Fordson Major - brandstofpomp

Ik heb een bosch pomp op mijn fordson major gezet maar hij start niet. links heb je nrlm je toevoer en rechts je retour is het van belang dat deze juist aangesloten zijn en wrm?
Verhoest_M

Reacties

selten
Heb je m ontlucht?
IH-Jansen
Ja de retour en aanvoer moet goed zitten anders krijgt hij namelijk geen brandstof omdat hij de brandstof via het opvoerpompje krijgt. (als die aanwezig is)
Wiebe
Als je brandstof wel bij de verstuivers komt dan doet de pomp het toch gewoon? dus ligt het daar niet aan, of ben ik nu dom aan het denken?
SimonD
@Wiebe

waarom start hij dan niet????????????
ford5000
@SimonD Inspuittijdstip niet goed staan?
ford5000
@Verhoest_M Op hoeveel graden voor BDP staat je inspuitmoment nu?
jessemf
@SimonD jaa dat was de vraag.
Wiebe
@SimonD

inspuitmoment niet goed afgesteld of zoiets
Wiebe
@ford5000

haha jij was eerder.
jd4020slepper
Misschien staat de pomp 360 graden verkeerd
boerekebart
Inderdaad, de pomp zal wss niet op het juiste moment staan. dan krijg je maar een kleine of zelfs geen verbranding. dit moet je wel gzaan afstellen, dan!
Wiebe
@jd4020slepper

jaja of 720 graden
ford5000
@Wiebe Idd. 😃
ford5000
@Wiebe Nee joh, 1440.
SimonD
@jd4020slepper

woow grapjas
Wiebe
@ford5000

dat zou ook nog best eens kunnen
jd4020slepper
@SimonD nou ja bedoel eigenlijk de motor 360graden verkeerd ten opzichte van de pomp
jd4020slepper
Dat hij inspuit bij cilinder no.6 terwijl hij eigenlijk moet inspuiten bij cilinder no.1
deeremeneer
@jd4020slepper Ik snapte hem.
jd4020slepper
@deeremeneer ja maarja er zijn der altijd wat bij die het niet snappen
deeremeneer
@jd4020slepper Ik denk in dit geval niet wouden snappen.
CVT6230
Normaal gesproken zit er std een 4-cil in, maar dat staat er niet bij.
bert8210
Weet er iemand op hoeveel graden voorinspuiting de pomp van een ford 6600 moet staan? In het boek staat 18 maar naar het schijnt klopt dit niet.
@ford5000 ?
ford5000
@bert8210 Volgens mij is dat te laat. Als ik het goed heb moeten die lijnpompen op 27 graden voor BDP staan.
bert8210
@ford5000 idd, als hij op 18 staat draait hij niet mooi. BEdankt voor de info
deeremeneer
Quote @Verhoest_M:
en ik heb ook geen olie druk

Dan zou ik daar eerst maar naar kijken. Zonder goede oliedruk zou ik hem niet starten.
ford5000
@Verhoest_M Prioriteit 1 is dan toch wel eerst het probleem van de oliedruk op zien te sporen, zoals @deeremeneer ook al zegt!
Wat betreft je brandstofpomp: Staat alleen je pomp op de merktekens, of staat het inspuitmoment ook wel op 18 graden voor BDP op je vliegwiel?
En staat je pomp wel op de merktekens maar staat de motor zelf één krukasomwenteling verkeerd misschien?
Of leg ik het nu verkeerd uit @deeremeneer?
deeremeneer
@Verhoest_M Heb je ook gekeken of de kleppen op tuimelen staan of niet?
ford5000
@Verhoest_M Wat jullie voorinspuiting noemen is die 19 graden voor het bovenste dode punt van de zuiger van de eerste cilinder.
Wat voor Major heb je trouwens precies, want voor de verschillende Majors gelden ook nog verschillende inspuitmomenten. De Mk.ll bv heeft een inspuitmoment van 19 graden voor BDP, en een Mk.l afhankelijk van het motornummer 26 of 27 graden voor BDP.
Gaat het hier trouwens om een 4 cilinder of een 6 cilinder?
deeremeneer
@Verhoest_M Heb je de zijdeksel van de pomp af en het kleppendeksel? Zoals jij het zegt kan de motor nog steeds 360 graden verkeerd staan. Doet hij helemaal niks ook niet roken?
SimonD
@ford5000

6cil cargo motor 😄
ford5000
@SimonD Kijk, dat veranderd de zaak natuurlijk.
Weet je ook welk type?
Er zitten nl kleine verschillen in de timing.
Bv een 2715E moet op 20 graden voor BDP staan en een 2704E Turbo op 23 graden.
De oude 590E heb ik zo geen gegevens van, maar jij weet vast wel op hoeveel graden die van jou staat.
Anders kan misschien @Robert87, @fordmajor, of @manus hier enig licht op werpen?
SimonD
@ford5000

van die van mij weet ik het niet en van mathias is het een 27 enzoveel 😛 zou moeten kijken maar heb effe geen tijd; grtz
jd4020slepper
Je kunt hem ook gewoon optijd zetten door een oude verstuiver lijding te pakken met een stukje doorzichtige slang er op diesel er in ,motor draaien het diesel pijl stijgt en als hij dan stopt met stijgen moet de zuiger nog voor het bdp zijn , je kunt hem beter iets te vroeg hebben staan als te laat wand dan word hij warm en als hij vroeg staat word hij lekker fel en taai van
Verhoest_M
@ford5000 hoe moet ik weten wel een ik heb? ik hem maar een nummer gevonden en dat is 703F 6015 BA.
en ik zou ook nog willen een turbo monteren en intercooler hoeveel graden voor bdp moet ik dan nemen?
Wimsumar
Beste Verhoest_M: Zit het distributietandwiel goed op de inspuitpompas?
SimonD
@ford5000

een 2713E normaal 😄
ford5000
@Verhoest_M Okee, het is volgens Simon dus een 2713E.
In dat geval zou hij op 23 graden voor BDP moeten staan.
Maar check, zoals gezegd, aub eerst dat oliedrukprobleem voordat je die motor aan gaat slingeren. Als je straks stukken hebt ben je nog veel verder van huis.
Als je zoals gezegd ook een turbo en intercooler op wilt bouwen zul je de pomp misschien nog een paar graden eerder moeten zetten om het optimale eruit te halen, maar voor een standraadafstelling van de pomp kun je die 23 graden voor BDP aanhouden.
ford5000
Het aantal graden kun je aflezen op de schaalverdeling die op de rand van je vliegwiel staat. Hiervoor zit er een klein klepje ter hoogte van je vliegwiel.
Klik even op onderstaande link, en scroll naar beneden naar pagina 18:

bf494.co.uk/assets/Ford_Lehman.pdf/
Wimsumar
Quote @Beste Verhoest_M:
goed vast.

Ja, daar twijfel ik niet aan. Maar als bij het monteren de spie er per ongeluk uitgevallen is, is mogelijkerwijze de as toch t.o.v. het inspuitmoment verkeerd komen staan.
fordmajor
@Verhoest_M klopt heb ik ook last van,
ford5000
@Verhoest_M Aan de rechterzijde van de motor op de onderste helft van het vliegwielhuis. Dus aan de kant waar je rempedalen zitten.
Robert87
@ford5000

Net onder de chassis balk.
SimonD
@ford5000

We bekijken dat dan eens op die van mij en ik vind dat ook niet hoor, zal morgen eens opnieuw kijken.
ford5000
@SimonD Let ook even op de reactie van @Robert87. Die heeft ook zo'n motor in zijn trekker.
Robert87
@Verhoest_M

Ik zal even in het fotoalbum mapje kijken of er toevallig een foto van gemaakt is, zojah post ik die even!
Robert87
Hierbij de foto van het carter was het luikje in zit
Robert87
Dit is overigens bij een 4 pitter carter hetzelfde alleen is het carter iets korter
Robert87
@Verhoest_M

0,30 uitlaat en 0,40 uitlaat
SimonD
@Robert87

Wij hebben wel een cargo carter he, denk niet dat het luikje daar in zit.
Robert87
In de aluminium pan van mijn andere 6 cilinder motor zit ook een dekseltje
Robert87
@Verhoest_M

Klepspeling is zeer belangrijk! Wanneer je te weinig klepspeling hebt kunnen je kleppen verbranden. Wanneer je teveel klepspeling hebt kunnen de stoterstangen inslaan of de nokvolgers boven de nokkenas. Tevens heeft het in beide gevallen nadelige gevolgen voor de motor.
Gewoon goed opletten met kleppen stellen en zorg voor de juiste klepspeling bij het juiste type motor!
ford5000
@Verhoest_M Dat is echt te veel.
Wees verstandig en hou 0,30mm aan voor de inlaatkleppen en 0,40mm voor de uitlaatkleppen.
Ze geven die waardes echt niet voor de flauwekul op. 😉
Robert87
@ford5000

Bedankt
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fordson Major ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!