Illustratie van:

Ford 3000 - startkrans vervangen

Ik heb een Ford3000 van voor 1968, het lijkt er op dat de startkrans versleten is. Is dit een bekend probleem en heeft iemand ervaring met het vervangen van de startkrans?

Deel dit topic

Reacties

boerekebart
Kun je dan niet beter gewoon het hele vliegwiel vervangen?
Valtra-Fordpower
Waarom een compleet vliegwiel vervangen als de starterkrans alleen voldoende is? 😉
Heeft de 3000 ook echt moeite met starten? Krast ie vaak?
fendtinterfan
Ik zou eerst maar eens even kijken naar je startmotor, in welke staat het tandwieltje is enzo. meestal is die namelijk veel eerder versleten als de krans zelf, beoordelen kan door een aantal bouten los te maken rondom je startmotor (ik dacht 3) je hoeft volgens mij niet eens je draden los te halen. makkelijk zat
Valtra-Fordpower
@fendtinterfan

Starterkranzen van dergelijke leeftijden zijn doorgaans ook niet nieuw meer. 😉
boerekebart
@Valtra-Fordpower
zit de starterkrans bij een 3000 er dan opgevezen?
ik dacht dat deze ervast opzat
Valtra-Fordpower
@BoerekeBart

Dat weet ik niet of die demontabel is. Ik dacht dat de meeste gewoon vastgebout zitten.
ford5000
Als daadwerkelijk de starterkrans versleten is, wat ik overigens zeer betwijfel, dan heb je maar één mogelijkheid en dat is een nieuw vliegwiel monteren, zoals @boerkebart ook al zegt.
De starterkrans is namelijk in het vliegwiel gefreest en niet apart erop geschroefd.
Ik zou ook eerder denken dat het tandwieltje op de startmotor versleten is, dus kijk daar maar eens eerst naar.
De startmotor zit, zoals hierboven ook al gezegd, met 3 bouten vast waarvan de achterste nogal lastig te bereiken is. Deze kun je bij hermonteren er dus ook beter uit laten. Hij zit met de 2 andere bouten ook prima vast.
wouterdp
Bert,
dit wordt enorm veel gedaan maar ik raad dit toch af.
als er maar 2 bouten inzitten zie je de starmotor bewegen bij starten. met het goeie gereedschap is het niet zo erg om die bout te monteren
Valtra-Fordpower
@ford5000

Zit wel een beetje verstopt, maar met een goede dop en verleng stuk kom je een end hoor. Zit bij mij ook weer prima vast.
deeremeneer
Starterkrans kost een kleine €40,00. Starterkransen zitten op het vliegwiel geperst. Starterkrans even iets verwarmen en hij valt eraf. Nieuwe erop tikken en weer monteren.
ford5000
@wouterdp
Het zal ongetwijfeld beter zijn ze er alle 3 weer in te draaien Wouter.
Ik moet echter zeggen dat ik die achterste er al sinds jaar en dag uit laat, en ik ben niet de enige.
Ik heb er zelf nog nooit geen negatieve ervaringen over gehoord, maar er zullen ongetwijfeld ook mensen met andere ervaringen zijn.
Het bewegen van de startmotor heb ik zelf nog nooit kunnen vaststellen, maar natuurlijk hoor je als je eht echt goed wilt doen ze alle 3 weer te monteren, dus daarin heb je volkomen gelijk.
fendtinterfan
@ford5000 3 bouten is al niet zo veel dus ik zou ze er gewoon alle 3 er weer in draaien. komt namelijk toch pittig wat kracht op je ophanging
boerekebart
@deeremeneer
die starterkrans gaat dan niet zomaar blijven zitten. normaal word de starterkrans serieus gekoeld en dan laten ze het rustig op temperatuur komen zodat die vastgeperst word. dit kan niet iedereen thuis. maar ik dnek ook eerder dat et aan het tandwiel van de startmotor gaat liggen. in dat geval zou ik zijn startmotor even binnendoen bij een starterreviesiebedrijf 😉
fendtinterfan
De startmoter heeft als het goed is 7 of 8 tanden. (mijn bbm heeft er maar 5) het vliegwiel zal meer dan 50 tanden hebben die verhouding wil dus zeggen dat je theoretisch 1 krans op de 5 startmotor tandwielen zal verslijten. meestal komen er op een trekkerleven nog geen 3 startmotoren doorheen dus ik ga ervanuit dat je startmotortandwiel naar de hemel is.
deeremeneer
@boerekebart Volgens mij zeg je het precies verkeerd om. Je verwarmt de starterkrans iets dan tik je hem erop en krimpt hij muurvast.
boerekebart
@deeremeneer
ja, daar heb je gelijk in. maar als je hem dan gewoon laat afkoelen gaat hij niet genoeg op het vliegwiel geperst zijn
deeremeneer
1 De tanden van de startmotor zijn harder dan die van de starterkrans. 2 De startmotor schiet altijd op dezelfde plek de starterkrans in.
deeremeneer
@boerekebart Oh sinds wanneer niet meer? Ik heb nog nooit gehad dat de starterkrans los ging zitten.
boerekebart
@deeremeneer
hadden we voor bij de 5000 (in den tijd :D) toen hebben we het vliegwiel erafgehaald en een half uurtje in de diepvriezer gelegd. toen op temp laten komen en het was perfect in orde 😉
deeremeneer
@boerekebart Of je nou het vliegwiel in de vriezer legt of de krans verwarmt maakt me niet uit. komt op hetzelfde neer.
boerekebart
@deeremeneer
ja, je moet soms de starterkrans 1st verwarmen op ze op het vliegwiel te krijgen, hé. wij hebben het voorgehad. dit omdat die krans er maar juist oppast 😄
hobby
Even terug naar het probleem:
tijdens het starten ontstaat een hard ratelend geluid. Dit is een aantal weken geleden begonnen en werd steeds erger. met een sterke accu lukt het nog net om de motor op gang te krijgen maar dat zal niet lang meer duren en is denk ik ook niet verstandig.
een nieuwe startmotor heb ik al geprobeerd maar dat verhelpt het probleem niet.
vandaar de conclusie dat de startmotor over de tanden van de startkrans ratelt.
deeremeneer
@hobby Probeer eens voor het starten de motor met de hand een halve slag te draaien en probeer het dan nog eens.
hobby
Deeremeneer: ik heb de motor met de hand een halve slag gedraaid en daarna geprobeerd te starten, maar het probleem blijft hetzelfde.
deeremeneer
@hobby Je hebt de startmotor eraf gehad? Hoe zag de starterkrans eruit?
hobby
Ik kon wel zien dat de starterkrans slijtage had maar omdat ik niet weet hoe hij er oorspronkelijk heeft uitgezien vind ik het moeilijk om de mate van slijtage te beoordelen. Mijn conclusie dat het probleem bij de starterkrans ligt, is eigenlijk gebaseerd op het feit dat ook met de nieuwe startmotor het probleem hetzelfde blijft.
maar misschien zie ik iets over het hoofd?
deeremeneer
@hobby Ik adviseer je de startmotor opnieuw eraf te halen en de starterkrans goed te bekijken. Draai de motor helemaal rond tijdens het kijken en waarschijnlijk zul je op een gegeven moment heel duidelijk verschil in tanden zien.
hobby
Ok, ga ik doen. bedankt voor het advies.
nhmonteur
Je moet inderdaad je motor eens rond draaien als je startmotor er af is, als je starterkrans dan slecht is dan zullen er 3 slechte plekken in zitten.
Je kan je starter krans dan vervangen of hem een slag draaien waardoor de goede stukken voor je startmotor komt.

Als je je starterkrans wil vervangen/verdraaien dan tik je deze er met een bijtel af. dan verdraaien je hem of legt de nieuwe erop, wel met de goede kant boven.
Dan verwarm je hem met een brander waardoor hij vanzelf over je vliegwiel valt.
Als de starterkrans is afgekoeld dan zit hij muurvast op je vliegwiel.
malcon
@nhmonteur Goede uitleg
hobby
Ik zal de starterkrans gaan beoordelen.
ik heb even gekeken op de site van New Holland, volgens de tekening is het inderdaad een losse ring om het vliegwiel, er zijn 2 types, één met 128 tanden en één met 162 tanden. een kwestie van tellen denk ik.
wordt vervolgd.
hobby
De starterkrans is behoorlijk ingevreten.
Dit is waarschijnlijk de reden dat ook de nieuwe startmotor niet goed pakt.
(ik heb een foto gemaakt van de startkrans maar ik zie nergens een optie om deze in het topic te laden)
Ik denk dat ik toch maar het beste de starterkrans kan gaan vervangen.
Kan iemand iets zeggen of het een erg moeilijke klus is om de trekker te splitsen ? Ik heb het handboek maar heb het nog nooit gedaan.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 3000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
32
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
28