Het rijden op een trekker wordt steeds lastiger?!

Oke even een leuke hersenkraker!

Met de trekkers van tegenwoordig is het veel lastiger rijden dan dat het vroeger was.

Wat zijn nou de voordelen/nadelen van alle nieuwe technieken die we tegenwoordig aantreffen op de trekkers:

Denk hierbij aan: Gps, snelheid, elektronica, meet instrumenten, sleutelen aan de trekker, onkosten, duurzaamheid, begrijpen van de functies, gebruiken van de functies, comfort, begrijpen van wat een trekker wanneer doet?

Zijn er technieken totaal overbodig op een machine, of is het instellen van sommige functies zo veel werk dat je het daadwerkelijke werk in die tijd al af kon hebben. Kan iedereen zich redden met de trekkers van tegenwoordig of betekend vast zitten in de blubber tegenwoordig een drama om er weer uit te komen (denk aan vario's die later reageren dan jij wilt). Valt er nog wel te sleutelen aan de trekkers of kan je er beter met je vingers af blijven. En misschien nog wel het belangrijkste. Zal de aanschaf van een trekker steeds meer verbonden raken met de intelligentie van een gebruiker?

Brand los, PS: Reacties waar van ik vind dat ze niks toevoegen verwijder ik gewoon. Gewaarschuwd mens telt voor twee

Deel dit topic

Reacties

superluc
Voor mij moet er geen ctv op zitten is voor mij overbodige luxe
Johndeeretje
Tja.... Je kunt natuurlijk niet alle mensen laten rijden op een John Deere 7R....
dx11
Deels wel mee eens. Ik spring graag op de trekker, en rijden maar. Wellicht omdat ik niet beter gewent ben, maar toch.

Ook mag ik graag met een stel lange poken in een versnellingsbak omroeren.

Maar dat het er alleen maar lastiger van wordt geloof ik niet. Al wordt het wel minder leuk. Ik moet er niet aan denken om de hele dag te niksen, en een beetje in de cabine zitten te kijken of de stuurcomputer zijn werk goed doet.
chrizzie6230
Ik ken nog gewoon rije op onze 6230, zit gelukkig niet zoveel dinge op die je moet instelle, maar gelukkig wel airco
menke
Nou GPS heb ik geen ervaring mee, maar het sleutelen aan een nieuwe trekker kun je vaak vergeten. Geef mij maar een oude trekker waar je de electronica die er in zit nog met dom verstand kunt volgen en kunt repareren. Inplaats van aanstuur computer die je allen met dure software kunt uitlezen. Maar goed als je de hele dag op een oude trekker hebt gezeten ben je kapot, terwijl je van een nieuwe vario af komt, je s`avonds nog gerust ander werk kunt doen.
boerekebart
@dx11
daar ben ik het je helemaal mee eens. ik rij liever met bijvoorbeeld een tw25 waar je instapt en direkt vertrekt tegenover een NH t7070 die 1st een half uur staat te piepen voor je kan vertrekken 😄
eppo
Van een case 1455 nar een fendt vario 920 is wel even ja 😃 vind john deere daarintegen een hele gemmakelijke trekker wat is jullie mening over de bediening van een johnie?
maggi
Nou doe mij maar gewoon een trekker met een lange schakelpook + powershift. Comfort is er zeker beter op geworden. Koppeling alles gaat veel soepeler. Op het land vind ik de trekkers van tegenwoordig wat minder, met een gewone versnellingsbak weet ik veel beter wat ik doe.
ruud-trekkers
Een trekker met magnetron 😃
Ruben-Wind
Moet wel zeggen dat het moeilijker is geworden. Ik heb geen idee hoe dat allemaal zit in die computer van de fendt vario´s weet hoe cruse control werkt en hydroliek enzo maar daar het is het ook mee gezegd.

Maar welke ik liever heb ik toch wel een trekker met vario.
newholland6640
Ik was met een jongen op school daarover ook al aan het discusieren. Ik vond dat het met de 10/15 jaar oude trekker het makkelijkst was. Alles spreekt nog voorzich, Schakelen koppeling. Daar rij je allemaal zo mee weg. Maar als je die van de laatste paar jaar hebt... Daar moet ik toch een gebruiksaanwijzing hebben voordat ik weg kan rijden. Tja, de electronica, Als je ergens perongeluk een korsluiting maakt kun je hele computer vernieuwen. Mooi voor de LMB`s maar voor de techneut op de boerderij is het oervervelend!
Job
Al die nieuwe technieken gebruik ik niet 😃
Siebenga
Gaan we door de bomen het bos niet meer zien? Te veel functies?
StefanZ
Tms is een groot voordeel!
newholland6640
@Siebenga

Ja, als ik zie wat op onze TS ziet. Volgens mij moet iedereen zich daarmee kunnen redden. Dan kun je ook nog een keer een onbekende ermee laten rijden als het nodig is.
fendt-vario
De trekkers van tegenwoordig kan toch haast iedereen zo mee weg rijden?
driver-roy
Mijn opa wil niks weten van cvt. Maar ik rij liever cvt dan een gewone handgeschakelde(niet dat ik daar een hekel aan heb) En ik denk dat je beter van al die electronica enzo niet zelf aan moet gaan knooien maar gewoon naar de dealer gaan. En GPS is wel handig maar het hoeft er eigelijk niet op van mij, vind het juist wel mooi als je klaar bent en je kunt zien dat je net werk hebt afgeleverd zonder GPS(zoals ploegen, zaaien, spitten of wat dan ook).
fendt-vario
Mag graag op een trekker zitten met alles erop en eraan 😛 alles instellen naar mijn wens vind ik geweldig 😃
Siebenga
@fendt-vario

Is dat misschien het punt intelligentie?
chrizzie6230
@eppo

john deere is opzich makkelijk te bedienen, in ieder geval onze 6230 die net 2 jaartje oud is wel
jelledexta
Valt hardstikke mee, de (meeste) ouderen onder ons hebben er aanzienlijk meer moeite mee dan de jeugd, de jeugd heeft het meestal binnen enkele uren onder de knie en kunnen al die opties dan ook snel en op verschillende manieren toepassen.
dat is wat ik er van vind 😄
zetor4ever
Gps lijkt me duidelijk
ideaal voor precisielandbouw, met die heli`s die eerst het gebied afspeuren met een een of andere camera en dan doorgeeft aan de gps, zodat je precies op de juiste plek kan bemesten
roelie91
Persoonlijk vind ik het rijden op een trekker niet lastiger worden dit komt natuurlijk ook omdat ik jong ben en in het computer tijdperk opgegroeid ben. De trekkers van vroeger was het duidelijk wat je moest doen en kon je zo iemand op zetten zonder dat hij enige ervaring met een trekker had. Nu moet je eerst wel instructies krijgen om te weten wat je allemaal met een trekker kan. Een voorbeeld op het bedrijf waar ik werk hebben we nu een jaar een new holland t7040 autocommand in het begin waren er een paar die er mee wouden en konden rijden. De oudere zagen er tegen op met al die knopjes en de jongere wouden maar al te graag. Nu na een jaar willen de oudere toch ook graag met die trekker op pad. Dus ik denk dat het een kwestie van wennen is. Alleen de oudere generatie zal hier langer over doen dan de jonge.
newholland6640
@driver-roy

Ga jij maar eens op stukken van 2 kilomter lang die kaarsrecht zijn kunsmest strooien! Wedden dat gps een hoop tijd uitspaard!
fendt-vario
@Siebenga hopelijk :lol: of luiheid, als het ingesteld is is het maar paar knopjes werk. 😛
SJB533
Gps: ken ik niet, maar zal inderdaad grote voordelen geven. Een nadeeltje: je bent te traceren...

Snelheid: loopt op, soms maakt t niet uit, maar kan gevaarlijk zijn...

Elektronica: kan storingen geven, maar het geeft wel de mogelijkheid om functies te combineren.

Meet instrumenten: voor wat?

Sleutelen aan de trekker: kan niet altijd meer zelf, door de vele electronica

Onkosten: worden gewoonweg hoger, deels door t technisch vernuft, deels door normale inflatie

Duurzaamheid: een ouderwetse hamdgeschakelde gaat gemiddeld langer mee, dan een gemiddelde powershift.

Begrijpen van de functies: zul je gewoonweg langer voor moeten zitten. Als je functies goed begrijpt en kunt instellen, is het gebruiken van de functies een stukje arbeidsgemak.

Comfort: is hoe dan ook verbeterd in de loop der jaren, al zijn bepaalde comfortverhogende dingen niet altijd handig, of zelfs nodig
fendt-vario
@newholland6640

ligt maar net aan het land ;P en tijd valt wel mee denk meer bespraring in het middel.
frank_mf
Het enige probleem vind ik dat er te weinig keuze is (ook in de hogere klassen) voor een simpele (handgeschakelde bijv) trekker. Als een trouwe fendtrijder (308 LSA of wat dan ook) nu een NIEUWE trekker wil kopen is hij genoodzaakt over te gaan op een Vario. Als hij dan toch trouw blijft aan z'n merk betaald hij onnodig teveel. En zo zijn er nog wel meer voorbeelden. Een tijdje terug las ik dat MF daarom een nagenoeg volledig mechanische trekker aan het ontwikkelen was. Ik heb er alleen niet zoveel meer van gehoord :?
newholland6640
@fendt-vario

Elke keer uitstappen, paaltjes zetten, aan de andere kant van het perceel weer! voor de akkerbouwer is dit gewoon een uitkomst!
daan knol
Ik heb alleen nog maar echt met handgeschakeld gewerkt, da's fijn 😄 en een keer een stukje op een vario gereden, dat rijd mooi, maar ik snap echt niet wat alle knopjes betekenen 😉
fendt-vario
@newholland6640

meen je nou echt dat jullie iedere x paaltjs zetten ? :lol: als je hetr materiaal beedje kent kun je het zop op de gok doen want paaltjes zetten is immers ook niet zuiver.
fendt-vario
@daan knol

als je er eens rustig in gaat zitten en alle knopjes een bekijk kom je al een heel eind, en met een paar vragen komen de meeste jonge chauffeurs er toch wel uit 😉
driver-roy
@newholland6640

Jochie ik zeg toch het is wel handig! En zet ik er kunstmeststrooien bij? NEE! Ik zeg toch ploegen en spitten enzo
Siebenga
Kan je het instappen van een trekker zien als comfort? Vroeger kon je het met 3 treden af op een 140 pk trekker. Tegenwoordig moet je al een kleine huishoud trap op. Is dat comfort?

Sommige werkzaamheden stap je bijna vaker in en uit op een dag dan een distributietruck. Waarom wordt er onder de trekkers dan niet gekeken naar makkelijk instappen? Zit de trekker op een dood spoor (kwa opbouw) en wordt de bestaande trekker gewoon nog jaren door ontwikkeld of zal er meer toekomst zijn voor een trekker die 4 even grote wielen heeft.

Bij sommige dingen worden op boeren trekker volgens mij nooit gebruikt. Zo zie je ook boeren met een hele dure Fendt vario trekker. Fendt is bekend om zijn compleetheid kwa opties. Zouden deze dan allemaal wel gebruikt gaan worden? Een trekker moet zijn werk doen op een boerderij. Het is leuk dat je alles in kan stellen maar volgens mij is de behoefte hier minimaal maar de vraag naar meer pk's neemt wel toe. Wil je zelf nog mechaniseren praat je al snel over capaciteit en dat lukt met een 80 pk trekker vaak al niet meer. Neem je een trekker van 150 pk weet je ook dat je direct een hele hoop opties er bij krijgt.
Dr Fendt
Dit is meer een vraag voor een allround loonwerker. die met moderne trekker rijdt.
er zit veel verschil in ploegen en bijv. bemesten.

ik denk dat het instellen van een trekker meer te maken met het beter leveren van werk dan het sneller werken.
ook is bijv. een variobak veel beter dan een schakelbak. reken maar eens uit hoeveel handelingen je moet doen met een schakelbak, denk bij dat rekenen ook na over de fysieke inspanningen die je daarvoor moet doen.

electronische trekkers zijn qua sleutelen handiger dan mechanische trekkers, tegenwoordig gaat de laptop d'r aan, en de trekker geeft meteen de fout.
bij een oude(re) trekker is dat niet mogelijk, en moet je eerst uitzoeken waar dat zit. een werkende trekker brengt meer op dan een stilstaande, die in 10.000 stukjes ligt 😉.

toch is het sleutelen aan een moderne trekker, veel moeilijker, je moet er wel verstand van hebben, van zowel elektronica als mechanica. ook zijn de nieuwe trekker zo vol gestampt dat je eigenlijk nergens meer bij kunt. onder de kap is praktisch geen ruimte meer.

daarom ben ik (als boerenzoon) ook meer fan van oudere trekkers. dit komt vooral omdat je dan veel meer problemen zelf op kunt lossen. zonder er een compleet elektrisch schema bij te hebben.

de duurzaamheid van de moderne trekker is eigenlijk achteruit gegaan. men streeft naar perfectie, duurzaam produceren. hiermee bedoel ik dat de grondstoffen die nodig zijn voor een trekker duurzaam worden benut. zodat de toekomstige generaties ook nog van bijv. ijzer/staal en olie/benzine/diesel kunnen genieten. deze grondstoffen zijn niet oneindig.
omdat bedrijven dit ook steeds meer beseffen, krijg je machines die gewoon na een X aantal uur compleet zijn 'afgeschreven' klaar voor de schroot zeg maar.
kijk je nou naar oudere trekkers, 'Boeren wijsheid' groot, stevig en zwaar. de meeste van deze trekkers (denk aan de 1455, fendt 600-serie) zullen het daarom ook nog lang vol houden.

ik denk dat op het gebied van veiligheid de trekkers WEL een heel stuk vooruit zijn gegaan. kijk naar een remweg van een fendt 103S, 50 pk trekkertje en naar een remweg van een fendt 936, 300 pk trekker. ik durf bijna met zekerheid te zeggen dat de 936 veeeel eerder stopt dan een 103. ik maak misschien een niet eerlijke vergelijking. maar dat moet je eigenlijk ook doen, je hebt het in dit topic over nieuw en oud.
ook komt de ABS op trekkers op. trekkers worden steeds veiliger. rolcabines e.d. helpen daar allemaal aan mee.

daarom denk ik dat je voor het dagelijks gebruik een moderne trekker moet hebben.
toch zou ik de oude trekkers NIET afdanken.
newholland6640
@fendt-vario

Wij hebben geen akkerbouw, Mar meestal wordt dat zo gedaan.
Paaltjes zetten is ongeveer op de meter af zuiver als je beetje recht kunt rijden. beetje aanrijden op perceel van meer dan kilomter lang is dom en onnodig geld verspillen. al helemaal als er geen bomen staan. Met maaien kun je hier aardig recht rijden omdat je gewoon naar een boom toe rijd, maar anders is het echt geen doen!
fendt-vario
@newholland6640

recht maaien omdat er bomen staan ? 😛 die heb ik noch niet eerder gehoord haha.
newholland6640
@driver-roy

Ja meisje!!

Ik zie toch niks staan over kunstmest strooien
newholland6640
@fendt-vario

Je steekt ergens middendoor, Je concentreert je op een bepaald punt;) dan kun je toch aardig recht rijden. Als er geen bomen staan gaat het bij mij meestal mis. maar dat zal ook met stukje ervaring temaken hebben.
wout820
Maar als de vario bak laat of traag reageert gebruik je toch gewoon de koppeling
fendt-vario
@newholland6640

nou ik kan aardig recht rijden dat weet ik 😉 maar kijk nooit naar bomen 😉 want dat komt met zodebemesten natuurlijk nooit goed dan kijk je in de spiegels
en met maaien kijk ik nooit naar bomen maar gewoon stuur recht houden
Kareltje
Quote @Dr Fendt:
de duurzaamheid van de moderne trekker is eigenlijk achteruit gegaan. men streeft naar perfectie, duurzaam produceren. hiermee bedoel ik dat de grondstoffen die nodig zijn voor een trekker duurzaam worden benut. zodat de toekomstige generaties ook nog van bijv. ijzer/staal en olie/benzine/diesel kunnen genieten. deze grondstoffen zijn niet oneindig.
omdat bedrijven dit ook steeds meer beseffen, krijg je machines die gewoon na een X aantal uur compleet zijn 'afgeschreven' klaar voor de schroot zeg maar.
kijk je nou naar oudere trekkers, 'Boeren wijsheid' groot, stevig en zwaar. de meeste van deze trekkers (denk aan de 1455, fendt 600-serie) zullen het daarom ook nog lang vol houden.

ik denk dat op het gebied van veiligheid de trekkers WEL een heel stuk vooruit zijn gegaan. kijk naar een remweg van een fendt 103S, 50 pk trekkertje en naar een remweg van een fendt 936, 300 pk trekker. ik durf bijna met zekerheid te zeggen dat de 936 veeeel eerder stopt dan een 103. ik maak misschien een niet eerlijke vergelijking. maar dat moet je eigenlijk ook doen, je hebt het in dit topic over nieuw en oud.
ook komt de ABS op trekkers op. trekkers worden steeds veiliger. rolcabines e.d. helpen daar allemaal aan mee.

Huh? Duurzaamheid is afgenomen, maar de trekkers worden wel perfect gemaakt wat betreft duurzaamheid?

Trekkers veiliger? Qua remmen en cabine wel ja. Maar verder zijn het de meest gevaarlijke voertuigen op de weg. De veiligheid in trekkers is een onderbelicht aspect en daarin is nog ontzettend veel te winnen.
DeutzD40L
Ik zit toch liever op het ouwe spul kan je tenminste nog wat aan sleutelen en kost ook neit zoveel 😛
Siebenga
@Kareltje

Is die veiligheid wel te behalen met het oog op de doelstelling van het begrip trekker?
newholland6640
@fendt-vario

Me zodebemesten is het wat anders he;)maar ik bedoel als je een x moet doorsteken.

Stuur recht houden met maaien? je moet de hele tijd corrigeren omdat rechts meer weerstand heeft dan links. Hij gaat dan automatisch naar recht trekken. Of je moet aan beide kanten maaier hebben 😛
tractortje
Een geveerde stoel een zeer goed servostuur, geveerde vooras en cabine en airco en goede radio is alles wat ik nodig heb. Goede spiegels en lichten ook zeer belangrijk!!!!
Dat is wel nadeel met oudere tractoren dat de lichten niet meer zo goed functioneren dan als die grote lichtbundels van de nieuwe tractoren
chef-mf
@newholland6640

met maaien steekt dat toch niks of je nou recht rijd, of dat er een bocht in zit
SJB533
@Kareltje
Is de trekker gevaarlijk? Ik zou zeggen dat de chauffeur de bepalende factor is, in alle voertuigen!
tractortje
En met bijvoorbeeld een fendt vario hebde de controle nietmeer over u stuur gy gaat veel te snel naar de 50/60 kilometer per uu
Siebenga
@SJB533

Onzin! Een vrachtwagen moet op alles afgeschermd zijn. En een trekker rijd gewoon met noppenbanden over de weg. Zo'n nop kan zo in een jas grijpen van een fietser. Nou die zal het niet na vertellen. Een dode hoek bij de steeds groter wordende trekkers. enz enz
Mispelaar
Idd net wat kareltje zegt duurzaamheid van de trekkers vroeger was dat ze niet kapot te maken waren robuust en stevig maar totaal geen cappaciteit. Tegenwoordig heb je miss niet meer dat robuuste maar wel de degelijk heid en de cappaciteit. Ik vind dat je gewoon die knopjes moet leren te gebruiken als je maar blijft rijden op een fix inplaats van een 714Vario.....
Kareltje
@SJB533 Ja klopt, maar niet alle ongelukken zijn te voorkomen door de bestuurder van in dit geval een trekker. En ja, dat hier 16 jarige met een Beco 3 asser met 30 ton aardappels langs mij zusje crossen met 50 km/u is ook niet meer van deze tijd. Ze hoeft maar een verkeerde beweging te maken en ik ben dan de jongste.

@SiebengaWeet ik niet. Misschien moet je daarvoor de klassieke vormgeving wel aanpassen, ik noem maar wat. Maar je hebt gelijk dat het niet zo makkelijk is. Maar dat ABS nog verre van standaard is op de trekkers zegt wel iets over de prioriteit die het krijgt. ABS is alleen standaard op een JCB, en misschien op de grote NH en fendten, maar dat is onvoldoende.
Kwalitatief zijn trekkers veel beter geworden dan vroeger, maar op het gebied van veiligheid is er nog veel te winnen
fendt-412
Trekkerrijden lastiger?
Het wordt toch alleen maar eenvoudiger voor de chauffeur?
Zeker voor de jeugd van tegenwoordig, opgegroeid met de computer, dan stelt die paar knoppen indrukken niets voor. Iedereen loopt zowat met een smartphone, moet zon moderne trekker toch een eitje zijn? Zitten minder knoppen en functies op dan op zon "telefoon."

Denk aan hectareteller, GPS, kopakkermanagment en vario. Even instellen en je hoeft nergens meer bij na te denken, druk op de knop en alles gaat vanzelf. Heel wat anders dan naar hendels lopen graaien en honderden keren schakelen op de weg.

Of het allemaal nodig is is een tweede, maar als het erop zit is het wel heel erg makkelijk en ga je het steeds meer gebruiken waardoor je sneller en preciezer kunt werken. Hangt af van de gewassen of zich dat terugverdient. 5% overlap besparen, of een x aantal % bestrijdingsmiddelen en dan kan het op het eind van het verhaal nog wel eens heel erg meevallen met de extra kosten.
JantjeJD
Als je na gaat hij de trekkers zijn veranderd in 50 jaar moet je maar eens kijken over nog 50 jaar, want misschien heeft een loonwerkbedrijf later alleen trekkers omdat die zichzelf besturen. Wat heeft de toekomst in petto is de vraag?
newholland6640
@chef-mf

Als je recht rijd scheelt toch veel tijd!
newholland6640
@fendt-412

Voor een boer van 80 oeien kan het niet uit!
hanny
Allemaal leuk hoor van die mensen die zeggen doe mij maar een ouwe trekker, maar volgens mij heeft de helft van de mensen die hier reageren nog nooit echt hele dagen op een nieuwe trekker gereden en ook niet op een ouwe.
Op een ouwe trekker rijden is een dag of 2 leuk maar daarna ben je weer gewoon blij dat je lekker 55 kan rijden met je trekker met geveerde vooras en cabine en cvt.
ford8630power
Ik heb gisteren een hele poos met de 1046 zand vlak geschoven, en dan verlang ik naar een omkeer onder last, sper differentieel met een knopje, goed geplaatste hendels en noem maar op. Het is wel 10 keer leuker maar zeker niet makkelijker. Ik vind juist trekkers van tegenwoordig steeds makkelijker, maar je moet er meestal wel even inkomen.
Kareltje
@hanny Ik ga nu iets heel gevaarlijks zeggen, maar ik zeg het toch. Ik krijg waarschijnlijk alle international geilers tegen mij, maar dat boeit niet
Ik heb eens een dag op een 1455 gereden, maar wat was ik blij dat ik dat kreng mocht inwisselen voor een NH T7060. Ik bedoel maar: Die IH krijg ik koppijn in van de herrie, zere poot van de koppeling, zat de versnellingspook in mijn been te prikken en kon ik daardoor niet die kant opdraaien. Verder zit het gaspedaal te ver weg en zat er geen airco in. De radio moet je hard zetten. Dan ben je toch blij dat je die NH mag pakken. Leuk zon oude trekker, maar dan alleen voor show of voor even, maar geen hele dag.
Even voor de duidelijkheid: ik heb niks tegen inters.
Kareltje
Overigens vind ik het tegenwoordig het trekkerrijden veel makkelijker. En ja die Fendt Vario is een apart verhaal. Op een NH en JD rijdt iedereen weg die wat kennis heeft van trekker. Maar die Fendts blijven lastig, al zijn ze met ervaring zeker heel handig. Gewoon geen Fendt kopen, is het ook opgelost 😃
Ik denk alleen al aan de EHR, is ideaal. Vorige week met een oude trekker gereden zonder EHR, dat is veel harder werken.
fendt-412
@newholland6640

Dat is makkelijk roepen, maar een berekening heb je niet 😉

Door minder uren te maken en brandstof te besparen kun je al aardig wat besparen met CVT en GPS. Komt daarbij nog vaste rijsporen oid, nauwkeuriger bemesten en daarbij een hoger saldo per hectare. Laat eens zeggen 50euro/ha/jaar. Maal 50? ha is toch 2500euro. GPS setje van 15000euro/10jaar afschrijving+netwerkosten van 500?euro/jaar. Zit je op +/-2000euro kosten. Komt nog een beetje rente bij en dan spant het er om.

Die moderne technieken zetten wel door. Alles wordt tegenwoordig duurder, arbeid, grond en zeker brandstof. Dan zullen de opbrengsten op een of andere manier toch ook omhoog moeten? Of de bewerkingskosten omlaag. Valt er met GPS icm bemesting nog heel erg veel te winnen. Bij sommige boeren is het altijd nog de put leeg rijden, in plaats van dat ze grasland gaan bemesten.
marcford
Ik vind gwn een ts/tsa ofzo nog makkelijk maar gps enzo die zooi hoef ik er niet op ook al is het makkelijk ik wil zelf ook nog wat te doen hebben, beetje comfort wil ik ook wel maar zo fendt vario vind ik overdreven. maarja wie ben ik
Siebenga
Veel makkelijker.. is het tegenwoordig nog wel trekker rijden? Er worden 200 pk trekkers voor een dumper geplaatst met alle vering en vario en andere extra's. Voel je dan nog wel wat je nou werkelijk doet? Schuilt hier niet het grote gevaar van onderschatting? Want onderschatting is hier gewoon onwetendheid.
Kareltje
Quote @marcford:
maarja wie ben ik

Een 12 jarige die nog geen trekker mag rijden.... 😉
fendt-412
Quote @Siebenga:
Veel makkelijker.. is het tegenwoordig nog wel trekker rijden? Er worden 200 pk trekkers voor een dumper geplaatst met alle vering en vario en andere extra's. Voel je dan nog wel wat je nou werkelijk doet? Schuilt hier niet het grote gevaar van onderschatting? Want onderschatting is hier gewoon onwetendheid.

Bij oude trekkers merk je het dat je hard rijdt, alles begint te janken en trekker soms te stuiteren. Bij een 300pk CVT denk je: wil hij niet nog harder? Schiet niet op en lijkt alsof je stil staat, terwijl je al boven de 50km/u zit. Dat optrekken wil wel, maar de remweg valt nog altijd tegen. Ook met luchtgeremde wagens. Dat mag je lekker allemaal zelf uitzoeken nadat je je groene papiertje hebt. Door fouten te maken leer je zegt men. Je hoort maar alste vaak op TF dat het fout gaat. Maar je wordt pas echt bang als je hoort hoe vaak het nét niet fout gaat.
Kareltje
Quote @Siebenga:
Voel je dan nog wel wat je nou werkelijk doet? Schuilt hier niet het grote gevaar van onderschatting? Want onderschatting is hier gewoon onwetendheid.

Je voelt wat je doet, maar dat is ervaring. De onderschatting is zoals je zelf zegt een kweste onwetendheid. En die onwetenheid zit bij de beginnende rijders. En daar valt maar een ding tegen te doen: leeftijd verhogen en trekkerrijlessen invoeren. Nu ben ik ook geen oude taart, maar ik rij al wat langer dan een jaar.
hanny
@Kareltje met jou kan ik praten! en niet omdat ik wat tegen case heb ofzo maar ook als ik met een ford 7810 op route moet dan ben ik blij als ik de volgende dag weer op mn trouwe t7 mag stappen !
HekmanCase
@Kareltje nou ik vind een fendt vario anders helemaal niet ingewikkeld. alleen de eerste keer moet iemand het je gewoon ff duidelijk uitleggen en als je er daarna een paar dagen mee gewerkt hebt kun je er alles mee.
Kareltje
@HekmanCase Dat zeg ik ook: op een NH en JD rijd je zo weg, op een Fendt moet je eerst uitleg hebben. Een Fendt werkt wel prima, maar is wat ingewikkeld voor de eerste keer.
HarmBoer
Ik had nooit op een moderne trekker gereden.Met een vrachtwagen combinatie heb ik geen moeite.Tot van de herfst mijn loonwerker zij:breng even een kipper met graan weg voor dat het regent,met een claas xerion ik dacht werkelijk dat ik in een vliegtuig beland was.Dat krijg je dus als je niet mee groeit met de moderne techniek.We hebben het overleefd.
hanny
Je moet eigenlijk gewoon weer opnieuw leren rijden met die cvt's , maar voor op het land is een normale bak net zo makkelijk of misschien nog wel beter dan een cvt maar voor over de weg is het juist weer lekker dat je niet meer hoeft te schakelen
Puma cvx power
Ik vindt zelf dat er niks mooiers is om aan nieuwe trekkers te sleutelen uiteraard gebeurt dat bij een dealer.
Ook het rijden op een nieuwe trekker is veel comfortabeler.
GPS is echt een uitkomst je kunt verschrikelijk veel besparen. Maar af en toe een oudje er tussen door is echt niet erg voor de afwisseling.

overigens LIJKT het erop dat veel TF ers een mening geven zonder veel ervaring of zonder te weten hoe leuk het is om aan een nieuwe trekker te sleutelen omdat ze dat gewoon weg nog nooit gedaan hebben.
SJB533
@Siebenga
Dat is niet helemaal onzin. Ook een trekker moet aan de Wegenverkeerswet voldoen. Als jij met een kuilvoersnijder rijdt, met het mes omhoog, ben je strafbaar. Voer je geen breedteverlichting wanneer je dubbellucht aangekoppeld hebt, ben je strafbaar. En inderdaad: het schort in Nederland helaas wel aan goede regels voor landbouwmateriaal.

@Kareltje
Dat stukje missend comfort in een 1455 XL (of t International of Case International is) is inderdaad een zwaar minpunt. Helaas zijn deze trekkers in 15 jaar tijd nooit verbeterd of doorontwikkeld.
newholland6640
@fendt-412

Ik zou niet weten waarvoor je het nodig hebt. alleen kunstmest strooien misschien. maar dat doe je ook maar en paar dagen in het jaar. en om het daarvoor aan te schaffen.
deerecase
Quote @eppo:
jullie mening over de bediening van een johnie?
nou dat het een zeer simpele trekker is. wij hebben een 6510 en een 6920s met autopower maar je rijdt met allebei zo weg.
deerecase
Maar op onze 6510 rijd ik echt supergraag. haast nog liever dan op de 6920s met van alles der op.
TLA-TSA
Of het rijden op een moderne trekker moeilijker is weet ik niet, weet wel dat ik zo niet weg zou kunnen rijden met een grote MF cvt oid, en met een oude schakeltrekker wel. Dit komt omdat er bij trekkers geen standaard indeling meer is, zoals een auto of een vrachtwagen wel heeft.
deutzisthebest
Ik zou eigenlijk nog wel een keer een week op een moderne trekker willen rijden om het eens uit te proberen wat de mogelijkheden zijn qua comfort en hoe het werkt.

Toch vind ik de schakelbakken waar je met poken roert zeker niet zo heel verkeerd. Het is al heel verschil of je met ene JD6400 rijdt of een DX4.11 maar beide rijden zeker niet verkeerd. Met poken heb ik de ervaring dat je meer voelt wat de trekker gaat doen, het is wat directer. Terwijl powershift veel gemakkelijker is qua op en terugschakelen.

Ik heb wel het idee bij de John Deere dat ik een stukje van mijn controle kwijt ben aan gevoel wat hij gaat doen. Dat wordt wel weer gecompenseerd door betere en vooral stabielere wegligging.

Met beide rijd je zo weg als je even naar de knoppen kijkt en wat erbij staat maar het is even anders. ook qua sleutelen is het een wereld van verschil in elektronica. Het is veel minder makkelijk om het allemaal door te meten of na te lopen hoe en waar elk draadje heen loopt als je er niet bekend mee bent.
newholland6640
Ook met die geveerde voorassen. allemaal heel leuk en aardig... Maar je gaat over de grenzen heen voor wat goed is van een trekker. Ben 1 keer meegeweest met trekker met geveerde vooras. Op zandweggetje waar we met de TS maximaal 25 kon rijden omdat je anders de controle over het stuur kwijtraakte, Rostte je er met die trekker met 50 overheen! dan ga je gewoon over de grenzen van de trekker heen.
mf gek
Ik heb het liefst een niet te oude trekker en geen splinternieuwe.. doe mij maar lekker tussenin.
zoals onze 6180, gewoon nog een schakel pook, 1 hendeltje aan het stuur voor vooruit en achter uit, en een dynashift hendeltje. je hebt genoeg comfort (vind ik) en je rijd er zo mee weg.
de nieuwste trekkers vind ik net wat te.. het is wel leuk allemaal maar ik vind het zelf nog al ingewikkeld.
een oude trekker vind ik ook niet veel aan.. het is wel makkelijk om even gauw iets te doen.. maar als je er de hele dag opzit ben je kapot (zoals al eerder genoemd werd)

en dan gps nog. wij hebben het sinds kort.
opzich vind ik het helemaal geweldig! je rijd mooi recht en alles. maar het gaat wel vervelen..
Fendtatje
Voor de handelingen en het echte sleutelen en het gebruiken van het machien mag je mij toch een oud trekkertje geven hoor 😛 maar persoonlijk rij ik liever op de nieuwe meer confort en zo. Na het instellen van de boordcomputer gaat alles lekker en vlotjes! Allen als je een probleem met zo een nieuwemoetje meeste naar je dealer gaan als gewone boer kan je dat meestal niet oplossen :s
Ruben-Wind
Een beetje een veeboer die fendt rijd heeft tegenwoordig ook al 1 vario vaak zelfs meerdere.
JJ96
Quote @newholland6640:
@fendt-412

Ik zou niet weten waarvoor je het nodig hebt. alleen kunstmest strooien misschien. maar dat doe je ook maar en paar dagen in het jaar. en om het daarvoor aan te schaffen.

Kunstmest is duur genoeg, dus is een goed GPS systeem geen overbodige luxe, en je kunt 't ook wel voor heel wat andere dingen gebruiken. Hangt er maar net vanaf wat je wilt.
ljdekker
Quote @Siebenga:
Kan je het instappen van een trekker zien als comfort? Vroeger kon je het met 3 treden af op een 140 pk trekker. Tegenwoordig moet je al een kleine huishoud trap op. Is dat comfort?

einde gang links, als je snapt wat ik bedoel.

Met name bij fendt koop je een trekker waar meer op zit dan je nodig bent in de meeste gevallen. De export zit niet op zulke trekkers te wachten, maar dat is niet mijn probleem.
newholland6640
@JJ96

Jup, dat klopt. maar je maakt mij niet wijs dat dat voor z`n klein beetje uitkan.
Fokke
Maar ben je jezelf met bijvoorbeeld een kleine 400Pk en 1500Nm onder de kont nog bewust van de krachten ? Als je sommigen bezig ziet denk je ook, "arme machine" wat er achter hangt 😛 En dat niet alleen, ook bij eventuele reddingsacties in natte omstandigheden.
fendtjuh
Ach daar heb je dan weer een lasapparaat voor Fokke 😃
Fokke
Ja precies, anders hebben ze die ook voor niets natuurlijk :lol:
TurnMeLoose
''Trekkers veiliger? Qua remmen en cabine wel ja. Maar verder zijn het de meest gevaarlijke voertuigen op de weg. De veiligheid in trekkers is een onderbelicht aspect en daarin is nog ontzettend veel te winnen. ''

De gene op de tractor zorgt 99% voor veilig en verantwoordt gedrag. Kan de tractor nog zo luxe uitgevoerd zijn.. Als er niet met verstand mee omgegaan wordt heb je er nog niks aan...
interman
We kunnen mauwen wat we willen, maar als de 'iets' technisch mogelijk is dan gebeurt het. Achteraf kunnen we zeuren of het goed of slecht is.

Weet wel zeker dat er meer hanen zouden kraaien als we nog steeds de techniek van 1980 in trekker hadden.
maartendankers
Nieuwe trekkers zijn mooi en rijden gewelding. Techniek zal nooit stil zitten dus het zal uit eindelijk wel veiliger worden. Maar denk dat ergste is dat er straks een generatie is die niet meer weet wat trekkerrijden is... Denk dat 9 van de 10 hier hebben leren rijden op een schakel trekker en daarbij moest je de trekker als het ware aanvoelen. En er zal een generatie komen die niet anders weet dan CVT's en die zullen het zwaar krijgen, want je mist toch wel een element kwa rijden. (wat ik overigens niet mis in de 8r :))
Fokke
Het is toch zovaak zo dat een (groot)deel van de mensen sceptisch is tegenover een nieuwe ontwikkeling. Maar de meeste dingen houd je gewoon bijna niet tegen en daar moet je dan aan geloven, als het dan niet binnen 5 jaar is dan wel binnen 15 jaar. En vaak wennen de meesten er dan wel aan 😛
fendt-412
Quote @Fokke:
En vaak wennen de meesten er dan wel aan

Meesten hebben er dan spijt van dat ze er niet eerder voor hebben gekozen 😉 Maar bij de volgende vernieuwing weer even argwanend en het weer een paar jaar uitstellen 😛
Tom VB
Quote @maartendankers:
(wat ik overigens niet mis in de 8r )

Zitten bij de 8R de poken nog tussen de benen, Maarten ?
Meneer Kool
Als je het mij vraagt is het allemaal een zaak van, wat je gewend bent en hoeveel tijd je over wilt hebben om wat anders te proberen.

En wat makkelijker is? Rijden met een vario is een eitje. Zelfs als je voor de 1ste keer wegrijdt. Om alle functies te kennen echter is een ander verhaal. Maar vaak is dat gewoon een zaak van even een beetje tijd investeren. ff met het handboek op je schoot in de trekker gaan zitten als je ff tijd hebt, scheelt de helft. Zeker met werkzaamheden waarbij je erg vaak de hefinrichting en PTO moet bedienen is aftakas en hefinrichting automatiek erg handig. Met daarnaast het comfort houd je het rustig een dagje uit. fijne stoel, airco, voorasvering, stille cabine, ergonomie etc.

Wat ik wel lastiger vond in het begin was het maximale uit een vario halen met trekwerkzaamheden. Maar ook dit is gewenning en je krijgt vanzelf meer gevoel voor een trekker.

Anderzijds vind ik een Vario op sommige momenten ook overdreven. Ik betreur het ook zeer dat Fendt alleen nog Vario's maakt. Waarbij ik echt denk dat een gewone boer met geen behoefte aan een uber functionele trekker veel beter uit kan zijn met een 'oude' 310. Toevallig een trekker waar ik afgelopen jaar nog redelijk wat uren mee gemaakt hebt. En naar mijn mening is de 300 serie gewoon weg geniaal. Zelfs de oudste van begin jaren 80. Alles zit erop wat je nodig hebt, fijne versnellings bak, EHR, alles is ergonomisch en doordacht, het rijdt heel makkelijk en plezierig, gewoon een genot om mee te rijden, iets wat ik typisch Fendt vind. En zeker toendertijd was het met zaken als ergonomie een klasse apart. Dat had misschien zijn prijs, maar dat is ook terecht en dat was het ook waard. Zeker als je bedenkt dat er in de jaren 90 nog steeds veel gebruikte trekker merken waren waarbij je bij het schakelen min of meer een ster in de voorruit slaat als je naar de 2 schakelt.

En ook een loonwerker heeft voor sommige werkzaamheden geen vario nodig. Een betrouwbare en oersterke Fendt 600 voor de maiswagen heeft ook zijn nut en heeft ook nog redelijk comfort. Hoe comfortabel een oudere trekker van circa begin jaren 90 is, is wel heel erg merk gerelateerd trouwens. En dat is overigens ook deels een emotionele keuze.

Maar als je een allround trekker wil hebben kom je denk ik toch al snel uit bij een Vario. En als je even de tijd en moeite neemt om er mee te leren werken, heb je daar heel erg veel gemak van. En gemak, plezier en comfort is voor mij best veel waard.
Valtra-Fordpower
@Meneer Kool

Zou je Vario willen vervangen door CVT? Vario is merk voorkeur, ofwel sluipreclame. 😉 😃
maartendankers
@Tom VB Nee, dat zeg ik niet. Het verschil is dat het gros heeft leren rijden met een recht toe recht aan schakeltrekker. En dat er een groep komt die niet zal gaan kennen. En die missen toch wat 😃
RINDERFIATAGRI
Ik vindt alles wel wel mooi werken maar zit toch liever met wat korte pookjes in de bak te roeren
johnnydutch
We moeten ook niet vergeten dat trekkers tegenwoordig veel meer uren maken dan vroeger. Het heeft allemaal veel meer te lijden met de hogere snelheden en gewichten. Draaide een trekker vroeger grofweg 200 uur in een jaar, ik weet nu tractoren die 3500 draaien. Na 3 jaar en 10.000 uur word een trekker dan weer verkocht omdat het tijd is voor een nieuwe. Niet omdat deze niet duurzaam gebouwd is, vaak zien deze tractoren er nog heel netjes en onderhouden uit. Wij willen ook steeds meer machines kunnen bedienen met dezelfde trekker, ook graag minder kabels in de cabine, een stille cabine etc etc. Natuurlijk maken al deze eisen een trekker ingewikkelder. Maar...rijd maar eens een week op je 103 en daarna een week op een 936. Ik durf te wedden dat niemand meer terug wil! Natuurlijk blijft het wel eens leuk om met een 103'tje te rijden! De reactie van de vario-bakken is nog snel genoeg als je vast zit en de motor kun je nog steeds stil leggen, ligt er alleen aan of je weet hoe je de trekkercaracteristiek instelt in die situatie. Bij de 'ingewikkeldere' trekker zitten er ook vaak vaste chauffeurs op, en zei kennen de trekker zo goed dat ze niet snel iets foutief bedienen.
NHtvt135
Als je nu eens foto's wilt maken moet je opschieten alles is tegenwoordig zo groot, vroeger was je met al het kleinere materiaal wel wat langer bezig.
newholland6640
@Meneer Kool

Ja, handboeken erbij pakken... Stel: mn collega is ziek, belt net op het laatste moment. En ga moet je eerst de handboeken erbij pakken voordat je weg kunt rijden! dat is toch te zot voor woorden!!
Valtrapowerr
Ik noem nou een trekker (zoals een aantal reacties hiervoor word beschreven, een nieuwe trekker na een x aantal jaren compleet afgeschreven zijn) niet echt duurzaam, neem als voorbeeld een inter, de meeste doen het nu nog altijd perfect dat is duurzamer als een nieuwe waarvan de elextronica, de CVT bak na een X aantal jaar helemaal op is, toch :?
HollandNew
@Valtrapowerr
Ja, maar het probleem is dat er na veel jaren intensief gebruik bij een oude inter ook veel onderhoud komt kijken. De meeste mensen ruilen het spul dan gewoon in omdat ze daar niet mee willen knoeien...
Electronica, leuk en handig als het werkt maar een ramp als het kapot is...
Bovendien vertrouw je er op een gegeven moment ook op. Kijk maar naar navigatiesystemen. Mensen weten de weg niet omdat ze gewoon op dat ding af gaan. Een ramp dus als het kapot is. GPS net zo. Allemaal heel handig maar als je het zonder moet is het ff een heel stuk moeilijker...
tractortje
Ik rijd vaak met een john deere 3650 met kipper alleen jammmer dat de vooras niet geveerd is voor de rest he ik geen problemen met een oude tractor
fendt-vario
@newholland6640 maaier trekt de trekker echt niet om hoor
fendtjuh
Quote @Valtra-Fordpower:
Zou je Vario willen vervangen door CVT? Vario is merk voorkeur, ofwel sluipreclame. 😉 :D

Áls je dan slim wilt doen, doe het dan goed :lol: Sluikreclame chef 😛
case inter kracht
Het rijden is niks moeilijker aleen moet je nu efe weten hoe je bij een powershift mot schakelen maar volgt voor zig als je het 1keer probeert is zelf makelijkker
en 4wd is niks moeilijker om aan te zeten je ziet het aan de soort schakelaar of terwijk het is zelfs makelijker gewoorden om der mee te werken aleen moet je eerst efe weten hoe het werkt maar niks moeilijks aan en ze rijden ook nog eens leker door en meer comfort
Dr Fendt
Quote:
@Kareltje
Huh? Duurzaamheid is afgenomen, maar de trekkers worden wel perfect gemaakt wat betreft duurzaamheid?

wat verstaan we onder duurzaamheid? dit is een nogal ruim begrip. wat eigenlijk meerdere betekenissen heeft.

Duurzaamheid is eigenlijk vervullen wat er word verwacht van het product binnen een bepaald tijdsbestek. (duurzaamheid staat onlosmakelijk verbonden met kwaliteit)

een duurzaam geproduceerd product is een product waarbij rekening wordt gehouden met het produceren van een product, het gebruiken(consumeren) van een product. en het AFDANKEN van een product.
met dit laatste werd vroeger, weinig of niet rekening mee gehouden (lees mijn 1e reactie, voorbeeld met 1455 of 600-serie)

ook is duurzaamheid hoelang een product mee gaat, naar de wens van de klant.
wees nou eens reeël; hoeveel trekkers rijden er nou werkelijk rond met 30.000 uur? - ik zie dat veel trekkers afgedankt worden op de 20.000-25.000 uur. simpelweg omdat ze dat niet halen. hoe kan het nou dat de oudere trekkers, die veel solider(veel zwaarder dan eigenlijk nodig is) gebouwd zijn? nog steeds overal te koop staan? omdat ze gewoon simpelweg omdat ze nog niet versleten zijn.

over 10-20 jaar zullen deze oudere trekkers nog bestaan. maar wil de toekomstige generatie daar nog wel op werken?
ik vind het machtig om op onze 614 te werken. maar ik zou dat ook niet dag in dag uit kunnen.

daarom zei ik dat de duurzaamheid is afgenomen ten opzichte van de klant, maar voor de producent is de duurzaamheid toegenomen; "duurzaam" produceren.
Kareltje
@Dr Fendt
Duurzaamheid is een verkracht marketingbegrip, net zoals het woord premium in de autowereld. Het is van groot belang, maar het wordt veelal te pas en te onpas gebruikt. Met name door de fabrikanten.

Kwaliteit is een nog ruimer begrip dan duurzaamheid en het is praktisch onmogelijk op het te specificeren. Duurzaamheid staat compleet los van een verwachtingspatroon. Een bedrijf dat duurzaam produceert hoeft daarmee niet per se te voldoen aan de verwachtingen die de klant heeft. Een bedrijf is duurzaam als het produceert vanuit een milieutechnisch verantwoord oogpunt, met het oog op de maatschappij en op een verantwoorde manier bezig zijn met de toekomst van het bedrijf. Dan kan het bedrijf mindere kwaliteit leveren in het eindproduct, het proces daarnaar toe voldoet aan de hoogste duurzaamheidssnormen. De kwaliteit van het eindproduct is wat er toe doet voor een ondernemer. Hoe het geproduceerd wordt is van minder waarde. Als de EU geen Tier-normen had ingesteld, dan bestonden er nog geen ad-blue motoren. Om maar aan te geven, de verwachting van de klant heeft niet zoveel met duurzaamheid te maken. Het is van bovenaf(of vanuit de maatschappij) opgelegd.

Zoals gezegd: Duurzaamheid niet direct verbonden met de verwachtingen van de klant. Als voorbeeld: Een klant verwacht een kwalitatief goed product, die als het even kan ook nog duurzaam geproduceert is. Maar als de klant kiest tussen een kwalitatief goed product of een minder kwalitatief, maar duurzamer geproduceerd product, dan zal het kiezen voor de beste kwaliteit. Tenzij je natuurlijk een idealist bent. Om maar aan te geven, de verwachtingen zijn niet verbonden met duurzaamheid. Kwaliteit daarentegen wel. Kwaliteit is het voldoen of overtreffen van de verwachtingen van de klant. Een beetje een ingewikkeld verhaal, maar ik hoop dat het duidelijk is.

Er zijn inderdaad niet zoveel moderne trekkers met 30000 uur. De vraag is of de oudere trekkers ook daadwerkelijk die 30000 KLOKuren gehaald hebben. Moderne trekkers rekenen met klokuren, oudere trekkers op basis van de toeren per minuut.
Ik denk dat de trekkers beter zijn geworden. In verhouding halen meer trekkers de 15000 uur dan vroeger, technisch zijn ze beter en roesten minder. Het probleem is alleen dat het onderhoud veel lastiger is. Vroeger kon een ondernemer dat makkelijk zelf, nu niet meer. Op het moment dat de ondernemer een opgeleide monteur moet inhuren om de trekkers te repareren wordt het gewoon duurder om die trekker te repareren en is het snel minder rendabel bij een hoge urenstand.
Daarbij is het ook een kenmerk van deze tijd, wij leven in een wegwerp maatschappij. De levensduur van een product is erg kort, ik hoef alleen maar aan smartphones te denken. Op het moment dat je uit de winkel komt is er al een beter model. Ook dat geldt voor de trekkerindustrie. Men wil niet zo lang met het spul doorrijden, omdat de nieuwere meer mogelijkheden kent en zo mogelijk nog sneller werkt. Een kenmerk van deze tijd, want een MF 135 is ca 25 jaar in productie geweest, dat is met een moderne trekker ondenkbaar!

Daarnaast is er nog wat: ik denk dat trekkers vroeger veel meer gevoel gaven dan tegenwoordig. Een trekker die brult en rookt en voelt trekken is veel spectaculairder dan een stille, niet rokenende trekker die minstens net zo hard trekt. Mensen hebben minder emotie bij een trekker. Gewoon omdat het allemaal zo makkelijk lijkt te gaan bij die trekker.

De strekking van dit verhaal: ik vind dat je niet kan zeggen dat duurzaamheid is afgenomen omdat de trekkers minder zijn. Er spelen ontzettend veel factoren mee.

Tot slot: duurzaamheid is voor de klant ook toegenomen. Die kan nu zonder gehoorbeschermers, zonder hernia en zonder kramp van de koppeling op een trekker rijden. Ook dat is duurzaamheid, want personeel is langer inzetbaar. Daarnaast zijn machines ook sneller en vlugger, dus netto-netto is de duurzaamheid wel degelijk toegenomen.
Kareltje
Quote @Valtra-Fordpower:
Zou je Vario willen vervangen door CVT? Vario is merk voorkeur, ofwel sluikreclame.

Vario is een begrip(=soortnaam) geworden en is daarom geen sluikreclame. Net zoals Jeep, Uggs, Asperine, Round-up, Walkman, Bikini, Jacuzzi, Kliko, Ranja, Tupperware, Compact Disc(CD)... enzovoort, enzovoort!
Valtrapowerr
Ik zit hier lekker mijn bammetjes op te eten terwijl ik jullie verhalen lees, is dat ook duurzaam? 😃
Meneer Kool
@Valtra-Fordpower haha.. Dus de sluikreclame viel op? 😛
Meneer Kool
@newholland6640 Stel je collega is ziek? dan sturen jou nog steeds met de trap trekker weg als je zo oud bent als op je profiel staat.

Misschien moet je het even opnieuw lezen en even kijken hoe ik dat precies bedoelde, want je slaat de plank een beetje (behoorlijk) mis.
SJB533
@Kareltje
Ja en nee. Vario is toch echt een geregistreerde merknaam. Alleen noemt iedereen t principe stug 'vario'.
fendt limburg
Valt wel mee ligt ook eraan welke tractor
ADB996
Zelf vind ik de nieuw tractoren minder dan de oude.
bij Fendt moet de vario gerevizeerd worden bij ongeveer 8000 uur (als ik het wel goed heb) de versnellings bak houd het vak veel langer vol, zelf heb ik het gevoel dat je bij een oude bak minder kracht verlies heb dan bij cvt(vario)
ook de bediening vind ik minder, zoals de hydraulies ventien bediening. vroeger mechanies die je zelf heel makkelijk kan smoren of net iets meer geven (denk bij voor beeld aan voorlader) als bij een electries gestuurde ventiel. van je bedient het en het stroomt of het stroomt niet. bij een oude trekkers kan een huis tuin keuken vrouw vaak ook zo weg rijden en in een nieuw niet van die heeft vaak geen verstand van wat al die knoppen voor zijn.
newholland6640
Quote @Meneer Kool:
ff met het handboek op je schoot in de trekker gaan zitten als je ff tijd hebt, scheelt de helft.

Ga je nou weer over leeftijden zitten zeuren?
Ik zeg alleen maar wat het voor gevolgt heeft 😉

Komt er dus op neer wanneer je dat niet doet, niet fatsoenlijk met de trekker kunt werken.
ADB996
@newholland6640 niet iedereen weet hoe je een vario bedient, vaak weet wel iedereen hoe een versnellings pook werk of je moet een automaat in je auto hebben.
newholland6640
@ADB996

Juist! dat bedoel ik. Met gewoon handgeschakeld rij je zo weg. Tenminste, als je trekkers van 12 jaar oud hebt (oudere is vaak ook nog weer gebruiksaanwijzing nodig. En met de hele nieuwe trekkers zou ik niet weten hoe ik ermee weg moet rijden.
ADB996
@newholland6640 just vaak wat ouder omdat daar geen power sift in zit, daar mee bedoel ik de ford 3000 en 5000 of david brown 990, 995, 996 of deutz fhar 4006, 4506 enzo
valmet6400power
Qua kosten zie je wel dat trekkers die nu inmiddels op leeftijd zijn praktisch niets meer kosten dan de diesel kosten + een patroon vet aan het eind van het jaar. Besturing is veelal mechanisch, (m.a.w. de boer kan het zelf vaak oplossen), de tegenwoordige machines hoef je niet eens te proberen om een storing op te gaan lossen, eenvoudig weg omdat je dat niet kunt.
Qua comfort is er natuurlijk wel een stap vooruit gemaakt en met comfort ook de veiligheid, inmiddels al ABS op trekkers ed.

Voor loonwerkers zal het natuurlijk een overweging zijn, neem ik een trekker die ik goed vind of neem ik een trekker waarop mijn personeel zonder een instructie vooraf zo op kan stappen en weg kan rijden. ( Wat bij de 'oudere' tractoren nog wel zo is). Mensen die zeggen dat ze niet meer zonder CVT kunnen vind ik onzin, als dit er niet geweest was had je ze er ook niet over gehoord.

Maar het blijft een feit : 'Een trekker valt of staat door de bestuurder '
cih1056xl
Elektronische hef van onze MFs vind ik niet alles, voor de rest rijden ze prima!
weet niet of dat bij andere 6180 en 6270 ook lastig is??
Meneer Kool
@newholland6640 Snap je echter ook dat je voorbeeld niet aansloot op wat ik zei? Natuurlijk is het 'te zot voor woorden' om eerst met je neus in dat handboek te gaan zitten koekeloeren als je direct met de trekker aan het werk moet. Maar dat stelde ik dus ook niet als voorbeeld.

Waar het dus allemaal op neerkomt is dat gebruikers van een modernere trekker met bijvoorbeeld een CVT en verscheidene automatiek functies wel over een bepaalde hoeveelheid kennis moet beschikken. Wat ik daar over zei, is dat je dat niet meteen als een niet te overkomen drempel moet zien. En dat je je daar even de tijd voor moet nemen.

En bovendien zal niemand je zomaar weg sturen met zo'n trekker 😉

En ja ik ga zitten zeuren op leeftijd op het moment dat iemand een reactie plaatst waarin hij/zij mijn argument volledig uit z'n verband trekt.. 😉
newholland6640
@ADB996

Bij de meeste trekker van 20 jaar oud is gebruiksaanwijzing nodig. Bij onze TS is van 98 rij je ook zo mee weg. Je kunt met knopje tot de 4e versnelling schakelen. Even met de voet erbij en je kunt weer door naar de 8e. Dat is heel logisch. Maar in die nieuwe trekkers....
newholland6640
Quote @Meneer Kool:
En bovendien zal niemand je zomaar weg sturen met zo'n trekker

Dat is nou juist het probleem! Je kunt niet iemand zomaar even op pad sturen. (zelfde als het voorbeeld wat ik net stelde)
Meneer Kool
@newholland6640 Maar nogmaals.. Zoals je in mijn reacties al hebt kunnen lezen. Is dit geen punt waar we zo moeilijk over moeten gaan doen. Het went snel, en als je het eenmaal weet, dan weet je het. Dus het is een eenmalig probleem. Daar kun je een modernere trekker niet voor laten staan.
newholland6640
@Meneer Kool

Dan verschillen wij hierin van mening 😃
Meneer Kool
@newholland6640 Kijk, zo had je dat in 1ste instantie ook kunnen brengen.

Maar je hebt nog nooit werk verricht mag zo'n trekker? Want als je dat eenmaal ervaart en er handig mee wordt begrijp je de pluspunten wel. Maar wellicht komt dat nog 😉
newholland6640
@Meneer Kool

Ja, wat dacht jij 😛 als 14 jarige op z`n trekker 😃
Nee dus. Tja, hang ook weer overal prijskaartje aan. Maar feit is en blijft dat je met de oudere trekkers sneller (en makkelijker) mee overweg kunt. Z`n trekker met alle snufje is mooi voor een loonwerker. Maar als je als boer maar korte tijd op de trekker zit heeft het geen nut. Heb je ook te weinig tijd om er mee te leren werken.
Meneer Kool
@newholland6640 Ben ik het deels mee eens hoor. Het is sterk afhankelijk van wat je met de trekker wilt. Om een blokje kuilvoer uit te snijden heb je geen CVT nodig. Om het gras te schudden heb je geen CVT nodig. Daarom gaf ik in mijn 1ste reactie ook het voorbeeld van Fendt. Dat ik het jammer vind dat bijvoorbeeld de 300 serie ook alleen nog met een Vario is. Aangezien dat ideale allround trekkers voor een normale boer waren.
newholland6640
@Meneer Kool

Juist, we moeten opletten dat we boeren en loonwerkers niet op 1 lijn zetten.
Valtra-Fordpower
Quote @Kareltje:
Vario is een begrip(=soortnaam) geworden en is daarom geen sluikreclame. Net zoals Jeep, Uggs, Asperine, Round-up, Walkman, Bikini, Jacuzzi, Kliko, Ranja, Tupperware, Compact Disc(CD)... enzovoort, enzovoort!

Nu noem je wel dé naam-merken... 😉

Bahco staat er bijvoorbeeld niet eens tussen, wat mij betreft het grootste begrip omtrent verstelbare moersleutels...
Tom VB
@Valtra-Fordpower

Wat dacht je van de BobCat ?
Valtra-Fordpower
@Tom VB Ook een goede ja. Daar bedoelt men de schranklader mee. 😛

Ook Googelen is zo'n woord.
Tom VB
@Valtra-Fordpower

Het is heel knap als je als fabrikant zo'n status bereikt.

Nog een goede : Cola
Valtra-Fordpower
@Tom VB

Yup, daar is zelfs geen echte naam van... 😛

Maar die Karel noemt... Nee.
Kareltje
Quote @Valtra-Fordpower:
Yup, daar is zelfs geen echte naam van...

Maar die Karel noemt... Nee.

Wat bedoel je? Zijn die voorbeelden die ik noem niet goed? Tzijn ook allemaal merknamen die soortnamen zijn geworden.
Valtra-Fordpower
Ik zie er 4 in het lijstje die ik als merknaam weer terug haal.

Waren het niet dat je bij voorbeelden niet de bekendere moet pakken? 😛
Kareltje
Quote @Valtra-Fordpower:
Waren het niet dat je bij voorbeelden niet de bekendere moet pakken?

Bikini spreekt jou toch ook wel aan, Vincent? 😛
Valtra-Fordpower
@Kareltje De bikini is uitgevonden door Bikini. Die heeft ook deze naam voor dit kleding stuk gepakt..

Bahco is de uitvinder van de verstelbare moersleutel. Ziet u de verschillen ?
Bobcat is de uitvinder van de Schranklader. Maar niet niet gebruikt voor de naam.
Kareltje
@Valtra-Fordpower
Zeg maar jij tegen u.

Ik zie het verschil, maar het was niet zo serieus bedoeld.
harald vrieling
Dit lijkt mij een oneidig gesprek voor ieder gelden de eisen anders
Mengeledriver
Haha, ja en vroeger ging alles telefonisch en per post, vracht ging per koets, schip en trein en internet hadden we nog nooit van gehoord....... Vroeger kende met ziektes als kanker, astma en suikerziekte niet, rente was een reden om te sparen, tegenwoordig betalen we rente over leningen, warmte kwam gewoon uit blokjes hout en powershift, wifi, gps, spaaradapters en groene stroom waren vreemde woorden.
Vooruitgang/innovaties houdt je niet tegen, je hoeft zelf niet voorop te lopen, als je maar niet achteraan komt te lopen.
harald vrieling
@Mengeledriver er loopt er altijd 1 voorop en 1 achterop

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
144
DEELNEMERS
64
WEERGAVES
17