Oke even een leuke hersenkraker!
Met de trekkers van tegenwoordig is het veel lastiger rijden dan dat het vroeger was.
Wat zijn nou de voordelen/nadelen van alle nieuwe technieken die we tegenwoordig aantreffen op de trekkers:
Denk hierbij aan: Gps, snelheid, elektronica, meet instrumenten, sleutelen aan de trekker, onkosten, duurzaamheid, begrijpen van de functies, gebruiken van de functies, comfort, begrijpen van wat een trekker wanneer doet?
Zijn er technieken totaal overbodig op een machine, of is het instellen van sommige functies zo veel werk dat je het daadwerkelijke werk in die tijd al af kon hebben. Kan iedereen zich redden met de trekkers van tegenwoordig of betekend vast zitten in de blubber tegenwoordig een drama om er weer uit te komen (denk aan vario's die later reageren dan jij wilt). Valt er nog wel te sleutelen aan de trekkers of kan je er beter met je vingers af blijven. En misschien nog wel het belangrijkste. Zal de aanschaf van een trekker steeds meer verbonden raken met de intelligentie van een gebruiker?
Brand los, PS: Reacties waar van ik vind dat ze niks toevoegen verwijder ik gewoon. Gewaarschuwd mens telt voor twee
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Ook mag ik graag met een stel lange poken in een versnellingsbak omroeren.
Maar dat het er alleen maar lastiger van wordt geloof ik niet. Al wordt het wel minder leuk. Ik moet er niet aan denken om de hele dag te niksen, en een beetje in de cabine zitten te kijken of de stuurcomputer zijn werk goed doet.
daar ben ik het je helemaal mee eens. ik rij liever met bijvoorbeeld een tw25 waar je instapt en direkt vertrekt tegenover een NH t7070 die 1st een half uur staat te piepen voor je kan vertrekken
Maar welke ik liever heb ik toch wel een trekker met vario.
Ja, als ik zie wat op onze TS ziet. Volgens mij moet iedereen zich daarmee kunnen redden. Dan kun je ook nog een keer een onbekende ermee laten rijden als het nodig is.
Is dat misschien het punt intelligentie?
john deere is opzich makkelijk te bedienen, in ieder geval onze 6230 die net 2 jaartje oud is wel
dat is wat ik er van vind
ideaal voor precisielandbouw, met die heli`s die eerst het gebied afspeuren met een een of andere camera en dan doorgeeft aan de gps, zodat je precies op de juiste plek kan bemesten
Ga jij maar eens op stukken van 2 kilomter lang die kaarsrecht zijn kunsmest strooien! Wedden dat gps een hoop tijd uitspaard!
Snelheid: loopt op, soms maakt t niet uit, maar kan gevaarlijk zijn...
Elektronica: kan storingen geven, maar het geeft wel de mogelijkheid om functies te combineren.
Meet instrumenten: voor wat?
Sleutelen aan de trekker: kan niet altijd meer zelf, door de vele electronica
Onkosten: worden gewoonweg hoger, deels door t technisch vernuft, deels door normale inflatie
Duurzaamheid: een ouderwetse hamdgeschakelde gaat gemiddeld langer mee, dan een gemiddelde powershift.
Begrijpen van de functies: zul je gewoonweg langer voor moeten zitten. Als je functies goed begrijpt en kunt instellen, is het gebruiken van de functies een stukje arbeidsgemak.
Comfort: is hoe dan ook verbeterd in de loop der jaren, al zijn bepaalde comfortverhogende dingen niet altijd handig, of zelfs nodig
ligt maar net aan het land ;P en tijd valt wel mee denk meer bespraring in het middel.
Elke keer uitstappen, paaltjes zetten, aan de andere kant van het perceel weer! voor de akkerbouwer is dit gewoon een uitkomst!
meen je nou echt dat jullie iedere x paaltjs zetten ? :lol: als je hetr materiaal beedje kent kun je het zop op de gok doen want paaltjes zetten is immers ook niet zuiver.
als je er eens rustig in gaat zitten en alle knopjes een bekijk kom je al een heel eind, en met een paar vragen komen de meeste jonge chauffeurs er toch wel uit
Jochie ik zeg toch het is wel handig! En zet ik er kunstmeststrooien bij? NEE! Ik zeg toch ploegen en spitten enzo
Sommige werkzaamheden stap je bijna vaker in en uit op een dag dan een distributietruck. Waarom wordt er onder de trekkers dan niet gekeken naar makkelijk instappen? Zit de trekker op een dood spoor (kwa opbouw) en wordt de bestaande trekker gewoon nog jaren door ontwikkeld of zal er meer toekomst zijn voor een trekker die 4 even grote wielen heeft.
Bij sommige dingen worden op boeren trekker volgens mij nooit gebruikt. Zo zie je ook boeren met een hele dure Fendt vario trekker. Fendt is bekend om zijn compleetheid kwa opties. Zouden deze dan allemaal wel gebruikt gaan worden? Een trekker moet zijn werk doen op een boerderij. Het is leuk dat je alles in kan stellen maar volgens mij is de behoefte hier minimaal maar de vraag naar meer pk's neemt wel toe. Wil je zelf nog mechaniseren praat je al snel over capaciteit en dat lukt met een 80 pk trekker vaak al niet meer. Neem je een trekker van 150 pk weet je ook dat je direct een hele hoop opties er bij krijgt.
er zit veel verschil in ploegen en bijv. bemesten.
ik denk dat het instellen van een trekker meer te maken met het beter leveren van werk dan het sneller werken.
ook is bijv. een variobak veel beter dan een schakelbak. reken maar eens uit hoeveel handelingen je moet doen met een schakelbak, denk bij dat rekenen ook na over de fysieke inspanningen die je daarvoor moet doen.
electronische trekkers zijn qua sleutelen handiger dan mechanische trekkers, tegenwoordig gaat de laptop d'r aan, en de trekker geeft meteen de fout.
bij een oude(re) trekker is dat niet mogelijk, en moet je eerst uitzoeken waar dat zit. een werkende trekker brengt meer op dan een stilstaande, die in 10.000 stukjes ligt .
toch is het sleutelen aan een moderne trekker, veel moeilijker, je moet er wel verstand van hebben, van zowel elektronica als mechanica. ook zijn de nieuwe trekker zo vol gestampt dat je eigenlijk nergens meer bij kunt. onder de kap is praktisch geen ruimte meer.
daarom ben ik (als boerenzoon) ook meer fan van oudere trekkers. dit komt vooral omdat je dan veel meer problemen zelf op kunt lossen. zonder er een compleet elektrisch schema bij te hebben.
de duurzaamheid van de moderne trekker is eigenlijk achteruit gegaan. men streeft naar perfectie, duurzaam produceren. hiermee bedoel ik dat de grondstoffen die nodig zijn voor een trekker duurzaam worden benut. zodat de toekomstige generaties ook nog van bijv. ijzer/staal en olie/benzine/diesel kunnen genieten. deze grondstoffen zijn niet oneindig.
omdat bedrijven dit ook steeds meer beseffen, krijg je machines die gewoon na een X aantal uur compleet zijn 'afgeschreven' klaar voor de schroot zeg maar.
kijk je nou naar oudere trekkers, 'Boeren wijsheid' groot, stevig en zwaar. de meeste van deze trekkers (denk aan de 1455, fendt 600-serie) zullen het daarom ook nog lang vol houden.
ik denk dat op het gebied van veiligheid de trekkers WEL een heel stuk vooruit zijn gegaan. kijk naar een remweg van een fendt 103S, 50 pk trekkertje en naar een remweg van een fendt 936, 300 pk trekker. ik durf bijna met zekerheid te zeggen dat de 936 veeeel eerder stopt dan een 103. ik maak misschien een niet eerlijke vergelijking. maar dat moet je eigenlijk ook doen, je hebt het in dit topic over nieuw en oud.
ook komt de ABS op trekkers op. trekkers worden steeds veiliger. rolcabines e.d. helpen daar allemaal aan mee.
daarom denk ik dat je voor het dagelijks gebruik een moderne trekker moet hebben.
toch zou ik de oude trekkers NIET afdanken.
Wij hebben geen akkerbouw, Mar meestal wordt dat zo gedaan.
Paaltjes zetten is ongeveer op de meter af zuiver als je beetje recht kunt rijden. beetje aanrijden op perceel van meer dan kilomter lang is dom en onnodig geld verspillen. al helemaal als er geen bomen staan. Met maaien kun je hier aardig recht rijden omdat je gewoon naar een boom toe rijd, maar anders is het echt geen doen!
recht maaien omdat er bomen staan ? die heb ik noch niet eerder gehoord haha.
Ja meisje!!
Ik zie toch niks staan over kunstmest strooien
Je steekt ergens middendoor, Je concentreert je op een bepaald punt;) dan kun je toch aardig recht rijden. Als er geen bomen staan gaat het bij mij meestal mis. maar dat zal ook met stukje ervaring temaken hebben.
nou ik kan aardig recht rijden dat weet ik maar kijk nooit naar bomen want dat komt met zodebemesten natuurlijk nooit goed dan kijk je in de spiegels
en met maaien kijk ik nooit naar bomen maar gewoon stuur recht houden
omdat bedrijven dit ook steeds meer beseffen, krijg je machines die gewoon na een X aantal uur compleet zijn 'afgeschreven' klaar voor de schroot zeg maar.
kijk je nou naar oudere trekkers, 'Boeren wijsheid' groot, stevig en zwaar. de meeste van deze trekkers (denk aan de 1455, fendt 600-serie) zullen het daarom ook nog lang vol houden.
ik denk dat op het gebied van veiligheid de trekkers WEL een heel stuk vooruit zijn gegaan. kijk naar een remweg van een fendt 103S, 50 pk trekkertje en naar een remweg van een fendt 936, 300 pk trekker. ik durf bijna met zekerheid te zeggen dat de 936 veeeel eerder stopt dan een 103. ik maak misschien een niet eerlijke vergelijking. maar dat moet je eigenlijk ook doen, je hebt het in dit topic over nieuw en oud.
ook komt de ABS op trekkers op. trekkers worden steeds veiliger. rolcabines e.d. helpen daar allemaal aan mee.
Huh? Duurzaamheid is afgenomen, maar de trekkers worden wel perfect gemaakt wat betreft duurzaamheid?
Trekkers veiliger? Qua remmen en cabine wel ja. Maar verder zijn het de meest gevaarlijke voertuigen op de weg. De veiligheid in trekkers is een onderbelicht aspect en daarin is nog ontzettend veel te winnen.
Is die veiligheid wel te behalen met het oog op de doelstelling van het begrip trekker?
Me zodebemesten is het wat anders he;)maar ik bedoel als je een x moet doorsteken.
Stuur recht houden met maaien? je moet de hele tijd corrigeren omdat rechts meer weerstand heeft dan links. Hij gaat dan automatisch naar recht trekken. Of je moet aan beide kanten maaier hebben
Dat is wel nadeel met oudere tractoren dat de lichten niet meer zo goed functioneren dan als die grote lichtbundels van de nieuwe tractoren
met maaien steekt dat toch niks of je nou recht rijd, of dat er een bocht in zit
Is de trekker gevaarlijk? Ik zou zeggen dat de chauffeur de bepalende factor is, in alle voertuigen!
Onzin! Een vrachtwagen moet op alles afgeschermd zijn. En een trekker rijd gewoon met noppenbanden over de weg. Zo'n nop kan zo in een jas grijpen van een fietser. Nou die zal het niet na vertellen. Een dode hoek bij de steeds groter wordende trekkers. enz enz
@SiebengaWeet ik niet. Misschien moet je daarvoor de klassieke vormgeving wel aanpassen, ik noem maar wat. Maar je hebt gelijk dat het niet zo makkelijk is. Maar dat ABS nog verre van standaard is op de trekkers zegt wel iets over de prioriteit die het krijgt. ABS is alleen standaard op een JCB, en misschien op de grote NH en fendten, maar dat is onvoldoende.
Kwalitatief zijn trekkers veel beter geworden dan vroeger, maar op het gebied van veiligheid is er nog veel te winnen
Het wordt toch alleen maar eenvoudiger voor de chauffeur?
Zeker voor de jeugd van tegenwoordig, opgegroeid met de computer, dan stelt die paar knoppen indrukken niets voor. Iedereen loopt zowat met een smartphone, moet zon moderne trekker toch een eitje zijn? Zitten minder knoppen en functies op dan op zon "telefoon."
Denk aan hectareteller, GPS, kopakkermanagment en vario. Even instellen en je hoeft nergens meer bij na te denken, druk op de knop en alles gaat vanzelf. Heel wat anders dan naar hendels lopen graaien en honderden keren schakelen op de weg.
Of het allemaal nodig is is een tweede, maar als het erop zit is het wel heel erg makkelijk en ga je het steeds meer gebruiken waardoor je sneller en preciezer kunt werken. Hangt af van de gewassen of zich dat terugverdient. 5% overlap besparen, of een x aantal % bestrijdingsmiddelen en dan kan het op het eind van het verhaal nog wel eens heel erg meevallen met de extra kosten.
Als je recht rijd scheelt toch veel tijd!
Voor een boer van 80 oeien kan het niet uit!
Op een ouwe trekker rijden is een dag of 2 leuk maar daarna ben je weer gewoon blij dat je lekker 55 kan rijden met je trekker met geveerde vooras en cabine en cvt.
Ik heb eens een dag op een 1455 gereden, maar wat was ik blij dat ik dat kreng mocht inwisselen voor een NH T7060. Ik bedoel maar: Die IH krijg ik koppijn in van de herrie, zere poot van de koppeling, zat de versnellingspook in mijn been te prikken en kon ik daardoor niet die kant opdraaien. Verder zit het gaspedaal te ver weg en zat er geen airco in. De radio moet je hard zetten. Dan ben je toch blij dat je die NH mag pakken. Leuk zon oude trekker, maar dan alleen voor show of voor even, maar geen hele dag.
Even voor de duidelijkheid: ik heb niks tegen inters.
Ik denk alleen al aan de EHR, is ideaal. Vorige week met een oude trekker gereden zonder EHR, dat is veel harder werken.
Dat is makkelijk roepen, maar een berekening heb je niet
Door minder uren te maken en brandstof te besparen kun je al aardig wat besparen met CVT en GPS. Komt daarbij nog vaste rijsporen oid, nauwkeuriger bemesten en daarbij een hoger saldo per hectare. Laat eens zeggen 50euro/ha/jaar. Maal 50? ha is toch 2500euro. GPS setje van 15000euro/10jaar afschrijving+netwerkosten van 500?euro/jaar. Zit je op +/-2000euro kosten. Komt nog een beetje rente bij en dan spant het er om.
Die moderne technieken zetten wel door. Alles wordt tegenwoordig duurder, arbeid, grond en zeker brandstof. Dan zullen de opbrengsten op een of andere manier toch ook omhoog moeten? Of de bewerkingskosten omlaag. Valt er met GPS icm bemesting nog heel erg veel te winnen. Bij sommige boeren is het altijd nog de put leeg rijden, in plaats van dat ze grasland gaan bemesten.
Een 12 jarige die nog geen trekker mag rijden....
Bij oude trekkers merk je het dat je hard rijdt, alles begint te janken en trekker soms te stuiteren. Bij een 300pk CVT denk je: wil hij niet nog harder? Schiet niet op en lijkt alsof je stil staat, terwijl je al boven de 50km/u zit. Dat optrekken wil wel, maar de remweg valt nog altijd tegen. Ook met luchtgeremde wagens. Dat mag je lekker allemaal zelf uitzoeken nadat je je groene papiertje hebt. Door fouten te maken leer je zegt men. Je hoort maar alste vaak op TF dat het fout gaat. Maar je wordt pas echt bang als je hoort hoe vaak het nét niet fout gaat.
Je voelt wat je doet, maar dat is ervaring. De onderschatting is zoals je zelf zegt een kweste onwetendheid. En die onwetenheid zit bij de beginnende rijders. En daar valt maar een ding tegen te doen: leeftijd verhogen en trekkerrijlessen invoeren. Nu ben ik ook geen oude taart, maar ik rij al wat langer dan een jaar.
Ook het rijden op een nieuwe trekker is veel comfortabeler.
GPS is echt een uitkomst je kunt verschrikelijk veel besparen. Maar af en toe een oudje er tussen door is echt niet erg voor de afwisseling.
overigens LIJKT het erop dat veel TF ers een mening geven zonder veel ervaring of zonder te weten hoe leuk het is om aan een nieuwe trekker te sleutelen omdat ze dat gewoon weg nog nooit gedaan hebben.
Dat is niet helemaal onzin. Ook een trekker moet aan de Wegenverkeerswet voldoen. Als jij met een kuilvoersnijder rijdt, met het mes omhoog, ben je strafbaar. Voer je geen breedteverlichting wanneer je dubbellucht aangekoppeld hebt, ben je strafbaar. En inderdaad: het schort in Nederland helaas wel aan goede regels voor landbouwmateriaal.
@Kareltje
Dat stukje missend comfort in een 1455 XL (of t International of Case International is) is inderdaad een zwaar minpunt. Helaas zijn deze trekkers in 15 jaar tijd nooit verbeterd of doorontwikkeld.
Ik zou niet weten waarvoor je het nodig hebt. alleen kunstmest strooien misschien. maar dat doe je ook maar en paar dagen in het jaar. en om het daarvoor aan te schaffen.
Toch vind ik de schakelbakken waar je met poken roert zeker niet zo heel verkeerd. Het is al heel verschil of je met ene JD6400 rijdt of een DX4.11 maar beide rijden zeker niet verkeerd. Met poken heb ik de ervaring dat je meer voelt wat de trekker gaat doen, het is wat directer. Terwijl powershift veel gemakkelijker is qua op en terugschakelen.
Ik heb wel het idee bij de John Deere dat ik een stukje van mijn controle kwijt ben aan gevoel wat hij gaat doen. Dat wordt wel weer gecompenseerd door betere en vooral stabielere wegligging.
Met beide rijd je zo weg als je even naar de knoppen kijkt en wat erbij staat maar het is even anders. ook qua sleutelen is het een wereld van verschil in elektronica. Het is veel minder makkelijk om het allemaal door te meten of na te lopen hoe en waar elk draadje heen loopt als je er niet bekend mee bent.
zoals onze 6180, gewoon nog een schakel pook, 1 hendeltje aan het stuur voor vooruit en achter uit, en een dynashift hendeltje. je hebt genoeg comfort (vind ik) en je rijd er zo mee weg.
de nieuwste trekkers vind ik net wat te.. het is wel leuk allemaal maar ik vind het zelf nog al ingewikkeld.
een oude trekker vind ik ook niet veel aan.. het is wel makkelijk om even gauw iets te doen.. maar als je er de hele dag opzit ben je kapot (zoals al eerder genoemd werd)
en dan gps nog. wij hebben het sinds kort.
opzich vind ik het helemaal geweldig! je rijd mooi recht en alles. maar het gaat wel vervelen..
Ik zou niet weten waarvoor je het nodig hebt. alleen kunstmest strooien misschien. maar dat doe je ook maar en paar dagen in het jaar. en om het daarvoor aan te schaffen.
Kunstmest is duur genoeg, dus is een goed GPS systeem geen overbodige luxe, en je kunt 't ook wel voor heel wat andere dingen gebruiken. Hangt er maar net vanaf wat je wilt.
einde gang links, als je snapt wat ik bedoel.
Met name bij fendt koop je een trekker waar meer op zit dan je nodig bent in de meeste gevallen. De export zit niet op zulke trekkers te wachten, maar dat is niet mijn probleem.
Jup, dat klopt. maar je maakt mij niet wijs dat dat voor z`n klein beetje uitkan.
De gene op de tractor zorgt 99% voor veilig en verantwoordt gedrag. Kan de tractor nog zo luxe uitgevoerd zijn.. Als er niet met verstand mee omgegaan wordt heb je er nog niks aan...
Weet wel zeker dat er meer hanen zouden kraaien als we nog steeds de techniek van 1980 in trekker hadden.
Meesten hebben er dan spijt van dat ze er niet eerder voor hebben gekozen Maar bij de volgende vernieuwing weer even argwanend en het weer een paar jaar uitstellen
Zitten bij de 8R de poken nog tussen de benen, Maarten ?
En wat makkelijker is? Rijden met een vario is een eitje. Zelfs als je voor de 1ste keer wegrijdt. Om alle functies te kennen echter is een ander verhaal. Maar vaak is dat gewoon een zaak van even een beetje tijd investeren. ff met het handboek op je schoot in de trekker gaan zitten als je ff tijd hebt, scheelt de helft. Zeker met werkzaamheden waarbij je erg vaak de hefinrichting en PTO moet bedienen is aftakas en hefinrichting automatiek erg handig. Met daarnaast het comfort houd je het rustig een dagje uit. fijne stoel, airco, voorasvering, stille cabine, ergonomie etc.
Wat ik wel lastiger vond in het begin was het maximale uit een vario halen met trekwerkzaamheden. Maar ook dit is gewenning en je krijgt vanzelf meer gevoel voor een trekker.
Anderzijds vind ik een Vario op sommige momenten ook overdreven. Ik betreur het ook zeer dat Fendt alleen nog Vario's maakt. Waarbij ik echt denk dat een gewone boer met geen behoefte aan een uber functionele trekker veel beter uit kan zijn met een 'oude' 310. Toevallig een trekker waar ik afgelopen jaar nog redelijk wat uren mee gemaakt hebt. En naar mijn mening is de 300 serie gewoon weg geniaal. Zelfs de oudste van begin jaren 80. Alles zit erop wat je nodig hebt, fijne versnellings bak, EHR, alles is ergonomisch en doordacht, het rijdt heel makkelijk en plezierig, gewoon een genot om mee te rijden, iets wat ik typisch Fendt vind. En zeker toendertijd was het met zaken als ergonomie een klasse apart. Dat had misschien zijn prijs, maar dat is ook terecht en dat was het ook waard. Zeker als je bedenkt dat er in de jaren 90 nog steeds veel gebruikte trekker merken waren waarbij je bij het schakelen min of meer een ster in de voorruit slaat als je naar de 2 schakelt.
En ook een loonwerker heeft voor sommige werkzaamheden geen vario nodig. Een betrouwbare en oersterke Fendt 600 voor de maiswagen heeft ook zijn nut en heeft ook nog redelijk comfort. Hoe comfortabel een oudere trekker van circa begin jaren 90 is, is wel heel erg merk gerelateerd trouwens. En dat is overigens ook deels een emotionele keuze.
Maar als je een allround trekker wil hebben kom je denk ik toch al snel uit bij een Vario. En als je even de tijd en moeite neemt om er mee te leren werken, heb je daar heel erg veel gemak van. En gemak, plezier en comfort is voor mij best veel waard.
Zou je Vario willen vervangen door CVT? Vario is merk voorkeur, ofwel sluipreclame.
Ja, handboeken erbij pakken... Stel: mn collega is ziek, belt net op het laatste moment. En ga moet je eerst de handboeken erbij pakken voordat je weg kunt rijden! dat is toch te zot voor woorden!!
Ja, maar het probleem is dat er na veel jaren intensief gebruik bij een oude inter ook veel onderhoud komt kijken. De meeste mensen ruilen het spul dan gewoon in omdat ze daar niet mee willen knoeien...
Electronica, leuk en handig als het werkt maar een ramp als het kapot is...
Bovendien vertrouw je er op een gegeven moment ook op. Kijk maar naar navigatiesystemen. Mensen weten de weg niet omdat ze gewoon op dat ding af gaan. Een ramp dus als het kapot is. GPS net zo. Allemaal heel handig maar als je het zonder moet is het ff een heel stuk moeilijker...
Áls je dan slim wilt doen, doe het dan goed :lol: Sluikreclame chef
en 4wd is niks moeilijker om aan te zeten je ziet het aan de soort schakelaar of terwijk het is zelfs makelijker gewoorden om der mee te werken aleen moet je eerst efe weten hoe het werkt maar niks moeilijks aan en ze rijden ook nog eens leker door en meer comfort
Huh? Duurzaamheid is afgenomen, maar de trekkers worden wel perfect gemaakt wat betreft duurzaamheid?
wat verstaan we onder duurzaamheid? dit is een nogal ruim begrip. wat eigenlijk meerdere betekenissen heeft.
Duurzaamheid is eigenlijk vervullen wat er word verwacht van het product binnen een bepaald tijdsbestek. (duurzaamheid staat onlosmakelijk verbonden met kwaliteit)
een duurzaam geproduceerd product is een product waarbij rekening wordt gehouden met het produceren van een product, het gebruiken(consumeren) van een product. en het AFDANKEN van een product.
met dit laatste werd vroeger, weinig of niet rekening mee gehouden (lees mijn 1e reactie, voorbeeld met 1455 of 600-serie)
ook is duurzaamheid hoelang een product mee gaat, naar de wens van de klant.
wees nou eens reeël; hoeveel trekkers rijden er nou werkelijk rond met 30.000 uur? - ik zie dat veel trekkers afgedankt worden op de 20.000-25.000 uur. simpelweg omdat ze dat niet halen. hoe kan het nou dat de oudere trekkers, die veel solider(veel zwaarder dan eigenlijk nodig is) gebouwd zijn? nog steeds overal te koop staan? omdat ze gewoon simpelweg omdat ze nog niet versleten zijn.
over 10-20 jaar zullen deze oudere trekkers nog bestaan. maar wil de toekomstige generatie daar nog wel op werken?
ik vind het machtig om op onze 614 te werken. maar ik zou dat ook niet dag in dag uit kunnen.
daarom zei ik dat de duurzaamheid is afgenomen ten opzichte van de klant, maar voor de producent is de duurzaamheid toegenomen; "duurzaam" produceren.
Duurzaamheid is een verkracht marketingbegrip, net zoals het woord premium in de autowereld. Het is van groot belang, maar het wordt veelal te pas en te onpas gebruikt. Met name door de fabrikanten.
Kwaliteit is een nog ruimer begrip dan duurzaamheid en het is praktisch onmogelijk op het te specificeren. Duurzaamheid staat compleet los van een verwachtingspatroon. Een bedrijf dat duurzaam produceert hoeft daarmee niet per se te voldoen aan de verwachtingen die de klant heeft. Een bedrijf is duurzaam als het produceert vanuit een milieutechnisch verantwoord oogpunt, met het oog op de maatschappij en op een verantwoorde manier bezig zijn met de toekomst van het bedrijf. Dan kan het bedrijf mindere kwaliteit leveren in het eindproduct, het proces daarnaar toe voldoet aan de hoogste duurzaamheidssnormen. De kwaliteit van het eindproduct is wat er toe doet voor een ondernemer. Hoe het geproduceerd wordt is van minder waarde. Als de EU geen Tier-normen had ingesteld, dan bestonden er nog geen ad-blue motoren. Om maar aan te geven, de verwachting van de klant heeft niet zoveel met duurzaamheid te maken. Het is van bovenaf(of vanuit de maatschappij) opgelegd.
Zoals gezegd: Duurzaamheid niet direct verbonden met de verwachtingen van de klant. Als voorbeeld: Een klant verwacht een kwalitatief goed product, die als het even kan ook nog duurzaam geproduceert is. Maar als de klant kiest tussen een kwalitatief goed product of een minder kwalitatief, maar duurzamer geproduceerd product, dan zal het kiezen voor de beste kwaliteit. Tenzij je natuurlijk een idealist bent. Om maar aan te geven, de verwachtingen zijn niet verbonden met duurzaamheid. Kwaliteit daarentegen wel. Kwaliteit is het voldoen of overtreffen van de verwachtingen van de klant. Een beetje een ingewikkeld verhaal, maar ik hoop dat het duidelijk is.
Er zijn inderdaad niet zoveel moderne trekkers met 30000 uur. De vraag is of de oudere trekkers ook daadwerkelijk die 30000 KLOKuren gehaald hebben. Moderne trekkers rekenen met klokuren, oudere trekkers op basis van de toeren per minuut.
Ik denk dat de trekkers beter zijn geworden. In verhouding halen meer trekkers de 15000 uur dan vroeger, technisch zijn ze beter en roesten minder. Het probleem is alleen dat het onderhoud veel lastiger is. Vroeger kon een ondernemer dat makkelijk zelf, nu niet meer. Op het moment dat de ondernemer een opgeleide monteur moet inhuren om de trekkers te repareren wordt het gewoon duurder om die trekker te repareren en is het snel minder rendabel bij een hoge urenstand.
Daarbij is het ook een kenmerk van deze tijd, wij leven in een wegwerp maatschappij. De levensduur van een product is erg kort, ik hoef alleen maar aan smartphones te denken. Op het moment dat je uit de winkel komt is er al een beter model. Ook dat geldt voor de trekkerindustrie. Men wil niet zo lang met het spul doorrijden, omdat de nieuwere meer mogelijkheden kent en zo mogelijk nog sneller werkt. Een kenmerk van deze tijd, want een MF 135 is ca 25 jaar in productie geweest, dat is met een moderne trekker ondenkbaar!
Daarnaast is er nog wat: ik denk dat trekkers vroeger veel meer gevoel gaven dan tegenwoordig. Een trekker die brult en rookt en voelt trekken is veel spectaculairder dan een stille, niet rokenende trekker die minstens net zo hard trekt. Mensen hebben minder emotie bij een trekker. Gewoon omdat het allemaal zo makkelijk lijkt te gaan bij die trekker.
De strekking van dit verhaal: ik vind dat je niet kan zeggen dat duurzaamheid is afgenomen omdat de trekkers minder zijn. Er spelen ontzettend veel factoren mee.
Tot slot: duurzaamheid is voor de klant ook toegenomen. Die kan nu zonder gehoorbeschermers, zonder hernia en zonder kramp van de koppeling op een trekker rijden. Ook dat is duurzaamheid, want personeel is langer inzetbaar. Daarnaast zijn machines ook sneller en vlugger, dus netto-netto is de duurzaamheid wel degelijk toegenomen.
Vario is een begrip(=soortnaam) geworden en is daarom geen sluikreclame. Net zoals Jeep, Uggs, Asperine, Round-up, Walkman, Bikini, Jacuzzi, Kliko, Ranja, Tupperware, Compact Disc(CD)... enzovoort, enzovoort!
Misschien moet je het even opnieuw lezen en even kijken hoe ik dat precies bedoelde, want je slaat de plank een beetje (behoorlijk) mis.
Ja en nee. Vario is toch echt een geregistreerde merknaam. Alleen noemt iedereen t principe stug 'vario'.
bij Fendt moet de vario gerevizeerd worden bij ongeveer 8000 uur (als ik het wel goed heb) de versnellings bak houd het vak veel langer vol, zelf heb ik het gevoel dat je bij een oude bak minder kracht verlies heb dan bij cvt(vario)
ook de bediening vind ik minder, zoals de hydraulies ventien bediening. vroeger mechanies die je zelf heel makkelijk kan smoren of net iets meer geven (denk bij voor beeld aan voorlader) als bij een electries gestuurde ventiel. van je bedient het en het stroomt of het stroomt niet. bij een oude trekkers kan een huis tuin keuken vrouw vaak ook zo weg rijden en in een nieuw niet van die heeft vaak geen verstand van wat al die knoppen voor zijn.
Ga je nou weer over leeftijden zitten zeuren?
Ik zeg alleen maar wat het voor gevolgt heeft
Komt er dus op neer wanneer je dat niet doet, niet fatsoenlijk met de trekker kunt werken.
Juist! dat bedoel ik. Met gewoon handgeschakeld rij je zo weg. Tenminste, als je trekkers van 12 jaar oud hebt (oudere is vaak ook nog weer gebruiksaanwijzing nodig. En met de hele nieuwe trekkers zou ik niet weten hoe ik ermee weg moet rijden.
Qua comfort is er natuurlijk wel een stap vooruit gemaakt en met comfort ook de veiligheid, inmiddels al ABS op trekkers ed.
Voor loonwerkers zal het natuurlijk een overweging zijn, neem ik een trekker die ik goed vind of neem ik een trekker waarop mijn personeel zonder een instructie vooraf zo op kan stappen en weg kan rijden. ( Wat bij de 'oudere' tractoren nog wel zo is). Mensen die zeggen dat ze niet meer zonder CVT kunnen vind ik onzin, als dit er niet geweest was had je ze er ook niet over gehoord.
Maar het blijft een feit : 'Een trekker valt of staat door de bestuurder '
weet niet of dat bij andere 6180 en 6270 ook lastig is??
Waar het dus allemaal op neerkomt is dat gebruikers van een modernere trekker met bijvoorbeeld een CVT en verscheidene automatiek functies wel over een bepaalde hoeveelheid kennis moet beschikken. Wat ik daar over zei, is dat je dat niet meteen als een niet te overkomen drempel moet zien. En dat je je daar even de tijd voor moet nemen.
En bovendien zal niemand je zomaar weg sturen met zo'n trekker
En ja ik ga zitten zeuren op leeftijd op het moment dat iemand een reactie plaatst waarin hij/zij mijn argument volledig uit z'n verband trekt..
Bij de meeste trekker van 20 jaar oud is gebruiksaanwijzing nodig. Bij onze TS is van 98 rij je ook zo mee weg. Je kunt met knopje tot de 4e versnelling schakelen. Even met de voet erbij en je kunt weer door naar de 8e. Dat is heel logisch. Maar in die nieuwe trekkers....
Dat is nou juist het probleem! Je kunt niet iemand zomaar even op pad sturen. (zelfde als het voorbeeld wat ik net stelde)
Dan verschillen wij hierin van mening
Maar je hebt nog nooit werk verricht mag zo'n trekker? Want als je dat eenmaal ervaart en er handig mee wordt begrijp je de pluspunten wel. Maar wellicht komt dat nog
Ja, wat dacht jij als 14 jarige op z`n trekker
Nee dus. Tja, hang ook weer overal prijskaartje aan. Maar feit is en blijft dat je met de oudere trekkers sneller (en makkelijker) mee overweg kunt. Z`n trekker met alle snufje is mooi voor een loonwerker. Maar als je als boer maar korte tijd op de trekker zit heeft het geen nut. Heb je ook te weinig tijd om er mee te leren werken.
Juist, we moeten opletten dat we boeren en loonwerkers niet op 1 lijn zetten.
Nu noem je wel dé naam-merken...
Bahco staat er bijvoorbeeld niet eens tussen, wat mij betreft het grootste begrip omtrent verstelbare moersleutels...
Wat dacht je van de BobCat ?
Ook Googelen is zo'n woord.
Het is heel knap als je als fabrikant zo'n status bereikt.
Nog een goede : Cola
Yup, daar is zelfs geen echte naam van...
Maar die Karel noemt... Nee.
Maar die Karel noemt... Nee.
Wat bedoel je? Zijn die voorbeelden die ik noem niet goed? Tzijn ook allemaal merknamen die soortnamen zijn geworden.
Waren het niet dat je bij voorbeelden niet de bekendere moet pakken?
Bikini spreekt jou toch ook wel aan, Vincent?
Bahco is de uitvinder van de verstelbare moersleutel. Ziet u de verschillen ?
Bobcat is de uitvinder van de Schranklader. Maar niet niet gebruikt voor de naam.
Zeg maar jij tegen u.
Ik zie het verschil, maar het was niet zo serieus bedoeld.
Vooruitgang/innovaties houdt je niet tegen, je hoeft zelf niet voorop te lopen, als je maar niet achteraan komt te lopen.