loop na het demonteren.

Het zo dermate jammers wezen als je alles gemonteerd hebt en de kop blijft lekken. Dus alleen al uit voorzorg.
G210
Koplaten zitten,kleppen een tikje geven zodat de borging iets makkelijker los gaatzuiger van de te demonterende kleprubbers bovenin zetten,iets druk op de cillinder zetten door de verstuiver te demonteren en +/- 3 tot 5 bar druk erop zetten,dit om de kleppen boven in telaten,dit is makkelijker met de en monteren.
jo845xl
IHC motors hebben nogal last van lekkende kleppen vooral als ze lui werk moeten doen . Als ie geen kleproteerders heeft zou ik toch de kop eraf nemen en deze ook monteren . De hele kop eraf nemen is ook niet zoveel werk en dan achteraf een originele koppakking steken , geen namaak want deze zijn niet veel waard .
inter-Eric
Er is ook speciaal geredschap voor ,dan kan de kop ook blijvenliggen,ga er vanuit dat ze dit gereedschap bij een mechanasatiebedrijf hebben,hier wel tenminste
monteurtje
@G210
waarom luchtdruk erop zetten?
de klep zakt maar een paar milimeten zodra je de klepveer indrukt dus is het niet nodig er luchtdruk ero te zetten.
Vendel
Heb het vorig jaar nog bij een 845 gedaan, gewoon zuiger bovenin, klepveer eraf, rubbertje wisselen, veertje terug en draaien!
monteurtje
@Vendel

precies... alleen veel gasten hier denken veel te moeilijk en zien overal leeuwen en beren in voor ze ergens aan durven beginnen.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 624 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!