Ford 3000 - startkrans vervangen
Ik heb een Ford3000 van voor 1968, het lijkt er op dat de startkrans versleten is. Is dit een bekend probleem en heeft iemand ervaring met het vervangen van de startkrans?
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Ford 3000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Heeft de 3000 ook echt moeite met starten? Krast ie vaak?
Starterkranzen van dergelijke leeftijden zijn doorgaans ook niet nieuw meer.
zit de starterkrans bij een 3000 er dan opgevezen?
ik dacht dat deze ervast opzat
Dat weet ik niet of die demontabel is. Ik dacht dat de meeste gewoon vastgebout zitten.
De starterkrans is namelijk in het vliegwiel gefreest en niet apart erop geschroefd.
Ik zou ook eerder denken dat het tandwieltje op de startmotor versleten is, dus kijk daar maar eens eerst naar.
De startmotor zit, zoals hierboven ook al gezegd, met 3 bouten vast waarvan de achterste nogal lastig te bereiken is. Deze kun je bij hermonteren er dus ook beter uit laten. Hij zit met de 2 andere bouten ook prima vast.
dit wordt enorm veel gedaan maar ik raad dit toch af.
als er maar 2 bouten inzitten zie je de starmotor bewegen bij starten. met het goeie gereedschap is het niet zo erg om die bout te monteren
Zit wel een beetje verstopt, maar met een goede dop en verleng stuk kom je een end hoor. Zit bij mij ook weer prima vast.
Het zal ongetwijfeld beter zijn ze er alle 3 weer in te draaien Wouter.
Ik moet echter zeggen dat ik die achterste er al sinds jaar en dag uit laat, en ik ben niet de enige.
Ik heb er zelf nog nooit geen negatieve ervaringen over gehoord, maar er zullen ongetwijfeld ook mensen met andere ervaringen zijn.
Het bewegen van de startmotor heb ik zelf nog nooit kunnen vaststellen, maar natuurlijk hoor je als je eht echt goed wilt doen ze alle 3 weer te monteren, dus daarin heb je volkomen gelijk.
die starterkrans gaat dan niet zomaar blijven zitten. normaal word de starterkrans serieus gekoeld en dan laten ze het rustig op temperatuur komen zodat die vastgeperst word. dit kan niet iedereen thuis. maar ik dnek ook eerder dat et aan het tandwiel van de startmotor gaat liggen. in dat geval zou ik zijn startmotor even binnendoen bij een starterreviesiebedrijf
ja, daar heb je gelijk in. maar als je hem dan gewoon laat afkoelen gaat hij niet genoeg op het vliegwiel geperst zijn
hadden we voor bij de 5000 (in den tijd :D) toen hebben we het vliegwiel erafgehaald en een half uurtje in de diepvriezer gelegd. toen op temp laten komen en het was perfect in orde
ja, je moet soms de starterkrans 1st verwarmen op ze op het vliegwiel te krijgen, hé. wij hebben het voorgehad. dit omdat die krans er maar juist oppast
tijdens het starten ontstaat een hard ratelend geluid. Dit is een aantal weken geleden begonnen en werd steeds erger. met een sterke accu lukt het nog net om de motor op gang te krijgen maar dat zal niet lang meer duren en is denk ik ook niet verstandig.
een nieuwe startmotor heb ik al geprobeerd maar dat verhelpt het probleem niet.
vandaar de conclusie dat de startmotor over de tanden van de startkrans ratelt.
maar misschien zie ik iets over het hoofd?
Je kan je starter krans dan vervangen of hem een slag draaien waardoor de goede stukken voor je startmotor komt.
Als je je starterkrans wil vervangen/verdraaien dan tik je deze er met een bijtel af. dan verdraaien je hem of legt de nieuwe erop, wel met de goede kant boven.
Dan verwarm je hem met een brander waardoor hij vanzelf over je vliegwiel valt.
Als de starterkrans is afgekoeld dan zit hij muurvast op je vliegwiel.
ik heb even gekeken op de site van New Holland, volgens de tekening is het inderdaad een losse ring om het vliegwiel, er zijn 2 types, één met 128 tanden en één met 162 tanden. een kwestie van tellen denk ik.
wordt vervolgd.
Dit is waarschijnlijk de reden dat ook de nieuwe startmotor niet goed pakt.
(ik heb een foto gemaakt van de startkrans maar ik zie nergens een optie om deze in het topic te laden)
Ik denk dat ik toch maar het beste de starterkrans kan gaan vervangen.
Kan iemand iets zeggen of het een erg moeilijke klus is om de trekker te splitsen ? Ik heb het handboek maar heb het nog nooit gedaan.