Ford 3000 - kogellagers smering

Beste forumleden,
hoe worden de kogellagers (rollementen) gesmeerd van de vooras
op onze vroegere ford 2000 stond er een smeernippel op buitenkant wiel bij deze 3000 van bouwjaar 70 niet ,?

mvg Den ajoin
den ajoin

Reacties

newholland6640
Wat bedoel je precies?
Is toch afgesloten ruimte?
Dan hoef je ze niet te smeren.
Hooguit eens in de tig jaar het vet vergangen door midden van je velg eraf te halen.
Maar wil je echt smeren moet je er zelf een nippel op maken. Gaatje boren. Nippel erin.
den ajoin
ok dank u wel voor de informatie
ford5000
@den ajoin Een nippel zit niet op alle modellen.
Wat ik zou adviseren is om de trekker op de krik te zetten en de lagerkap er eens in de paar jaar(ook even afhankelijk van de intsensiteit van gebruik), bij dagelijks gebruik frequenter, af te halen. Het vet wat erin zit te verwijderen, spiltpen van de kroonmoer eruit halen en de moer eraf halen. Daarna kun je de spanplaat en het voorste lager er zo uit halen, en even in een bakje dieselolie leggen om te ontvetten.
Vervolgens haal je het hele wiel er inclusief naaf vanaf waardoor je ook bij het achterste lager kunt.
Als het goed is zit deze niet echt vast op de as, dus die kan er dan ook af, en die spoel je ook even goed schoon met dieselolie. Vervolgens de lagers even goed drogen en liefst met perslucht droogblazen.
Bij de naaf en as zelf even het oude vet met de poetsdoek verwijderen.
Vervolgens een goed vet gebruiken(een standaard EP2 vet voldoet hiervoor uitstekend) en de lagers insmeren.
Nu monteer je het geheel weer in omgekeerde volgorde(Kroonmoer niet te strak aandraaien. Liefst strak en dan weer een kwartslag lossen), en doet nog even een lik vet in de naafdop voordat je die er weer opschroeft, en klaar is Kees.
Met deze uitleg moet het een fluitje van een cent zijn lijkt me 😉
malcon
Of een gaatje in de wielnaaf boren en er een vetnippel inslaan..
newholland6640
@malcon

Slaan? ik zou liever invrezen.
malcon
@newholland6640 lekker makkelijk. Gat boren en een slapnippel erin..
maggi
@newholland6640

Oja zo help ik mijn lagers naar de klooten..
ford5000
Quote:
malcon - 11 minuten geleden

Of een gaatje in de wielnaaf boren en er een vetnippel inslaan..

Dat kan natuurlijk ook....
boerekebart
@ford5000
ik had het niet beter kunnen zeggen. maar het is ind iets wat vaker zou moeten gebeuren bij deze trekkers.
ford5000
@boerekebart En op tijd de lagers opstellen.
Dat zie je in de praktijk ook nog wel eens en dan doorrijden tot de lagers helemaal op zijn en aan de achterkant van de naaf of aan de asstomp beginnen te vreten waardoor je of een nieuwe fusee kunt bestellen, of een nieuwe naaf.
Naaf kun je trouwens ook wel uitdraaien en nieuwe pasring in lassen.
boerekebart
Wij hadden bij onze vroegere 5000 ook gwn nieuwe lagers moete inzetten. deze waren door dit probleem gewoon doorgesleten. aan de naaf zelf was gelukkig niet zo veel schade. maa rik kan je wel zeggen dat je het wiel van links naar rechts kon duwen 😉
jammermaarhelaas
Met het boren van een gat en daarna een nippel inslaan zou ik uitkijken, voor je het weet zitten er spanen in je naaf waarna ze in je lagers kunnen belanden. Ook al is het gietijzer. (Of je moet het doen wanneer je toch alles even schoonmaakt en van vers vet voorziet, dus de naaf eraf en schoon hebt, dan kunnen de boorspanen weggeveegd/gewassen worden alvorens de zaak weer te monteren)

Ik raad de adviezen van @ford5000 aan.
newholland6640
@maggi

Hoe?
den ajoin
Dank je wel voor de informatie beste vrienden
maggi
@newholland6640

Een lager hoef je in principe nooit te smeren, wel is het beste om hem 1 keer in het jaar even schoon te maken en nieuw vet er in te doen, als je er een nippel op maakt kun je hem volpompen, maar waar gaat het heen? Het verdwijnt niet zomaar, je smeert je lagers uiteindelijk gewoon kapot. 😉
newholland6640
@maggi

Precies wat ik zeg. Alleen in andere vorm gegoten hoe jij het zegt 😉
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 3000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!