Hallo mede veehouders, loonwerkers, en akkerbouwers.
mij valt het op dat het einde van het mestseizoen zeer rustig verloopt, in tegenstelling tot andere jaren, dat je t/m de 1e september om 12 uur snachts nog snel alle mest weg probeert te krijgen, is het dit jaar zo rustig, dat wij nog een kleine 300 kuub te verwerken hebben en het dan gedaan is....
is dit in de rest van nederland ook zo? of verschilt het per regio?
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
wij hebben het nu zo rustig omdat in de 1e 2 weken van augustus een hele boel (hooi)gras en kuilgras weg is gegaan, daarna is er bijna overal gestront.. en nu is er dus niet veel meer over... heeft iedereen die snee gehad in de 1e weken van augustus? want ik kan me voorstellen dat op andere grondsoorten gras anders groeit, en dat daar eventueel afgelopen week, of komende week nog gras weg gaat...
* en over het koren, dat is hier niet zoveel, dus veel bouwland hebben we ook niet te bemesten,.
dan kun je de volgende snee nog bemesten, en houd het op, of heb ik het mis
veel minder dan andere jaren
DAt is niet helemaal zo! De turbo perst meer lucht in je cilinder..Omdat er meer lucht in de cilinder komt (zuurstof) kan de verbranding beter verlopen. Dan hoeft de brandstofpomp niet ineens meer brandstof in te spuiten
Zie het zo. Normaal gaat de verbranding zoals een stukje papier wat je in de hoek aan steekt. Duurt eventjes voordat het hele stukje papier is opgebrand. Door meer aanstekers op meerdere plekken te houden brand het stukje papier sneller op
Siebenga - 50 minuten geleden
en waar lucht is kan geen brandstof zijn Als anders BV een liter brandstof ingebracht wordt en de helft verbrand maar (tis maar voorbeeld) en met de turbo wordt er nog steeds een liter ingebracht en de gehele liter verbrand sja das nogal een verschil he
Met alle respect, ff een klein puntje aan vullen. Ik start hier de discussie weer ff op, omdat het vorige topic, is gesloten.
Het klopt idd dat een turbo voor een meer lucht in de cilinder zorgt. Meer zuurstof betekend ook een efficientere verbranding van de ingespoten brandstof. Bijvoorbeeld als je een vuurtje maakt, en die stook je een beetje op, dan komt er ruimte in de brand hoop, en in de ruimte komt zuurstof, waardoor het vuur heviger word. Dus netjes uitgelegd . Je kunt met een turbo eenvoudig het aantal pk's verhogen. Het punt dat ik wil maken, is dat wel een grens heeft. Als je die grens bereikt raakt de motor van slag, tenzij je meer brandstof in laat spuiten. Want zonder een goede verhouding van brandstof en zuurstof, begint een motor te stotteren. Maar tot een bepaalde grens kan een motor efficienter worden gebruikt. Helemaal mee eens, de trekker krijgt meer pk's zonder meer te verbruiken.
Shrekkie - 1 uur geleden
De werking van de turbo is dat die de lucht al voorverwarmd als het de cilinder inkomt. Dus de verbranding is sneller.
Met alle respect, als je de lucht voor verwarmd voor dat die in de cilinder terecht komt, dan levert een motor op eens minder pk's. Koude lucht kan beter worden samen geperst, dan warme, daarom zetten ze op een motor ook wel eens een intercooler. Die maakt de ingaande lucht koud, zodat er meer van in een cilinder past.
ik hooorde trouwens dat ze er volgend jaar 2 weken af willen halen voor en achter, dus weer een maand korter stronte
Waarschijnlijk word een opslag voor de termijn van acht maanden verplicht.